Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Intressant hypotes - men du får nog förklara det lite mer detaljerat om det ska framstå som troligt?
Intrum har väl tagit för stora risker och "behövde" rekonstrueras. Det är ju på ytan samma sak som Stegras situation. Men sedan hänger jag inte med i ditt resonemang.
Wallenbergs behöver väl snarare dölja vinster från krigsindustrin än hantera förluster?
Lite grovt beskrivet, omvandlades det anrika svenska bolaget Intrum Justitia till Intrum för lite drygt 10 år sedan. I samband därmed, genom olika turer, blev Nordic Capital huvudägare. NC är "partner" i Wallenbergs Handelshögskolan och i mina ögon frontfigur för Wallenberg. Dagens Intrum har sex styrelseledamöter, varav två svenskar, vilka båda är från Handels. NC:s ägande i Intrum har skett genom en investmentfond, varvid deras risk reducerats betydligt mot bakgrund av att i princip alla beslut, som NC har varit med att fatta har varit ett steg i fel riktning. Detta ledde först till rekonstruktion, som NC förordade, samtidigt som NC sålde av stora delar av sitt aktieinnehav. Även den påföljande hårt kritiserade nyemissionen ligger NC bakom. Om NC ännu äger aktier i Intrum, uppgår innehavet till 7,5%. Aktiekursen har under NC:s inflytande gått från nära 400 kr med hög utdelning till 3,40 kr. VD:n har, som sagt, "omplaceras" till Wallenbergs nya projekt Stegra/Green Steel och Intrums nya VD har flaggat för att flera nyemissioner väntar, men även utdelningar de närmsta åren. Jag tror att Intrum är på väg mot undergången. Vad som än händer, tar småspararna smällen, precis som skattebetalarna i fallet Stegra. Wallenberg och deras Handelshögskolelakejer är varken naiva eller inkompetenta. De vet vad de gör. Och det gäller även i UA, där de, precis som i Stegra, få god hjälp av regering och riksdag. Det rör sig om svindleri och pengatvätt på högsta nivå, enligt min blygsamma mening.