2026-06-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
All forskning baseras ju på samma slutsats som man kom fram till för många decennier sedan. Dagens forskare skulle lika gärna kunna kopiera texter från 80-talets forskare. Det är i princip det man har gjort.

Har du aldrig funderat på varför forskare som tror på alternativa förklaringar aldrig får debattera med alla dönickar som media ständigt ställer i rampljuset?

Inte så konstigt att de blir mycket copy-paste när man kommer fram till samma sak hela tiden. Sen gör de ju studier på olika platser, över olika perioder etc för att se om sambanden kan styrkas ytterligare. Framgår förövrigt att 27% av den amerikanska befolkningen inte tror på att forskarna är överens. 28% har inte studerat efter highschool. Inget samband i detta men var lite lustigt tyckte jag

Det finns forskare på fältet som definitivt har rampljuset men brister ofta i sin metod, dvs avgörande för om man anser att en studie går att generalisera. De är nog välkomna tillbaka när de kan hitta starka samband kring att det inte är så. Forskning som motsäger forskning är en viktig del i att komma framåt i forskningsfältet.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-27 kl. 18:26.
Citera
2026-06-27, 18:20
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
För att de är så dåliga förstås och deras argument inte håller.

Precis det svar jag hade förväntat mig.
Citera
2026-06-27, 18:36
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Visst, miljontals bilar och tusentals flygplan och fabriker som daglig sprider gaser ut i atmosfären påverkar nog inte klimatet långsiktigt det minsta.

Gaserna försvinner efter en stund. Koldioxid har en halveringstid på 14 år eller något i den stilen så det är bara å vänt så är det snart absorberat av haven. Av det vi släppte ut innan 90-talet finns knappt något kvar. Ta en 🍺 så löser det sig 😁
Citera
2026-06-27, 18:39
Medlem
Men jag kan förstå att media varnar för det finns ju idioter som är ute och joggar i värmen, samt låter barn vara obevakade i bilen eller surfar istället för att ha koll på barnen vid stranden.
Citera
2026-06-27, 18:40
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Inte så konstigt att de blir mycket copy-paste när man kommer fram till samma sak hela tiden. Sen gör de ju studier på olika platser, över olika perioder etc för att se om sambanden kan styrkas ytterligare. Framgår förövrigt att 27% av den amerikanska befolkningen inte tror på att forskarna är överens. 28% har inte studerat efter highschool. Inget samband i detta men var lite lustigt tyckte jag

Det finns forskare på fältet som definitivt har rampljuset men brister ofta i sin metod, dvs avgörande för om man anser att en studie går att generalisera. De är nog välkomna tillbaka när de kan hitta starka samband kring att det inte är så. Forskning som motsäger forskning är en viktig del i att komma framåt i forskningsfältet.

Det kan också vara så att de flesta av dessa 70 000-100 000 klimatforskare är idioter. Man behöver inte vara ett geni för att bli klimatforskare. Du behöver bara vara duktig på att sitta och lyssna på vad andra idioter säger

Skulle du lita på Zara Larsson om hon skolade om sig från slyna till klimatforskare?
Citera
2026-06-27, 18:50
Medlem
X3treams avatar
Greta hade rätt i allt och ni har fel som vanligt.
Citera
2026-06-27, 18:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Skulle du lita på Zara Larsson om hon skolade om sig från slyna till klimatforskare?
Det funkar inte så. I forskning finns kvalitetssystem (du förefaller nu tro de jobbar med allmänt tyckande). Skulle hon ha meriterna för att bli forskare, klara peer review, leverera i tidskrifter med hög impact factor och respekteras i branschen så ja (men nu är vi på en nivå av förståelse som kan bli jobbig för dig, så ta't lugnt).

Om någon skulle titta in i tråden som inte är intresserad av att höra kalsongkrigare gapa käpphästar och förneka fakta så har SMHI en snygg liten resumé för att komma in i diskussionen nedan. Tråden handlar om hur media förhåller sig till enstaka rapporteringar om temperaturer nu. Jag tycker de är relevanta, men nån mediaforskare kan väl nyansera.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/varmebolja
Citera
2026-06-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.
Vad är det som Sverige gör som påverkar klimatet så i den grad att det blir en klimatförändring?
Citera
2026-06-27, 19:00
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det funkar inte så. I forskning finns kvalitetssystem (du förefaller nu tro de jobbar med allmänt tyckande). Skulle hon ha meriterna för att bli forskare, klara peer review, leverera i tidskrifter med hög impact factor och respekteras i branschen så ja (men nu är vi på en nivå av förståelse som kan bli jobbig för dig, så ta't lugnt).

Om någon skulle titta in i tråden som inte är intresserad av att höra kalsongkrigare gapa käpphästar och förneka fakta så har SMHI en snygg liten resumé för att komma in i diskussionen nedan. Tråden handlar om hur media förhåller sig till enstaka rapporteringar om temperaturer nu. Jag tycker de är relevanta, men nån mediaforskare kan väl nyansera.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/varmebolja

Haha nej. Vilken idiot som helst kan bli klimatforskare om de verkligen vill det.

Att klara av att upprepa samma dumheter som andra pulver har gjort i decennier kommer inte vara särskilt utmanande för någon.

Det är exakt därför vi har hamnat där vi är nu. Vi har idiotforskare som påstår idiotiska saker som de har lärt sig vid skolbänken.

Du är en bara en helt vanlig klimatmupp som skriver en massa strunt.
Senast redigerad av Tuor 2026-06-27 kl. 19:03.
Citera
2026-06-27, 19:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Vad är det som Sverige gör som påverkar klimatet så i den grad att det blir en klimatförändring?

Jag skiter i det faktiskt. Inriktar mig på att göra min vardag uthärdlig.
Citera
2026-06-27, 19:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Haha nej. Vilken idiot som helst kan bli klimatforskare om de verkligen vill det. Att klara av att skriva samma dumheter som andra pulver har gjort i decennier kommer inte vara särskilt utmanande för någon ...
Och där visar du igen att du inte begriper, som om forskare är nån sorts bloggare. Är du ens 18 för Flashback.
Citera
2026-06-27, 19:05
Medlem
Tycker att man klarar av värmen mindre än tidigare och även att solen faktiskt lyser mindre på klarblå himmel än vad jag uppskattar.

Blir att köpa AC till nästa sommar. Men så extrem värme är det inte nu. Dock började min frys rångla i natt och väckte mig i morse av att den stod och tjöt. Var inte jättetaggad på att behöva kasta all mat när frysen som omväxling är full men den lugnade ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in