Igår, 15:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Det är inte Stockholm eller någon större stad vi pratar om. Testa själv att ringa efter en taxi kl. 01 en vardagsnatt ute på landsbygden. Det är långt ifrån säkert att det ens finns någon tillgänglig.

Dessutom är det inte bara att “ringa taxi” i en sådan situation. Även om det hade funnits en taxi tillgänglig så hade det tagit tid innan den ens kom, särskilt mitt i natten ute på landsbygden.
Nä, man startar inte en tråd på FB om "...det tog lite tid innan taxi kom så de fick vänta" utan en agenda.

Känslan av att ha blivit kränkt står för kanske 50% av alla FB-trådar. Svenskar är experter på att känna sig kränkta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone Igår kl. 15:39.
Citera
Igår, 15:48
Medlem
Men hoppa över staketet då..
Citera
Igår, 15:50
Medlem
"Vad var Nyman?"
"Han var poliskomissarie"
"Nej, VAD var Nyman? Smit inte undan nu"
"Han var en dålig polis..."
"FEL! Nyman var en INIHELVETE dålig polis"
Citera
Igår, 15:52
Medlem
KonungHonungs avatar
Trodde den nya lagen var till för att ta lyxbilar från kriminella blattar. Om den istället används för att systematiskt sätta åt etniska svenskar är det väldigt illa.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Tog Bilen FÖÖR Kronofogden - då är ju poliserna inga självständiga myndighetsutövare
utan Betalda Drängar (Helge Berglund) - o hade de inte agerat självsvåldigt hade kronfogden sagt detta
är gammal skåpmat där bilen inte är värd att verkställa för skuldreglering

Gissar att poliserna ville utöva makt o klämma åt de gamla kvinnorna - på något sätt
har de med sina bra löner retat upp sig på kvinnorna - de här skuldsatta kärringarna
ska inte åka omkring med bilar.

Men kommer bilen att återlämnas då den inte är säljbar -vilka ska ta kostnaderna?
Polisen har beordrat bärgning o har bärgningsavtal som varit omskrivet som mygel
så den har dom betalat
Citera
Igår, 16:18
Medlem
immenhusens avatar
Det ligger en hund begraven. Vad gör dessa gamla och extremt sjuka/sköra människor ute mitt i natten? Är de så bräckliga som de i anmälan söker göra gällande, kan de ju i första taget knappast ta sig ut ur huset utan assistans.

/AI
Citera
Igår, 16:20
Medlem
mlon.eusks avatar
Felsyftning i trådtiteln?

Borde det stå "Polisen tog bilen åt Kronofogden"?

För det var väl inte två 80-åriga kvinnor som jobbade på kronofogden som polisen tog bilen ifrån? Typ för att de var för gamla och blinda för att få köra bil.

Nej, jag menar inte att polisen var hungrig.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte ovanligt att äldre missar att betala skulder. Inte alltid för att de inte har pengar, utan för att de är dementa i olika omfattning och har glömt att betala, eller inte visste att de var skyldig pengar, eller pga sjukdom inte kunnat betala sina räkningar..
Ägaren till bilen är sjukskriven och får då förmodas vara under 65 år.
Är man för dement för att betala räkningar så ska man inte vara ute och köra bil på nätterna.
Citera
Igår, 16:32
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.

Du är ju rolig du.
Du får nog maila polisen och kronofogden om att man skall vara snälla om klockan är mycket och det är 3 oskyldiga kvinnor. Inte ska väl någon behöva ringa någon för att få skjuts mitt i natten? Det borde kronofogden ha som standard vid beslag?

Eller så ser man till att man inte sätter sig i sådana situationer.
Har man skulder så vet man att man kan bli utmätt när som helst.

Kanske lösa skulderna istället för att myndigheter skall behöva göra det med beslag?
Om man nu kan skuldsätta sig och strunta i att betala men ändå kan ha bil och leva som icke skuldsatta, så finns ju inget avskräckande.

Sälj bilen och lös dina skulder som har gått så långt att det hamnat hos Kronofogden, vilket tar månader och månader. Istället för att lipa i media. Så hon har nog fått många chanser att göra rätt för sig.

Låt mig gissa. Hon är långtidssjukriven för "utmattning/stress"? Så inte nog med att hon är skyldig pengar, hon lever även på "icke utmattades" hårda slit.
Senast redigerad av golarskjutare Igår kl. 16:35.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det ligger en hund begraven. Vad gör dessa gamla och extremt sjuka/sköra människor ute mitt i natten? Är de så bräckliga som de i anmälan söker göra gällande, kan de ju i första taget knappast ta sig ut ur huset utan assistans.

/AI
Så du menar alltså att bara för att man är sjuk/skör så får man inte vara ute på kvällen eller natten alls? Det låter som en ganska märklig slutsats.

Det står inte heller någonstans att hon var “extremt sjuk”, det är något du själv lägger till.

Som jag redan skrivit var de på väg hem från Halmstad efter ett födelsedagsfirande för en släkting. De tre samåkte och bor i Gnosjö med omnejd. Att komma hem sent efter en sådan dag är inte konstigt i sig. Det är inte direkt ovanligt att äldre personer sitter i en bil sent på kvällen.

Skillnaden här är inte att de var ute sent, utan att de blev lämnade utan transport vid vägkanten kl. 01 i kallt väder och fick lösa hemresan därifrån, på en landsbygd där det knappt finns eller går att få tag i taxi. Det är den delen diskussionen gäller.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Citat:
Så du menar alltså att bara för att man är sjuk/skör så får man inte vara ute på kvällen eller natten alls? Det låter som en ganska märklig slutsats.

Det står inte heller någonstans att hon var “extremt sjuk”, det är något du själv lägger till.

Som jag redan skrivit var de på väg hem från Halmstad efter ett födelsedagsfirande för en släkting. De tre samåkte och bor i Gnosjö med omnejd. Att komma hem sent efter en sådan dag är inte konstigt i sig. Det är inte direkt ovanligt att äldre personer sitter i en bil sent på kvällen.

Skillnaden här är inte att de var ute sent, utan att de blev lämnade utan transport vid vägkanten kl. 01 i kallt väder och fick lösa hemresan därifrån, på en landsbygd där det knappt finns eller går att få tag i taxi. Det är den delen diskussionen gäller.

Vad bör polisen göra om man stoppar en bil där chauffören kör olovligt mitt i natten, utan körkort?
Låta personen köra hem med bilen bara för det är så sent?

Kanske borde vi föreslå lagändring där inga beslag eller liknande får göras efter 00.00?
Eller om det är någon över 70 år i bilen som bara vill hem och sova?
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Du är ju rolig du.
Du får nog maila polisen och kronofogden om att man skall vara snälla om klockan är mycket och det är 3 oskyldiga kvinnor. Inte ska väl någon behöva ringa någon för att få skjuts mitt i natten? Det borde kronofogden ha som standard vid beslag?

Eller så ser man till att man inte sätter sig i sådana situationer.
Har man skulder så vet man att man kan bli utmätt när som helst.

Kanske lösa skulderna istället för att myndigheter skall behöva göra det med beslag?
Om man nu kan skuldsätta sig och strunta i att betala men ändå kan ha bil och leva som icke skuldsatta, så finns ju inget avskräckande.

Sälj bilen och lös dina skulder som har gått så långt att det hamnat hos Kronofogden, vilket tar månader och månader. Istället för att lipa i media. Så hon har nog fått många chanser att göra rätt för sig.

Låt mig gissa. Hon är långtidssjukriven för "utmattning/stress"? Så inte nog med att hon är skyldig pengar, hon lever även på "icke utmattades" hårda slit.
Ingen har sagt att myndigheter ska vara “snälla” eller att skulder inte ska leda till utmätning. Det är inte det jag diskuterar.

Självklart ska Kronofogden utmäta egendom och självklart finns det konsekvenser när man har skulder.

Det jag diskuterar är hur situationen hanterades på plats, alltså att tre personer lämnades utan transport vid vägkanten kl. 01 på natten.

Som sagt så är bilen skriven på henne och har funnits på folkbokföringsadressen i flera år. Det handlar inte om några nya eller okända skulder. Den har varit känd sedan länge, och det har tidigare funnits diskussioner om utmätning. Bilen har dock inte tagits tidigare, bland annat eftersom den bedömts vara nödvändig i vardagen då personen bor på landsbygd utan fungerande kollektivtrafik och är beroende av bil för arbete och vardag. Det har heller aldrig funnits något försök att gömma bilen eller undvika kontakt med myndigheter.

Utifrån det menar jag att det här inte handlar om “att smita undan”, utan om hur själva genomförandet blev i just den här situationen.

Du har ingen aning om hur hon fick skulderna, så du har egentligen ingen grund att moralisera över det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in