Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Det är alltså en liknelse, och inte menat att betyda att jorden brinner upp - du vet, bildspråk.
Eftersom du tycker om dessa saker,
så kan du börja med att ta till dig det som forskarna säger, och vad de förutspår.
Efter att ha gjort det kan du ge oss en bild över vad du ser för risker, och vad du tycker verkar vara proportionerliga lösningar. Utveckla också vad du menar med proportionerliga. Handlar det bara om att reagera mot själva förändringarna, eller är det månne så att man skall baka in ekonomiska aspekter i det hela?
Du menar precis det som du inte har gjort?
Jag har tagit del av vad forskningen säger. Problemet är att du behandlar "forskarna" som om de talade med en enda röst.
Kanske för att du bara repeterar vad Greta säger "lyssna på forskarna, lyssna på forskarna".. problemet mer er foliehattar är att ni själva vägrar lyssna på forskarna.
Det finns en bred samsyn kring vissa grundläggande frågor, men betydligt större osäkerhet kring hur stora konsekvenserna blir, hur snabbt de inträffar och vilka åtgärder som är mest effektiva.
Forskningsrapporter använder sannolikheter, scenarier och osäkerhetsintervall.
Det finns även bevis på
felaktiga uppgifter, bristande transparens och kontroverser inom klimatforskningen
När jag pratar om proportionerliga lösningar menar jag just att väga risk mot kostnad. Alla resurser vi lägger på klimatåtgärder kan inte samtidigt användas till sjukvård, utbildning, försvar eller annan miljövård. Det är en politisk avvägning, inte en naturvetenskaplig slutsats.
Så min fråga kvarstår: vilka konkreta fakta gör att du anser att liknelsen med ett brinnande hus är den mest rimliga beskrivningen? Att hänvisa till "forskarna" räcker inte. Visa resonemanget!