Citat:
Ursprungligen postat av
T02
Inget svar på mina frågor. Noterar och går vidare.
Du får läsa igen.
Jag kan sammanfatta min poäng lite tydligare i relation till frågan om varning för poliskontroller.
Det jag försöker lyfta är skillnaden mellan pragmatiska lösningar och principiella begränsningar. I det här fallet uppstår ett konkret problem, och lösningen blir att inskränka visst informationsutbyte mellan medborgare.
Ur ett pragmatiskt perspektiv kan detta motiveras eftersom det löser ett omedelbart identifierat problem. Men ur ett mer principiellt perspektiv blir frågan vad som händer med friheten att kommunicera när den, som i detta fall, begränsas beroende på innehåll och situation.
Varje enskilt undantag kan verka rimligt i sig, men tillsammans riskerar de att successivt förskjuta själva grundprincipen om fri kommunikation och frihet. Följden blir ett splittrat system av tillfälliga speciallösningar som inte vilar på stabila principer. Denna utveckling skapar logiska motsättningar som på sikt urholkar rättssäkerheten.
När de bärande principerna suddas ut riskerar helheten att förlora sin överblickbarhet. Det svenska samhällsbygget uppvisar i dag enligt min mening dessa tendenser, i den mån det inte i tillräcklig grad vilar på tydligt formulerade okränkbara rättigheter gentemot statsmakten.
Vi har alltså inte okränkbara rättigheter utan istället föränderliga "friheter" och det är en väldig skillnad på dessa två.