2026-06-28, 10:28
Medlem
AlbusPercivals avatar
EU börjar mer och mer likna en diktatur, stiftar lagar höger och vänster, allt för att kunna kontrollera varje individ, väldigt skrämmande tid vi går in mot.
Citera
2026-06-28, 10:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Visste inte att Google Maps hade den funktionen. Men igår kom det upp Varning Poliskontroll. Och mycket riktigt lite längre fram stod bylingen.
Sen fick jag en fråga om polisen stod kvar. Ja. Tack för att du hjälper andra förare eller något sådant.
Förr så blinkade man ju med helljuset när det var snut på vägen.

Om staten lyckas få bort dessa appar så får folk helt enkelt gå tillbaka till det klassiska blinkandet. Det fick jag lära mig av min farsa och det får vi lära kidsen i dag.
Citera
2026-06-28, 11:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Pengar? Tja, alltså, pengar från böter går ju liksom inte in på polisens egna fikakonto. Det går väl typ in på statens konto eller något i den stilen. För just snuten spelar det väl ingen roll om de lyckades dra in 100K eller 10K i böter på en vecka.

Jag ser inte framför mig att polisen kommer jaga svenssons som har en app även om den skulle bli förbjuden att använda. Det är väl ungefär som på den tiden det fortfarande gick att använda scanner för att avlyssna polisens radio. Nej det fick man inte ha. Men det var inget polisen aktivt jagade eller satte upp kontroller för. Däremot var det väl praktiskt när man stannade kända eller misstänkta kriminella "Åh ser man på, du har en scanner i bilen. Hehe. Det här var inte bra. Vi har nu anledning att söka igenom bilen och ta in dig på förhör". I övrigt sket de väl egentligen i om någon svensson satt och lyssnade.

Sen fattar jag att det är olämpligt att folk sitter och lyssnar av polisens radio till höger och vänster. Men det var liksom inget som snuten aktivt jagade folk för.

Jag tänker mig att det kommer bli ungefär samma om nu appar blir förbjudna. I bästa fall blir det praktiskt för polisen om de visiterar någon som faktiskt är kriminell. "Jamen se här, du har en olaglig app. Hehe. Vi får nog göra en liten husis hos dig tyvärr".
Ja, penga-argumentet är såklart helt befängt. Om man räknar på vad det kostar att ha x antal poliser ute för själva kontrollerna samt kostnaden för att administrera böterna som utfärdas så inser man snabbt att det är en förlustaffär för staten ur ekonomisk synvinkel, men uppsidan är att man kan plocka oseriösa förare av vägen.
Citera
2026-06-28, 11:41
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
EU börjar mer och mer likna en diktatur, stiftar lagar höger och vänster, allt för att kunna kontrollera varje individ, väldigt skrämmande tid vi går in mot.

Är det diktatur att du inte får köra hur fort eller hur berusad du vill, när du vill?
Citera
2026-06-28, 11:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Top Gear tror detta handlar om kosing. Polisen missar att dra in böter från vanliga trafikanter.
Handlade det om kosing skulle polisen lägga sig i ett dikt med ghilliedräkt och plocka fortkörare på löpande band.
Citera
2026-06-28, 12:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är det diktatur att du inte får köra hur fort eller hur berusad du vill, när du vill?

Det handlar om vilket samhälle man vill ha. Ska vi ha mer statlig kontroll över individers liv eller ska vi ha mer individuell frihet? Jag vill ha det senare.
Citera
2026-06-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Exakt, där kontextualiserade du hela vitsen med poliskontroller. Bra jobbat.
Hönan eller ägget, hönan eller ägget? Tål att tänkas på.
Citera
2026-06-28, 13:02
Medlem
Citat:
Att kalla det ”diktatur” är visserligen overkill i sammanhanget, men man tar de första stapplande stegen mot det när man behandlar alla medborgare som rattfyllon ”som bara inte åkt fast än”. När staten blir misstänksam mot folket ökar förtrycket tills bristningsgränsen nås. Historieböckerna är fulla av exempel på vad som sker när statsapparaten glömmer vilka som är dess arbetsgivare.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-06-28 kl. 13:05.
Citera
2026-06-28, 13:11
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Alltså. Nu måste vi skilja på poliskontroller.

Det finsn två typer, kanske fler.

Hastighetskontroll och fordonskontroll.

Hastighetskontroller går polisen själva ut med och publicerar, syftet är att få folk att sänka farten och köra försiktigare.

Sedan sätter de ibland upp kontroller när de letar en specifik bil eller personer.

Den första typen går utmärkt att varna för, det leder tilll att alla sänker farten.

Den andra är dålig att varna för eftersom de leder till att skurkar kan komma undan.
Citera
2026-06-28, 13:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja, penga-argumentet är såklart helt befängt. Om man räknar på vad det kostar att ha x antal poliser ute för själva kontrollerna samt kostnaden för att administrera böterna som utfärdas så inser man snabbt att det är en förlustaffär för staten ur ekonomisk synvinkel, men uppsidan är att man kan plocka oseriösa förare av vägen.

Men inte helt befängt? För dom kostar det liksom multum. Men de kommer ha vissa riktlinjer. Exakt så mycket ska de dra in per månad på böter.

Kan ju liksom bara jämföra det med att polisen denna sommar kommer vara ute för första gången på över 20 år i Vättern och Vänern. De kommer ju liksom ha en riktlinje. Att X antal böter för fortkörning kommer de dela ut för att denna verksamhet på sjön kommer gå plus. De kommer ju jaga de som kör 10 knop när det är 5. Inte säkerställa att det är bra på sjön. Det har ju varit bra över 20 år när de just inte fanns där.

Om kris finns liksom Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen. Nu när vi får poliser också i våra sjörar. Kommer folk mest bli pissura för dessa kommer bara jaga böter och pengar. Kan ju bara minnas det ur egen erfaranhet. Sett till tid hos Räddningstjänsten. De hatade mest polisen sett till detta att rädda liv. Om polisen kom komplicerade det alltid saker och ting. Polisen med kunde mer ta liv än rädda det.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-06-28 kl. 14:01.
Citera
2026-06-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nytt beslut från EU skiten. Appar kan alltså förbjudas även i Sverige. Har även märkt att den svenska polisen numera klagar på att varningar ger via sociala medier. Vilket säkert är en kampanj för att svenska politiker ska fatta beslut om förbud för även det.

Top Gear tror detta handlar om kosing. Polisen missar att dra in böter från vanliga trafikanter.

Förr var det man hörde från polisen att det var bra med varningar. För det hade en lugnande effekt på trafiken att trafikanter visste att polisen var ute. Blivit en omsvängning där således. Att varningar gör att kriminella och rattfulla kommer undan heter det idag.

Så vad tror ni? Är omsvängningen och att det kanske inom kort blir olagligt att varna både i appar och genom social media. Omsorg att det blir bättre för samhället, kriminella åker fast lättare, färre rattfulla på vägarna. Eller handlar det helt enkelt om kosing för att kunna bötfälla fler Svenssons som kör 10 km för fort?

Det har nog alltid varit förbjudet att omotiverat signalera med ljud och ljus.
Citera
2026-06-28, 14:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det har nog alltid varit förbjudet att omotiverat signalera med ljud och ljus.

Alla lastbilschaffisar blinkar ju på varandra

Hört nån åka dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in