2026-06-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Om våld användes och mannen vägrade att använda kondom, tvingade till sig sex
Då är det våldtäkt

Men man är väl två om att kontrollera det, såvida kvinnan inte var helt blind
Dessutom borde hon kunna känna skillnaden
I det fallet är straffet på tok för hårt

Det blir ungefär som att alltid köra utan och hoppas att det går vägen, att hon inte blir med barn
Råkar hon bli med barn. Så anmäler hon honom för våldtäkt.
Lite absurt
Då hon verkade acceptera sex från början. Men inte kollade själv
Citera
2026-06-29, 10:55
Medlem
Bra dom.
Minns själv hurpass lurad jag kände mig efter några knull när det uppdagades att hon ljugit om att hon käkar p-piller.
Visste inte då att jag kunde anmält henne för våldtäkt men önskar jag känt till det.
Citera
2026-06-29, 10:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Bara för att man brukar ha sex med varandra, så har man inte rätt att ta sig sexuella friheter mot den andras vilja. Lyhördhet gäller och ska gälla. Annars kan man numera bli anmäld och dömd.

Rent juridiskt hur skulle det bli om detta scenario faktiskt hände?
Vad tänker du kring fallet?

Hon: Jag vill ha oskyddat sex men bara om du inte kommer inne i mig.
Han: Jag vill ha oskyddat sex men bara om jag får komma inne i dig.

De har frivilligt oskyddat sex och mannen kommer inne i henne.
Citera
2026-06-29, 11:05
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Rent juridiskt hur skulle det bli om detta scenario faktiskt hände?
Vad tänker du kring fallet?

Hon: Jag vill ha oskyddat sex men bara om du inte kommer inne i mig.
Han: Jag vill ha oskyddat sex men bara om jag får komma inne i dig.

De har frivilligt oskyddat sex och mannen kommer inne i henne.

Saknar tydligt samtycke till att spruta i henne.
Citera
2026-06-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nu hoppade du helt över påfrestningarna i samband med förlossningen och underspelar påfrestningar under graviditeten.

Sen vet jag inte vilken sida av dygnet männen har den största påfrestningen. Är det på natten när mannen ammar eller är det på dagen när mannen tar huvuddelen av föräldraledigheten?

Men jag ska nyansera mig. Naturligtvis har du en talan i så måtto att du får ha en åsikt om hur många barn en kvinna ska bära och föda. Men din åsikt har ingen bäring på hur många barn kvinnor väljer att bära och föda. Men åsikten är du absolut ha.

Trodde att det var jäkligt många som hyllade mamma-rollen, graviditeten och glädjen att föda barn.
Men det kanske bara är en massa lögner?
Citera
2026-06-29, 11:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Saknar tydligt samtycke till att spruta i henne.

Håller jag med dig om. I mitt exempel är det ju tydligare än i fallet som tråden bygger på.
Samtidigt i mitt exempel vet kvinnan om mannens intentioner innan samlaget men låter det ske ändå.
Ska kvinnans agerande verkligen aldrig tas med i beaktande?
Citera
2026-06-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Trodde att det var jäkligt många som hyllade mamma-rollen, graviditeten och glädjen att föda barn.
Men det kanske bara är en massa lögner?
Det är inte samma som att vilja ha fler än två barn.
Citera
2026-06-29, 11:21
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Håller jag med dig om. I mitt exempel är det ju tydligare än i fallet som tråden bygger på.
Samtidigt i mitt exempel vet kvinnan om mannens intentioner innan samlaget men låter det ske ändå.
Ska kvinnans agerande verkligen aldrig tas med i beaktande?

Mannen har gått över hennes gränser. Hennes kroppsliga integritet.

Om vi ska umgås och du samtycker till det om jag inte ger dig en snyting. Om jag menar att jag vill ge dig en snyting och gör det.

Vem har då passerat ett samtycke?
Jo jag eftersom jag gav dig en snyting.
Citera
2026-06-29, 11:36
Medlem
Citat:

Om vi ska umgås och du samtycker till det om jag inte ger dig en snyting. Om jag menar att jag vill ge dig en snyting och gör det.

Mer detta.

Nu är det som att de samtyckt till att ha en boxningsmatch,
då kan man inte efter en fair match med skydd och allt påstå att man INTE samtyckte till att man gavs ett blåöga och polisanmäler för misshandel.

Har man sex utan kondom så får man räkna med risken att mannen kommer för tidigt.
Punkt slut.
Citera
2026-06-29, 11:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Frågan kvarstår om kvinnans agerande att låta mannen ha sex med henne utan skydd fastän hon vet att mannen tänker spruta i henne inte spelar någon som helst roll? Hans krav för att ha oskyddat sex var ju att få spruta i henne och hon hade friviiigt oskyddat sex med honom.
Citera
2026-06-29, 11:43
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Mer detta.

Nu är det som att de samtyckt till att ha en boxningsmatch,
då kan man inte efter en fair match med skydd och allt påstå att man INTE samtyckte till att man gavs ett blåöga och polisanmäler för misshandel.

Har man sex utan kondom så får man räkna med risken att mannen kommer för tidigt.
Punkt slut.

Inte om mannen tagit på sig att avbryta.
Citera
2026-06-29, 11:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ingen skulle få fängelse för att ha använt kondom. Så ditt scenario är bara konstigt.

Så du menar att brutet samtycke inte = våldtäkt? Användandet av kondom innebar att samtycke till samlag inte fanns enligt ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in