Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
86,06%
562 röster
Nej
13,94%
91 röster
2026-06-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Men det är ju lönsamt för de insiders som fattar hur systemet funkar och kan plundra. Det är bara samhället och vi stackars skattebetalare det är uselt för

Jag förstår att du angriper EU:s jordbrukspolitik, vanligtvis den största budgetposten, och jag kan inte annat än hålla med dig på den punkten.
Citera
2026-06-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Men det är ju lönsamt för de insiders som fattar hur systemet funkar och kan plundra. Det är bara samhället och vi stackars skattebetalare det är uselt för samt kanske även för de mer naiva ägarna av vindkraftprojekt som tror att verksamheten är elframställning.
Precis Harald Mix och hans kollega som jag inte kommer ihåg namnet på nu cashade ju in ett par hundra miljoner på Northvolt och nu ska dom göra det igen på Stegra. Jag blir så less på denna cirkus. Säger man något negativt om detta så blir man klassad som dödsknarkar nazist och bakåt strävare kvinno hatare etc etc i media eller av miljömupparna.
Citera
2026-06-23, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så med ditt sätt att resonera bör det hela även gälla globalt annars är resonemanget meningslöst eller är det ok med nya stålverk om de placeras i ex. Indien? Du verkar ändå varna för att Stegra ökar koldioxidutsläppen men om Stegra skulle ha placerats i Kina så skulle det vara ok fastän det skulle öka koldioxidutsläppen? Kanske helt ok om Stegra t.o.m skulle ha placerats strax utanför Sveriges landgräns?

Jag får inte det hela att gå ihop rent logiskt.

(Jojo, jag vet givetvis vad hela kritiken ytterst bottnar i när det Stegra även om det bristfälligt försöker pekas åt ett annat håll. )

Om någon för egna pengar vill bygga ett stålverk så är det givetvis helt okej enligt mig förutsatt att det ges bygglov. Däremot ska inte tiotals miljarder från skattepengar i direkta bidrag eller till 80 procent statligt garanterade krediter komma den som bygger till del. Jag begränsar mitt synsätt till jag där bor och betalar skatt direkt (Sverige) och indirekt (EU). Vad Kina eller Indien gör får deras medborgare reagera på.

Jag varnar inte för att Stegra ökar utsläppen. Jag konstaterar att det är ett faktum som Naturvårdsverket har bevisat. Jag reagerar på det hyckleri som sker när skattepengar slösas på sådant som inte alls är vad det påstås vara. Stegra kommer inte att producera koldioxidneutralt stål, således ökar deras existens koldioxidutsläppen.
Citera
2026-06-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om någon för egna pengar vill bygga ett stålverk så är det givetvis helt okej enligt mig förutsatt att det ges bygglov. Däremot ska inte tiotals miljarder från skattepengar i direkta bidrag eller till 80 procent statligt garanterade krediter komma den som bygger till del. Jag begränsar mitt synsätt till jag där bor och betalar skatt direkt (Sverige) och indirekt (EU). Vad Kina eller Indien gör får deras medborgare reagera på.

Jag varnar inte för att Stegra ökar utsläppen. Jag konstaterar att det är ett faktum som Naturvårdsverket har bevisat. Jag reagerar på det hyckleri som sker när skattepengar slösas på sådant som inte alls är vad det påstås vara. Stegra kommer inte att producera koldioxidneutralt stål, således ökar deras existens koldioxidutsläppen.

Så gör även kärnkraftverk, ökar koldioxidutsläppen. I både Stegras och kärnkraftverkens fall finns det således en undanträngningseffekt gentemot att producera stål eller el på annat sätt.

F.ö, ser du mer byggande i trä som en fördel gentemot byggande i betong?
Citera
2026-06-23, 17:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så gör även kärnkraftverk, ökar koldioxidutsläppen. I både Stegras och kärnkraftverkens fall finns det således en undanträngningseffekt gentemot att producera stål eller el på annat sätt.

F.ö, ser du mer byggande i trä som en fördel gentemot byggande i betong?

Vad var det för halmdocka du försöker med nu? Nej, kärnkraft släpper inte ut någon koldioxid. Var har du fått det ifrån?
Citera
2026-06-23, 18:29
Medlem
Citat:
Vad var det för halmdocka du försöker med nu? Nej, kärnkraft släpper inte ut någon koldioxid. Var har du fått det ifrån?

Självklart förorsakar kärnkraft koldioxidutsläpp precis som all annan mänsklig aktivitet. Dock är de utsläppen på en betydligt lägre nivå än t.ex. vindkraften. Jag skulle aldrig använda argumentet att kärnkraften ökar koldioxidutsläppen precis som Stegra ökar koldioxidutsläppen och därför kan vi inte bygga mer kärnkraft. Ett sådant argument faller på sin egen orimlighet och dödar all mänsklig aktivitet. Det är i.st en fråga om byte av produktion till något som ev. är bättre ur en viss synpunkt.

Citat:
Det analysen visar är att kärnkraften producerar omkring 2,5 gram koldioxid per producerad kWh. Det jämförs med drygt 12 gram för vindkraft och drygt 4 gram för vattenkraft. Kärnkraften ger alltså hälften så låga koldioxidutsläpp som det näst bästa alternativet.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/karnkraft-lagst-koldioxidutslapp-over-en-hel-livslangd

Nå, byggnation i trä eller betong?
Citera
2026-06-23, 18:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Självklart förorsakar kärnkraft koldioxidutsläpp precis som all annan mänsklig aktivitet. Dock är de utsläppen på en betydligt lägre nivå än t.ex. vindkraften. Jag skulle aldrig använda argumentet att kärnkraften ökar koldioxidutsläppen precis som Stegra ökar koldioxidutsläppen och därför kan vi inte bygga mer kärnkraft. Ett sådant argument faller på sin egen orimlighet och dödar all mänsklig aktivitet. Det är i.st en fråga om byte av produktion till något som ev. är bättre ur en viss synpunkt.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/karnkraft-lagst-koldioxidutslapp-over-en-hel-livslangd

Nå, byggnation i trä eller betong?

Å herregud. Du anser alltså att Stegra som byggs för att minska koldioxidutsläppen, men släpper ut 500 tusen ton i sin produktion per år, ska byggas med det argumentet att det inte släpper ut koldioxid?

Den artikel du länkar till handlar alltså om allt från byggnationen, alla effekter av bränsleframställning samt rivning och avfallshantering. Tar du med det i fallet Stegra blir utsläppen ännu högre och det är ju precis det jag invänder emot att de inte räknar faktiska utsläpp för påstått gröna industrier.

Kärnkraft har noll i koldioxidutsläpp från produktionen.
Citera
2026-06-23, 19:37
Medlem
Citat:
Å herregud. Du anser alltså att Stegra som byggs för att minska koldioxidutsläppen, men släpper ut 500 tusen ton i sin produktion per år, ska byggas med det argumentet att det inte släpper ut koldioxid?

Den artikel du länkar till handlar alltså om allt från byggnationen, alla effekter av bränsleframställning samt rivning och avfallshantering.
Citat:
Tar du med det i fallet Stegra blir utsläppen ännu högre och det är ju precis det jag invänder emot att de inte räknar faktiska utsläpp för påstått gröna industrier.

Kärnkraft har noll i koldioxidutsläpp från produktionen.

Då kan du redovisa hur mycket högre Stegras utsläpp av koldioxid blir jmf. med ett ordinarie stålverk när du nu har siffrorna liggandes framför dig. Onekligen är vi många som är intresserade av dessa siffror.
Citera
2026-06-23, 19:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Då kan du redovisa hur mycket högre Stegras utsläpp av koldioxid blir jmf. med ett ordinarie stålverk när du nu har siffrorna liggandes framför dig. Onekligen är vi många som är intresserade av dessa siffror.

Det blir 500 tusen ton mer per år i produktion och ett tillskott till det andra redan befintliga stålverk släpper ut. Tror du att SSAB kommer att lägga ner för att [om] Stegra kommer igång?

Det finns mer än tillräckligt med stålproduktion i världen. Det behövs inte ytterligare ett stålverk som falskeligen påstår sig inte släppa ut koldioxid, men ändå kommer att göra det i stora mängder om de kommer i produktion.
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-06-23 kl. 20:05.
Citera
2026-06-24, 08:50
Medlem
Då verkar Stegra att ha fått in c:a 15,6 miljarder kr.

Citat:
Stegra stänger finansieringsrunda på 1,4 miljarder euro
2026-06-24 08:38
Industribolaget Stegra meddelar att den finansieringsrunda på 1,4 miljarder euro som aviserades i april nu har slutförts. Rundan leds av ett konsortium under Wallenberg Investments och får stöd av befintliga investerare samt den ursprungliga långivargruppen.

Bland investerarna finns bland annat IMAS, Temasek, Bolero, SEB-Stiftelsen och Altor, som blir bolagets näst största ägare. Stegra uppger samtidigt att samtliga långivare står bakom projektet och att bolaget fortsatt har tillgång till tidigare avtalade kreditfaciliteter.

/Nyhetsbyrån Finwire
Citera
2026-06-24, 09:06
Medlem
KuReLuBs avatar
Trixaren mot nya köttgrytor..

"Stegras grundare Harald Mix blir dock utan styrelseplats."
Citera
2026-06-24, 10:25
Medlem
Om vi antar att Stegra är en ren scam för att lura godtrogna stater och pensionssparare på pengar, hur ser den ut?

Min teori:

Harald Mix har via sina bolag Vargas och Kallskär gått in med totalt ca 1 miljard i Stegra, samtidigt bränner Stegra nu ca 2-3 miljarder/månad, och har kanske hittills förbrukat ca 50 miljarder.

Ledare/ägare av ett bolag måste ha ett stort inflytande på vart företagets pengar spenderas, t.ex. vilka underleverantörer och konsulter som används.

Finns någon granskning av Stegras underleverantörer, vilka dom är, vem som äger dom, om betalningarna är rimliga för utförda tjänster o.s.v.

Kan man med 1 miljards egen investering styra hur 50 miljarder spenderas, borde det gå att se till att mer än den investerade miljarden hamnar i egen ficka, eller i vänners/bulvaners fickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in