2026-05-30, 21:59
Medlem
auglons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus sprang omkring och misshandlade folk?
Synden kom in i världen för att Adam och Eva inte lydde Gud. De gjorde inte någon illa. De åt inte ens kött, utan var vegetarianer.

Lidandet Fanns inte i världen innan synden, alltså kunde inte människan vara omedveten om den.

De var medvetna om att man inte skulle äta äpplet även fast det såg jävligt nice ut (aka "jag skiter i vad som är rätt eller fel enligt the man upstairs."). Det är väl en rätt bra analog till hur det är att vara barn i världen. Du är en bebis okapabel att särskilja dig från världen; du kan inte uppfatta din spegelbild, du förstår inte att andra än ditt perspektiv existerar, du är omedveten om det mesta, såklart. Det tar tid att förstå.

Barn som vi vart kan vi väl se tillbaka på händelser som naturligt händer oss för att vi är just människor; vi skäms över något och ljuger om det eller vi tar två kakor när vi bara fick ta en. De gjorde inte illa någon nödvändigtvis men vad vet vi, asså vi får någ underkasta oss det som vi fått förklarat om vi saknar mandat att skriva ned ett bättre förhållningssätt. Som barn är man sällan kapabel till det så gör som du blir tillsagt bara.

Någon form av det kommer hända alla barn, och där är äpplet: du blev tillsagd x och du sket i och gjorde y. Då får man skit och blir helt plötsligt medveten om att man är ansvarig för ens handlingar. Ett utökat medvetande, som inkluderar konsekvenser av sitt agerande. Innan va man en bebis som skrek när man ville ha mat, nu är du helt ensamt ansvarande för allt du gör. Banished from the garden of eve.
Citera
2026-05-30, 22:07
Medlem
auglons avatar
Citat:
Jesus sprang omkring och misshandlade folk?
Synden kom in i världen för att Adam och Eva inte lydde Gud. De gjorde inte någon illa. De åt inte ens kött, utan var vegetarianer.

Lidandet Fanns inte i världen innan synden, alltså kunde inte människan vara omedveten om den.

Och förlåt är vi verkligen överens över att Jesus, our lord and savior; Sprang omkring, alltså som om det var bråttom och lite oorganiserat, och misshandlade, alltså slog ner folk? Är det här den allmänna uppfattningen av jesus? Att han va helt unhinged manisk psykopat? Meta att vi vände andra kinden till och älskar honom ändå haahaha
Citera
2026-05-30, 22:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Existensens grundlag är den att det ofullkomliga går under. Ett annat uttryckssätt är att syndens lön är döden.
Att någon annan går i döden för syndarens räkning är grundidén genom hela bibeln.
Redan i 1a Mosebokens 3:e kapitel avslöjas Guds plan. Efter syndafallet gör Gud kläder av skinn för att Adam och Eva ska kunna skyla sin nakenhet. Det är mer än fysisk nakenhet. Ett djur har offrats för första gången för att täcka synd. Fikonlöven betecknar mänskans sätt att själv försöka frälsa sig själv. Men det gick.inte. De kände sin nakenhet ändå. Skinnkläderna är första förebilden för det kommande offret Jesus utgjorde.
Citera
2026-05-30, 23:23
Medlem
Citat:
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?
Svaret finns i Heb 9:12 till Heb 10:18. Jesus sade att han kommit för att uppfylla lagen. Inte upphäva den. Enligt lagen krävs offer för syndernas förlåtelse (bl a Heb 9:22), så han UPPFYLLDE lagen genom ett fullkomligt offer, sig själv. Han UPPHÄVDE inte lagen, men Moses lag ersattes av den lag Gud skriver i våra hjärtan (Heb 10:16).
Citera
2026-05-31, 04:28
Medlem
Citat:
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Det var Judarna som dödade Jesus, de valde Barabbas i stället
Citera
2026-05-31, 06:14
Medlem
Conams avatar
Citat:

Det du behöver grubbla minst på är jesus liv och betydelse, du borde snarare sluta med alkoholen börja äta bra samt motionera! Sen kan du avlägga en flashbacks examen om en religiös fundering.
Citera
2026-05-31, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vem är Jesus egentligen?
Det ÄR den stora frågan som dom flesta aldrig kommer få reda på.
Trots att dom själva korsfäster honom varje dag.

Varför måste häxorna brännas på torget?
Varför måste hädare och mördare halshuggas?

Varför är människor så blodtörstiga och aldrig tycks få nog av att se folk dö?
Är själv troende men ingen expert på Bibeln. Väldigt bra skrivit av dig. Vi människor är blodtörstiga, tyvärr.
Citera
2026-05-31, 09:07
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Är själv troende men ingen expert på Bibeln. Väldigt bra skrivit av dig. Vi människor är blodtörstiga, tyvärr.
Tack.
Roligt att se att fröna också faller i god jord.
Citera
2026-05-31, 09:28
Medlem
puterealbas avatar
Det var du som jämförde honom med Antifa.

Citat:
Ursprungligen postat av auglon
Och förlåt är vi verkligen överens över att Jesus, our lord and savior; Sprang omkring, alltså som om det var bråttom och lite oorganiserat, och misshandlade, alltså slog ner folk? Är det här den allmänna uppfattningen av jesus? Att han va helt unhinged manisk psykopat? Meta att vi vände andra kinden till och älskar honom ändå haahaha
Citera
2026-05-31, 10:43
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Lagen var aldrig tillräcklig. Inte blev de räddade genom laggärningar på gamla förbundets tid heller. Det var Jesu offer som räddade även dem. Genom offersystemet bekände de sig till att någon annan måste bära deras synd. Det var inte getterna och fåren som räddade dem heller. Fåroffren var bara en ritual som pekade framåt mot Jesu offer. Vi har nattvarden och blickar bakåt. Men i båda fallen är det Jesu offer som räddar.

Vad gäller gärningar skriver Jesaja (i GT):
Jesaja i 64:6
Vi är alla orena, alla våra rättfärdiga gärningar är som en smutsig klädsel. Vi kommer alla att vissna som löv. Som löv förs bort av vinden kommer vi att föras bort av våra missgärningar.
Våra gärningar har aldrig räckt till. Så varför skulle lagen hållas på gamla förbundets tid och varför talar Jesus om att hålla hans bud? Svaret är att jag vet inte.
Jesus säger att den som älskar mig håller mina bud. Nån sorts rättfärdighetssträvan vill Gud tydligen se fastän det aldrig i sig räcker till. Gud vill se rätt inställning. Det är ungefär vad jag kan komma på. Om man har det så tar Jesus på sig resten.

Detta är en ständig tvist inom kristendomen. Du är inte precis ensam i denna fundering. Olika grupper beskyller varandra för att försöka frälsa sig själva med laggärningar och parafraserar "Jesu offer är tillräckligt" . Sen svarar någon att "ja Jesu offer är tillräckligt för dem som älskar Jesus". Så här låter det, överallt.
Vi lever med lite ovisshet här.
Senast redigerad av Patrik2108 2026-05-31 kl. 10:45.
Citera
2026-05-31, 12:36
Medlem
Citat:

Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

”Synden” Jesus dör för är ”synden” att inte följa tidens gång, Jesus död och återuppståndelse vittnar om tidens gång. Tidens gång har i stort perspektiv att göra med tidsåldrar, och i successivt mindre perspektivet specifika årliga tidpunkter(årstider), till tidpunkter under dygnets timmar - från det större till det mindre, de alla håller samma tidpunkter .
De som hänger med ii tidens gång har flyt - frälsta, de som inte hänger med i tidens gång halkar efter och livet blir sannolik jobbigt.

Som vi ser är detta inte det den vardagliga kristna följarens tro…..för den tron är bara en känslobaserad önskan/hopp utan förstånd om vad som faktiskt menas i skriften. Således bibelcitatet i ditt inlägg.
Citera
2026-05-31, 21:02
Medlem
puterealbas avatar
Hm, det där var ju lustigt. Har helt missat att Jesus är en skapad varelse. Det här får jag ta och fundera på!

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte Gud själv som är Jesus, det är inte bibelenligt. Det står tydligt i bibeln att Jesus är Guds son, Inte Gud, Jesus är Guds förstfödde i hela skapelsen:

"Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Jesus skapades alltså först, före alla andra skapelser, och Gud umgicks med honom en lång tid innan Gud skapade resten av skapelsen, därför kallas han för Guds förstfödde son. Men Gud födde/skapade också andra som även dom kallades för söner. Även Adam kallades för son till Gud:

"Set, son till Adam, son till Gud." (Lukas 3:38 Bibel2000)

Men Jesus var alltså den förstfödde sonen, och därför kallas för "Guds son".

Sedan valde Jesus att stiga ned från himlen och bli människa för att bevisa att Guds skapelse med människan inte är defekt, en människa kan följa Guds lagar trots Adams uppror. Och Jesus valde att bli människa trots att han visste att han skulle få det svårt att följa Guds lagar. Satan frestade t.ex. med att Jesus skulle få kontrollen över hela världen, efter 40 dagar fasta och han var hungrig. Satan frestade med kontrollen som Gud hade överlämnat till honom:

"Djävulen förde Jesus högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.«" (Lukas 4:5-7 Bibel2000)

Senare, påhejad av Satan för att få Jesus att vända sig emot Gud, så blev han torterad och till slut dödad, men Jesus var trogen Gud ända till döden, tvärtemot vad Adam gjorde.

Det hade varit fusk om Gud själv hade underordnat sig hans egna lagar, det är därför enbart en människa kan bevisa om en människa kan följa Guds lagar och bud:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus."(1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Jesus blev alltså en människa, från att ha varit en andlig skapelse, Guds första skapelse, Guds förstfödde son, kallad "Guds son":

"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son." (Markus 1:1 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in