2021-10-12, 15:39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det finns radarpar som är tvillinglika som: Knocke och Smocke i Bamse, Bill och Bull i Pelle Svanslös och Dupond och Dupont i Tintin.

Sen finns det kompisduon. Där ena karaktären ibland har en mer framträndande hjälteroll som Spirou har med Nicke i serieböckerna om Spirou.

Oftast är väl radarpars oskiljaktighet i seriens värld tidlösa?
Undantagsfallet jag kan komma på är Batman som bytt ut sidekickbarn i liknade takt som Michael Jackson. Ibland är han singel, men ibland vill han ha en Robin vid sin sida.

Vilka radarpar tänker ni på?
Vilket radarpar är er favoriter?
Citera
2021-10-12, 15:51
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kalle och Hobbe är de första jag kommer att tänka på. Piff och Puff.

Gustaf och Ådi? Är det ett radarpar när den ena har rollen att mobba/slåss eller vara ovän med den andre? Som Tom och Jerry?

Är Gråben och Hjulben ett radarpar? Ett par? Utan varandra finns dom knappt.

edit; Agent X9-fan som jag är måste Modesty och Willie nämnas bland radarparen.
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-10-12 kl. 15:56.
Citera
2021-10-12, 15:58
Medlem
Farbaute666s avatar
Asterix & Obelix är ett favoritpar av klassiskt snitt. En liten och klurig och en stor och lite dum.

Tintin och Kapten Haddock är kanske ett annat liknande exempel. Tintin är resande reporter och Haddock är den gamle sjöbussen som gärna tar en whisky eller sju.

Härlig läsning, lärde mig mycket om omvärlden genom serier som liten och tonåring.
Citera
2021-10-12, 15:59
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Johan & Pellevin.
Smecken & Sulan.
Steve Roper & Mike Nomad.
Citera
2021-10-12, 16:00
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Klas Katt och Olle Ångest
Citera
2021-10-12, 16:14
Medlem
hemlighemligssons avatar
Fantomen och guran!
Citera
2021-10-12, 16:16
Medlem
angelfuck666s avatar
"Nya" stålmannen och Jay Nakamura.
Citera
2021-10-12, 16:19
Medlem
Kling och Klang.
Citera
2021-10-12, 16:52
Medlem
fjollciggs avatar
Patrik Norrmans Bacon & Ägg förtjänar ett omnämnande. Började som extraserie i svartvita Fantomen, men lades ned för att senare återuppstå i sin egen tidning.

Har för mig att Ägg (anka?) var en drömmare medan Bacon (gris) var mer av en fixare. Älskade serien som barn, men kanske främst på grund av Norrmans tecknarstil.
Citera
2021-10-12, 17:01
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Det finns radarpar som är tvillinglika som: Knocke och Smocke i Bamse, Bill och Bull i Pelle Svanslös och Dupond och Dupont i Tintin.

Disneyfigurerna Piff och Puff. Knattarna är däremot trillingar, men lite samma koncept, precis som de tre grisarna, Björnligan och många fler tripplingar inom Disney.

Citat:
Sen finns det kompisduon. Där ena karaktären ibland har en mer framträndande hjälteroll som Spirou har med Nicke i serieböckerna om Spirou.

Jag läste som liten Spirou, men faktiskt ännu mer Gaston som har Nicke som sin chef. Men relationen är i och för sig snarare chef och anställd än ett radarpar.

I Disney är väl Musse och Långben ett lite fastare kompispar.

Det fanns så klart en rad mer actionhjältefigurer som radarpar. Jag tänker t.ex. på Mandrake och Lothar, som kanske inte alla minns idag.

Det här är något så ovanligt som en svensk serie från barndomen som fastnade i minnet: Mystiska 2:an av Rolf Ghos, en diskbänksrealistisk äventyrsserie med de två pojkkaraktärerna Stefan och Sacho. Jag kunde känna igen miljön, då jag själv växte upp i miljonprogrammen. Jag minns inte minst en serie där giftigt avfall(?) gav hallucinationer.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Mystiska_2:an

Här kommer dock några personliga favoriter från min barndom:

När jag gick i låg- och mellanstadiet läste jag väldigt gärna den spanska komediserien Mortadelo y Filemón med de två nämnda agenterna, fast på finska som Älli ja Tälli, medan jag efteråt har fått reda på deras svenska namn Flink och Fummel (den blev knappt utgiven i Sverige):

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Flink_och_Fummel

De var kanske inte ett ständigt radarpar på det sättet, men jag gillade som liten den gamla serien Spirit av Will Eisner, där denne ofta hade kontakt med negerpojken Ebony White. En karikatyrmässig serie med rätt avancerade teckningar, samt en märklig kombination av diskbänksrealism och film noir-känsla. Men visst, White var väl mer av en sidekick, eller hade någon gång själv huvudrollen i en berättelse. Jag ville mest få en ursäkt att påminna om den serien, då den har verkligen fastnat i minnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spirit_(comics_character)

Någon jag också gillade, trots att serien var så gammal, var finska serien Pekka Puupää (Kalle Träskalle), som hade sin ständiga kompis Pätkä (Stumpen):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Tr%C3%A4skalle

I Sverige fanns väl ett liknande radarpar med Åsa Nisse och Klabbarparn, även om de inte från första början var en serie, samt jag gillade varken serien eller filmerna. I så fall föredrog jag radarparet Biffen och Bananen av Rit-Ola (sedan sällade sig förvisso även Galento till dem).
Senast redigerad av Europe 2021-10-12 kl. 17:15.
Citera
2021-10-12, 17:33
Medlem
Europes avatar
Jag var som liten ganska inne på de kontinentala serietidningarna, var av flera har nämnts (Spirou, Tintin och Asterix). Speciellt Asterix och Obelix var en favorit. Det bör nämnas att många av serierna har även ett djur som ständigt radarpar till en huvudperson eller två vänner. Idefix i Asterix, Milou i Tintin. Lucky Luke (en mindre favorit för mig, men någon jag ändå läste i lågstadiet) hade så klart sin häst Jolly Jumper, förutom att även han hade ofta hunden Ratata i släptåg. Ja, jag nämnde förut att Musse och Långben har varit mer stabila vänner, men Musse har så klart ofta även en sidekick i husdjuret Pluto.

Något som faktiskt roade mig mer än Lucky Luke var när jag som liten upptäckte den smått absurda italienska western-parodin Cocco Bill av Benito Jacovetti. Jag skulle väl inte tycka att den är så kul idag, men som liten kändes den rätt rolig och crazy. I förbigående var det det albumet på bilden i länken som jag hade på finska:

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Coco_Bill

Radarparet är så klart Cocco Bill och dennes rätt annorlunda häst.
Citera
2021-10-12, 17:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Oftast är väl radarpars oskiljaktighet i seriens värld tidlösa?
Undantagsfallet jag kan komma på är Batman som bytt ut sidekickbarn i liknade takt som Michael Jackson. Ibland är han singel, men ibland vill han ha en Robin vid sin sida.

Vilka radarpar tänker ni på?
Vilket radarpar är er favoriter?

Knoll & Tott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in