Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Så med ditt sätt att resonera bör det hela även gälla globalt annars är resonemanget meningslöst eller är det ok med nya stålverk om de placeras i ex. Indien? Du verkar ändå varna för att Stegra ökar koldioxidutsläppen men om Stegra skulle ha placerats i Kina så skulle det vara ok fastän det skulle öka koldioxidutsläppen? Kanske helt ok om Stegra t.o.m skulle ha placerats strax utanför Sveriges landgräns?
Jag får inte det hela att gå ihop rent logiskt.
(Jojo, jag vet givetvis vad hela kritiken ytterst bottnar i när det Stegra även om det bristfälligt försöker pekas åt ett annat håll.

)
Om någon för egna pengar vill bygga ett stålverk så är det givetvis helt okej enligt mig förutsatt att det ges bygglov. Däremot ska inte tiotals miljarder från skattepengar i direkta bidrag eller till 80 procent statligt garanterade krediter komma den som bygger till del. Jag begränsar mitt synsätt till jag där bor och betalar skatt direkt (Sverige) och indirekt (EU). Vad Kina eller Indien gör får deras medborgare reagera på.
Jag varnar inte för att Stegra ökar utsläppen. Jag konstaterar att det är ett faktum som Naturvårdsverket har bevisat. Jag reagerar på det hyckleri som sker när skattepengar slösas på sådant som inte alls är vad det påstås vara. Stegra kommer inte att producera koldioxidneutralt stål, således ökar deras existens koldioxidutsläppen.