2026-06-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Är inte det här ett resultat av att de som ägt familjeföretagen bara nyttjat sin rätt att sälja dem till vem de vill ? Det måste de väl få göra ?
Ja, och det är väl toppen om någon skapat ett företag som de sedan kan sälja. Jag förstår inte problemet.

Vi vill väl sälja och få in pengar till landet.
Citera
2026-06-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Många i som inte förstått att det gamla Sverige är borta sedan länge. Sverige är en region i EU och det globala samhället. Detta bör man uppdatera sig om som privatperson och agera utefter. Oklart hur rödgrön röra ska kunna förändra ett globalt system? Nej det är nog bara att inse att vi går mot ett globalt klassamhälle och försöka positionera sig själv bäst man kan utefter rådande omständigheter.

Att skriva att samhället borde vara ditt och datt istället för hur det är förändrar nog inte särskilt mycket.
Det där med klassamhälle förstår jag inte. Vem som helst i Sverige kan få en riktigt bra utbildning och efterföljande arbete.
Citera
2026-06-29, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det där med klassamhälle förstår jag inte. Vem som helst i Sverige kan få en riktigt bra utbildning och efterföljande arbete.

Notera att jag skrev "går mot". Sverige är en del av det globala samhället, utförsäljningen kommer att fortsätta, utbildning är inte gratis globalt.
Senast redigerad av JacquesDuquesne 2026-06-29 kl. 22:50.
Citera
2026-06-29, 22:51
Medlem
Ser inte problemet med utbud och efterfrågan? Att du kan få en lunch på Biltema för under hundringen och billiga prylar till bilen är väl bra?

Skulle de i er fantasivärld ta oligopol/monopol och chockhöja priserna så är det väl bara att undvika företagen. Det är bara med livsnödvändiga saker såsom mat, el och hyra det får inte ske. Där ska vi ha statlig kontroll.

Att de höjer priserna på Skistar och du fortfarande åker dit, tyder bara på att du är dumheten personifierad.

Sedan ska vi beskatta dessa miljardärer mycket hårdare för att bedriva sin verksamhet här i Sverige, men så länge de höjer välståndet i landet ser jag inte problemet med det.
Citera
2026-06-29, 22:51
Medlem
Citat:
Notera att jag skrev "går mot". Sverige är en del av det globala samhället, utförsäljningen kommer att fortsätta, utbildning är inte grattis globalt, etc.
Vem som helst kan få mer eller mindre gratis utbildning i Sverige, och vi kan lika gärna sälja medicin till USA som vi kan sälja ett företag.

Jag förstår att det kan kännas jobbigt om Nilssons Cykel och Sport säljs till Decathlon, men det är saker vi säljer, och det gynnar svensk ekonomi.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-29 kl. 22:54.
Citera
2026-06-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Där ska vi ha statlig kontroll.
Det är absolut inget som någon vill ha, inte ens du om du tänker efter lite.

Vi är vuxna människor, vi ska inte ha alkoholmonopol, vi ska ha skatter men inget som hindrar vårt vuxna liv. Det är bara fånigt att vi accepterar att barer inte får sälja alkohol före tolv, varför ska jag inte få ta en Bloody Mary till frukost om jag nu vill det på min semester?

Skatterna har jag inga som helst problem med, och riktigt grymt med det nya på ISK, det gynnar förstasparare om de förstår, men det där jävla förmynderiet, jag verkligen hatar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-29 kl. 23:02.
Citera
2026-06-29, 23:01
Avslutad
Citat:
Vem som helst kan få mer eller mindre gratis utbildning i Sverige, och vi kan lika gärna sälja medicin till USA som vi kan sälja ett företag.

Jag förstår att det kan kännas jobbigt om Nilssons Cykel och Sport säljs till Decathlon, men det är saker vi säljer, och det gynnar svensk ekonomi.

Vad har detta med det jag skrev att göra?
Citera
2026-06-29, 23:02
Medlem
Citat:
Det är absolut inget som någon vill ha, inte ens du om du tänker efter lite.

Vad snackar du för skit?
Citera
2026-06-29, 23:04
Medlem
Citat:
Vad har detta med det jag skrev att göra?
Tolkade att utförsäljning var något negativt för dig. Men du kanske är mer som jag och anser att det är toppen när vi säljer.
Citera
2026-06-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Vad snackar du för skit?
Jag vill inte ha den statliga kontrollen vi i dag har gällande exempelvis alkoholservering.

Jag verkligen ogillar att en myndighet bestämmer att jag inte får ta ett glas skumpa till frukosten som nygift. Det är ett jävla förmynderi.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-29 kl. 23:11.
Citera
2026-06-29, 23:09
Avslutad
Citat:
Tolkade att utförsäljning var något negativt för dig. Men du kanske är mer som jag och anser att det är toppen när vi säljer.

Lägger ingen värdering i det. Jag anpassar mig till tidsandan.

Varför anser du att det är toppen att "vi" säljer?
Citera
2026-06-29, 23:12
Medlem
Citat:
Lägger ingen värdering i det. Jag anpassar mig till tidsandan.

Varför anser du att det är toppen att "vi" säljer?
Allt som säljs till andra länder resulterar i pengar in till Sverige, och det stärker svenska kronan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in