Citat:
Ursprungligen postat av
grimgrull
Träffade Rolf Gohs för många många år sen i samband med hans "arbete" på Hamregården i Orsa.
Han var snabb att berätta för 10-12 åriga kidsen att han var Fantomentecknaren, så att alla barnen skulle tycka han var häftig. Jag tyckte redan då att hans "närhet" till kidsen, och att han skulle hålla på att fotografera barn var märkligt, men tänkte inte så mycket mer på det vid tillfället.
Nu såhär många år senare, när man läser om hans pedofilscen i hans egna Mystiska 2:an serie, och att det uppenbarligen finns många som tycker att hans serier och stil på tecknandet hade peddovibbar, så faller bitarna på plats när jag tänker på hur han betedde sig där på gården. Rolf var sannolikt en smygpedofil. Han gillade att ränna runt där bland småbarnen, satt och stirrade med sina stirriga ögon, precis som den väldigt märkliga prästen som också "arbetade" där. Prästen kunde förövrigt sitta och göra konstiga sne-juck inför alla, och flåsade obehagligt. Gick knappt att prata med han, han verkade vara helt i sin egen lilla präst-värld. Jag tror inte den där prästen hade alla hästar hemma i stallet riktigt. Men kan väl lugnt påstå att dessa två män sannolikt hade ett gemensamt intresse där på gården *ryser*. Bevisligen gillade han Rolf att fotografera småpojkarna där, och gillade att hänga runt småpojkar på dessa pojkläger. År efter år, samma visa.
Man får ju bara hoppas att han (eller den där prästen) inte utsatte någon stackars unge för något.
Nu såhär 2021 så kan jag inte fatta att folk faktiskt släpper iväg sina småbarn till prästläger.
Snacka om att be om problem. Är det någonstans pedofilerna flockas, så är det på såna ställen.
Jag var själv som barn med på serieläger som ordnades på Hamregården och där Gohs var en av de två lärarna. Själv upplevde jag inte tillstymmelse till några övergrepp och jag har heller inga minnen av att prästen Olof "Hampan" Hambraeus som skapat och ledde gården skulle ha varit skum. Några inslag från serielägret kan dock te sig lite kuriösa i efterhand:
• Vi blev förevisade den danska ungdomsfilmen
Du er ikke alene, som på noll och intet sätt hade med tecknade serier att göra.
• Som förebildlig för våra egna serier på det föreskrivna ämnet kärlek nämndes "Smygaren blir kär", en serie om att upptäcka sin bisexualitet av den transsexuelle katoliken Gustaf Salonius som publicerats i
Svenska Serier, där Gohs var medlem av redaktionsrådet. Han lät senare Salonius uppträda som "sympatisk" liberal konfirmationspräst i en ofullbordad sen episod av
Mystiska 2:an, "Den stora chocken" 1981-82.
• Vi blev uppmanade att gärna bada nakna i lägrets swimmingpool, det var naturligast så. Några andra tvättmöjligheter fanns inte. Jag har en närmast surrealistisk minnesbild av högar med nakna skrikande gossar som klängde på varandra och brottades i och kring vattnet (det fanns förstås många fler barn där än bara vi på serielägret), och i en solstol satt ledaren, som här skall få vara anonym, naken med benen uppdragna mot bröstet. Jag tyckte tydligen att det var lite obehagligt, i alla fall avstod jag från bad/tvätt resten av lägerveckan vilket mot slutet föranledde en gliring från ledaren.
Och även i
Mystiska 2:an finns det ju en del scener med nakenbadande gossar, vilket väl var kontroversiellt redan i seriens sexualliberala samtid – åtminstone tecknades en scen i
Mardrömmen/Fiskögat om, så att Sacho fick bada näck i Expressen men med badbyxor i en senare serietidningspublicering. Albumet
Superhjälten innehåller dessutom en FFN-bild på en nakenbadande Sacho, vilket enligt Gohs var en avgörande orsak till att serien blev liggande på Semic i flera år innan den slutligen utkom 1979. (Enligt andra handlade det om att invänta kulturstöd för utgivningen.)
Jag är dock osäker på hur man mest rättvist skall beskriva dessa inslag. Gohs var ju också fotolärare och använde foton på barn som underlag för sina serier, särskilt för mer komplicerade rörelser och poser där han rentav använde projektionsapparat. För serien
Barnkorståget fick barnen på Hamregården klä ut sig och posera som korsfarare. Han tyckte säkert om att umgås med barn och känna deras beundran för hans kunskaper och skicklighet, det är väl svårt att klandra. – Sen hade han uppenbart en romantisk syn på barn som oförstörda naturvarelser, vilkas fantasi och lekar ställdes upp som befriande alternativ till det samhälle som åtminstone i hans föreställningsvärld gjorde människor till antingen auktoritära fascister eller utslagna, kuvade vrak. Sånt var ju också helt i linje med samtidens/"kulturvänsterns" konstnärsromantik.
Mystiska 2:an är ju faktiskt – all förment socialrealism till trots – i hög grad en serie som baseras på annan
konst, framför allt film och fotografi, och som väsentligen avspeglar en konstnärs (stundom överspända och självcentrerade) världsbild. Det är "Sverige" filtrerat genom den samtida centraleuropeiska filmens neorealism och kosmopolitiska stämningar av rotlöshet och främlingskap. Sacho t.ex. har egentligen ingen egen kulturell identitet utan representerar bara det välgörande "annorlunda", han får vara såväl zigenare/rom som sydamerikan och italienare. Det är jakten på konstens "autenticitet" som driver ut Gohs på resor i efterkrigstidens Europa för att få uppleva och få stoff till den misär som ankdammen Sverige inte kunde erbjuda. Christer Strömholms och andras foton av slitna europeiska storstadsmiljöer, transvestiter och andra "udda" existenser, trasiga dockfigurer m.m. placeras nu på svensk mark, jämte rymdvarelser och andra övernaturliga inslag från Ray Bradbury m.fl. Det svenska är tråkigt, ointressant, instängt och fördomsfullt (på samma sätt som kulturvänsterns kärlekslösa blick än idag vill uppleva det) och kommer mest till synes i form av militärer och poliser.
Snarare än nakenbaden kanske det är figuren Dock-Dok som ter sig mest problematisk idag? Här ville ju Gohs skildra en av de många kuvade och marterade existenser som det moderna samhällets "fascistoida" tendenser skapade och som skulle befrias av barnen, en figur som Gohs beskrivit som "sådan jag [själv] kunnat bli om jag inte stabiliserat min självkänsla i tid". En ruta som
denna ur
Dockan som inte kunde sova ter sig onekligen en smula magstark idag. Och intrigen i episoden
Rymlingarna bygger ju på att Dock-Dok fastnat på bild i en eller annan komprometterande sexuell situation och därför blir föremål för utpressning; denna aspekt av intrigen får helt enkelt sin lösning i att negativet bränns upp och så är det inte mer med det. Att det kanske finns element i Gohs konstnärliga skapande som inte bekändes fullt ut kan måhända antydas av
dessa scener ur Gunnar Krantz album
Superangst, där hans alter ego Johan gör upp med sin konstnärliga idol "Hans Riedl" för att denne trots allt inte är så ärlig och öppen som han påstår i sin konst.