2026-06-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det handlar om skam och skuldbeläggande och om att villkora basala mänskliga funktioner för att avgöra om de skall utgöra ett brott eller inte. Det är djupt människo - och mansfientligt att göra det. Om det istället handlar om den kvinnliga orgasmen kanske du förstår problemet med det?

Jag har pekat på att kvinnor kan skydda sig själva både för graviditet och könssjukdomar, med gummi och med piller/spiral annat. Homosexuella män kan också skydda sig mot könssjukdomar.

Varför skall de inte behöva ta eget ansvar för sin sexualitet? Varför skall de hur som helst kunna lasta över det ansvaret på andra? Vad är det som är så konstigt och t om misogynt med eget ansvar här?
Alla ska ta ansvar över sin egen reproduktion. Gör man inte det kan man bli förälder. Easy peasy.
Citera
2026-06-28, 12:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Inte om mannen skyddar sig. Både kondom och vasektomi står till buds.

Det är precis vad som händer för en man om kvinnan blir gravid och väljer att behålla barnet mot mannens vilja. Det är så.

Och kvinnan i det här fallet skulle kunnat använda p.piller, femidom och hon skulle lätt ha kunnat se till att det satt en kondom på snoppen innan den fördes in i henne. Inget av detta verkar hon ha gjort. Hon hade lätt kunnat sagt nej till sex när hon såg att kondom inte användes.
Citera
2026-06-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon ville ligga med honom, med kondom.

Hon ville inte att han skulle spruta hennes vagina full med spermier, utan kondom, mot hennes vilja. Och denna sexuella handling som har skett mot hennes vilja = våldtäkt.

....

Jo men så är det när man har dödat en annan människa också.
Det är ju skillnad på om man
1. avsiktligt har torterat sitt offer i flera timmar, med avsikt att mörda offret och offret sedan dör.
2. hamnar i bråk utanför krogen och tar upp en glasflaska och slår i huvudet på en person som dör.
3. kör för fort och av misstag kör ihjäl en annan person.

I samtliga fall har man ju dödat en människa. Denna har mist livet och anhöriga har förlorat en nära och kär person. Men det är gradskillnader i hemskhet, i de olika brotten..... Och det kommer ju märkas både på strafflängd och vad det kallas för. Mord, dråp, vållande till annans död....

Likaså är det ju med våldtäkt...

I detta fallet har det ju utfärdats det absolut minste straffet: 3 år (hade för några år sedan blivit 2 år, men minimistraff-längden har höjts för våldtäkt till 3 år).
Hagamannen dömdes till 14 år.

i straffets längd, syns allvaret.

Hur många våldtäkter gjorde Hagamannen?

Hur många av dessa våldtäkter var ”frivilliga, men utan kondom”?

Snart kommer du väl fram till att en våldtäkt inte kan vara en våldtäkt om du drar fram en kniv och sätter över halsen medans du kör? Eller räknas ”hot” oxå som våldtäkt?

Läs din egen text så kommer du inse hur jävla absurd du låter.
Citera
2026-06-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hur många våldtäkter gjorde Hagamannen?

Hur många av dessa våldtäkter var ”frivilliga, men utan kondom”?

Snart kommer du väl fram till att en våldtäkt inte kan vara en våldtäkt om du drar fram en kniv och sätter över halsen medans du kör? Eller räknas ”hot” oxå som våldtäkt?

Läs din egen text så kommer du inse hur jävla absurd du låter.

Vad har ditt inlägg att göra med det jag skrev? Ingenting. Läs om, läs rätt och svara på det jag skrev.
Citera
2026-06-28, 12:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Skulle jag fråga honom så skulle han förmodligen säga samma sak,
"hon gick emot min vilja hela tiden".

Det kallas förhållande.
Du verkar ha haft taskiga förhållanden.
Citera
2026-06-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är precis vad som händer för en man om kvinnan blir gravid och väljer att behålla barnet mot mannens vilja. Det är så.

Och kvinnan i det här fallet skulle kunnat använda p.piller, femidom och hon skulle lätt ha kunnat se till att det satt en kondom på snoppen innan den fördes in i henne. Inget av detta verkar hon ha gjort. Hon hade lätt kunnat sagt nej till sex när hon såg att kondom inte användes.
Tror du blandar ihop samtycke med preventivmedel här. Domen handlar om att han inte hade samtycke att knulla henne utan kondom. Hade det funnits samtycke hade han inte blivit dömd.
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Alla ska ta ansvar över sin egen reproduktion. Gör man inte det kan man bli förälder. Easy peasy.

Om en man säger till en kvinna att du får göra abort om du blir gravid och så har de samtyckande sex utan kondom och hon blir gravid. Då ligger alltså ansvaret helt på henne och hon får antingen se till att göra abort eller så får hon ta hand om barnet själv utan ekonomiskt stöd i 18 år från mannen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad har ditt inlägg att göra med det jag skrev? Ingenting. Läs om, läs rätt och svara på det jag skrev.

Jaha, det är du som bestämmer reglerna här?

Förlåt, jag visste inte…🥺

Och om du inte fattar så är jag ironisk.
Citera
2026-06-28, 12:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tror du blandar ihop samtycke med preventivmedel här. Domen handlar om att han inte hade samtycke att knulla henne utan kondom. Hade det funnits samtycke hade han inte blivit dömd.

Då är du alltså lika övertygad om att mannen hade dömts till våldtäkt om han hade använt kondom fastän kvinnan uttryckligen sagt att sexet skulle ske utan kondom?
Citera
2026-06-28, 12:42
Medlem
DrSpankels avatar
Har svårt att se vad problemet är, han är ju ett praktsvin som inte respekterade henne och struntade i kondom.
Rätt åt han att få smaka på lite konsekvenser av sitt beteende.
Citera
2026-06-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jaha, det är du som bestämmer reglerna här?

Förlåt, jag visste inte…🥺

Och om du inte fattar så är jag ironisk.

Ok. Du vägrar alltså att läsa mitt inlägg och tolka det rätt.

Mitt inlägg handlar om att det finns gradskillnader på allvarlighetsgrad när det kommer till olika brott.

Att skita i kondom och spruta i kvinnan mot hennes vilja = våldtäkt. Men det ger minimistraff! 3 år är minimistraffet för våldtäkt. Förr hade det givit 2 år, men minimistraffet för våldtäkt har höjts.

Att överfallsvåldta random främmande kvinnor och rentav utsätta dessa för mordförsök etc. Är grov våldtäkt, och ger betydligt högre straff. Tex. 14 års fängelse.

Du kan liksom inte anse att endast de allvarligaste formerna av olika brott är brottsligt. Även mindre allvarliga former av brott, ska givetvis även dessa vara brottsligt. Annars är vi ute på hal is....

Till slut kanske man inte ens kan döma sådana som Hagamannen för våldtäkt, för att det alltid går att hitta ännu värre fall av våldtäkt (tex. den 14-åriga flicka som bevittnade hur en man mördade hennes mamma och därefter våldtog han flickan. Eller när spädbarn blir våldtagna. Till slut ser man random överfallsvåldtäkter, som för "lindriga" för att ses som våldtäkt. Om man resonerar som du gör, att vissa brott inte är brott eftersom det finns värre brott...........).

Så. Givetvis rör detta ärende våldtäkt! Bara inte på länga vägar lika grov som det Hagamannen har utsatt sina offer för. Vilket även syns på strafflängd och brottsrubricering.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-28 kl. 12:46.
Citera
2026-06-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om en man säger till en kvinna att du får göra abort om du blir gravid och så har de samtyckande sex utan kondom och hon blir gravid. Då ligger alltså ansvaret helt på henne och hon får antingen se till att göra abort eller så får hon ta hand om barnet själv utan ekonomiskt stöd i 18 år från mannen?
Fast då straffar du ju ett barn som inte rår för att det existerar eller hade något inflytande över omständigheterna kring sin tillblivelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in