2026-06-29, 14:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Inte ett ord av det du skriver går att koppla till någon data som jag visat och diskuterat. Ditt inlägg är renodlat trams och nonsens.

Energibidraget från ökad ASR är flera gånger högre än energibidraget från ökad CO2. Det är ingen ”tolkning” – det är data.
Det betyder inte att det är ASR som driver uppvärmningen, som du tror. Det är bara att läsa titlarna i dina referenser. Där framgår det att det är precis tvärtom.
Senast redigerad av MrArtur 2026-06-29 kl. 14:22.
Citera
2026-06-29, 14:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det betyder inte att det är ASR som driver uppvärmningen, som du tror. Det är bara att läsa titlarna i dina referenser. Där framgår det att det är precis tvärtom.
Du får gärna fortsätta läsa titlar och tro – men sluta sprida dina påhitt om att jag har ”fel” när jag diskuterar innehållet i artiklarna.
Citera
2026-06-29, 14:35
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Inte ett ord av det du skriver går att koppla till någon data som jag visat och diskuterat. Ditt inlägg är renodlat trams och nonsens.

De senaste sidorna av utbyte mellan oss har jag konsekvent följt en röd tråd genom diskussionen, en som är motiverad av de påståenden du har kommit med. I korthet har det sett ut som följande:

1. Jag påstår att du kommer med påståenden som faktiskt saknar stöd i forskningen.
2. Du invänder mot anklagelsen. För du anser dig visst vara vetenskaplig.
3. Jag begär något bevis på att det finns stöd i forskningen för dina idéer.
4. Du vägrar, och kräver istället att jag ska kommentera något annat du har skrivit tidigare.
5. Jag förtydligar varför jag vill ha något bevis för att dina idéer har stöd inom forskningen, och varför jag ser din approach att helt kringgå forskarna, och bara göra egna tolkningar av viss data, som en ovetenskaplig approach.
6. Du svarar att du inte behöver göra någon tolkning, inte behöver några experter, så som jag om mina "gelikar".
7. Jag påpekar att detta svar antyder en vetenskaplig analfabetism, som snarare än hjälper ditt case istället antyder en djup ovetenskaplighet i din inställning, en som hör hemma hos konspirationsteoretiker.
8. Du trycker på stora röda "anklaga motparten för trams"-knappen och skjuter ut dig ur planet.

Den som har haft en flytande, helt reaktiv och slumpmässig linje i det här utbytet, och alltså en diskussionsstil som närmare liknar trams, eller avsiktligt diskussionssabotage om man ska vara misstänksam, det är du. Jag vill bara att du kommer med lite belägg för det du påstår, och om du inte vill göra det, att du då får acceptera att man kallar dig ovetenskaplig eller konspirationsteoretiker. Någon måtta får det vara.
Senast redigerad av anomalign 2026-06-29 kl. 14:40.
Citera
2026-06-29, 14:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du får gärna fortsätta läsa titlar och tro – men sluta sprida dina påhitt om att jag har ”fel” när jag diskuterar innehållet i artiklarna.
Du har ju fel när du skriver att "Energibudgeten visar svart på vitt att det är ökad solstrålning genom minskad molnighet som driver uppvärmningen.".
Det stämmer inte. Det är precis tvärtom.
Citera
2026-06-29, 14:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
[...] Jag påstår att du kommer med påståenden som faktiskt saknar stöd i forskningen.
[...]
Du kommer med svepande påstående helt utan substans. Du behöver givetvis visa VILKET ”påstående” som du menar ”saknar stöd i forskningen” och motivera VARFÖR du menar att det ”saknar stöd i forskningen”.

Citat:
Du har ju fel när du skriver att "Energibudgeten visar svart på vitt att det är ökad solstrålning genom minskad molnighet som driver uppvärmningen.".
Det stämmer inte. Det är precis tvärtom.
Nej, högre energi ger högre värme.
Citera
2026-06-29, 15:03
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du kommer med svepande påstående helt utan substans. Du behöver givetvis visa VILKET ”påstående” som du menar ”saknar stöd i forskningen” och motivera VARFÖR du menar att det ”saknar stöd i forskningen”.

Nej, det gjorde jag inte. Här kommer en påminnelse om ett av dina tidigare inlägg, som är fullt med påståenden, vilket jag ville att du belägger med källor (utanför din egen fantasi då förstås).

Citat:
Jag konstaterar att stora mängder energi från ökad absorberad solstrålning värmer jorden på ett sätt som saknar motstycke och som vetenskapen inte kan förklara orsakerna till. Under tiden slösas enorma resurser på meningslös signalpolitik. Hur det här kommer att sluta är det ingen som vet men alla ansvariga tittar åt fel håll när huset brinner (för att använda din liknelse).

Som jag tagit upp tidigare i tråden finns mycket vetenskap som tyder på att det som händer nu är en del av naturliga cykliska fenomen och det kommer att vända inom de närmaste decennierna. Enligt dessa teorier är vi nu väldigt nära en topp och det kommer alltså att vända och bli kallare igen. Men det är som sagt en teori som man själv får välja om man vill tro på eller inte. Jag tror att klimatsystemet är stabilt och självreglerande. Jag tror inte att CO2 är en närmast magisk ”kontrollknapp”.
Citera
2026-06-29, 15:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Nej, högre energi ger högre värme.
Jo, det är fel. En tyngre sten väger mer än en lättare.

Dina referenser argumenterar för att uppvärmingen driver ASR. Vilket är hur feedback definieras. Du menar att ASR driver temperaturen. Tvärtom alltså. Det är fel.
Citera
2026-06-29, 15:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, det gjorde jag inte. Här kommer en påminnelse om ett av dina tidigare inlägg, som är fullt med påståenden, vilket jag ville att du belägger med källor (utanför din egen fantasi då förstås).
CERES-tråden handlar specifikt om det. Du är välkommen där men tänk då på vad som är ämnet för den tråden (länk).

Dessutom har jag redan hänvisat till tidigare inlägg i denna tråd, välj något sådant ursprungligt där källorna finns.

Citat:
Jo, det är fel. En tyngre sten väger mer än en lättare.

Dina referenser argumenterar för att uppvärmingen driver ASR. Vilket är hur feedback definieras. Du menar att ASR driver temperaturen. Tvärtom alltså. Det är fel.
Nej, det gör inte artiklarna men eftersom du bara läser rubriker och tror så har du ingen aning. Kan vi avsluta detta nu?
Citera
2026-06-29, 16:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
CERES-tråden handlar specifikt om det. Du är välkommen där men tänk då på vad som är ämnet för den tråden (länk).

Dessutom har jag redan hänvisat till tidigare inlägg i denna tråd, välj något sådant ursprungligt där källorna finns.

Nej, det gör inte artiklarna men eftersom du bara läser rubriker och tror så har du ingen aning. Kan vi avsluta detta nu?
Jag läser innehållet också. Menar du att de kommer fram till precis motsatsen än vad titlarna anger?

Din tolkning av en sådan här slutsats:
"Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"

Är alltså
"Energibudgeten visar svart på vitt att det är ökad solstrålning genom minskad molnighet som driver uppvärmningen"

Den slutsatsen är precis motsatt den i titeln som du refererar till.

Vad beror det på?
Har forskarna slarvat?
Förstår de inte sitt eget arbete lika bra som den store Totius?
Är de bara skämtsamma och ironiserar?
Det här måste du ju ändå ha funderat över?

Hur tolkar du en slutsats som lyder "Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"?
Citera
2026-06-29, 16:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag läser innehållet också. Menar du att de kommer fram till precis motsatsen än vad titlarna anger?

Din tolkning av en sådan här slutsats:
"Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"

Är alltså
"Energibudgeten visar svart på vitt att det är ökad solstrålning genom minskad molnighet som driver uppvärmningen"

Den slutsatsen är precis motsatt den i titeln som du refererar till.

Vad beror det på?
Har forskarna slarvat?
Förstår de inte sitt eget arbete lika bra som den store Totius?
Är de bara skämtsamma och ironiserar?
Det här måste du ju ändå ha funderat över?

Hur tolkar du en slutsats som lyder "Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"?
Resonemanget om energibudgeten hänvisar inte till Hansens kommunikation. Du klarar ju inte ens att hålla ordning på vad inläggen handlar om eller vilka källor som används för olika inlägg.

Som sagt: Du får gärna fortsätta läsa titlar och tro – men sluta sprida dina påhitt om att jag har ”fel” när jag diskuterar innehållet i artiklarna.
Citera
2026-06-29, 16:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Om du klarar att påstå såna här saker i den här tråden:

Citat:
Som jag tagit upp tidigare i tråden finns mycket vetenskap som tyder på att det som händer nu är en del av naturliga cykliska fenomen och det kommer att vända inom de närmaste decennierna. Enligt dessa teorier är vi nu väldigt nära en topp och det kommer alltså att vända och bli kallare igen. Men det är som sagt en teori som man själv får välja om man vill tro på eller inte.

då klarar du nog också att ge någon källa för det, att det skulle finnas denna stora mängd vetenskap som ska påvisa det du påstår. Och det vore också intressant att få veta mer om denna teori du pratar om. Det är också påkallat att efterfråga hänvisning till vem som påstår det du påstår, utöver du. Vilka forskare och studier menar att det är så som du påstår?
Citera
2026-06-29, 16:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om du klarar att påstå såna här saker i den här tråden:

då klarar du nog också att ge någon källa för det, att det skulle finnas denna stora mängd vetenskap som ska påvisa det du påstår. Och det vore också intressant att få veta mer om denna teori du pratar om. Det är också påkallat att efterfråga hänvisning till vem som påstår det du påstår, utöver du. Vilka forskare och studier menar att det är så som du påstår?
Upprepningar är inte tillåtet. Kolla i tråden om Javier Vinos sammanställningar. Han ger många referenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in