2026-06-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem lämnar ut sitt mobilnummer på Blocket?

Det lär vara det absolut dummaste man kan göra, om det nu ens är tillåtet.

Förvänta dig att telefonförsäljarna står i kö....

Hur har du annars tänkt dig att presumtiva köpare skall höra av sig? Vore ju rätt märkligt att betala för att få sätta in en annons och sen inte ge köpare någon möjlighet att höra av sig.

Alternativet är väl att skriva ut sin bostadsadress, eller mailadress - problemet blir detsamma mer eller mindre.

Lösningen heter naturligt vis att man skaffar sig en kontakt kanal specifik för ändamålet som man sen gör sig av med. Att köpa ett kontantkort är inte särledes dyrt, det ligger i nivå med vad annonsen kostar i första läget. Visst man kan ju tänka sig att man skaffar sig en gmail för ändamålet också.

Sen kan telefonförsäljare ringa sig hesa till ens bortkastade SIM-kort eller spammarna spamma min bortkastade email-address - inte något som stör mig...
Citera
2026-06-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Eller ringer 100 sista pris kompisar om dagen?

Så var det förr nu har jag inte sålt något där på flera år.

Hur är det idag? Orkar inte chatta med efterblivna blattar, så ska skriva ut nummer i annonsen.

Jag tycker inte att man skall fokusera så mycket på etniciteten utan beteendet. Sist jag sålde bilen så var det till en Serb och det var inte en sista-priset-kompis, han kom och tittade, provade, prutade och köpte.

Visst det ringde en del sista-minuten-kompisar-också, men det är bara att hålla processen kort med dem. Ett enkelt kriterium är ju att sortera bort dem som inte verkar veta hur man köper en bil. Man kan väl inte komma överens om pris innan man ens har sett bilen? Jag antar att deras taktik är att pruta-komma-och-testa-och-sen-pruta-igen.

Funderar på att man kanske bara för att djävlas skulle köra med mail istället så man har på pränt vad som sagts och sen kräva fullföljelse av avtalet när han börjar jiddra om priset igen. Helst då på något objekt där det verkligen är motiverat att pruta mer än de gjort i första läget...
Citera
2026-06-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Att köpa ett kontantkort är inte dyrt, det ligger i nivå med vad annonsen kostar

Sen kan telefonförsäljare ringa sig hesa till ens bortkastade SIM-kort
Är det fråga om en dyrare bil kan man lägga på kostnaden för kontantkortet på priset.
Citera
2026-06-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Är det fråga om en dyrare bil kan man lägga på kostnaden för kontantkortet på priset.

En snabb googling bort:

Kontantkort: 50kr, annons på blocket 250kr. Man får vara allt bra dumsnål om man lägger 250kr på en annons och sen snålar på de där 50kr som gör att köparen kan kontakta dig (utan att för den delen bli förföljd av bästa-priset-kompisar intil död-dagar).

Visst man kan lägga på det på priset, men med tanke på att det förekommer prutning och att priset ändå inte anges med den upplösningen får det nog ses som att det är insignifikant summa - isht om det är en dyrare bil.

Sen är ju frågan om det är så många som är sugna på att köpa en dyrare bil på blocket. Insatsen blir ju högre när man gamblar på att inget skall gå snett med affären. Jag väljer nog hellre en etablerad bilfirma om jag skall köpa en dyrare bil...
Citera
2026-06-28, 17:28
Medlem
Hjälpte en sonhustru att sälja hennes bil.

Inget telefonnummer eller regnummer utsatt i Blocketannonsen.
Men foton och beskrivning av bilens kondition och utrustning samt fast pris.
En inte ovanlig bilmodell.
Skrev i annonsen att jag var anträffbar efter 13.00.
Lik förbannat ringde flera blattar strax efter 06 på morgonen.

Allra värst var ett par MENA - från Södertälje förståss - som dök upp hemma vid 09-tiden och var otrevliga - som de flesta invandrare är.

Hur beter sig dessa blattar och MENA åt för att få fram telefonnummer - och därmed namn och adress på annonsören?

Hur kan man skydda sig mot packet?

Är det dom anställda på Blocket som är korrumperade och säljer telefonnummer som extraknäck?

Kan man polisanmäla Blocket - någon som har gjort det?

Skulle vara anständigt om någon representant från Blocket besvarar mina frågor!
Citera
2026-06-28, 17:39
Medlem
Går inte, livsfarligt att köpa med. Det nya Sverige 👎❌
Citera
2026-06-28, 17:42
Medlem
idiamindadas avatar
Jag lärde mig den hårda vägen när jag sålde iväg en husvagn billigt. Bara bli av med den. Tänkte att den skulle gå till en barnfamilj som inte hade så mycket deg. Typ alla Sveriges zigenare hängde på luren inom tio minuter. Bara ändra annonsen och ta bort telefonnumret och ta första kontakten via mail så att man kunde sortera.
Citera
2026-06-28, 18:12
Medlem
Sälj på Tradera, vem fan använder blocket numera?
Citera
2026-06-28, 18:51
Medlem
brukar skriva , talar inte engelska eller arabiska och det funkar, eller pratar bara svenska och det funkar också
Citera
2026-06-28, 19:03
Medlem
ludexSums avatar
Citat:

Hur är det idag? Orkar inte chatta med efterblivna blattar, så ska skriva ut nummer i annonsen.

De allra flesta, blattar som svenskar, håller sig till att skicka sms och skriva meddelanden genom blocket. Det spelar ingen roll om de kallar sig Kalle eller Sven, du märker när du skriver med en svensk så då är det bara att du väljer vem du ska ringa/sälja till. Blattarna tokprutar men du slipper dem när du sålt, svenskarna betalar mer men risken att de ringer och tjatar efteråt är högre.
Citera
2026-06-28, 19:09
Medlem
Citat:

Enkelt att motarbeta.. bara att kräva personnummer i ett email innan ni pratar affärer. Så kan du kolla om det är en svenne eller sista pris kompis.
Citera
2026-06-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Snarare terror via deras chat funktion.

Hjälpte en vän sälja sin Yaris. Inom 2 timmar efter att annonsen dök upp kom ett 10-tal erbjudanden av bilförsäljare/förmedlare. Efterföljande 2 dagar var det uppe i 30, utöver 15+ araber som knappt kunde uttrycka sig, oftast var det bara "40000 bjuder" text.

2 svenskar skrev. Av 40 som visade intresse.

Hade lagt till i texten; Ring efter 16, kan ej svara på meddelanden pga nattarbete... med antagandet om att någon seriös väljer att ringa och fråga om saker...
Inte. Ett. Enda. Samtal.

Hade det varit en hygglig bil av tysk modell...hade det nog varit än mer påtagligt.
Ja men nu gillar inte alla att snacka med okända på telefon. Jag skulle absolut inte riknga upp en sån annons fast jag jag är vanlig svensson dock något antisocial mot okända personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in