2026-06-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Ni som bor lite norrut, Stockholm och uppåt har det nog ganska najs, men folk som bor söderut kan nog ganska lugnt hålla med om att det är inte behagligt alls när de kryper upp mot 30 flera dygn i sträck. Småbarn och äldre lider i värmen den är riktigt farlig
Äh, 30 grader är bara skönt. Förra sommaren frös jag arslet av mig nere i söder medan det uppe i Norrland var 2-3 veckor med runt 30 grader. Och norrlänningarna överlevde. Och det var ingen mediehysteri kring det.

Citat:
Ursprungligen postat av honn
De kommer inte att förstå förrän de själva drabbas. Tyvärr. Våra barn och barnbarn får betala priset för deras och tidigare generationers nonchalans.

Heja MP!
Det är flera årtionden sedan MP hade miljön som sin huvudfråga. Många som än idag låter sig luras av namnet.
Citera
2026-06-27, 13:53
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Samt att värmeböljor existerar flera somrar.

I Sverige definierar SMHI värmebölja som en period med maxtemperaturer över 25 grader minst 5 dagar i sträck. Vi har alltså ingen värmebölja för att det är varmt 2–3 dagar.
Citera
2026-06-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, 30-35 grader på samma ställe i Sverige är mycket ovanligt. Enligt statistiken händer det 1-3 dagar per år och aldrig vid kust eller i norra Sverige.

Kan du förklara var du bor, och 30-35 grader är normal sommarvärme? Skicka gärna ortnamn, så kan jag leta fram historiska data, för det orkar du inte göra själv?

Har du autism?
Personen menar givetvis att det är normalt att det sker, du skriver även att det händer 1-3 dagar om året.
Alltså är det ett normal fenomen, om det vore "extremväder" och kaos så hade det skett 1 gång på 10 år.

Det är normalt att det blir -25c där jag bor. även fast det är -5-10c oftast på vintern.
Citera
2026-06-27, 13:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Att då och då ha närmare 30°C enstaka dagar var inget jättekonstigt, även om 28°C var det "höga" på 80- 90-talet. Den stora skillnaden är att det var i början av augusti när allt var uppvärmt.

Nu sker det oftare, tidigare på året och under längre tid. För som barn kan jag inte minnas att vi behövde lägga isklampar i akvariet för att hålla fiskarna vid liv, vilket vi behövde förra året.

D
Men det där stämmer inte. Vi hade många dagar över 30 grader redan på den tiden.
Citera
2026-06-27, 13:58
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
I Sverige definierar SMHI värmebölja som en period med maxtemperaturer över 25 grader minst 5 dagar i sträck. Vi har alltså ingen värmebölja för att det är varmt 2–3 dagar.

Förstår inte riktigt vad du vill få ut av detta?
Menar du att? Det har varit över 25grader i fler än 5 dagar i Stockholm..
Citera
2026-06-27, 13:59
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, 30-35 grader på samma ställe i Sverige är mycket ovanligt. Enligt statistiken händer det 1-3 dagar per år och aldrig vid kust eller i norra Sverige.

Kan du förklara var du bor, och 30-35 grader är normal sommarvärme? Skicka gärna ortnamn, så kan jag leta fram historiska data, för det orkar du inte göra själv?

1. Vart har det varit 35 grader?
2. Vart har det varit så varmt mer än 3 dagar?
Citera
2026-06-27, 14:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon fakta om att MP har gått ut med något angående pågående vädret med hög temperatur?

OBS jag gillar inte MP.

Såg senast idag en intervju med Hellden där han beklagade sig över att det var så varmt redan kl 08 för att därefter anklaga SD för "bensinpopulism"...
Citera
2026-06-27, 14:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg senast idag en intervju med Hellden där han beklagade sig över att det var så varmt redan kl 08 för att därefter anklaga SD för "bensinpopulism"...
Tack. Var sådant jag förväntat mig. Jävla dårar som inte kan skillnaden på väder och klimat.
Här på Västkusten var det stekhett mellan 12-14 men nu har molnen dragit in och mer lagom temperatur, 23-24 grader.

Nej detta är inte extremt men riktigt bra sommartemperatur och folk passar på att bada och sola.
Hoppas många kommer ihåg hur gott svensk sommar kan vara när de går för att rösta och inte lyssnar på klimtalarmisterna.

Jag skulle handla förut och åkte förbi infarten till en camping. Lång kö in med husvagnar och husbilar. Fler som passar på at njuta av svensk sommar.
Kan vi inte skicka alla MP till Nordpolen så får de svalka.
Citera
2026-06-27, 14:32
Medlem
Reidjis avatar
Citat:

När jag var i Thailand 2011 med familj hade vi 42 grader kl 06:00 på morgonen när vi klev ut från Suvarnabhumi flygplats. Helldén ska enbart hålla snattran
Citera
2026-06-27, 15:24
Medlem
Mikaelias avatar
Hemskt varmt idag med 31 grader och sol i Göteborg. Kan tänka mig att inlandet är riktigt jävligt just nu med ännu högre temperatur.
Överväger att flytta upp till fjällen men man kommer väl inte undan värmen där heller. Får sitta inne framför fläkten och väntar till att gå ut ikväll men då ska det tydligen vara tropisk natt här men det är bättre än att vara ute mitt på dagen. Jag vill ha duggregn och 10-15 grader istället. Ni som gillar den här jobbiga hettan, varför flyttar ni inte till Sydeuropa?
Snart höst igen som tur är för min del.
Citera
2026-06-27, 15:38
Medlem
en graf över jordens temperatur över lång tid-

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png
Citera
2026-06-27, 15:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
D
Men det där stämmer inte. Vi hade många dagar över 30 grader redan på den tiden.

Ja det hade vi men de kom senare oftast först i augusti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in