2026-06-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Borde vara mer kontroller inne i stadstrafiken. Speciellt nu under sommaren så kryllar det av patetiska småkukar som tror de är skitcoola för att de gasar på inne i centrum. På natten är det massa drägg som kör streetrace med sina smattrande skitbilar. Kortet borde tas direkt på sånt beteende. Samt mycket hårda straff om de ändå ska sätta sig i sina äckliga bilar efteråt.

Det sagt, jag skiter i om någon håller 120 på en 110-väg. Det är ett icke-problem.

Varför skulle det vara ett ”ickeproblem” om folk kör för fort på 110-vägar…? Det är ju inte valt att skylta 110 bara för skojs skull. Händer nåt kan det utgöra skilnaden mellan liv och död i värsta fall, ja t o m vara en utlösande faktor.
Citera
2026-06-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart sitter snuten och staten i samma båt och jobbar för att trycka ner vanliga människor. Just när det kommer till poliskontroller så litar jag inte på nån app. Klassiska blink med helljuset från mötande bilister är det enda jag accepterar. Självklart varnar även jag mina medtrafikanter på detta sätt.

Vad då ”trycka ner vanliga människor”….?

Att försöka skapa en tryggare trafikmiljö är väl inte att trycka ner människor…
Varför detta förakt mot myndigheter och staten som sett till att göra Sverige till ett av världens bästa och tryggaste länder att leva i.
Citera
2026-06-27, 11:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad då ”trycka ner vanliga människor”….?

Att försöka skapa en tryggare trafikmiljö är väl inte att trycka ner människor…
Varför detta förakt mot myndigheter och staten som sett till att göra Sverige till ett av världens bästa och tryggaste länder att leva i.

Varför detta förakt mot individuell frihet? Stat och polis ska ha mindre makt - inte mer.
Citera
2026-06-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför detta förakt mot individuell frihet? Stat och polis ska ha mindre makt - inte mer.

Jaha, och vad bestämmer det, och vem…?
Och hur ser det ut runt om i världen där det är mycket mer individuell frihet…? Är det säkrare, tryggare, bättre för innevånarna generellt sett…?

Det är ju samma sak som i en familj, eller en arbetsplats, industri. Man måste ha någon form av styrning och bestämmande för om alla får göra lite som de vill blir det tämligen säkert kaos förr eller senare.
Att folk inte fattar detta är märkligt då det i alla tiden visat sig vara behov för ledning i samhälle och folks liv.
Citera
2026-06-27, 11:47
Medlem
Det är egentligen samma gamla vanliga. Man vill övervaka alla hela tiden och automatiskt skicka ut böter eller annan åtgärd så fort en regelöverträdelse har noterats. Det är en fråga om frihet vs trygghet, och i det rådande politiska klimatet prioriteras trygghet alltid över frihet. Slutpunkten, om en sådan ideologi får löpa fritt, är en totalitär polisstat, och det är dessvärre en sådan som Sverige för ögonblicket har som ideal.

Blir nog svårt att förbjuda folk att prata med varandra dock... eller inte.
Citera
2026-06-27, 11:50
Medlem
Citat:
Och hur ser det ut runt om i världen där det är mycket mer individuell frihet…? Är det säkrare, tryggare, bättre för innevånarna generellt sett…?

Det är ju samma sak som i en familj, eller en arbetsplats, industri. Man måste ha någon form av styrning och bestämmande för om alla får göra lite som de vill blir det tämligen säkert kaos förr eller senare.
Att folk inte fattar detta är märkligt då det i alla tiden visat sig vara behov för ledning i samhälle och folks liv.

Finns det större mördare än just totalitära stater eller? Tänk till lite.
Citera
2026-06-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nytt beslut från EU skiten. Appar kan alltså förbjudas även i Sverige. Har även märkt att den svenska polisen numera klagar på att varningar ger via sociala medier. Vilket säkert är en kampanj för att svenska politiker ska fatta beslut om förbud för även det.

Top Gear tror detta handlar om kosing. Polisen missar att dra in böter från vanliga trafikanter.

Förr var det man hörde från polisen att det var bra med varningar. För det hade en lugnande effekt på trafiken att trafikanter visste att polisen var ute. Blivit en omsvängning där således. Att varningar gör att kriminella och rattfulla kommer undan heter det idag.

Så vad tror ni? Är omsvängningen och att det kanske inom kort blir olagligt att varna både i appar och genom social media. Omsorg att det blir bättre för samhället, kriminella åker fast lättare, färre rattfulla på vägarna. Eller handlar det helt enkelt om kosing för att kunna bötfälla fler Svenssons som kör 10 km för fort?

Absolut då vi har en helt annan demografi och invånarna är inte längre svenska.
Citera
2026-06-27, 12:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Viss styrning och viss maktkoncentration är inte nödvändigtvis något dåligt. Men värnar man om individens frihet ska man givetvis bekämpa alltför stor maktkoncentration var den än finns.
Citera
2026-06-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Finns det större mördare än just totalitära stater eller? Tänk till lite.

Jaha, och på vilket sätt menar du att Sverige skulle passa in där, eller trådens ämne…?
Citera
2026-06-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Nja, det är du som snackar skit. Blev själv kontrollerad ute i ett öde industriområde för några veckor sen. Faktum är att jag aldrig blivit stoppad av polisen på 30-väg/skola. Det har uteslutande varit i industriområden och landsvägar. Har även varit med om att de legat på berg och gömt sig medan de skjutit folk på motorvägen.

För varje år som går tappar jag tilliten och respekten för svensk polis. Skräckscenariot är att vi får en poliskår lik den i Storbritannien idag, som är som ett skämt taget ur A Clockwork Orange.

Jag skulle snarare säga att vi har en värre poliskår än britterna när det gäller hur svensk polis uppför sig och hur väl man följer de lagar som faktiskt ska upprätthållas. Det bygger på de många auditing-videor jag sett på YouTube.

Svenska interaktioner som finns upplagda är ofta helt bisarra jämfört med merparten av de brittiska. Undantag finns givetvis, men mitt samlade intryck är att svensk polis oftare agerar som om man står över lagen och dessutom bemöter medborgare med en anmärkningsvärt dålig attityd, präglad av arrogans och förakt.

Jag tror att det finns något mer grundläggande i det svenska samhället som bidrar till detta: en kultur där myndighetsutövning sällan ifrågasätts, oavsett hur idiotisk eller rent av lagstridig den kan vara.
Citera
2026-06-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
"Land skall ur lag byggas"

Problemen för ett land börjar när majoriteten av befolkningen skiter i lagen.
Fel. Problemen för ett land börjar när lagarna blir absurda kontrollmekanismer som inte gör livet bättre för allmänheten, utan enbart existerar för att visa vem som bestämmer. Det är först då majoriteten börjar skita i lagarna vilket naturligtvis bemöts med ännu hårdare lagar. Räkna ut fortsättningen själv.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-06-27 kl. 12:38.
Citera
2026-06-27, 12:21
Medlem
Brukade varna för poliskontroller förut så mina vänner som kör lite för fort slipper böter..

Dock så har samhällets ändras mycket dom senaste 20 åren och ny finns det så många idioter ute på vägarna som jag inte vill varna..

Bra beslut av EU det behövs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in