Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jag säger inget om ifall framtiden är förutbestämd eller inte. Jag säger att om man har alla variabler kan man räkna ut vad som kommer att hända.
Ja? Det är väl det jag säger att Gud kan?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Om man har all kunskap om nuet kan man också räkna ut vad som kommer att hända. Det är ju på det viset man gör förutsägelser.
Ja förutsägelser, men framtiden är ändå inte bestämd/förutbestämd, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Psalm 139:16: ”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.
Som jag sade skriftstället talar om fostret/kroppen, som är skrivna i boken/DNA.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nä. Om meteorolgen har fel har han/hon haft felaktiga eller otillräckliga data.
Så du menar att om meteorologen har alla korrekta fakta, så är framtiden förutbestämt eftersom meteorologen kan förutsäga vädret?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jesaja 46:10: ”Jag förkunnar från början vad som ska ske, långt i förväg det som ännu inte har hänt."
Kan du inte bara ge dig nu?
Gud förkunnar långt i förväg, baserat på den data han har idag.
Kan inte du ge dig? Jag tror dom flesta här skrattar åt dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ska jag ta det igen?
Jesaja 46:10: ”Jag förkunnar från början vad som ska ske, långt i förväg det som ännu inte har hänt."
Det blir inte mer sant med en biblisk predestinationslära om du upprepar dig, det visar bara din svaga argumentation.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det är ju det jag säger. Om man har all data kan man förutsäga framtiden. Gud har alla data och således visste han hur världen skulle utvecklas och ändå körde han igång.
Även om han har all data nu för att förutsäga framtiden, så betyder det inte att framtiden är förutbestämd. Även meteorologer kan ha all data i hela världen, och ha dom bästa datorerna i världen för att förutsäga vädret, så betyder det inte att vädret är förutbestämts/bestämt i förväg.
Jag tror det är det som du inte förstår, något som är förutbestämt är bestämt i förväg?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du förvränger. Visst, Gud kan bestämma sig för att genomföra sin vilja, men det betyder inte att allt annat är förutbestämt.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Om man kan förutsäga framtiden är den förutbestämd. Det är glasklart och logiskt.
Nej, jag frågar igen, om en meteorolog förutsäger att det ska regna i en stad, är då framtiden förutbestämd?
Jag kommer inte ge mig, du kommer bara att gräva din grav djupare.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om allting hade varit förutbestämt, så hade inte ens Gud kunnat genomföra sin egen vilja för att förändra framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jo, egentligen. Ett gudomligt ingripande tar inte hänsyn till logik eller determinism. Det kan vara vilket hokus-pokus som helst.
För att du har bestämt att det är så
Du är bara intresserad av att propagera för din agenda, du är inte intresserad av en logisk och förnuftig diskussion.
Om du identifierar dig som en ateist, så är jag säker på att dom flesta ateister tycker att du är cringe, i alla fall dom som lever sitt liv utanför FB.
Varför finns det inte ateister på FB som försvarar dig?