2026-06-28, 15:09
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det handlar om vilket samhälle man vill ha. Ska vi ha mer statlig kontroll över individers liv eller ska vi ha mer individuell frihet? Jag vill ha det senare.

Mm, ok, jag ser det som ganska mycket annat som oändligt mycket viktigare för den individuella friheten än att få köra hur fort man vill på allmänna vägar eller hur berusad man vill. Tex yttrandefrihet, allmän rösträtt och respekt för kön/religion/sexualitet.

NB, jag kör själv för snabbt ibland, men skulle jag bli stoppad skulle aldrig få för mig att gnälla över att min ”individuella frihet” har inskränkts för det.
Senast redigerad av handtralala 2026-06-28 kl. 15:12.
Citera
2026-06-28, 15:10
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Att kalla det ”diktatur” är visserligen overkill i sammanhanget, men man tar de första stapplande stegen mot det när man behandlar alla medborgare som rattfyllon ”som bara inte åkt fast än”. När staten blir misstänksam mot folket ökar förtrycket tills bristningsgränsen nås. Historieböckerna är fulla av exempel på vad som sker när statsapparaten glömmer vilka som är dess arbetsgivare.

För att få veta vem som är rattfyllo behöver man som minimum ibland slumpvis kontroller av alla förare. Har du några andra förslag på hur det kan kontrolleras?
Citera
2026-06-28, 15:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men inte helt befängt? För dom kostar det liksom multum. Men de kommer ha vissa riktlinjer. Exakt så mycket ska de dra in per månad på böter.

Du får nog sätta dig ner och räkna lite på det. Sant att de troligen har riktlinjer för hur många de ska plocka per månad men att tro att de går plus är trams. Bara lönekostnaden för en ordinär poliskontroll med sex-åtta poliser lär överstiga intäkterna man får in. Sen har du alla övriga kostnader också.
Citera
2026-06-28, 15:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Mm, ok, jag ser det som ganska mycket annat som oändligt mycket viktigare för den individuella friheten än att få köra hur fort man vill på allmänna vägar eller hur berusad man vill. Tex yttrandefrihet, allmän rösträtt och respekt för kön/religion/sexualitet.

NB, jag kör själv för snabbt ibland, men skulle jag bli stoppad skulle aldrig få för mig att gnälla över att min ”individuella frihet” har inskränkts för det.

Begreppet ”individuell frihet” rymmer oändligt många delar. Men en viktig aspekt för att få alla de delarna att fungera är att motverka maktkoncentration. Stater, företag, individer osv ska inte ha för mycket makt för då går det ut över andras frihet. Tex så tycker jag att polisen har för mycket makt - jag vill att de ska ha mindre makt.

Angående bilkörning så kör jag aldrig berusad och kör nästan aldrig för fort. Detta gör jag inte pga risken för straff utan för att jag är en vettig människa.
Citera
2026-06-28, 15:24
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Polisen vill alltid ha allt serverat på silverfat. Regeringen ger dem hela tiden större frihet och fler verktyg så att begreppet "hederligt polisarbete" snart bara kommer att vara ett minne, blott.

Snart har vi en polisstat som DDR bara kunde drömma om och jag vet att många "jag har inget att dölja" fåntrattar härinne stödjer detta.

Det blir inte så kul när begreppet "privatliv" bara är något vi kan läsa om i historieböckerna.
Citera
2026-06-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
För att få veta vem som är rattfyllo behöver man som minimum ibland slumpvis kontroller av alla förare. Har du några andra förslag på hur det kan kontrolleras?
Först kontrollerar man 1% och folk muttrar men vänjer sig, sen 10% och folk muttrar men vänjer sig. Vid 50% har folk slutat muttra för världen är ju full av potentiella ”mördare och högerextremister och putinister och självmordsbombare och farliga frikyrkopastorer” ty det har agendamedia bestämt. Ett chip under huden som övervakar 24/7 känns plötsligt rimligt. Varför inte även Bank-ID för att gå utanför dörren? Ai-grindvakter… Vägen till ”total säkerhet” står vidöppen.

Din reaktion är naturlig: ”Hur skulle det annars fungera? Va? Va?” när du blivit lärd att inskränkning av dina friheter är det enda som står mellan dig och armageddon.

Men har du märkt att ”armageddon” aldrig kommer? Oavsett hur många förebyggande mekanismer som byggs in i övervakningsapparaten blir samhället bara ”osäkrare” och ”osäkrare” och vi måste introducera ännu mer övervakning och förbud.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-06-28 kl. 15:30.
Citera
2026-06-28, 16:56
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Folk är idioter. Varför vill de hjälpa rattfyllerister, knarkare, kriminella och idioter att undkomma polisen?

Visst jag håller med!!
Jag misstänker att även du är en rattfyllerist, knarkare och kriminell. Får vi sätta en kamera precis utanför din dörr, en kamera på varje gata och hörn. Ingen ska få komma undan!

Är det något mer du vill förbjuda?
Citera
2026-06-28, 17:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Polisen vill alltid ha allt serverat på silverfat. Regeringen ger dem hela tiden större frihet och fler verktyg så att begreppet "hederligt polisarbete" snart bara kommer att vara ett minne, blott.

Snart har vi en polisstat som DDR bara kunde drömma om och jag vet att många "jag har inget att dölja" fåntrattar härinne stödjer detta.

Det blir inte så kul när begreppet "privatliv" bara är något vi kan läsa om i historieböckerna.

Jo det är ju hela grejen. Ger man polisen lillfringret, tar de snart hela handen. Det sjuka är alla dessa men inget att dölja låt polisen göra vad de vill... Sjuka ena som bara är perfekta för en polisstat.
Citera
2026-06-28, 17:39
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är ju hela grejen. Ger man polisen lillfringret, tar de snart hela handen. Det sjuka är alla dessa men inget att dölja låt polisen göra vad de vill... Sjuka ena som bara är perfekta för en polisstat.

Ja och det känns som vi är på väg dit med en rasande fart
Citera
2026-06-28, 18:45
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
I Sverige lever vi ju inte i en diktatur där medborgarnas tillgänglighet till information är begränsad (nope, barnporr etc eller hemligstämplat material eller material där någon har rättigheter är inte en medborgerlig rätt till information).

Vet inte vilket land du lever i, men i Sverige har du väldigt få begränsningar. Eller hur?

Men du är bara fri ifall du håller dig inom vissa ramar. Samhällskritik är ett av de allvarligaste brotten idag. Se bara England, Frankrike, Australien & Canada. Snaran dras åt för varje dag.

Möjligheterna att avlyssna ökar, likaså möjligheterna att slå ut människor från samhället genom att frysa konton, avveckla swish & bank ID samtidigt som kontanthantering begränsas. Integritet & lagstadgad rätt som omfattar insättningar, uttag, betalningar via giro & internetbank samt bankkort begränsas. Dessa rättigheter kan begränsas & upphöras med en enkel hänvisning till terror- eller penningtvätt lagen (oftast utan ngn som helst grund)

Det handlar inte längre om att bekämpa brottslighet utan snarare att kontrollera medborgare. Du kommer väl ihåg hysterin & undantagslagarna kring Covid runt om i världen, även Sverige?

...& nu vill de åt apparna som varnar för polisens närvaro.

Bror, du är inte så fri som du tror du är. Du är ett bräkande lamm, en för staten nyttig idiot. Du är nöjd så länge du har mat på bordet & sport på TV. Känns det igen? Bröd & spel åt folket
Citera
2026-06-28, 18:55
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Men du är bara fri ifall du håller dig inom vissa ramar. Samhällskritik är ett av de allvarligaste brotten idag. Se bara England, Frankrike, Australien & Canada. Snaran dras åt för varje dag.

Möjligheterna att avlyssna ökar, likaså möjligheterna att slå ut människor från samhället genom att frysa konton, avveckla swish & bank ID samtidigt som kontanthantering begränsas. Integritet & lagstadgad rätt som omfattar insättningar, uttag, betalningar via giro & internetbank samt bankkort begränsas. Dessa rättigheter kan begränsas & upphöras med en enkel hänvisning till terror- eller penningtvätt lagen (oftast utan ngn som helst grund)

Det handlar inte längre om att bekämpa brottslighet utan snarare att kontrollera medborgare. Du kommer väl ihåg hysterin & undantagslagarna kring Covid runt om i världen, även Sverige?

...& nu vill de åt apparna som varnar för polisens närvaro.

Bror, du är inte så fri som du tror du är. Du är ett bräkande lamm, en för staten nyttig idiot. Du är nöjd så länge du har mat på bordet & sport på TV. Känns det igen? Bröd & spel åt folket

I en demokrati måste minoriteten böja sig för majoritetens vilja. I fallet covid ville en majoritet begränsa rörligheten och det fick en minoritet finna sig i. En majoritet vill se hårdare tag mot brottslingar, det får en minoritet finna sig i. Dessa hårdare tag inkluderar avlyssning, kameraövervakning, kontroll och begränsande av digitala medel.

Så, nej, jag är inte helt fri. Men jag är så fri jag kan vara, givet hur det ser ut i världen idag. Jag kan till viss det skriva under på allegorin om det tjudrade lammet. Men om frisläppandet av lammet innebär att även vargen släpps fri så är en begränsad rörlighet under ett tjuder kanske att föredra?
Senast redigerad av din.mats.i.skolan 2026-06-28 kl. 19:37.
Citera
2026-06-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Alla lastbilschaffisar blinkar ju på varandra

Hört nån åka dit

Det är inte vad jag påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto