2026-06-29, 12:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAYBONESI
Du har rätt i att det vore bäst att vara 2 förstås. Desvärre har jag inga vänner som hade fått för sig något liknande...
Nä, jag fattar och det är inte så konstigt. Tänker att du säkert redan läst lite äventyrsbloggar och liknande. Det som är extremt viktigt är att göra sina förberedelser nogsamt och i detta så ingår ju också att göra en riskanalys. Vilken typ av utrustning bör du ha med dig och hur ska du få den med dig är en fråga att ställa sig. Egentligen så behöver du ju ha med dig en hel del prylar men du saknar möjligheten att bära dessa. Cyklar du så kan du ju bara få med dig en mycket begränsad vikt.

Vatten kommer ju vara något du behöver släpa på och jag är inte säker på att du kan få med dig relevant mycket av den varan ens engång. Det är som sagt låååånga sträckor utan bebyggelse och det är inte lätt tillgängligt med vatten på dessa ställen. Sen behöver du ju lite reservdelar och verktyg samt kläder och mat. Det blir fort tungt.

Jag vill inte döda din idé, men som jag ser det så behöver du ha ett team runt dig.
Citera
2026-06-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAYBONESI
Nu har jag redan skaffat cykel och de flesta väskorna till. Men jag tänker att jag ska försöka skrapa ihop en budget på 80-90 tusen ungefär. Tror du det räcker? Jag planerar att cykla i mitten på April och räknar med att det kan ta ca 6-8 månader ungefär.

Absolut tror det är en fullt rimlig budget baserat på min erfarenhet. Sedan kan jag inte direkt dra paralleller till din resa i och med att min längsta var på cirka en månad. Vet sedan icke om jag skulle palla 6 månader på cykel men jag är lite äldre än dig. Oavsett, kör iväg och se hur långt det bär 🙂
Citera
2026-06-30, 09:36
Medlem
Finns jäkligt mycket dårar därute som bara är ute efter att stjäla, misshandla, ställa till det, döda. Du är ju ung, bara drygt 20, förmodligen på din fysiska peak, men du verkar ha mycket att lära om människor och hur de fungerar och hur de kan bete sig.
Citera
2026-06-30, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag vill inte döda din idé, men som jag ser det så behöver du ha ett team runt dig.

Trams.

Hundratals västerländska cyklister cyklar i dessa områden varje år. Ingen har något team med sig.
Citera
2026-06-30, 15:48
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Finns jäkligt mycket dårar därute som bara är ute efter att stjäla, misshandla, ställa till det, döda. Du är ju ung, bara drygt 20, förmodligen på din fysiska peak, men du verkar ha mycket att lära om människor och hur de fungerar och hur de kan bete sig.

Fast de allra flesta är rätt schyssta ändå. Jo, det har hänt en del skit där långresenärer har blivit drabbade, men det är också många resor som har genomförts med bara goda erfarenheter av människor längs med vägen.
Citera
2026-07-01, 10:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Fast de allra flesta är rätt schyssta ändå. Jo, det har hänt en del skit där långresenärer har blivit drabbade, men det är också många resor som har genomförts med bara goda erfarenheter av människor längs med vägen.
Instämmer med dig, folk är vanligtvis både schyssta och hjälpsamma, särskilt i dessa länder, men det finns ju ändå risk att råka ut för typer med tveksamma motiv.

Sen är ju vissa sträckor extremt öde och då vill det till att ha tillräckligt med allt så man klarar sig. Det är ändå rätt mycket utrustning man behöver ha med sig och det blir snabbt både volym och vikt. Man behöver ha lite verktyg och reservdelar med sig, kläder, lite sjukvårdsmaterial som förband och det svåraste av allt; vatten - tungt som fan!
Citera
2026-07-01, 10:51
Medlem
Fast med ett par bra skor kan man gå långt.
/Kjell bergkvist
Citera
2026-07-01, 11:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Viktigt att tänka på är att gränsvakterna många gånger vill ha en muta. Alltså lite pengar. Annars kan de trilskas och stoppa en.

Lars Bengtsson (länken jag bifogade i ett tidigare inlägg) vägrade alltid detta. Så han kunde bli stående vid gränsen i flera timmar. Någon gång dagar. Men det var av princip. För om han betalade, visste vakterna att se kunde göra likadant med nästa som kom.
Citera
2026-07-01, 14:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Fast med ett par bra skor kan man gå långt.
/Kjell bergkvist

Det var Tom Hjelte som sa det. Och han borde veta eftersom han gått från Kina (enligt Kjell B).
Citera
2026-07-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det var Tom Hjelte som sa det. Och han borde veta eftersom han gått från Kina (enligt Kjell B).

Yes, var bara en gliring till ovanstående men bra att du korrigerade det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in