2026-06-26, 14:43
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Åt du hans hamburgare 1966? Och hur jämförde de sig med de andra svenska hamburgare på den tiden?

Vore intressant att höra en recension från dina erfarenheter 1966.
Skulle du kunna länka till något klipp där Tore Wretman imponerar med sin matlagning?

Här lägger Margarin-Tore in upptinad fisk och räkor i en ugn, vilket är ungefär lika avancerat som att stoppa in en frysrätt i en mikro:

https://www.youtube.com/watch?v=dqASyKudH64
Citera
2026-06-26, 15:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tores hamburgerfilm är en infomercial (informationsreklam)
Informercial är en sammansättning av orden information och commercial (reklam)

Det kulinariska är att han hade pepparot i margarinet. Jag testade själv att riva lite pepparot i bedgott och bredde på en macka, var riktigt gott faktiskt. Tack för tipset Tore.
Förstadelen ändrar inget.

Själv är jag lite sådär på pepparot, tycker det är gott i vissa saker, medan andra avskyr.
Just denna variant har jag inte testat, och absolut inte på hamburgare.

För hamburgare är jag lite halvtråkig på, antingen blir det en BLT liknande sak, eller den "Amerikanska hamburgaren jag beskrev ovan(Tekaka, majonnäs, senap, hackad lök, hackad röd paprika och ketchup.)
Eller en rödvinsburgare med grönpeppar, och dressingen är en blandning av purjo, rödvin, grädde och grönpeppar, köttet kryddas med grönpeppar.
Sen detta på en mini baguette, majonnäs och hel ättiksgurka(Men finkar nog med saltgurka med och för dom som föredrar den.)
Lite klyftpotatis till, och ingen hamburgare för händerna kan jag lugnt säga, för detta är riktigt jävla söligt, och mycket gott.
Citera
2026-06-26, 15:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Skulle du kunna länka till något klipp där Tore Wretman imponerar med sin matlagning?

Här lägger Margarin-Tore in upptinad fisk och räkor i en ugn, vilket är ungefär lika avancerat som att stoppa in en frysrätt i en mikro:

https://www.youtube.com/watch?v=dqASyKudH64
Undrar vad Tore gjorde reklam för där
Citera
2026-06-26, 15:58
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Undrar vad Tore gjorde reklam för där
Kan du länka till någonting där Tore Wretman visar att han är duktig på att laga mat?

Fy fan vad jag hatar SD-boomergubbar på Flashback! Man blir typ manshatande tokfeminist av att hänga här...
Citera
2026-06-26, 16:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kan du länka till någonting där Tore Wretman visar att han är duktig på att laga mat?

Fy fan vad jag hatar SD-boomergubbar på Flashback! Man blir typ manshatande tokfeminist av att hänga här...
DU har en hel tråd för detta REDAN, har du invändningar på det.
Så måste jag hänvisa dig dit istället.

Hur blir man en tokfeminist av att berätta det bara är reklam?
OCH SD tycker jag inte om, då de mest bara ljuger, så om det var mig du tänkte på, så missade du helt.

Och mattrender så är jag ofta långt före alla andra, och detta som +50år.
Men såklart jag gillar testa ny mat och från andra länder, och hittat en del helt sjukligt goda maträtter där.
Mest komiska är just påståendet om smashburgare i tråden och pulled pork.
Smashburgaren tänkte jag, pressa hamburgaren från en större klump, jo, det har jag bara gjort i 20år innan.
Och när folk börja tjata om pulled pork, så hade jag testat så mycket varianter att jag inte slutat göra den, men inte gör den så ofta längre.

Så hoppas din slutsvans inte var till mig, för om så, så blev det en totalmiss.
Och se inte reklam som att det är Tore, det är bara en inkomstkälla, och bra värre såna finns idag.
Men måste säga den är tragisk om margarin.
Fryst fisk dock är det gott att tillaga, men viktigt att inte övertillaga, för då blir den mycket torr.
Och den som inte smakat på en torsk som mer eller mindre sprattlar i pannan, har aldrig testat torsk och hur EXTREMT saftig den kan vara.
Snabbaste är 30min efter fångst, och vi satt bara titta på varandra hur extremt saftig den var och vi åt nog en halv potatis och 7-800g torsk var då.
Sicket jävla skönt minne på hur torsk kan vara.
Citera
2026-06-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du själv provat att laga det han gör, om inte har du ingen aning hur det smakar? Margarin var vanligt på 60-talet och ska inte jämföras med idag. Skulle väl inte heller tro att det var hamburgare enligt dess rätta bemärkelse idag utan mer pannbiff. Minns själv reklam på 70-talet där man skrev att våra hamburgare består av 100 % nötkött. Idag anses det väl mer som en självklarhet, men så var det inte tidigare. Inte heller att man malde ner det finaste köttet utan tog mindre bitar, avskrap och liknande och gjorde rätter av. Korv gjordes av liknande saker och inte av biff, entrecote och högrev.
Korv tillverkas fortfarande inte av biff, entrecote och högrev.
Citera
2026-06-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Margarin var populärare än riktigt smör på 60-70 tal konstigt nog?
För att det var billigare, ja.e
Citera
2026-06-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Noyman
Teflon fanns inte 1966.
Jag gissar att det är emaljerad stålplåt, typ Kockums.
Joho då. Det fanns långt tidigare. I mitten/slutet av 60-talet var det ett så pass känt och etablerat material att de utökade användningsområdet till att även användas i rymddräkter. Just för att de visste att det var ett så bra och pålitligt material.
Citera
2026-06-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Korv tillverkas fortfarande inte av biff, entrecote och högrev.
En del görs av det. Kanske inte biff men entrecote och högrev.
Citera
2026-06-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tycker inte man ska lägga alltför stor vikt vid det klippet. Trots allt är det en reklamfilm för margarin.

Det är just det som är grejen. Du tittar på det från dagens perspektiv.

Jo men det är väl relevant att han fann det smakfullt (och lukrativt) att involvera sig i margarinbranschen.

Ja och det finns även poänger att göra BORTOM den självklara iakttagelsen om att vi betraktar och bedömer honom från just dagens perspektiv.

Du tycker kanske att man inte kan problematisera eller diskutera tortyr - bara för att den var legio under medeltiden?
Citera
2026-06-27, 08:52
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Åt du hans hamburgare 1966? Och hur jämförde de sig med de andra svenska hamburgare på den tiden?

Vore intressant att höra en recension från dina erfarenheter 1966.
Väldigt enkel mat behöver man inte testa för att förstå hur den smakar.

Margarin-Tore är inte bättre när han lagar annan mat heller, utan det är ungefär så här det ser ut hela tiden. Allting som han gör är väldigt simpelt och ser fruktansvärt snuskigt ut.

Det bästa som jag har sett Margarin-Tore göra är kanske när han någon gång på 1990-talet lagade fläsklägg med rotmos. Han kokade fläsk i en gryta och stompade ihop ett rotmos. Det är ingen rätt som jag tycker om, men han såg väl ut att göra det helt okej. Geni och Sveriges största genom tiderna? Nej, självklart inte.
Citera
2026-06-27, 11:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Väldigt enkel mat behöver man inte testa för att förstå hur den smakar.

Margarin-Tore är inte bättre när han lagar annan mat heller, utan det är ungefär så här det ser ut hela tiden. Allting som han gör är väldigt simpelt och ser fruktansvärt snuskigt ut.

Det bästa som jag har sett Margarin-Tore göra är kanske när han någon gång på 1990-talet lagade fläsklägg med rotmos. Han kokade fläsk i en gryta och stompade ihop ett rotmos. Det är ingen rätt som jag tycker om, men han såg väl ut att göra det helt okej. Geni och Sveriges största genom tiderna? Nej, självklart inte.
SÅ du vågade dig inte till Tore tråden och säga hur kass han är.

Hamburgaren är jag helt säker på att den kommer vara god, så även med margarin, bara att den i mitt tycke hade blivit godare med smör eller majonnäs och samma.

Måste säga att du inte känns trovärdig nog för bedöma Tore, och när du inbillar dig reklam är annat än reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in