2026-06-29, 22:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du inser väl att det finns kvinnor som tänker "Yes, gravid" och mannen har inget att säga till om.
Har mannen den typen av svårigheter att ta hand om ett barn. Då får han ta sitt ansvar.
och vice versa.

Allt handlar inte om onenight stands, utan motsvarande ansvar gäller ju i förhållanden med.
Tjejen vill ha barn, killen inte.
Det är kvinnan och endast kvinnan som hanterar en graviditet, oavsett vad hon väljer.
Citera
2026-06-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är kvinnan och endast kvinnan som hanterar en graviditet, oavsett vad hon väljer.
Konsekvenser är negativt vinklat, det är många kvinnor som vill ha barn.

Det är i det avseendet mannen som får hantera de negativa konsekvenserna,
och han har exakt NOLL att säga till om.
Citera
2026-06-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vad man "bör" göra är en åsiktsfråga. Lagen måste dock balansera kroppslig autonomi med behovet att skydda individer och samhället från sexuellt överförbara sjukdomar, och där gäller alltså att man måste upplysa, och möjligen skydda sig med kondom.

säg mig hur skulle två personer med aids kunna sprida aids till varandra om de har sex med varandra de kan ju inte bli värre likaväl om båda har syfilis. Kondom ger ett visst skydd om en är sjuk i sexuellt överförbar sjukdom skulle dock säga att man bör avstå sex i de fallet eller hålla sig till en partner med samma sjukdom.
Citera
2026-06-29, 22:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Läs för fan på i brottsbalken innan du yttrar dig. Det behöver inte vara tvång inblandat för att det ska vara våldtäkt. Med dagens definition räcker det med att någon mot den andras vilja utför en sexuell handling för att det ska vara våldtäkt. Varför läser du inte lagtexten istället för att föra diskussion utifrån dina känslor som uppenbarligen inte är i så bra status.

Det var ett samtyckande samlag och alltså inte emot någons vilja. Förrän efteråt, då det påstods att det villkorade samtycket inte fanns, fast det onekligen och faktiskt fanns. Därigenom påstår domstolen att samtycke både kan finnas och inte finnas samtidigt.

Det är absolut möjligt att det är gällande rätt och att det enligt gällande juridik både kan finnas samtycke och icke samtycke samtidigt. Det är möjligt att man får villkora samtycke hur man vill, det är möjligt att kvinnan kan putta över ansvaret för preventivmedel på mannen trots att hon själv lika gärna kan ta sitt ansvar och använda det som att tvinga honom.

Du måste skilja på diskussioner som strikt handlar om vad lagen förmodligen, helt säkert eller möjligen säger.

Men vad jag diskuterar är också eller främst hur vettig lagen är och vad den innebär i ett större perspektiv, om den nu möter våra värsta farhågor. Hur logisk och rättvis den är. Jag skulle kunna diskutera som du vill, men nu diskuterar jag det ur vilket perspektiv jag vill. Det kan du ogilla, men du låter istället påskina att jag gör något fel. Precis som vanligt med oärliga och otrevliga kräk utan självrespekt som du.

Din ilska och dina trauman som får dig att hata män och vilja kastrera dem är säkert sorgliga, men de ger dig ingen rätt att utöva den ondska du utövar och sitta och ljuga om att någon blivit våldtagen som inte blivit det. Det ger dig ingen rätt att projicera ditt manshat på andra och påstå att de är misogyna. Oavsett om lagen är lika orättvis och bisarr som du. Det gör dig fortfande bara till en ondskefull människa.
Citera
2026-06-29, 22:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Konsekvenser är negativt vinklat, det är många kvinnor som vill ha barn.

Det är i det avseendet mannen som får hantera de negativa konsekvenserna,
och han har exakt NOLL att säga till om.
Nej, mannen hanterar aldrig en graviditet.
Citera
2026-06-29, 22:49
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Om mannen är steril då? Naturligt eller genom operation, skulle hon klagat då?

Ett alternativ kan ju vara att testa sig, och visa upp papper på att man är fri från skit... Det plus steril borde liksom läsa problemet också

Nej, man har rätt att neka sex utan kondom alldeles oavsett vad man har för skäl till det. Precis som att du har full rätt att vägra ha sex med någon om den inte bär en grön mössa under samlaget. Det spelar ingen roll om en gul mössa värmer lika bra.
Citera
2026-06-29, 23:05
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Problemet är att du är man och läser detta. Du tror att saker är simpla. Abort är ju bara ett piller. Som att kissa ut sperman!

Abort är inte ett piller och det är inte att kissa ut sperma. Skärp dig för helvete. Simpla saker? LoL på den.
Citera
2026-06-29, 23:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
... Hon trodde väl han hade kondom...

Det är precis här ärendet borde ha stannat. Handlar hela saken om en omständighet som förstås ska tas som uppenbar?
Citera
2026-06-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var mycket svaga skäl. Generellt är det möjligt för en mycket stor majoritet av kvinnor att använda preventivmedel, i lika mån som män om behovet är så stort får väl kvinnan ta reda på vad femidom är och beställa det i tid. När det finns att tillgå är det ett icke-skäl att det kan vara lite bökigt att beställa. Det kan inte vara något skäl att slippa allt ansvar.

Om man kommer överens om preventivmedel är väl det en bra sak, men det är en helt annan sak att det skall bli den ena partens sak hur den andra skyddar sig när båda har möjligheten.

Jag kan bara dra slutsatsen att du av ideologiska eller personliga skäl föredrar att män skall ha allt för bådas sexualitet och att lagen skall utgå från det istället för en jämställd och lika syn på sex.
Sex kommer aldrig vara på lika villkor för könen just eftersom det alltid kommer vara kvinnan som tar den största risken oavsett vad.

Och nej, majoriteten kan inte ta det. Kondomer finns överallt och är smidigt att använda. I domen hade de bestämt att mannen skulle ha det, varför inte bara göra? Hade det varit femidomer som fanns överallt hade de säkerts använts mer flitigt och finns många kvinnor som tar preventivmedel redan.
Citera
2026-06-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, mannen hanterar aldrig en graviditet.

Jaså, det menar du inte. Skrev jag det?
Du vet nog vilka konsekvenser jag pratar om.
Citera
2026-06-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Sex kommer aldrig vara på lika villkor för könen just eftersom det alltid kommer vara kvinnan som tar den största risken oavsett vad.

Och nej, majoriteten kan inte ta det. Kondomer finns överallt och är smidigt att använda. I domen hade de bestämt att mannen skulle ha det, varför inte bara göra? Hade det varit femidomer som fanns överallt hade de säkerts använts mer flitigt och finns många kvinnor som tar preventivmedel redan.

"Sex kommer aldrig vara på lika villkor för könen"
För det kommer alltid vara så att kvinnan har sista ordet.

Frugan lovar det är safe, hon tar piller och sen visar det sig..."oooopsie".
Vem tar den största risken sa du. Kvinnan som har allt i sin egen makt, eller mannen som inte kan göra ett skit om det blir fel....?
Citera
2026-06-30, 00:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jaså, det menar du inte. Skrev jag det?
Du vet nog vilka konsekvenser jag pratar om.
Nej, jag vet inte vilka konsekvenser du pratar om.
Pratar man graviditet så är det enbart kvinnan som axlar den - oavsett om det är önskat eller oönskat, eller vilket beslut hon tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in