2026-06-28, 19:31
Medlem
Wajis avatar
Skulle aldrig själv lägga ut med mitt telefonnummer eller få besök av kaosbabbar som får upp ögonen hur man bor.

Men jag har kompis som jag använder. Han är duktig och behöver pengar lite då och då.
Han har sålt en bil, åkgräsklippare och vattenskotrar de senaste åren. Han får 5-10% av priset.

Försöker bara sälja till svenskar då det 9 av 10 gånger blir problem och speciellt med bilar om det är kaosbabbar.
De är vidriga när de kommer ut och ska pruta och noll respekt för ett nej.
Citera
2026-06-28, 19:37
Medlem
Jan-As avatar
Köper ALDRIG en bil från en utomeurope.
Typ alla jag känner har blivit blåsta av folk från Mellanöstern. Massa fel på bilarna som visar sig efter några dagars körning, fel som helt uppenbart måste ha funnits länge och som man ljuger om.
Européer är absolut mer ärliga. Inte sällan nämner man tom fel som man inte kan upptäcka ens efter en grundlig undersökning.
Som senast när jag köpte en BMW för 4år sedan en en Erik.
Påpekade tex en bula och en ytligt rostskada bakom tröskelkåpan som man nog borde göra vid innan vintern.
Och att lilla servicebatteriet nog borde bytas inom något år.
Det ÄR en väldigt stor skillnad i synen på att vara ärlig och göra rätt för sig.
Citera
2026-06-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skulle aldrig själv lägga ut med mitt telefonnummer eller få besök av kaosbabbar som får upp ögonen hur man bor.

Men jag har kompis som jag använder. Han är duktig och behöver pengar lite då och då.
Han har sålt en bil, åkgräsklippare och vattenskotrar de senaste åren. Han får 5-10% av priset.

Försöker bara sälja till svenskar då det 9 av 10 gånger blir problem och speciellt med bilar om det är kaosbabbar.
ja fy fan vidriga
Citera
2026-06-28, 19:56
Medlem
Abscess1122s avatar
Sälj till bilfirma om prutande ger dig PTSD. Om bilfirman ger skambud får du bara skylla dig själv att du inte orkade göra jobbet själv.
Citera
2026-06-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem lämnar ut sitt mobilnummer på Blocket?

Det lär vara det absolut dummaste man kan göra, om det nu ens är tillåtet.

Förvänta dig att telefonförsäljarna står i kö....

För ungefär 10 år sen när jag la ut en grej på Blocket så ringde det som fan, efter det så ENDAST meddelande via blocket, verkar personen seriös så kan dom få ens nummer.

På t.ex Tradera så kan du inte ringa personen gällande en annons, endast meddelande via Tradera och det funkar hur bra som helst.
Att ge ut telefonnummer är en gammal grej och när Blocket var nytt som hade dom inte en egen meddelande funktion samt att många var inte så vana/gillade mejl så då blev det att man la ut sitt telefonnummer men att göra det 2026 när det finns inbyggd meddelandefunktion samt mejl, det är bara dumt
Citera
2026-06-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hjälpte en sonhustru att sälja hennes bil.

Inget telefonnummer eller regnummer utsatt i Blocketannonsen.
Men foton och beskrivning av bilens kondition och utrustning samt fast pris.
En inte ovanlig bilmodell.
Skrev i annonsen att jag var anträffbar efter 13.00.
Lik förbannat ringde flera blattar strax efter 06 på morgonen.

Allra värst var ett par MENA - från Södertälje förståss - som dök upp hemma vid 09-tiden och var otrevliga - som de flesta invandrare är.

Hur beter sig dessa blattar och MENA åt för att få fram telefonnummer - och därmed namn och adress på annonsören?

Hur kan man skydda sig mot packet?

Är det dom anställda på Blocket som är korrumperade och säljer telefonnummer som extraknäck?

Kan man polisanmäla Blocket - någon som har gjort det?

Skulle vara anständigt om någon representant från Blocket besvarar mina frågor!

Har du kontaktat Blocket och frågat? Det finns en viss risk att de inte läser den här tråden...

Är du säker på att regnumret inte syntes i annonsen?
Citera
2026-06-28, 21:15
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Svenskar är absolut värst.
Citera
2026-06-28, 21:25
Medlem
Q-Trons avatar
Köpte en ritplatta för många år sedan av en svensk landsman. På den tiden hade inte Blocket gjort några ansatser till säkrare betal- eller försändelselösningar. Det var ren tillit som gällde. Vi var båda väldigt tveksamma i början kring hur affären skulle gå till när vi först kommunicerade via mejl, men efter ett telefonsamtal aktiverades högtillitssamhälleskretsarna hos oss båda. Jag prutade inte en spänn på hans fullt rimliga pris då den var i absolut nyskick och han vågade skicka utan förskotts- eller delbetalning. Det här köpet hade jag aldrig någonsin gjort om säljaren hade haft ett Star Wars-kantinanamn.

En bil skulle jag aldrig någonsin köpa av en blatte under några omständigheter, varken via privatannons eller via bilfirma. Och givetvis inte sälja heller. Det är noll kontakt med ökenfolket som gäller.

Problemet som mångkulturens lågtillitsskitsamhälle för med sig i köp-och-säljsituationer är väl att alla blir mer misstänksamma mot varandra, även svenskar mot andra svenskar. Går det att sälja till svenskar via Blocket? Ja. Kommer både säljare och köpare att vara mer misstänksamma mot varandra än de hade varit för 20 år sedan? Ja, tyvärr är det nog så.
Citera
2026-06-28, 22:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Svenskar är absolut värst.

Tror alla som sålt något kan intyga att kaosbabbarna gör allt för bråka och jävlas.
Svenskar är en minoritet på blocket och även till att ställa till problem.

Inte ens horor i Sverige tar emot invandrare i deras annonser och det säger väl lite hur illa det är i Sverige.
Citera
2026-06-28, 23:09
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Ja men nu gillar inte alla att snacka med okända på telefon. Jag skulle absolut inte riknga upp en sån annons fast jag jag är vanlig svensson dock något antisocial mot okända personer.

Ja det är farligt att prata med människor.

Inte konstigt att det går som det gör i landet när folk inte ens vågar använda telefonen till vad den var uppfunnen för...
Citera
2026-06-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Likadant nu.
Men även om man går med på det så blir det ingen affär.
De vill enbart pruta, sen är det hela över.

Det där är mest fascinerande , har man inga pengar så skit i att ringa blir ändå ingen affär.
Citera
2026-06-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Köper ALDRIG en bil från en utomeurope.
Typ alla jag känner har blivit blåsta av folk från Mellanöstern. Massa fel på bilarna som visar sig efter några dagars körning, fel som helt uppenbart måste ha funnits länge och som man ljuger om.
Européer är absolut mer ärliga. Inte sällan nämner man tom fel som man inte kan upptäcka ens efter en grundlig undersökning.
Som senast när jag köpte en BMW för 4år sedan en en Erik.
Påpekade tex en bula och en ytligt rostskada bakom tröskelkåpan som man nog borde göra vid innan vintern.
Och att lilla servicebatteriet nog borde bytas inom något år.
Det ÄR en väldigt stor skillnad i synen på att vara ärlig och göra rätt för sig.
Enig !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in