Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-06-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Om vi antar att Stegra är en ren scam för att lura godtrogna stater och pensionssparare på pengar, hur ser den ut?

Varför fastnar du i det tänket? Googla lite på de senaste investerarna så ser du att de inget har med det du listar att göra.

https://imasfoundation.org/

https://www.temasek.com.sg/en/index

https://www.bolerocapital.com/
Citera
2026-06-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns mer än tillräckligt med stålproduktion i världen. Det behövs inte ytterligare ett stålverk som falskeligen påstår sig inte släppa ut koldioxid, men ändå kommer att göra det i stora mängder om de kommer i produktion.

Du menar m.a.o att detta bara är svammel?

Citat:
”För vår del hade affärscaset i Stegra bara stärkts sedan vi först investerade. Och vi var med från starten”, säger Paal Weberg, som inte vill kommentera frågan om sin roll i konstellationen kring familjen Wallenberg.

”Det finns 45 masugnar i Europa, alla är byggda för över 50 år sedan, men alla måste börja ställa om inom de kommande 15 åren. Samtidigt finns 90 procent av Europas järnmalm i norra Sverige, precis som billig el och branschkunskap. Det är helt enkelt en perfekt plats för ett grönt stålverk.”

https://www.di.se/nyheter/sa-raddades-stegra-spelet-bakom-kulisserna/
Citera
2026-06-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Varför fastnar du i det tänket? Googla lite på de senaste investerarna så ser du att de inget har med det du listar att göra.

https://imasfoundation.org/

https://www.temasek.com.sg/en/index

https://www.bolerocapital.com/

Jag menar inte dom senaste investerarna, jag menar dom som drog igång hela cirkusen, tror du Harald Mix m.fl. har förlorat egna pengar på detta, eller har dom sett till att få tillbaka sin investering på andra sätt?
Citera
2026-06-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Jag menar inte dom senaste investerarna, jag menar dom som drog igång hela cirkusen, tror du Harald Mix m.fl. har förlorat egna pengar på detta, eller har dom sett till att få tillbaka sin investering på andra sätt?

Inte för att jag vet men jag omöjligen tänka mig något annat än att de har förlorat pengar. Det kommer väl fram så småningom.
Citera
2026-06-24, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du menar m.a.o att detta bara är svammel?

https://www.di.se/nyheter/sa-raddades-stegra-spelet-bakom-kulisserna/

Ja det är rent svammel från en person som talar för sin egen sjuka moster.
Citera
2026-06-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ja det är rent svammel från en person som talar för sin egen sjuka moster.

Kan någon referera artikelns innehåll?
Citera
2026-06-27, 18:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Kan någon referera artikelns innehåll?

I det inlägg jag svarade på står ju det väsentligaste, jag fetmarkerar:
- Det finns 45 masugnar i Europa, alla är byggda för över 50 år sedan, men alla måste börja ställa om inom de kommande 15 åren. Samtidigt finns 90 procent av Europas järnmalm i norra Sverige, precis som billig el och branschkunskap. Det är helt enkelt en perfekt plats för ett grönt stålverk -
Detta är ju rent svammel att hänvisa till. För det första är det ju oväsentligt att Europas järnmalm till 90 procent finns i Sverige. Det säger ju egentligen bara hur lite järnmalm det finns i Europa. Sverige tillhör inte ens de tio mest järnmalmsrika länderna globalt. För det andra är inte elpriset i norr fixerat lågt, det är inte ens lågt längre, och produktionen i SE1 är liten (25 TWh/år). Det behövs inte mycket för att elpriset i norra Sverige ska nå samma höjder som i Sydsverige om man etablerar elintensiva industrier.

Myten om den outtömliga järnmalmen och elproduktionen i norra Sverige används utan verklighetsförankring, men ifrågasätts aldrig.
Citera
2026-06-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DÄRFICKHAN!
I det inlägg jag svarade på står ju det väsentligaste, jag fetmarkerar:
- Det finns 45 masugnar i Europa, alla är byggda för över 50 år sedan, men alla måste börja ställa om inom de kommande 15 åren. Samtidigt finns 90 procent av Europas järnmalm i norra Sverige, precis som billig el och branschkunskap. Det är helt enkelt en perfekt plats för ett grönt stålverk -
Detta är ju rent svammel att hänvisa till. För det första är det ju oväsentligt att Europas järnmalm till 90 procent finns i Sverige. Det säger ju egentligen bara hur lite järnmalm det finns i Europa. Sverige tillhör inte ens de tio mest järnmalmsrika länderna globalt. För det andra är inte elpriset i norr fixerat lågt, det är inte ens lågt längre, och produktionen i SE1 är liten (25 TWh/år). Det behövs inte mycket för att elpriset i norra Sverige ska nå samma höjder som i Sydsverige om man etablerar elintensiva industrier.

Myten om den outtömliga järnmalmen och elproduktionen i norra Sverige används utan verklighetsförankring, men ifrågasätts aldrig.

Ja men om vi bortser från att du faktiskt är jordens åttonde underverk.

Så kanske någon annan läst artikeln och kan referera innehållet. Dvs om det finns något innehåll som berättar något om hur Stegra "räddades"?
Citera
Igår, 06:03
Medlem
Den här tråden har många intressanta inlägg, särskilt de tidigare. Man behöver dock inte skärskåda alla teknikaliteter i denna, vad som i tråden kallas för "härva", för att inse vad det rör sig om. Den senaste tiden har ju Wallenberg klivit fram ur skuggorna och erbjudit en spottstyver för det sjunkande skeppet. Detta skepp har därtill bytt namn och skepnad till dotterbolag, i vilket Intrums f.d. VD placerats vid rodret. Intrum har körts i botten mer eller mindre parallellt med Stegra och detta m.h.a. en huvudägare, som står Wallenberg mycket nära. Precis som när det gäller våra vänner i riksdagen, talas det mycket i denna tråd om att härvan förorsakats av personer kännetecknade av "inkompetens" och "naivitet". Personligen tror jag att mångmiljardrullningen vi ser här, och i Intrum, är noga planerad och avsiktlig. Ingen är inkompetent, ingen naiv. Alla gör vad de ska på ett kompetent sätt, för att åstadkomma en mycket lyckosam pengatvätt, som jag vill påstå att det rör sig om. Wallenberg har ju därtill tidsmässigt parallella affärsförbindelser med det genomkorrupta Ukraina, även det en välplanerad och avsiktlig pengatvättmaskin. Eftersom Sveriges regering och riksdag samarbetar med Wallenberg, kommer vad som i andra sammanhang skulle betecknas som ekonomisk brottslighet att gå obemärkt förbi och ingen kommer någonsin att ställas till svars. Syftet är att utarma skattebetalarna, som står för notan, och därmed nationen.
Senast redigerad av arbetegerfrihet Igår kl. 06:06.
Citera
Igår, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
Den här tråden har många intressanta inlägg, särskilt de tidigare. Man behöver dock inte skärskåda alla teknikaliteter i denna, vad som i tråden kallas för "härva", för att inse vad det rör sig om. Den senaste tiden har ju Wallenberg klivit fram ur skuggorna och erbjudit en spottstyver för det sjunkande skeppet. Detta skepp har därtill bytt namn och skepnad till dotterbolag, i vilket Intrums f.d. VD placerats vid rodret. Intrum har körts i botten mer eller mindre parallellt med Stegra och detta m.h.a. en huvudägare, som står Wallenberg mycket nära. Precis som när det gäller våra vänner i riksdagen, talas det mycket i denna tråd om att härvan förorsakats av personer kännetecknade av "inkompetens" och "naivitet". Personligen tror jag att mångmiljardrullningen vi ser här, och i Intrum, är noga planerad och avsiktlig. Ingen är inkompetent, ingen naiv. Alla gör vad de ska på ett kompetent sätt, för att åstadkomma en mycket lyckosam pengatvätt, som jag vill påstå att det rör sig om. Wallenberg har ju därtill tidsmässigt parallella affärsförbindelser med det genomkorrupta Ukraina, även det en välplanerad och avsiktlig pengatvättmaskin. Eftersom Sveriges regering och riksdag samarbetar med Wallenberg, kommer vad som i andra sammanhang skulle betecknas som ekonomisk brottslighet att gå obemärkt förbi och ingen kommer någonsin att ställas till svars. Syftet är att utarma skattebetalarna, som står för notan, och därmed nationen.

Intressant hypotes - men du får nog förklara det lite mer detaljerat om det ska framstå som troligt?

Intrum har väl tagit för stora risker och "behövde" rekonstrueras. Det är ju på ytan samma sak som Stegras situation. Men sedan hänger jag inte med i ditt resonemang.

Wallenbergs behöver väl snarare dölja vinster från krigsindustrin än hantera förluster?
Citera
Igår, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Intressant hypotes - men du får nog förklara det lite mer detaljerat om det ska framstå som troligt?

Intrum har väl tagit för stora risker och "behövde" rekonstrueras. Det är ju på ytan samma sak som Stegras situation. Men sedan hänger jag inte med i ditt resonemang.

Wallenbergs behöver väl snarare dölja vinster från krigsindustrin än hantera förluster?

Lite grovt beskrivet, omvandlades det anrika svenska bolaget Intrum Justitia till Intrum för lite drygt 10 år sedan. I samband därmed, genom olika turer, blev Nordic Capital huvudägare. NC är "partner" i Wallenbergs Handelshögskolan och i mina ögon frontfigur för Wallenberg. Dagens Intrum har sex styrelseledamöter, varav två svenskar, vilka båda är från Handels. NC:s ägande i Intrum har skett genom en investmentfond, varvid deras risk reducerats betydligt mot bakgrund av att i princip alla beslut, som NC har varit med att fatta har varit ett steg i fel riktning. Detta ledde först till rekonstruktion, som NC förordade, samtidigt som NC sålde av stora delar av sitt aktieinnehav. Även den påföljande hårt kritiserade nyemissionen ligger NC bakom. Om NC ännu äger aktier i Intrum, uppgår innehavet till 7,5%. Aktiekursen har under NC:s inflytande gått från nära 400 kr med hög utdelning till 3,40 kr. VD:n har, som sagt, "omplaceras" till Wallenbergs nya projekt Stegra/Green Steel och Intrums nya VD har flaggat för att flera nyemissioner väntar, men även utdelningar de närmsta åren. Jag tror att Intrum är på väg mot undergången. Vad som än händer, tar småspararna smällen, precis som skattebetalarna i fallet Stegra. Wallenberg och deras Handelshögskolelakejer är varken naiva eller inkompetenta. De vet vad de gör. Och det gäller även i UA, där de, precis som i Stegra, få god hjälp av regering och riksdag. Det rör sig om svindleri och pengatvätt på högsta nivå, enligt min blygsamma mening.
Citera
Idag, 00:23
Medlem
Citat:

Myten om den outtömliga järnmalmen

Jag trodde att du var mer kunnig än så. Järnmalmen kan vara slut nu i natt, även om det är osannolikt, för att om en vecka återuppstå och ta slut igen veckan därpå.

Läs på om malm och mineral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in