Igår, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Ingen har sagt att myndigheter ska vara “snälla” eller att skulder inte ska leda till utmätning. Det är inte det jag diskuterar.

Självklart ska Kronofogden utmäta egendom och självklart finns det konsekvenser när man har skulder.

Det jag diskuterar är hur situationen hanterades på plats, alltså att tre personer lämnades utan transport vid vägkanten kl. 01 på natten.

Som sagt så är bilen skriven på henne och har funnits på folkbokföringsadressen i flera år. Det handlar inte om några nya eller okända skulder. Den har varit känd sedan länge, och det har tidigare funnits diskussioner om utmätning. Bilen har dock inte tagits tidigare, bland annat eftersom den bedömts vara nödvändig i vardagen då personen bor på landsbygd utan fungerande kollektivtrafik och är beroende av bil för arbete och vardag. Det har heller aldrig funnits något försök att gömma bilen eller undvika kontakt med myndigheter.

Utifrån det menar jag att det här inte handlar om “att smita undan”, utan om hur själva genomförandet blev i just den här situationen.

Du har ingen aning om hur hon fick skulderna, så du har egentligen ingen grund att moralisera över det heller.

Så vad borde man ha gjort? Kört hem dom? Bokat och betalat en taxi för att dom inte har råd själva?
Borde det inte gälla för alla då som får bilen beslagtagen, kör olovligt eller vad som?

Kanske polisen kan börja med även taxi-verksamhet som våra skattepengar betalar?
Konkurrera ut UBER?
Citera
Igår, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Vad bör polisen göra om man stoppar en bil där chauffören kör olovligt mitt i natten, utan körkort?
Låta personen köra hem med bilen bara för det är så sent?

Kanske borde vi föreslå lagändring där inga beslag eller liknande får göras efter 00.00?
Eller om det är någon över 70 år i bilen som bara vill hem och sova?
Det är inte riktigt samma sak. En person som kör olovligt utan körkort är redan i en pågående brottssituation där fortsatt körning innebär direkt fara i trafiken, och då är det självklart att polisen stoppar och säkrar situationen där och då, oavsett tid på dygnet.

Skulder hos Kronofogden är inte en akut trafiksäkerhetsfråga, utan en civil process som normalt hanteras över tid.
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Citat:
Det är inte riktigt samma sak. En person som kör olovligt utan körkort är redan i en pågående brottssituation där fortsatt körning innebär direkt fara i trafiken, och då är det självklart att polisen stoppar och säkrar situationen där och då, oavsett tid på dygnet.

Skulder hos Kronofogden är inte en akut trafiksäkerhetsfråga, utan en civil process som normalt hanteras över tid.

Det är exakt samma sak då samma regler gäller.
Min fråga till dig lyder:

Skall vi införa lagförslag på att polisen enbart får göra beslag för Kronofogdens räkning mellan vissa tider och baserat på ålder på chaufför samt passagerare?

Bör staten betala taxi efter sådana beslag eller polisen som gör beslaget köra hem dom drabbade?
Borde dom helt enkelt låtit dom åka hem trots tydliga direktiv att jobba efter?
Citera
Igår, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Så vad borde man ha gjort? Kört hem dom? Bokat och betalat en taxi för att dom inte har råd själva?
Borde det inte gälla för alla då som får bilen beslagtagen, kör olovligt eller vad som?

Kanske polisen kan börja med även taxi-verksamhet som våra skattepengar betalar?
Konkurrera ut UBER?
Ja du, det är ju inte direkt en akut situation där bilen måste tas exakt där och då för att Kronofogden ska kunna sälja den. Det hade enkelt kunnat göras nästa dag när de redan var hemma, eller genom att man följer med till bostaden och tar bilen där.

Som jag sagt flera gånger nu verkar du inte riktigt förstå poängen. Det handlar inte om att man inte får utmäta egendom, det har Kronofogden självklart rätt att göra vid skulder.

Men man kan inte jämföra det med en person som kör olovligt eller utan körkort. Att ha skulder hos Kronofogden är inte ett trafikbrott eller en akut trafiksituation.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
.nilss avatar
Förmodligen jävligt otrevliga men det spelar ingen roll. Extremt individuellt från polismyndigheten.

En del säger Ja men vafan hoppa in, vi tar dig till buss eller tågstation.

Andra säger, Pff vi är ingen jävla taxi grabben.

Extremt skiftande kvalite och ton på vår polis. Man vet DIREKT om det kommer bli en jobbig interaktion eller ej. En bekant som är idag pensionerad polis sa att på 70-talet var det väldigt mycket rötägg som vi träning och brottning ville på riktigt göra illa eller skada andra.

Liksom andra fick börja skrika lägg ner för helvete. Det blev liksom "Åh våld, yes!" Folk blev utslängda från polisskolan men inte alla.

Denna bekanta, och jag lovar att denna bekanta faktiskt finns berättade en sjuk historia från aspirant-tiden.

--
Dom hade tagit ett fyllo och den bekanta som åkte radiobil med den något äldre vana snuten noterade att han pucklade på fyllot extra mycket tills han blev skadad. In till sjukhus, dom lappar ihop och frågar vad som hände. Äldre snuten ljuger någon skithistoria, sedan var det dags att dra. I garaget säger fyllot något och snuten tappar det igen och pucklar på honom i sjukhusgaraget!

Ahapp, bara att åka upp igen. Syrran undrar ju vafan hände nu. Snuten ljuger om att Ah nä han ramla i trappan. Syrran trodde inte ett dugg på honom och aspiranten, som jag är bekant med var för grön och ny för att våga anmäla idioten.

Det är nog betydligt värre idag. Iofs har dom kameror men jag undrar om det inte går åt helvete för vissa.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Citat:
Ja du, det är ju inte direkt en akut situation där bilen måste tas exakt där och då för att Kronofogden ska kunna sälja den. Det hade enkelt kunnat göras nästa dag när de redan var hemma, eller genom att man följer med till bostaden och tar bilen där.

Som jag sagt flera gånger nu verkar du inte riktigt förstå poängen. Det handlar inte om att man inte får utmäta egendom, det har Kronofogden självklart rätt att göra vid skulder.

Men man kan inte jämföra det med en person som kör olovligt eller utan körkort. Att ha skulder hos Kronofogden är inte ett trafikbrott eller en akut trafiksituation.

Bra idé! Så borde polisen göra framöver. När man stoppar någon som har skulder så bör man snällt säga du får åka hem nu och sova då det är sent men imorgon kommer någon och hämtar din bil.

ALLA kommer såklart duktigt vänta med nycklarna i hand och räcka över dagen efter.
INGEN kommer direkt sälja bilen för första bästa pris.

Sedan håller jag med. Borde vara en regel att polisen kör efter, oavsett avstånd, olovliga körare och skuldsatta, hela vägen hem så dom kommer hem tryggt innan man gör beslag.

Eller så sköter man sig bara och hamnar inte i dessa situationer?
Du skriver även att kronofogden inte beslagtagit hennes bil pga hon har långa avstånd till jobb och liknande.

Hon jobbar inte. Hon lever på mina och dina (jobbar du?) skattepengar.
Om jag ska gissa lika mycket som du gör i varje inlägg så gissar jag på att hon är långtidssjukskriven pga "utmattning".
Men hon kanske behöver bilen för att ta sig till vårdcentralen och förlänga sjukskrivningarna?

Hade hon vid något skede haft avdrag på lön, skuldsanering eller plan/avtal med Kronofogden så hade hon kunnat behålla bilen. Dessa situationer hamnar man enbart i om man inte försökt betala eller komma överens på något sätt. Du vet nog bara inte hur det fungerar, jag vet då jag jobbat med just detta.

Var glad istället att det blir allt svårare att både skuldsätta sig och ducka jobb och ändå leva normalt framöver. Det skall Inte vara lockande.
Senast redigerad av golarskjutare Igår kl. 16:57.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Knegares avatar
Polisen hanterar grovt kriminella så här

https://youtu.be/A57iiE8PqeQ?si=f_Tregx4qT8-ZkQe

Givetvis är det förnedrande för polisen och då gäller det att känna sig hårda där de kan, te.x mot två tanter i 80-års åldern.
Citera
Igår, 16:58
Medlem
ziggarillens avatar
Bra att polisen gör sitt jobb. 80-åringar borde begripa att dom ska betala sina skulder. En rask promenad hem kunde friskat upp minnet på åldringarna.
Senast redigerad av ziggarillen Igår kl. 17:01.
Citera
Igår, 17:09
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Så du menar alltså att bara för att man är sjuk/skör så får man inte vara ute på kvällen eller natten alls? Det låter som en ganska märklig slutsats.

Det står inte heller någonstans att hon var “extremt sjuk”, det är något du själv lägger till.

Som jag redan skrivit var de på väg hem från Halmstad efter ett födelsedagsfirande för en släkting. De tre samåkte och bor i Gnosjö med omnejd. Att komma hem sent efter en sådan dag är inte konstigt i sig. Det är inte direkt ovanligt att äldre personer sitter i en bil sent på kvällen.

Skillnaden här är inte att de var ute sent, utan att de blev lämnade utan transport vid vägkanten kl. 01 i kallt väder och fick lösa hemresan därifrån, på en landsbygd där det knappt finns eller går att få tag i taxi. Det är den delen diskussionen gäller.

Har aldrig antytt detta, utan det är dina fantasier. Vad ”extremt skör” beträffar, baseras det på deras eget vittnesmål, där de kände sig nödgade till att berätta om alla sina åkommor för att vinna sympati.

/AI
Citera
Igår, 17:10
Medlem
exoticspices avatar
Kunde den sena bilfärden från festen vara ett medvetet val för att inte riskera att bli stoppade?
Citera
Igår, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Kunde den sena bilfärden från festen vara ett medvetet val för att inte riskera att bli stoppade?

Med tanke på att kronofogden enbart beslagtar "gamla bilar med lågt värde" enbart ifall någon har visat absolut 0 övrig samarbetsvilja att nå en lösning så är det troligt att personen vet om att bilen kommer beslagtas ifall stoppad och då är svaret på din fråga Ja.

Personen som fantiserar och skriver att kronofogden redan bestämt att den inte skall beslagtas "då hon behöver den för jobb" har ju missat att hon inte jobbar samt att kronofogden i sitt system, som polisen kan se, noterar om bilen är föremål för beslag eller inte.

Hade det varit så som personen fantiserar om så hade tråden aldrig kommit till.
Det sker bara om man helt undvikit att komma överens eller betala av något månadsvis.

Hade hon haft rätt till skuldsanering så hade hon haft det och då hade tråden inte heller existerat för då hade det vid beslut om skuldsanering även gjorts ett beslut gällande bilen.

Detta är den enda verkligheten och resten är trådsanningar och fantasier.
Citera
Igår, 17:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Föraren upplyste polisen om att bilen inte är särskilt värdefull i praktiken. Polisen gjorde bedömningen på plats utifrån att det var en relativt ny årsmodell (2015) och att den såg ut att kunna vara värd mer än den faktiskt är.

I verkligheten har bilen gått omkring 30 000 mil och saknar i princip komplett servicehistorik. Den köptes när den redan hade gått cirka 15 000 mil och har sedan dess använts utan någon större service. (Inga lån eller något)

Bilen var helt laglig, Skattad, besiktad, och allt som behövs.

Vad gäller skulderna så har Kronofogden haft kännedom om situationen sedan länge. Det har tidigare diskuterats utmätning, men bilen har inte tagits tidigare bland annat eftersom den bedömts vara nödvändig i vardagen då personen bor på landsbygd utan fungerande kollektivtrafik och behöver bil för arbete och vardag.

Resan den dagen var ett familjebesök/födelsedagsfirande i Halmstad. De tre åkte tillsammans och bor i Gnosjö med omnejd. Att de kom hem sent efter en sådan dag är inte konstigt i sig.
Bra svar!

Så de stoppades bara på grund av skulderna?

Vad sa poliserna när de lämnade tanterna?
Att akut ärende behövde deras insats?
Att tanterna varit oförskämda och behövde läxas upp?
Eller ingen motivering alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in