Citat:
Ursprungligen postat av
osigneradx
Ja du, det är ju inte direkt en akut situation där bilen måste tas exakt där och då för att Kronofogden ska kunna sälja den. Det hade enkelt kunnat göras nästa dag när de redan var hemma, eller genom att man följer med till bostaden och tar bilen där.
Som jag sagt flera gånger nu verkar du inte riktigt förstå poängen. Det handlar inte om att man inte får utmäta egendom, det har Kronofogden självklart rätt att göra vid skulder.
Men man kan inte jämföra det med en person som kör olovligt eller utan körkort. Att ha skulder hos Kronofogden är inte ett trafikbrott eller en akut trafiksituation.
Bra idé! Så borde polisen göra framöver. När man stoppar någon som har skulder så bör man snällt säga du får åka hem nu och sova då det är sent men imorgon kommer någon och hämtar din bil.
ALLA kommer såklart duktigt vänta med nycklarna i hand och räcka över dagen efter.
INGEN kommer direkt sälja bilen för första bästa pris.
Sedan håller jag med. Borde vara en regel att polisen kör efter, oavsett avstånd, olovliga körare och skuldsatta, hela vägen hem så dom kommer hem tryggt innan man gör beslag.
Eller så sköter man sig bara och hamnar inte i dessa situationer?
Du skriver även att kronofogden inte beslagtagit hennes bil pga hon har långa avstånd till jobb och liknande.
Hon jobbar inte. Hon lever på mina och dina (jobbar du?) skattepengar.
Om jag ska gissa lika mycket som du gör i varje inlägg så gissar jag på att hon är långtidssjukskriven pga "utmattning".
Men hon kanske behöver bilen för att ta sig till vårdcentralen och förlänga sjukskrivningarna?
Hade hon vid något skede haft avdrag på lön, skuldsanering eller plan/avtal med Kronofogden så hade hon kunnat behålla bilen. Dessa situationer hamnar man enbart i om man inte försökt betala eller komma överens på något sätt. Du vet nog bara inte hur det fungerar, jag vet då jag jobbat med just detta.
Var glad istället att det blir allt svårare att både skuldsätta sig och ducka jobb och ändå leva normalt framöver. Det skall Inte vara lockande.