2026-06-29, 11:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du lyssnar inte på Svenska Akademiens ordbok, du bestämmer själv vad ord betyder, ok då vet vi.

Och som vanligt har du flyttat fokus från originalfrågan som jag korrekt förutsade, för att sedan fördunkla ords betydelser. Det var inte förutbestämt att du skulle gå den vägen, men det var lätt att förutse med tanke på hur du tidigare agerat.

Din egen källa säger " Sometimes God only sees the future, and at other times God determines the future, and predestination refers to the later."
Vilket betyder att gud ser framtiden oavsett om han bestämmer den eller inte. Om man kan se framtiden är den förutbestämd annars ser man fel.
Citera
2026-06-29, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Din egen källa säger " Sometimes God only sees the future, and at other times God determines the future, and predestination refers to the later."
Vilket betyder att gud ser framtiden oavsett om han bestämmer den eller inte. Om man kan se framtiden är den förutbestämd annars ser man fel.

Framtiden behöver inte vara förutbestämd för att man ska kunna förutse framtiden:

"ekonomerna förutsade en snabb förbättring av konjunkturen", betyder detta att framtiden är förutbestämd bara för att ekonomerna kunde förutse framtiden?

Det är två olika ord med olika innebörd, så det är inte samma sak.
Citera
2026-06-29, 12:02
Medlem
Citat:
Framtiden behöver inte vara förutbestämd för att man ska kunna förutse framtiden:

"ekonomerna förutsade en snabb förbättring av konjunkturen", betyder detta att framtiden är förutbestämd bara för att ekonomerna kunde förutse framtiden?

Du är en idiot som jämför Gud med människor. När Gud förutsäger är det förutbestämt eftersom det är oundvikligt om inte Gud vill ändra ett beslut. Ta Jonas straffpredikan mot Nineve. Herren ändrade sig när han såg att folket upphörde med sina synder.
Citera
2026-06-29, 13:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo.

Citat:

Ja. Som jag redan har sagt, om man har alla parametrar i ett givet läge kan man förstå hur de kommer att utvecklas. Det betyder att förloppet är bestämt från förutsägelsen till inträffandet, Om det inte inträffar är förutsägelsen fel.

Citat:

Jo det är det men du sticker huvudet i sanden.
Citera
2026-06-29, 14:08
Medlem
Citat:
Jo.
Nej

Citat:
Citat:
Citat:
Ja. Som jag redan har sagt, om man har alla parametrar i ett givet läge kan man förstå hur de kommer att utvecklas. Det betyder att förloppet är bestämt från förutsägelsen till inträffandet, Om det inte inträffar är förutsägelsen fel.

Så framtiden är förutbestämd menar du?

Citat:
Jo det är det men du sticker huvudet i sanden.

Nej, du förvränger ordens betydelse.
Citera
2026-06-29, 14:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så framtiden är förutbestämd menar du?

Jag menar att om man kan förutse/förutsäga framtiden så är den förutbestämd. Annars är förutsägelsen fel. Det är ju inte raketforskning direkt.

Hur skulle det annars vara? Om förutsägelsen är rätt så är det bara ren tur?
Citera
2026-06-29, 15:17
Medlem
Citat:
Jag menar att om man kan förutse/förutsäga framtiden så är den förutbestämd. Annars är förutsägelsen fel. Det är ju inte raketforskning direkt.

Du blandar ihop dåtid, nutid och framtid.

Man vet inte om en förutsägelse är korrekt förrän tidpunkten då den ska ske. Fram till dess kan mycket hända och förutsägelsen inte går i uppfyllelse, detta på grund av att framtiden inte är förutbestämd.

Meteorologer och ekonomer kan ge en förutsägelse om vad som ska hända i framtiden, men det är inte säkert att deras förutsägelser är korrekta.

Detta är inte raketforskning, men du verkar befinna dig i grundskolematte och måste lära dig simpel logik.

Citat:
Hur skulle det annars vara? Om förutsägelsen är rätt så är det bara ren tur?

En förutsägelse är ofta baserat på kunskap, jag har förklarat detta för dig från första början. T.ex. en meteorolog förutsäger att det kommer att regna i en stad i morgon, detta är baserat på massor med data och beräkningar av en dator.

Gud har oändligt mycket större kraft och mer data än den bästa datorn på jorden, och kan därför förutsäga mycket mer korrekt om hur saker och ting händer. Förstår du nu?

Även om Gud kan förutsäga saker och ting i framtiden, så betyder det inte att framtiden är redan bestämd.
Citera
2026-06-29, 16:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du blandar ihop dåtid, nutid och framtid.

Man vet inte om en förutsägelse är korrekt förrän tidpunkten då den ska ske. Fram till dess kan mycket hända och förutsägelsen inte går i uppfyllelse, detta på grund av att framtiden inte är förutbestämd.
Om man har kunskap om ALLA variabler vet man vad som kommer att hända. Ditt scenario bortser från det. Ja, "mycket kan hända" men det vet man ju redan om som varande allvetande.

Citat:
Meteorologer och ekonomer kan ge en förutsägelse om vad som ska hända i framtiden, men det är inte säkert att deras förutsägelser är korrekta.
Jo, om de har alla variabler. Men det har de inte eftersom de är extremt många. De gör en sannolikhetsbedömning grundat på de data de har, vilka aldrig är kompletta.

Citat:
Detta är inte raketforskning, men du verkar befinna dig i grundskolematte och måste lära dig simpel logik.
Du verkar befinna dig i ett annat universum.

Citat:
En förutsägelse är ofta baserat på kunskap, jag har förklarat detta för dig från första början. T.ex. en meteorolog förutsäger att det kommer att regna i en stad i morgon, detta är baserat på massor med data och beräkningar av en dator.
En förutsägelse är enbart grundad på kunskap.

Citat:
Gud har oändligt mycket större kraft och mer data än den bästa datorn på jorden, och kan därför förutsäga mycket mer korrekt om hur saker och ting händer. Förstår du nu?
Om förutsägelsen är korrekt fanns det inget annat resultat. Det skulle inte kunna ha blivit på något annat vis och på så sätt är det redan bestämt.
Om jag sätter upp en rad dominobrickor på lämpligt avstånd och knuffar till den första så är det förutbestämt att alla kommer att ramla. Om något förhindrar det vet jag ju om det, om jag vet allt, och då vet jag att rörelsen kommer att hindras.

Du fattar inte, vill inte fatta kanske, om jag vet ALLA variabler så kan jag förutse resultatet.
Och gud vet allt, eller hur.

Citat:
Även om Gud kan förutsäga saker och ting i framtiden, så betyder det inte att framtiden är redan bestämd.
Jo. Självklart är det så bara det att du tydligen inte begriper det. Annars kan ju förutsägelserna slå fel. Har gud haft fel någon gång?

Din egen källa säger också " Sometimes God only sees the future, and at other times God determines the future, and predestination refers to the later." Vilket betyder att gud ser ALLT eller hur, ibland SER han framtiden och ibland BESTÄMMER han den. I BÅDA FALLEN har han kunskap om den och vet vad som kommer att hända.
Citera
2026-06-29, 19:35
Medlem
Citat:
Om man har kunskap om ALLA variabler vet man vad som kommer att hända.

Så om en meteorolog har kunskap om ALLA variabler just nu, så är framtiden förutbestämd och kan inte ändras?

Citat:
Ditt scenario bortser från det. Ja, "mycket kan hända" men det vet man ju redan om som varande allvetande.

Jag har förklarat för dig att Gud är allvetande i nutid har har kunskap om dåtid, men är inte allvetande om framtid, du blandar ihop alltihopa.

Citat:
Citat:
Citat:
Jo, om de har alla variabler. Men det har de inte eftersom de är extremt många. De gör en sannolikhetsbedömning grundat på de data de har, vilka aldrig är kompletta.

Så du tror på determinism, att allting vi gör är redan förutbestämt? Det förklarar din oförmåga att förstå något annat.

Citat:

Nja, det finns säkert exempel där folk har förutsagt något på grund av tur.

Citat:
Citat:
Citat:
Om förutsägelsen är korrekt fanns det inget annat resultat. Det skulle inte kunna ha blivit på något annat vis och på så sätt är det redan bestämt.

Och om förutsägelsen inte är korrekt, då är framtiden inte förutbestämd enligt dig?
Så om en meteorolog korrekt förutsäger att en stad får regn, då är framtiden alltid förutbestämd, men om meteorologen förutsäger fel, så är framtiden inte förutbestämd?

Så om framtiden är förutbestämd bestäms av om någon som kan förutsäga framtiden, tror du på det själv?

Citat:
Om jag sätter upp en rad dominobrickor på lämpligt avstånd och knuffar till den första så är det förutbestämt att alla kommer att ramla. Om något förhindrar det vet jag ju om det, om jag vet allt, och då vet jag att rörelsen kommer att hindras.

Som sagt, jag eller bibeln har aldrig påstått att Gud vet allt om framtiden, en solklar red herring.

Citat:
Du fattar inte, vill inte fatta kanske, om jag vet ALLA variabler så kan jag förutse resultatet.

Gud vet alla variabler i nutid, inte framtid, du blandar ihop allting. Din logiska förmåga är ganska usel.

Citat:
Citat:
Citat:
Jo. Självklart är det så bara det att du tydligen inte begriper det. Annars kan ju förutsägelserna slå fel. Har gud haft fel någon gång?

Nej, Gud har inte haft fel, men det är bara för att han är bra på logisk tankeförmåga och har all data i nutid, så att han kan göra en förutsägelse.

Citat:
Din egen källa säger också " Sometimes God only sees the future, and at other times God determines the future, and predestination refers to the later." Vilket betyder att gud ser ALLT eller hur, ibland SER han framtiden och ibland BESTÄMMER han den. I BÅDA FALLEN har han kunskap om den och vet vad som kommer att hända.

Du förvränger. Visst, Gud kan bestämma sig för att genomföra sin vilja, men det betyder inte att allt annat är förutbestämt.

Om allting hade varit förutbestämt, så hade inte ens Gud kunnat genomföra sin egen vilja för att förändra framtiden.
Citera
2026-06-29, 19:39
Medlem
Citat:
Om man har kunskap om ALLA variabler vet man vad som kommer att hända. Ditt scenario bortser från det. Ja, "mycket kan hända" men det vet man ju redan om som varande allvetande.

Du verkar befinna dig i ett annat universum.

Titsup tror varken på Guds makt eller hans ord.

Mina planer är inte era planer och era vägar inte mina vägar,
säger Herren.
Liksom himlen är högt över jorden,
så är mina vägar högt över era vägar,
mina planer högt över era planer.
Liksom regn och snö faller från himlen
och inte vänder tillbaka dit
utan vattnar jorden,
får den att grönska och bära frukt,
och ger säd att så och bröd att äta,
så är det med ordet
som kommer från min mun:
det vänder inte fruktlöst tillbaka
utan gör det jag vill
och utför mitt uppdrag. Jes 55

Du har helt rätt.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-06-29 kl. 19:51.
Citera
2026-06-29, 20:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så om en meteorolog har kunskap om ALLA variabler just nu, så är framtiden förutbestämd och kan inte ändras?
Jag säger inget om ifall framtiden är förutbestämd eller inte. Jag säger att om man har alla variabler kan man räkna ut vad som kommer att hända.

Citat:
Jag har förklarat för dig att Gud är allvetande i nutid har har kunskap om dåtid, men är inte allvetande om framtid, du blandar ihop alltihopa.
Om man har all kunskap om nuet kan man också räkna ut vad som kommer att hända. Det är ju på det viset man gör förutsägelser.

Citat:
Så du tror på determinism, att allting vi gör är redan förutbestämt? Det förklarar din oförmåga att förstå något annat.

Psalm 139:16: ”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.

Citat:
Och om förutsägelsen inte är korrekt, då är framtiden inte förutbestämd enligt dig?
Så om en meteorolog korrekt förutsäger att en stad får regn, då är framtiden alltid förutbestämd, men om meteorologen förutsäger fel, så är framtiden inte förutbestämd?
Nä. Om meteorolgen har fel har han/hon haft felaktiga eller otillräckliga data.

Citat:
Som sagt, jag eller bibeln har aldrig påstått att Gud vet allt om framtiden, en solklar red herring.
Jesaja 46:10: ”Jag förkunnar från början vad som ska ske, långt i förväg det som ännu inte har hänt."

Kan du inte bara ge dig nu?

Citat:
Gud vet alla variabler i nutid, inte framtid, du blandar ihop allting. Din logiska förmåga är ganska usel.
Ska jag ta det igen?
Jesaja 46:10: ”Jag förkunnar från början vad som ska ske, långt i förväg det som ännu inte har hänt."

Citat:
Nej, Gud har inte haft fel, men det är bara för att han är bra på logisk tankeförmåga och har all data i nutid, så att han kan göra en förutsägelse.

Det är ju det jag säger. Om man har all data kan man förutsäga framtiden. Gud har alla data och således visste han hur världen skulle utvecklas och ändå körde han igång.

Citat:
Du förvränger. Visst, Gud kan bestämma sig för att genomföra sin vilja, men det betyder inte att allt annat är förutbestämt.
Om man kan förutsäga framtiden är den förutbestämd. Det är glasklart och logiskt.

Citat:
Om allting hade varit förutbestämt, så hade inte ens Gud kunnat genomföra sin egen vilja för att förändra framtiden.
Jo, egentligen. Ett gudomligt ingripande tar inte hänsyn till logik eller determinism. Det kan vara vilket hokus-pokus som helst.
Citera
2026-06-29, 21:02
Medlem
Citat:
Jag säger inget om ifall framtiden är förutbestämd eller inte. Jag säger att om man har alla variabler kan man räkna ut vad som kommer att hända.

Ja? Det är väl det jag säger att Gud kan?

Citat:
Om man har all kunskap om nuet kan man också räkna ut vad som kommer att hända. Det är ju på det viset man gör förutsägelser.

Ja förutsägelser, men framtiden är ändå inte bestämd/förutbestämd, eller hur?

Citat:
Psalm 139:16: ”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.

Som jag sade skriftstället talar om fostret/kroppen, som är skrivna i boken/DNA.

Citat:
Nä. Om meteorolgen har fel har han/hon haft felaktiga eller otillräckliga data.

Så du menar att om meteorologen har alla korrekta fakta, så är framtiden förutbestämt eftersom meteorologen kan förutsäga vädret?

Citat:

Kan du inte bara ge dig nu?

Gud förkunnar långt i förväg, baserat på den data han har idag.

Kan inte du ge dig? Jag tror dom flesta här skrattar åt dig.

Citat:
Ska jag ta det igen?

Det blir inte mer sant med en biblisk predestinationslära om du upprepar dig, det visar bara din svaga argumentation.

Citat:
Det är ju det jag säger. Om man har all data kan man förutsäga framtiden. Gud har alla data och således visste han hur världen skulle utvecklas och ändå körde han igång.

Även om han har all data nu för att förutsäga framtiden, så betyder det inte att framtiden är förutbestämd. Även meteorologer kan ha all data i hela världen, och ha dom bästa datorerna i världen för att förutsäga vädret, så betyder det inte att vädret är förutbestämts/bestämt i förväg.

Jag tror det är det som du inte förstår, något som är förutbestämt är bestämt i förväg?

Citat:
Citat:
Citat:
Om man kan förutsäga framtiden är den förutbestämd. Det är glasklart och logiskt.

Nej, jag frågar igen, om en meteorolog förutsäger att det ska regna i en stad, är då framtiden förutbestämd?

Jag kommer inte ge mig, du kommer bara att gräva din grav djupare.

Citat:
Citat:
Citat:
Jo, egentligen. Ett gudomligt ingripande tar inte hänsyn till logik eller determinism. Det kan vara vilket hokus-pokus som helst.

För att du har bestämt att det är så

Du är bara intresserad av att propagera för din agenda, du är inte intresserad av en logisk och förnuftig diskussion.

Om du identifierar dig som en ateist, så är jag säker på att dom flesta ateister tycker att du är cringe, i alla fall dom som lever sitt liv utanför FB.

Varför finns det inte ateister på FB som försvarar dig?
Senast redigerad av ttsp 2026-06-29 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in