2026-06-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det som verkar farligt med cannabis är att forskningen visat att IQ-förlusten är PERMANENT. Om vi permanent blev dummare av cigaretter så hade ju världen gått in i dumläge, för på 1940-70-talet rökte i princip varenda människa. Och de blev de smartaste generationerna någonsin. Så lätt motbevisar jag ditt trams.

Hehe ironin i att försöka diskutera fakta som att IQ sjunker med cannabis i ungdomsåren, med en person som använde cannabis i ungdomsåren.

Detta är den enda moderna studien som undersökt IQ under en längre period på cannabis användare, resultatet av den motsäger det du exakt skrev:

https://futurism.com/the-byte/scientists-weed-cognitive-decline

Citat:
Maybe most surprisingly, the research found that mental decline among those who smoke was slightly less than in those who don’t by a measure of 1.3 IQ points.

Dock ska man nog dra slutsatsen att cannabis inte påverkar IQ nivåerna alls då IQ skillnaderna mellan grupperna var på så låga procentuella skillnader att det kan röra sig om mätfel som inte går att undvika (och i denna studie råkade dem bli till cannabis användarnas fördel).

Notera att detta även inkluderar folk som använt cannabis i mycket tidigare ålder än vad legaliseringsförespråkarna tillomed ser som en "acceptabel" debut ålder.
Senast redigerad av kutis123 2026-06-30 kl. 16:46.
Citera
2026-06-30, 16:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Detta är den enda moderna studien som undersökt IQ under en längre period resultatet av den motsäger det du exakt skrev:

https://futurism.com/the-byte/scientists-weed-cognitive-decline

Som du kan se visade det sig faktiskt att gruppen som använde cannabis under långa perioder faktiskt hade högre IQ 40 år efter än gruppen som inte använde cannabis.

Dock ska man nog dra slutsatsen att cannabis inte påverkar IQ nivåerna alls då IQ skillnaderna mellan grupperna var på så låga procentuella skillnader att det kan röra sig om mätfel som inte går att undvika (och i denna studie råkade dem bli till cannabis användarnas fördel).
Vi är inte forskare utan googlare och det är naturligtvis meningslöst att försöka vinna denna debatt.

Men här den första länken som kommer upp om man googlar Lower IQ cannabis research. Det är en sammanställning från Cambridge över 7 olika studier och det sammanställda resultatet är detta:

Citat:
https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/intelligence-quotient-decline-following-frequent-or-dependent-cannabis-use-in-youth-a-systematic-rev iew-and-metaanalysis-of-longitudinal-studies/26BEC9CBD2A39010C26100278F8CA813
Discussion

This is the first longitudinal quantitative synthesis to our knowledge examining the association between frequent or dependent cannabis use during adolescence and IQ change over time. We found that young people who use cannabis frequently or dependently by age 18 have declined in IQ at follow up and this may be due to a decline in verbal IQ. All studies showed point estimates of IQ decline.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-30 kl. 16:55.
Citera
2026-06-30, 16:59
Medlem
Citat:
Vi är inte forskare utan googlare och det är naturligtvis meningslöst att försöka vinna denna debatt.

Men här den första länken som kommer upp om man googlar Lower IQ cannabis research. Det är en sammanställning över 7 olika studier och det sammanställda resultater är detta:

Yes och den avslutas även med texten:

Citat:
Future studies should have longer periods of follow up to assess the magnitude of developmental impact.

Och artikeln jag länkade till var studier som alltså tittar på längre perioder.

Så med dagens kunskaper som finns tillgängligt för oss så finns det ingen studie som stödjer att cannabis bruk skulle vara länkat till lägre IQ.

Jag är ganska neutral i det här och hade väl också i grund och botten önskat att det inte fanns några berusningsmedel alls i världen men nu är tyvärr verkligheten att dem existerar oavsett vad du eller jag känner för dom.

Jag var även dum och berusade mig väldigt hårt på alkohol mellan 13-20 års åldern och hade nog suttit på en parkbänk idag om jag inte lyckades bryta den negativa spiralen med just cannabis, jag är inte typen av person som kan dämpa mitt "sug" på att berusa mig mellan varven genom religion etc, men en värld där det enbart finns alkohol som berusningsmedel hade med all säkerhet varit en sämre värld än en där cannabis existerade, vi hade med all säkerhet haft enormt mycket flera missbrukare i Sverige om utopin av det narkotikafria samhället hade lyckats.
Citera
2026-06-30, 17:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Yes och den avslutas även med texten:

Och artikeln jag länkade till var studier som alltså tittar på längre perioder.

Så med dagens kunskaper som finns tillgängligt för oss så finns det ingen studie som stödjer att cannabis bruk skulle vara länkat till lägre IQ.

Jag är ganska neutral i det här och hade väl också i grund och botten önskat att det inte fanns några berusningsmedel alls i världen men nu är tyvärr verkligheten att dem existerar oavsett vad du eller jag känner för dom.

Jag var även dum och berusade mig väldigt hårt på alkohol mellan 13-20 års åldern och hade nog suttit på en parkbänk idag om jag inte lyckades bryta den negativa spiralen med just cannabis, jag är inte typen av person som kan dämpa mitt "sug" på att berusa mig mellan varven genom religion etc, men en värld där det enbart finns alkohol som berusningsmedel hade med all säkerhet varit en sämre värld än en där cannabis existerade, vi hade med all säkerhet haft enormt mycket flera missbrukare i Sverige om utopin av det narkotikafria samhället hade lyckats.
I mitt förra inlägg kan man läsa sammanställningen från Cambridge, och den sammanställningen visar att IQ sjunker om man använder cannabis vid unga år.

Så det finns inga miljarder att tjäna på att luckra upp lagarna för cannabis, bara kostnader, och USA kommer därför troligen att bli restriktiva igen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-30 kl. 17:06.
Citera
2026-06-30, 17:05
Medlem
Citat:
I mitt förra inlägg kan man läsa sammanställningen från Cambridge, och all forskning visar att IQ sjunker om man använder cannabis vid unga år.
Tror inte du hittar en enda i denna diskussion som förespråkar cannabisbruk vid unga år. Tvärtom är ett av argumenten för en legalisering att man kan sälja med åldersgräns, till skillnad från hur det är idag.
Citera
2026-06-30, 17:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror inte du hittar en enda i denna diskussion som förespråkar cannabisbruk vid unga år. Tvärtom är ett av argumenten för en legalisering att man kan sälja med åldersgräns, till skillnad från hur det är idag.
...och det är ju ingenting konstigt med det. En 25-åring kan dricka sprit men inte en 12-åring så vi har åldersgräns för den drogen.

Fast egentligen skulle jag vilja ha bevis och forskning som visar att man INTE får sänkt IQ om man börjar vid 25 år heller.

THC i cannabis försämrar minnes/fokuserings-förmågan i hjärnan och stärker istället perceptionsförmågan, och detta är ju exakt vad IQ är: fokusering och minne, inte känslor. Så knappast ologiskt om cannabis tar ner IQ.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-30 kl. 17:12.
Citera
2026-06-30, 17:10
Medlem
Citat:
I mitt förra inlägg kan man läsa sammanställningen från Cambridge, och den sammanställningen visar att IQ sjunker om man använder cannabis vid unga år.

Jag har aldrig förespråkat cannabis användning i unga år, Kan heller inte se att kriget vi utkämpat emot cannabis heller är proportionellt bara för att ämnet eventuellt kan sänka IQt hos en människa.

Kriget mot cannabis skapar en marknad där ämnen som med all säkerhet har långt mer IQ destruktivare konsekvenser flödar fritt på våra gator dessutom.
Citera
2026-06-30, 21:51
Medlem
klybans avatar
Citat:

Men här den första länken som kommer upp om man googlar Lower IQ cannabis research. Det är en sammanställning från Cambridge över 7 olika studier och det sammanställda resultatet är detta:
Eftersom du inte klarar av att berätta sakligt och med fakta vad detta är, så blir det menlöst för dig.
Och det är vad som sker varje gång för dig.

Men ja, och du sprang rätt in i fällan av mig.
Så handlar bara IQ minskning av minderåriga som börjar med cannabis för tidigt i livet och går inte se vid 16år eller efter, än mindre vid 18år.
Så det enda det enda du berättade är ett argument för att cannabis bör bli reglerat och säljas till icke minderåriga.
Förstår att detta är svårt jobbigt för dig.
Men allt du gav var ett argument för legalisera och minska den fria tillgången via kriminella och där det räcker för med en hundring i näven för få cannabis.
Kommer inte ske i en legalisering i Sverige, då det innebär ålderskontroll.
Citat:

Så det finns inga miljarder att tjäna på att luckra upp lagarna för cannabis, bara kostnader, och USA kommer därför troligen att bli restriktiva igen.
Och igen ger du argumentet att det ska legaliseras och och hindra unga att köpa cannabis.

Och låt mig gissa nu, och nu försöker du inbilla dig att det är svart och vitt.
Så bevisa mig rätt, för vet det redan, och att du har tanken att om en enda ung kan få tillgång till cannabis och när det får det svårare att få tag i cannabis.
Är samma som att vi ska fortsätta den fria tillgången via kriminella.

Jag gissar på att jag får 100% rätt där.
Citat:
...och det är ju ingenting konstigt med det. En 25-åring kan dricka sprit men inte en 12-åring så vi har åldersgräns för den drogen.

Fast egentligen skulle jag vilja ha bevis och forskning som visar att man INTE får sänkt IQ om man börjar vid 25 år heller.

THC i cannabis försämrar minnes/fokuserings-förmågan i hjärnan och stärker istället perceptionsförmågan, och detta är ju exakt vad IQ är: fokusering och minne, inte känslor. Så knappast ologiskt om cannabis tar ner IQ.
Och här bevisar du hela mitt argument, inser du är inte den smartaste kniven i lådan.
utan den mest slöaste någonsin

Vad får dig att skriva allt skräp och inte ens veta om så här enkla saker?
Citera
2026-07-01, 06:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har aldrig förespråkat cannabis användning i unga år, Kan heller inte se att kriget vi utkämpat emot cannabis heller är proportionellt bara för att ämnet eventuellt kan sänka IQt hos en människa.

Kriget mot cannabis skapar en marknad där ämnen som med all säkerhet har långt mer IQ destruktivare konsekvenser flödar fritt på våra gator dessutom.
Det komiska i argumentet hen försöker ha, det är att det är ett mycket starkt argument för legalisering och börja reglera cannabisen på riktigt.
Än som nu när vilken 12-åring som helst kan stå där med en hundralapp i näven och få sin cannabis.

Och sen när dom kommer till insikten de gjort bort sig med ålder, så kommer den svartvita som ett brev på posten.(Även om dom breven tar längre tid idag )
Och de intar ställningen om en 12-åring kan få tag i cannabis ändå, så ska man inte göra något.
Hör just denna gången så många ggr innan, och de hellre låter unga ha fritillgång till cannabis än reglera den så färre får tag i den som minderåriga.

Och varför sker detta?
Jo, för de har inte längre en aning vad de ska säga och faller tillbaka på svart och vitt och sen börjar påstå saker som de aldrig försöker påvisa.
Du skulle sett så upprörd användaren blev när jag berättade orsaken till varför Amsterdam inte vill ha drogturister, och att det var på alkohol och fylla, urinera och svårt stök till följd av alkoholen och att det aldrig var cannabisen som orsakade deras motvilja.
Sen kan man ställa sig varför man åker på drogresa för cannabis, och sen sitter man dricker alkohol istället.
Citera
2026-07-01, 07:27
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hört talas om hjärn-påverkan från cigaretter och alkohol som 15-25 åringar tar. Och det är ändå rätt vanliga droger och många svenska ungdomar har växt upp med rök och sprit. Och jag har aldrig hört talas om någon negativ forskning på deras hjärnor. Så, nej, det är ett falskt påstående och det är specifikt cannabis under 25 som gör att du tappar IQ.
Jag nämde hjärnams utveckling och inget annat
Citera
2026-07-01, 07:32
Medlem
Citat:

Tror du vi ska släppa allt fritt vid en legalisering?

Varför skulle vi sälja lagligt till unga under 18 år?
Länder som har legaliserat ser en minskning av bruk bland unga.
Citera
2026-07-01, 07:43
Medlem
Citat:

Har du enkelt för dig att lära dig nya saker på fyllan?

Thc påverkar inlärningsförmågan vid aktivt bruk, alltså när man är hög.
Det är inget konstigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in