2026-06-27, 08:35
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu när polisen hjälper kronofogden att driva in värden drabbas "medelklassen" ganska hårt nu. Det räcker inte med att bilen är skriven på någon annan, man kan alltså som skuldsatt inte ens låna en bil. Har men en bil i sin besittning har han haft tillgång till den och därför är det en tillgång.

Så det handlar ju även om att beslag ta folks egendom bland de som har t.ex skatteskulder.

Om du hår sådana skatteskulder att polisen tar din egendom är du oftast inte medelklass.
Citera
2026-06-27, 09:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Nja, det är du som snackar skit. Blev själv kontrollerad ute i ett öde industriområde för några veckor sen. Faktum är att jag aldrig blivit stoppad av polisen på 30-väg/skola. Det har uteslutande varit i industriområden och landsvägar. Har även varit med om att de legat på berg och gömt sig medan de skjutit folk på motorvägen.

För varje år som går tappar jag tilliten och respekten för svensk polis. Skräckscenariot är att vi får en poliskår lik den i Storbritannien idag, som är som ett skämt taget ur A Clockwork Orange.

Klart det KAN hänt dig men jag tror du ljuger. Sånt var rätt vanligt på 80-talet och du har väl hört historier om det från din farsa. Eller så är du lika gammal som jag och kommer ihåg det och surar över det fortfarande.

Jag har kört bil kors och tvärs i Sverige mer än de flesta senaste tio åren och jag kör ofta lite för fort på fina landsvägar (däremot inte förbi skolor, i trång stadstrafik och vid dåligt väglag etc). Har aldrig under den tiden sett en fartkontroll. Däremot sitter det fartkameror väldigt tätt. Men de är ju lätta att ha koll på.

Trafikövervakningen är för usel i detta land. Då menar jag inte bara fartkontroller. Man tror att fartkamerorna har löst allt.
Citera
2026-06-27, 09:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Är det verkligen ett så stort problem att folk varnar för poliskontroller ?
Jag kan inte minnas en enda gång de senaste åren folk har blinkat för det, bara för att varna för olyckor eller skit som ligger i vägen på mötande körbana.

Ja eftersom fartkontroller är så ovanliga nuförtiden så är det också ovanligt att folk varnar för dem!

Polisen har inte tid till sånt längre (så ofta). Ahmed tar all tid.
Citera
2026-06-27, 09:36
Medlem
newsfilters avatar
Det är väldigt få vägkontroller idag, faktiskt för få då drägg som uppenbarligen inte kan köra bil ordentligt inte blir av med körkortet.

Det är bara drägg som varnar för polis, samt som blir kränkta när vettiga människor kritiserar deras dräggiga beteende i facebook-grupper samt på vägen.
Citera
2026-06-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Det här är signalpolitik, det går inte att förbjuda informationsflöden med mindre än att man skapar en diktatur. Visst, förbjud appen i appstore, men då kan du köra vie en websida istället. Eller så tillåter en del telefoner att man lokalinstallerar appar.
Funkar ju bättre ju fler som har appen. Inte så många som krånglar med open source kodning på sina telefoner
Citera
2026-06-27, 09:42
Avstängd
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Nja, det är du som snackar skit. Blev själv kontrollerad ute i ett öde industriområde för några veckor sen. Faktum är att jag aldrig blivit stoppad av polisen på 30-väg/skola. Det har uteslutande varit i industriområden och landsvägar. Har även varit med om att de legat på berg och gömt sig medan de skjutit folk på motorvägen.

För varje år som går tappar jag tilliten och respekten för svensk polis. Skräckscenariot är att vi får en poliskår lik den i Storbritannien idag, som är som ett skämt taget ur A Clockwork Orange.
Ja det var ju jättekonstigt
Citera
2026-06-27, 09:45
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja eftersom fartkontroller är så ovanliga nuförtiden så är det också ovanligt att folk varnar för dem!

Polisen har inte tid till sånt längre (så ofta). Ahmed tar all tid.
Ja, det känns så, de senaste tio åren har jag inte sett mycket av den varan trots tusentals mil årligen.
Kameror överallt och automatisk avläsning av skyltarna har gjort att obesiktade vrak eller stulna bilar är nog bara ett fenomen i mörkaste norrland numera.
Citera
2026-06-27, 09:46
Medlem
Skitbra. Hoppas verkligen detta förbud går in med kraft. Jag som arbetar mycket på väg råkar alltför ofta ut för fartglada bilister som uppenbarligen skiter i om jag ska få komma hem efter jobbet eller inte bara dessa kommer fram två minuter tidigare.

Och dessutom varna trafikanter för poliskontroller då är man tydligen för rattfylleri och skyddande av brottsling (då många kriminella torskar just vid vanliga trafikkontroller).

Men att köra lagligt? Nä där verkar gränsen gå för en del. Tragiskt.

Enda gången jag varnar andra bilister är när det är en fara på vägen, t.ex. djur eller bilar som gått sönder och står lite dumt till.
Citera
2026-06-27, 09:52
Medlem
Hygrotorks avatar
Borde vara mer kontroller inne i stadstrafiken. Speciellt nu under sommaren så kryllar det av patetiska småkukar som tror de är skitcoola för att de gasar på inne i centrum. På natten är det massa drägg som kör streetrace med sina smattrande skitbilar. Kortet borde tas direkt på sånt beteende. Samt mycket hårda straff om de ändå ska sätta sig i sina äckliga bilar efteråt.

Det sagt, jag skiter i om någon håller 120 på en 110-väg. Det är ett icke-problem.
Citera
2026-06-27, 10:12
Medlem
Vilka jävla poliskontroller är väl min spontana fråga? Har haft körkort i ca 15 år och har aldrig någonsin sett en poliskontroll överhuvudtaget, och då dagpendlar jag ändå ca 45 min enkel väg. Risken att ens SE en poliskontroll måste vara försvinnande låg, än mindre att nån skulle varna för det.
Citera
2026-06-27, 11:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nytt beslut från EU skiten. Appar kan alltså förbjudas även i Sverige. Har även märkt att den svenska polisen numera klagar på att varningar ger via sociala medier. Vilket säkert är en kampanj för att svenska politiker ska fatta beslut om förbud för även det.

Top Gear tror detta handlar om kosing. Polisen missar att dra in böter från vanliga trafikanter.

Förr var det man hörde från polisen att det var bra med varningar. För det hade en lugnande effekt på trafiken att trafikanter visste att polisen var ute. Blivit en omsvängning där således. Att varningar gör att kriminella och rattfulla kommer undan heter det idag.

Så vad tror ni? Är omsvängningen och att det kanske inom kort blir olagligt att varna både i appar och genom social media. Omsorg att det blir bättre för samhället, kriminella åker fast lättare, färre rattfulla på vägarna. Eller handlar det helt enkelt om kosing för att kunna bötfälla fler Svenssons som kör 10 km för fort?

Självklart sitter snuten och staten i samma båt och jobbar för att trycka ner vanliga människor. Just när det kommer till poliskontroller så litar jag inte på nån app. Klassiska blink med helljuset från mötande bilister är det enda jag accepterar. Självklart varnar även jag mina medtrafikanter på detta sätt.
Citera
2026-06-27, 11:06
Medlem
Snubchurps avatar
Det är bra att man sätter dit de på vägarna som konsekvent inte klarar de dagisenkla trafikreglerna. Man blir jäkligt less på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in