2026-06-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Aldrig fatta varför gamlingar inte dricker ordentligt?? Morsan är likadan. Dricker först när det är försent.

törst reflex blir sämre ju äldre du är.
Citera
2026-06-27, 17:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Så länge inte värmerekordet från 1933 slås så är det inte extremt varmt, bara lite svettigt
Vi får se, det är bara juni, små detaljer kan avgöra såsom om det är lite extra moln, men diverse rekord har slagits i Europa och det är det vädret som nu är på väg in.

https://www.svd.se/a/oE9VVg/varmerekord-befaras-i-sodra-sverige-orange-varning-utfardad
Citera
2026-06-27, 17:44
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Visst, miljontals bilar och tusentals flygplan och fabriker som daglig sprider gaser ut i atmosfären påverkar nog inte klimatet långsiktigt det minsta.

Inte till den grad att det är VI människor som orsakar större klimatförändringar.

Det är så jävla dumt att man knappt tror att det är sant
Citera
2026-06-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Självklart.

Men det innebär inte att det är vi människor som orsakar några större klimatförändringar. Det är naturliga och extremt kraftiga planetära förändringar som vi absolut inte kan påverka överhuvudtaget. Det är bara att spänna fast säkerhetsbältet och le.

Nä, det går väl kanske inte att säga hur lätt som helst. Dock råder det stark konsensus på forskningsfältet kring att vi gör det så väljer att tro på de som vigt sitt liv åt att försöka ta reda på det. Finns massvis med metastudier på området som visar på extremt starka orsakssamband på att vi i hög grad bär ansvar för nuvarande klimatförändring.

Den senaste metastudien jag läste sammanställde 88,125 studier. 99,9% av studierna kom fram till detta. Det finns någonstans mellan 70 000-100 000 klimatforskare och minst 95% är rungande överens. Tycker ändå att det känns ganska legit att det de kommit fram till stämmer.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-27 kl. 17:57.
Citera
2026-06-27, 17:46
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Inte till den grad att det är VI människor som orsakar större klimatförändringar.

Det är så jävla dumt att man knappt tror att det är sant
Det enda dumma här är att tro att den överlag dumma människan inte skulle göra något som påverkar vår planet negativt.
Citera
2026-06-27, 17:48
Medlem
MumsarMazarins avatar
Expressen just nu: Europa kokar!

Stora rubriker
Citera
2026-06-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?
Ja det är det, istället för att njuta av värmen så kommer det upp olika negativa aspekter direkt.
Citera
2026-06-27, 17:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Super El Niño, ett namn ni klimataktivister aldrig vill höra talas om.

Klimataktivist? Vad har jag varit så aktivistig med? Limmat fast mig?

Verkar snarare som det är klimatförnekare som nekar till att somrar kan vara olika och att det finns väderfenomen. För här hör man att så varmt var det minsann på 70-talet med!!! Vet inte varför det "måste" vara så för dem.
Citera
2026-06-27, 18:05
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.

oj, så här rakt på hand kan jag nämna sommaren 1994 med 30 grader flera dagar i rad
Citera
2026-06-27, 18:06
Medlem
MumsarMazarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Klimataktivist? Vad har jag varit så aktivistig med? Limmat fast mig?

Verkar snarare som det är klimatförnekare som nekar till att somrar kan vara olika och att det finns väderfenomen. För här hör man att så varmt var det minsann på 70-talet med!!! Vet inte varför det "måste" vara så för dem.

Ja det har legat ett istäcke över Sverige en gång i tiden. Att klimatet skiftar med åren är inget nytt och borde väl ingen kunna förneka.
Citera
2026-06-27, 18:09
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Nä, det går väl kanske inte att säga hur lätt som helst. Dock råder det stark konsensus på forskningsfältet kring att vi gör det så väljer att tro på de som vigt sitt liv åt att försöka ta reda på det. Finns massvis med metastudier på området som visar på extremt starka orsakssamband på att vi i hög grad bär ansvar för nuvarande klimatförändring.

Den senaste jag läste sammanställde 88,125 studier. Det finns någonstans mellan 70 000-100 000 klimatforskare och minst 95% är rungande överens. Tycker ändå att det känns ganska legit att det de kommit fram till stämmer.

All forskning baseras ju på samma slutsats som man kom fram till för många decennier sedan. Dagens forskare skulle lika gärna kunna kopiera texter från 80-talets forskare. Det är i princip det man har gjort.

Har du aldrig funderat på varför forskare som tror på alternativa förklaringar aldrig får debattera med alla dönickar som media ständigt ställer i rampljuset?
Senast redigerad av Tuor 2026-06-27 kl. 18:13.
Citera
2026-06-27, 18:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
All forskning baseras ju på samma ... Har du aldrig funderat på varför forskare som tror på alternativa förklaringar aldrig får debattera ...
För att de är så dåliga förstås och deras argument inte håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in