Igår, 12:41
Medlem
Tja. Jag har nu skaffat en gravelcykel och börjat rusta upp med ortlieb väskor inför en cykelodyssé. Jag vill cykla från Göteborg till Kina. Tanken är att cruisa ner genom Europa och in genom turkiet för att komma ut på sidenvägen som tar mig till Kina. Men innan resan väntar mycket logistiska problem och annat. Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller bara har något interessant att inflika med? Allt från de stora delarna som vägval till de allra mest triviala sakerna som man inte nödvändigtvis tänker på vid skrivbordet?

Min tanke är att cykla i mitten på april nästa år då väderfönstret för en sådan expedition är öppet då.

Note: Ja, jag har läst Göran Kropps bok.
Citera
Igår, 12:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kolla in Markus, som cyklar till Kina.

svtplay.se
Citera
Igår, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kolla in Markus, som cyklar till Kina.

svtplay.se
Jag följer honom. Toppenkille. Hoppas han klarar hela resan!
Citera
Igår, 12:54
Medlem
pn222jws avatar
Hej! Det låter spännande. Har du provat att cykla långa sträckor innan - det kan nog vara bra att öva med någon led i Sverige först.
Citera
Igår, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hej! Det låter spännande. Har du provat att cykla långa sträckor innan - det kan nog vara bra att öva med någon led i Sverige först.
Jag har cyklat Köpenhamn till Hamburg förra sommaren och någon långtur längs kattegattleden på 120 km ungefär
Citera
Igår, 13:11
Medlem
Det är riktigt långt till Kina just saying
Citera
Igår, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Det är riktigt långt till Kina just saying

Det är väl som att cykla till skolan när man var liten, fast flera ggr om.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl som att cykla till skolan när man var liten, fast flera ggr om.
Citera
Igår, 13:33
Medlem
kraftfoders avatar
Lite krångligt att cykla till Kina som världsläget ser ut nu..
Ryssland är avspärrat, Irak, Iran, Afganistan, Alla forna Sovjet-stater som slutar med "-istan" med mera.. (Pakistan-Indien är inte vänner, minst sagt..)

För 10 år sedan var det mera möjligt än det är nu.
Citera
Igår, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lite krångligt att cykla till Kina som världsläget ser ut nu..
Ryssland är avspärrat, Irak, Iran, Afganistan, Alla forna Sovjet-stater som slutar med "-istan" med mera.. (Pakistan-Indien är inte vänner, minst sagt..)

För 10 år sedan var det mera möjligt än det är nu.
Jag ser inte hur det skulle vara problematiskt geopolitiskt som det ser ut nu. Man cyklar ju genom alla Europeiska länder. Sedan genom Turkiet, Georgien, Azerbaijan och sedan Kazakstan. Inget av dessa länder är krigzon eller har sina gränser stängda. Såklart kan man behöva ansöka om visum i Kazakstan och Kirgizistan men mig veterligen är din ingen överdrivet omständig process. Dessutom tror jag de har så att man har 30 dagar visumfritt just nu.
Citera
Igår, 13:42
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAYBONESI
Jag ser inte hur det skulle vara problematiskt geopolitiskt som det ser ut nu. Man cyklar ju genom alla Europeiska länder. Sedan genom Turkiet, Georgien, Azerbaijan och sedan Kazakstan. Inget av dessa länder är krigzon eller har sina gränser stängda. Såklart kan man behöva ansöka om visum i Kazakstan och Kirgizistan men mig veterligen är din ingen överdrivet omständig process. Dessutom tror jag de har så att man har 30 dagar visumfritt just nu.

Kazakstan blir svårt att ta sig till med tanke på hur gränsdragningen ser ut.
Citera
Igår, 13:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAYBONESI

OK, lycka till på resan!

(Innan Putin så var det "lättare", Sverige-Finland-Ryssland-Kina, bara 3 gränsövergångar.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in