2026-06-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
För att det blir fler olyckor i hög fart än i låg fart...
Och stillastående bilar orsakar noll olyckor, varför inte bara förbjuda bilmotorer? Då blir alla nöjda, man får fortfarande äga en bil, polisen slipper ligga i bakhåll och ingen dör. Perfekt!
Citera
2026-06-27, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Folk är idioter. Varför vill de hjälpa rattfyllerister, knarkare, kriminella och idioter att undkomma polisen?
Precis. Man kanske räddar ett rattfyllo från att åka dit. Detta är nog nåt många som "hjälper till" inte tänker på. Många allvarligare brott uppdagas just på grund av det initialt handlar om en kontroll ute på vägen.
Citera
2026-06-27, 13:51
Avslutad
Citat:
För att det blir fler olyckor i hög fart än i låg fart...

Fel. Majoriteten av olyckor sker under 70km/h.
Citera
2026-06-27, 13:56
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Du är ett perfekt exempel på varför vi måste ha lagar å regler. Människan klarar inte av frihet under ansvar.
Du glömde skriva varför du håller den åsikten.
Citera
2026-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Inget svar på mina frågor. Noterar och går vidare.
Du får läsa igen.

Jag kan sammanfatta min poäng lite tydligare i relation till frågan om varning för poliskontroller.

Det jag försöker lyfta är skillnaden mellan pragmatiska lösningar och principiella begränsningar. I det här fallet uppstår ett konkret problem, och lösningen blir att inskränka visst informationsutbyte mellan medborgare.

Ur ett pragmatiskt perspektiv kan detta motiveras eftersom det löser ett omedelbart identifierat problem. Men ur ett mer principiellt perspektiv blir frågan vad som händer med friheten att kommunicera när den, som i detta fall, begränsas beroende på innehåll och situation.

Varje enskilt undantag kan verka rimligt i sig, men tillsammans riskerar de att successivt förskjuta själva grundprincipen om fri kommunikation och frihet. Följden blir ett splittrat system av tillfälliga speciallösningar som inte vilar på stabila principer. Denna utveckling skapar logiska motsättningar som på sikt urholkar rättssäkerheten.

När de bärande principerna suddas ut riskerar helheten att förlora sin överblickbarhet. Det svenska samhällsbygget uppvisar i dag enligt min mening dessa tendenser, i den mån det inte i tillräcklig grad vilar på tydligt formulerade okränkbara rättigheter gentemot statsmakten.
Vi har alltså inte okränkbara rättigheter utan istället föränderliga "friheter" och det är en väldig skillnad på dessa två.
Citera
2026-06-27, 14:01
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Klart det KAN hänt dig men jag tror du ljuger. Sånt var rätt vanligt på 80-talet och du har väl hört historier om det från din farsa. Eller så är du lika gammal som jag och kommer ihåg det och surar över det fortfarande.

Jag har kört bil kors och tvärs i Sverige mer än de flesta senaste tio åren och jag kör ofta lite för fort på fina landsvägar (däremot inte förbi skolor, i trång stadstrafik och vid dåligt väglag etc). Har aldrig under den tiden sett en fartkontroll. Däremot sitter det fartkameror väldigt tätt. Men de är ju lätta att ha koll på.

Trafikövervakningen är för usel i detta land. Då menar jag inte bara fartkontroller. Man tror att fartkamerorna har löst allt.
Det kan nog se lite olika ut beroende på var man är ute och kör. Min erfarenhet är att polisen ställer sig strategiskt där folk "inte kan" kringgå kontrollen, dvs där det finns en rimlig väg framåt och gärna högtrafikerad. Det är rimligt. Det som stör mig är när de rusar ut på vägen och skjuter en mitt i ett öde industriområde, vilket är enda gången jag åkt dit för fortkörning. Jag kör lagligt för att slippa stressa över att ha koll på hastighetskontroller.
Citera
2026-06-27, 14:03
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Ja det var ju jättekonstigt
För att?
Citera
2026-06-27, 14:06
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Jag skulle snarare säga att vi har en värre poliskår än britterna när det gäller hur svensk polis uppför sig och hur väl man följer de lagar som faktiskt ska upprätthållas. Det bygger på de många auditing-videor jag sett på YouTube.

Svenska interaktioner som finns upplagda är ofta helt bisarra jämfört med merparten av de brittiska. Undantag finns givetvis, men mitt samlade intryck är att svensk polis oftare agerar som om man står över lagen och dessutom bemöter medborgare med en anmärkningsvärt dålig attityd, präglad av arrogans och förakt.

Jag tror att det finns något mer grundläggande i det svenska samhället som bidrar till detta: en kultur där myndighetsutövning sällan ifrågasätts, oavsett hur idiotisk eller rent av lagstridig den kan vara.
De vet och spelar på svenska bror-duktig mentalitet, medan de hårdnat av den kriminella kultur vi importerat. Det skapar en viss arrogans eftersom polisen inte vet vad han bemöts av. Polisen får dessutom vatten på sina kvarnar av att vi i ökad takt går mot en polisstat/övervakningssamhälle.
Citera
2026-06-27, 14:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då passar du nog som hand i handske i konspirationsforumet….

Då Sverige är starkt värnande om individens/medborgarnas frihet och trygghet, och har så varit under mycket lång tid, ja faktiskt ett föredöme i världen på detta.

Ta bara en sådan sak som vår unika allemansrätt.

Sverige är en av världens bästa och starkaste demokratier, och det blir man inte om det skulle vara så illa som du påstår.

Det har blivit mycket sämre demokrati på bara något decennium och mycket har direkt med EU och Nato att göra, så det är ingen slump att det vi diskuterar här är ett EU-påbud.

På vissa områden fungerar demokratin som du menar och vissa föreställer sig att det är gott nog. Men det är inte så, antingen har vi demokrati med yttrandefrihet och basala friheter, inskränker man bara några av den är det per definition ingen demokrati längre.

Och det är farligt och reaktionerna kan mätas och studeras runt om i Europa idag. Människor vet och förstår att demokratin inte levererar och vänder sig då till andra alternativ och synsätt.
Citera
2026-06-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Man kan vända på det. Varför står poliser på motorvägar och delar ut böter till folk som kör hem från jobbet i 120 på 100 väg?

Ja varför skulle de INTE göra det…?
Är det tillåtet att köra 120 på 100väg…?

Om inte, ska inte det som skyltats efterlevas?
Citera
2026-06-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det är stor skillnad på friheter och okränkbara rättigheter. Man kan lagstifta bort eller förändra friheter likt allemansrätten ganska enkelt i Sverige. Det är precis det som hänt med till exempel yttrandefriheten. Den var ganska stark men visade sig vara föränderlig i och med till exempel lagen om hets mot folkgrupp.

Vill man ha någon form av stabilitet måste man ha en konstitution som fastslår medborgarens okränkbara rättigheter gentemot staten. Annars har man i praktiken bara en illusion av frihet.

Demokrati... Ja.. vad hjälper det om majoriteten inte har en korrekt verklighetsuppfattning?

Ja just det, din verklighetsuppfattning verkar ju…. Hm…. Lite ”udda” om vi ska hålla oss diplomatiska…

Menar du det ska vara en medborgerlig rätt att hetsa mot folkgrupp, fritt fram att gapa skrika och göra som man vill mot andra man inte gillar….?

Fakta är att Sverige fortfarande är en av världens bästa och friaste vad gäller åsiktsfrihet, demokrati och religionsfrihet etc etc..

Polisen kommer heller inte at kunna bötfälla för varning för kontroll etc i någon större utsträckning. För de måste kunna bevisa avsikten, och nåt blink med ljusen är högst sannolikt svårt att bevisa syftet med i de allra flesta fallen. Däremot kan det bli lättare om folk står still och varnar nånstans, eller sätter upp skylt eller liknande.
Citera
2026-06-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Fel. Majoriteten av olyckor sker under 70km/h.

Åhhhhh…. Är du verkligen så korkad att du inte fattar att högre hastigheter generellt sett leder till större risk för att olyckor sker, och att fler olyckor sker, och att högre hastighet leder till svårare konsekvenser.

Om man kör i säg 100 på vägar skyltade 70 eller under, tror du på allvar det skulle öka trafiksäkerheten, minska risken för olyckor etc…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in