2026-06-28, 18:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAYBONESI
Vad har hindrat dig i alla dessa år då? (Om du vill säga)

Troligtvis rädslan. Rädslan att göra det ensam. Och att då något eventuellt skulle gå fel.
Nu är det jobb och ekonomi.
Men kanske man skulle säga upp jobbet och sälja hemmet..
Citera
2026-06-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Troligtvis rädslan. Rädslan att göra det ensam. Och att då något eventuellt skulle gå fel.
Nu är det jobb och ekonomi.
Men kanske man skulle säga upp jobbet och sälja hemmet..
Är i samma sits nu. Är i tidiga 20 års åldern. Har både skola, jobb och bostad men samtidigt så kommer det inte bli lättare om man väntar. Även om man naivt tror det ibland.
Citera
2026-06-28, 18:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Är i samma sits nu. Är i tidiga 20 års åldern. Har både skola, jobb och bostad men samtidigt så kommer det inte bli lättare om man väntar. Även om man naivt tror det ibland.

Mitt tips; vänta inte som jag. Gör det nu. Som du säger, så blir det svårare när man blir äldre.
Citera
2026-06-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Mitt tips; vänta inte som jag. Gör det nu. Som du säger, så blir det svårare när man blir äldre.
Okej.

Förövrigt så gillar jag citatet i din signatur. Det är ett bra mantra .
Citera
2026-06-28, 19:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Okej.

Förövrigt så gillar jag citatet i din signatur. Det är ett bra mantra .

Nu är jag inte så gammal. Slutet av 30. Men där finns så mycket jag ångrar att jag inte har gjort när jag har haft chansen.
Citera
2026-06-29, 06:43
Medlem
Sett en kille som gör just de nu
Citera
2026-06-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nja, du behöver lite mer än fraser, du behöver ändå förstå vad de säger och kunna svara relevant. Jag har inget ont att säga om länderna i fråga, men det gäller ändå att vara påläst innan man ger sig in på något sådant som du gör. Jag var där i huvudsak i arbetssamanhang och då har man ju redan en kil in i landet genom att man etablerar kontakter där man ändå jobbar/undervisar. Det är inte lika lätt att komma ensam på en tvåhjulig trampcykel. Dessutom är vägar ofta i grus/jord osv, så det är inte enkelt att ta sig fram för egen kraft, utöver det så är det många långa sträckor som i princip är fullständigt obefolkade så det kan vara svårt att "bära" tillräcklig proviant och reservdelar du kommer behöva.

Befolkningarna är generellt trevliga, men å andra sidan så har jag sällan bekymmer med andra kulturer när jag är ute och reser då jag gjort min hemläxa ordentligt innan.
Det finns väl ändå appar som översätter tal idag? Som fungerar offline? Borde väl ändå vara tillräckligt för att göra sig hjälpligt förstådd. Kan ju vara värt en prenumeration för rätt app.

TS klart du ska satsa, en försäkring som täcker denna typ av resa kan ju också vara värt att kolla upp.
Citera
2026-06-29, 10:24
Medlem
Citat:
Tja. Jag har nu skaffat en gravelcykel och börjat rusta upp med ortlieb väskor inför en cykelodyssé. Jag vill cykla från Göteborg till Kina. Tanken är att cruisa ner genom Europa och in genom turkiet för att komma ut på sidenvägen som tar mig till Kina. Men innan resan väntar mycket logistiska problem och annat. Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller bara har något interessant att inflika med? Allt från de stora delarna som vägval till de allra mest triviala sakerna som man inte nödvändigtvis tänker på vid skrivbordet?

Min tanke är att cykla i mitten på april nästa år då väderfönstret för en sådan expedition är öppet då.

Note: Ja, jag har läst Göran Kropps bok.

Kul projekt - Från Turkiet ska du förmodligen till Georgien och Azerbadzjan över Kaspiska havet till centralasien. Där är enormt stora slätter och sen en del bergskedjor. Kanske kommer du cykla genom Kirgistan till Kina.
Jag har följt en del motorcykelbloggare, och de får inte röra sig fritt - de måste ha en kinesisk 'guide' med sig. Cyklister har dom säkert något annat sätt att hålla koll på? Det finns ju gott om vägkontroller

En del länder är visafria, andra kan du lösa visa vid gränsen. Och andra kan vara längre procedurer - som till ex. Kina.
Det finns en del videor om folk som cyklar den sträckan. Europa -Kina.
Citera
2026-06-29, 11:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det finns väl ändå appar som översätter tal idag? Som fungerar offline? Borde väl ändå vara tillräckligt för att göra sig hjälpligt förstådd. Kan ju vara värt en prenumeration för rätt app.

TS klart du ska satsa, en försäkring som täcker denna typ av resa kan ju också vara värt att kolla upp.
Ja, det finns appar, t ex Google Translate som du kan använda offline om du laddar ner de aktuella språket. Finns givetvis andra översättningsappar också. Nu vet jag inte hur bra Google är Engelska <--> Ryska men det lilla jag testat så funkar det ändå hyfsat. Jag skulle inte rekommendera att köra mellan svenska och ryska, då blir det mer galenheter och det beror ju på vilken väg den använder för sin översättning, ju fler steg (språk) den går över desto knasigare blir ju översättningen.
Citera
2026-06-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ja, det finns appar, t ex Google Translate som du kan använda offline om du laddar ner de aktuella språket. Finns givetvis andra översättningsappar också. Nu vet jag inte hur bra Google är Engelska <--> Ryska men det lilla jag testat så funkar det ändå hyfsat. Jag skulle inte rekommendera att köra mellan svenska och ryska, då blir det mer galenheter och det beror ju på vilken väg den använder för sin översättning, ju fler steg (språk) den går över desto knasigare blir ju översättningen.
Skulle tro att en rysk app är att föredra om man inte har politiska skäl att välja bort sådana, yandex har kanske en? Och ja, att översätta till engelska är alltid att föredra.
Citera
2026-06-29, 11:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Skulle tro att en rysk app är att föredra om man inte har politiska skäl att välja bort sådana, yandex har kanske en? Och ja, att översätta till engelska är alltid att föredra.
Det har du säkert helt rätt i, jag tror till och med att det är att rekommendera. Politiska skäl bör man nog lägga åt sidan av flera skäl om man ska göra ett sånt här äventyr Tänker att man bör utrusta sig med det bästa och lämpligaste som behövs under resans gång.

Sen kan Kirgizistan vara lite lurigt, men det är inte riskfritt i Georgien eller Azerbajdzjan heller och absolut inte inte i Kazakstan eller Uzbekistan eller vilken väg nu TS tänker sig. Gissar väl att TS bara leker lite med tanken i nuläget och att det sannolikt inte blir av, men kul projekt om det blir det, men tänker ändå att det är bra att vara i alla fall två som slår följe.

Man måste dock förstå hur många ödeslätter det finns i dessa länder och att man är extremt utsatt för väder och vind, sen finns det ju givetvis rövare och banditer och som ej hemmahörande i trakten så sticker man ut. Men jag har inte något ont att säga om folken i sig men jag har ju rest under helt andra omständigheter.
Citera
2026-06-29, 11:57
Medlem
Citat:
Det har du säkert helt rätt i, jag tror till och med att det är att rekommendera. Politiska skäl bör man nog lägga åt sidan av flera skäl om man ska göra ett sånt här äventyr Tänker att man bör utrusta sig med det bästa och lämpligaste som behövs under resans gång.

Sen kan Kirgizistan vara lite lurigt, men det är inte riskfritt i Georgien eller Azerbajdzjan heller och absolut inte inte i Kazakstan eller Uzbekistan eller vilken väg nu TS tänker sig. Gissar väl att TS bara leker lite med tanken i nuläget och att det sannolikt inte blir av, men kul projekt om det blir det, men tänker ändå att det är bra att vara i alla fall två som slår följe.

Man måste dock förstå hur många ödeslätter det finns i dessa länder och att man är extremt utsatt för väder och vind, sen finns det ju givetvis rövare och banditer och som ej hemmahörande i trakten så sticker man ut. Men jag har inte något ont att säga om folken i sig men jag har ju rest under helt andra omständigheter.
Du har rätt i att det vore bäst att vara 2 förstås. Desvärre har jag inga vänner som hade fått för sig något liknande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in