2026-06-30, 13:15
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Ja, att frukterna av ens arbete och risktagande går till staten är såklart även det en stor anledning.

Jag tror inte problemet är begränsat till Sverige, detta lär vara en internationell trend, och orsaken är säkert samma överallt, och det är inte en snabb utveckling utan en långsam grodkokning över årtionden.
Tittar man på Sveriges tio största företag så är alla utom H&M(1947) grundade innan andra världskriget. Flera grundades på 1800-talet.

Företag Grundat
Volvo AB 1927
Volvo Cars 1927
Ericsson 1876
Vattenfall 1909
H&M 1947
Astra (AstraZeneca) 1913
Scania 1891
Securitas 1934
ICA Gruppen 1938
Skanska 1887

Det borde stämma till eftertanke. Alla småföretagare vill väl inte sälja av och gå i pension? Vissa borde ju vilja stanna som ägare och bygga vidare.
Citera
2026-06-30, 13:20
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Tittar man på Sveriges tio största företag så är alla utom H&M(1947) grundade innan andra världskriget. Flera grundades på 1800-talet.

Företag Grundat
Volvo AB 1927
Volvo Cars 1927
Ericsson 1876
Vattenfall 1909
H&M 1947
Astra (AstraZeneca) 1913
Scania 1891
Securitas 1934
ICA Gruppen 1938
Skanska 1887

Det borde stämma till eftertanke. Alla småföretagare vill väl inte sälja av och gå i pension? Vissa borde ju vilja stanna som ägare och bygga vidare.

Det borde absolut uppmuntra till eftertanke, främst hos dem som dikterar villkoren, kan du inte hålla med? Hur är det möjligt att det inte skapas företag som växer sig stora? Och OM de växer sig stora, då flyttar de prompt utomlands (ex. Spotify).

Hur kommer detta sig? Har människan verkligen fundamentalt ändrats så till den milda grad att de inte längre vill driva företag till att växa? Svårt att tro...
Citera
2026-06-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Volvo är dock ett exempel på att ett företag inte kan överleva utan rika ägare. Volvo hade antagligen konkat på 1980-talet men Ford köpte dem för 40 miljarder och betalade deras förluster i 15 år, bara för att få upp sin egen säkerhetsstatus.

Tack, lite substans. Då är jag med i tankegången där, för det är ju bättre att sälja till ägare som har råd att driva fabriken än att allting lägger ner.

Oklart om det är applicerbart på samtliga 1250 företag.
Citera
2026-06-30, 13:28
Medlem
Citat:
Det borde absolut uppmuntra till eftertanke, främst hos dem som dikterar villkoren, kan du inte hålla med? Hur är det möjligt att det inte skapas företag som växer sig stora? Och OM de växer sig stora, då flyttar de prompt utomlands (ex. Spotify).

Hur kommer detta sig? Har människan verkligen fundamentalt ändrats så till den milda grad att de inte längre vill driva företag till att växa? Svårt att tro...

Det går inte att driva upp ett företag idag utan att bli uppköpt. Marknaden är för effektiv helt enkelt. Visst det kan ske inom nya branscher som ingen förstår riktigt än men t ex startar man en möbelbutik eller golvläggarfirma så kommer den att köpas upp långt innan den är riktigt stor.
Citera
2026-06-30, 13:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Utan att djupdyka i ämnet så låter det som om organiserad kriminalitet köper upp företagen.

Kriminalitet i större eller mindre omfattning - Ja. Blackrock/Vanguards dotterbolag och dotterdotterbolag osv köper upp allt som kan konkurrera. Vad jag hört de senaste +10 åren är tex att Johanssons Snickerier, Börjes VVS, Småköpings Elektriska osv köps upp av blattar som förespeglar kunder att Arne, Bo, Lisa och Sture driver företaget som etablerades 1962 och sedan blåser de kunder med fusk jobb en masse. Kunder som klagar hotas till livet. Samtidigt pågår tvätteri av svarta inkomster från drog och prostitution. Har ett företag inte långt från mig som omsatte 4.000.020 kronor första året och 11.000.430 andra året. Har sett färre än en handfull personer gå in eller ut genom dörrarna på 2-3 år. Namnet och branschen låter hur legit som helst. Har inte sett några tecken på att polis eller SKV har span på stället så jag gissar att de kan fortsätta tvätta pengar i lugn och ro. Utgår från att det KRYLLAR av sådana här verksamheter över hela Sverige. Dum-svenne ser att det är araber eller negrer som driver stället och tänker "vad bra att de jobbar".

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
En kompis jobbade på ett företag som köpte upp denna typ av företag och utvecklade dem under ett par år innan de sålde dem vidare.

Många företag drivs helt och hållet av grundarfamiljen. De må ha skapat ett underverk men frugan som sköter bokföringen och dottern som är ordermottagare har inte haft något bra affärssystem. Genom att införa ett affärssystem som hanterar inköp, produktion och försäljning tillsammans med skatter och banktransaktioner så får man en mycket mer konkurrenskraft.

I produktion hade man ofta gamelmodiga ritningar istället för 3D-modeller som är gjorda för CNC.

Många i grundarfamiljen saknar nödvändigt utbildning. De må ha skapat ett livsverk men saknar utbildning och omvärldsbevakning.

Genom att vara ett investmentbolag som har 10-15 företag under paraplyet där man under 3-4 år samlar resurser för att utveckla verksamheten medför att företagen blir starkare och ökar sin förmåga att finns kvar i framtiden. De gick in med kapital för att förbättra produktionsanläggningar, köpa nya effektivare maskiner, förbättra produkterna så att de blir billigare att tillverka och liknande. På 3 år hinner man göra underverk för att trygga företagets framtid.

Det är nog få som är bekymrade över just det du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag har ca 50. Men jag har fördelen att ingen är med facket, alla hatar byråkrati och ingen skulle gå med på fri karens eller 32t vecka för då packar jag ihop skiten och säljer mina sista företag eller avvecklar.

Tror många företagare vill sticka från Sverige om jag ska vara ärlig

Var skulle man sticka istället?

Citat:
Ja, att frukterna av ens arbete och risktagande går till staten är såklart även det en stor anledning.

Jag tror inte problemet är begränsat till Sverige, detta lär vara en internationell trend, och orsaken är säkert samma överallt, och det är inte en snabb utveckling utan en långsam grodkokning över årtionden.

2-3 bolag äger i princip alla andra. När många företag plötsligt går all in i woke så beror det på order uppifrån. Det vi tror vi äger inklusive pensionstillgångar och boende är bara en liten liten pytte-ruta på en stort bräde.
Citera
2026-06-30, 13:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Tack, lite substans. Då är jag med i tankegången där, för det är ju bättre att sälja till ägare som har råd att driva fabriken än att allting lägger ner.

Oklart om det är applicerbart på samtliga 1250 företag.
Rika ägare behövs ju bara en period när företaget går dåligt och har för lite pengar i kassan till löpande kostnader. Rimligen inte så vanligt.

Volvo fortsätter ju av och till att gå dåligt och just bilmarknaden är usel och det går nästan inte att tjäna pengar. Så lilla Volvo Ferrari Porsche osv kommer bara att finnas så länge som någon kan mjölka pengar från aktieägarna istället.
Citera
2026-06-30, 13:36
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Var skulle man sticka istället?

Beror ju lite på vilken bransch man är i så klart. Själv skulle jag bara sälja eller lägga ner som tråden handlade om. Konkurrensen blir ju bara hårdare och hårdare och det märks.

Skulle jag tillverka så skulle jag fokusera på Thailand, Asien. Export, import mellan Europa, Försäljning allt utom England.
Men jag personligen drar gärna till varmare länder där man kan softa
Citera
2026-06-30, 13:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Beror ju lite på vilken bransch man är i så klart. Själv skulle jag bara sälja eller lägga ner som tråden handlade om. Konkurrensen blir ju bara hårdare och hårdare och det märks.

Skulle jag tillverka så skulle jag fokusera på Thailand, Asien. Export, import mellan Europa, Försäljning allt utom England.
Men jag personligen drar gärna till varmare länder där man kan softa

Flytta utomlands och dessutom trivas är verkligen inte för alla. Hur det än är saknar man sitt egna land och sitt egna språk. Normalt sätt är allt krångligt i andra länder. Jag har bott i flera länder under många år. Med varmare land kommer andra saker som man inte kanske tänker på - torka, svårt med färskt vatten, dåligt tryck i ledningarna, otrevliga insekter spindlar och kräldjur. En mentalitet att det är ok att lura främlingar. När jag bodde utomlands kunde jag sakna saker om Kalle Kaviar, blåbärssoppa, hålkaka, Bob blandsaft osv - helt nonsens och sådant som jag sällan köper hemma men det där minns jag. Eller en sådan sak som att inte få höra dansband på radion. Inte för att jag satt och lyssnade på det hela dagarna men bara det hemtrevliga och hatkärleken till det gjorde att jag saknade det. Det finns så klart massa fina ställen runt om på jordklotet och de kan man besöka. Ponera att du är lyckligt gift sedan länge. Plötsligt är det en vansinnigt snygg exotisk kvinna som raggar upp dig som du lägrar. Snyggare, sexigare och skönare än din fru - men hon har kanske saker med henne som är vidriga som gör att du mycket hellre är med din fru istället som när du får perspektiv egentligen fortfarande är riktigt snygg och sexig. Kass liknelse kanske men hoppas du förstår.

Jag säger som irländarna sa häromveckan. Vi är många fler än våra förrädare till politiker. Vi riktar ilskan mot dem, vi ger oss på dem, så de ändrar politiken eller försvinner. Om det är 50 personer som gör det kommer inget hända, men om 3 miljoner svenskar öppet visar sitt hat mot landsförrädarna oavsett var de befinner sig så blir det ohållbart för dem att vara kvar både på sina poster och i landet. Jag såg en av våra hatade generaldirektörer i den lokala ICA-butiken för +10 år sedan. Det var fullt i butiken och jag blev osäker på om det verkligen var han. Jag smög efter och kollade reg-numret. Mycket riktigt. Hade jag varit mer säker hade jag nog vrålat landsförrädare och pekat finger på honom om och om igen till han fått lämna parkeringen. De ska känna sig hatade var de än är. Jag utgår ifrån att det var därför som Reinfeldt flyttade från Storholmen, norr om Lidingö. Det är ingen lätt sak att vara hatad var man än rör sig i sin vardag.
Citera
2026-06-30, 14:10
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Högerbudget? Ni har verkligen fattat noll och ingenting. Det här är resultatet av den ultraglobalisering som pågått sen vi gick med i EU. Av samma anledning finns det så många Abduls i Sverige och Europa.

Du blandar ihop globalisering, EU, invandring och företagsuppköp till en enda förklaring. Världen är betydligt mer komplex än så. Om allt kunde förklaras med EU hade alla medlemsländer sett exakt samma utveckling, och det har de uppenbarligen inte. Kolla på Tyskland, och även Frankrike som inte alls kör på den linjen Sverige gör (dvs säljer ut företag efter företag).
Citera
2026-06-30, 14:20
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Största bedrägeriet av alla är när S avreglerade elmarknaden. Vi kommer få lida, lida.

Den avregleringen jobbade Moderaterna också hårt för. Det var inte såssarnas påhitt från början tror jag?
Citera
2026-06-30, 14:20
Medlem
Karmans avatar
Tycker reaktionen är lite överdriven här i formuet på detta. Vissa branscher tjänar på att centraliseras och drivas med stordrift. Det hade alltså inte blivit vare sig bättre eller billigare om en marknad bara bestod av mindre familjeföretag.

Sen finns det ju ofta alternativa erbjudanden från små och medelstora företag om man föredrar det. Det blir i regel lite dyrare, men det kan vara värt det för vissa konsumentsegment.
Citera
2026-06-30, 14:24
Medlem
Det finns fler än en miljon företag i Sverige. Vad är då grejen, med bara 1,250 företag? Det blir nästan som en droppe i ett glas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in