2026-06-25, 18:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så tänker jag lite också, fattar inte folk det är bara en reklam, och två inbillar man sig verkligen detta är Tore´s mat.
Kanske detta är människor som tror på vart enda reklam som existerar, men så obegåvad kan man nog inte vara.
Och därför tror jag bara en del av dom här bara skojar med oss, för den nivå av obegåvad att inte förstå det bara är en reklam.
Eller kanske det är bara gnällare som är avundsjuka på Tore´s expertis i övrigt.

Finner tråden lite komisk faktiskt och att vi har ett gäng som inte fattar det är bara reklam och i reklam berättar man ofta det man vill, även om det har en del fel.
Men kanske det är deras första gång de sett en reklamsnutt, vilket vore imponerande.
Det är inte bara en reklamfilm.
Tore diskvalificerar sig som kock med propagerandet av margarinet.
Dåtidens margarin var direkt hälsofarligt och förkortade livet för massa människor.
En ultraprocessad råvara fullt med livsfarliga transfetter som smakade skit jämfört med smör .

Den gemensamma faktorn verkar vara att Tore var en jude som sålde sin själ till det judiska Unilever och försökte lansera en artificiell produkt av egoistiska ekonomiska intressen, genom att försöka kapa marknaden av en i Sverige helt naturlig råvara som bönderna redan tillverkat sedan urminnes tider.

För judar så är margarin dock en kosher produkt. Enligt Thoran så får man inte blanda mejeriprodukter med kött. Men med margarinet så är det ok att steka kött i.
Vanligt folk, speciellt svenskar behöver inte den varan övht,.
Citera
2026-06-25, 18:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inte bara en reklamfilm.
Tore diskvalificerar sig som kock med propagerandet av margarinet.
Dåtidens margarin var direkt hälsofarligt och förkortade livet för massa människor.
En ultraprocessad råvara fullt med livsfarliga transfetter som smakade skit jämfört med smör .

Den gemensamma faktorn verkar vara att Tore var en jude som sålde sin själ till det judiska Unilever och försökte lansera en artificiell produkt genom att försöka kapa marknaden av en i Sverige helt naturlig råvara som bönderna redan tillverkat sedan urminnes tider.

För judar så är margarin dock en kosher produkt. Enligt Thoran så får man inte blanda mejeriprodukter med kött. Men med margarinet så är det ok att steka kött i.
Vanligt folk, speciellt svenskar behöver inte den varan övht,.
Detta är inget nytt i reklam, och det är bara en reklamfilm.

Judar, nu börjar jag gapskratta fast ingen här för tillfället

Endast en sak har du rätt på, det är att margarin är en skräpprodukt, är inte det lite tragiskt?
Menar du att du inte förstår reklam, och idag är Tore´s reklam mellanmjölk mot horornas i reklam idag och verkligen även influensers som en den inbillar sig inte är med än horor för tjäna pengar på sina följare.

Det mest fascinerande är att du inte förstår det är bara reklam, om än en dålig en, som dock inte ändrar Tore´s storhet i övrigt.
Citera
2026-06-25, 18:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Endast en sak har du rätt på, det är att margarin är en skräpprodukt, är inte det lite tragiskt?
Menar du att du inte förstår reklam, och idag är Tore´s reklam mellanmjölk mot horornas i reklam idag och verkligen även influensers som en den inbillar sig inte är med än horor för tjäna pengar på sina följare.

Det mest fascinerande är att du inte förstår det är bara reklam, om än en dålig en, som dock inte ändrar Tore´s storhet i övrigt.
Vad menar du?
Har man någon respekt för sitt hantverk så gör man inte reklam för vad som helst.
Hans storhet beror främst av hans bredd inom marknadsföring mer än gastronomiska upplevelser eller nyskapande.
Möjligen då han kom ifrån en ekonomisk välbärgad familj och var en judisk nepobaby med direkta kopplingar till Bonnier familjens förlagsvärld som lyfte honom via upprepningar i det för tiden nya medieformaten.
Han var en kändiskock, ungefär som Paolo Roberto blev upphaussad av TV4 m,m.
I slutändan så visade det sig att han knappt kan koka vatten.
Citera
2026-06-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Hamburgare är ingen favoritmat för mig och jag är absolut inte någon expert på det, men jag vet att en smashburgare är färs som du med någonting på stekbordet har tryckt till jättehårt och som blir tunt och platt. Det som Tore Wretman gör i filmen är verkligen inte en smashburgare.

Många i tråden frågar mig om jag har smakat på Tore Wretmans hamburgare. Jag föddes 25 år efter att det här spelades in och har därför självklart inte smakat på det, men att den där hamburgaren som han gör i filmen inte är något mästerverk kan jag tydligt se. Snälla, kom igen, alla måste ju se att det som han gör här är ett skämt?

Misstaget du gör är att du sitter med 2026 års glasögon på och bedömer något som gjordes för 60 år sen. Du förstår väl att konceptet hamburgare har ändrats och utvecklats flera gånger sen dess?
Citera
2026-06-25, 19:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad menar du?
Har man någon respekt för sitt hantverk så gör man inte reklam för vad som helst.
Hans storhet beror främst av hans bredd inom marknadsföring mer än gastronomiska upplevelser eller nyskapande.
Möjligen då han kom ifrån en ekonomisk välbärgad familj och var en judisk nepobaby med direkta kopplingar till Bonnier familjens förlagsvärld som lyfte honom via upprepningar i det för tiden nya medieformaten.
Han var en kändiskock, ungefär som Paolo Roberto blev upphaussad av TV4 m,m.
I slutändan så visade det sig att han knappt kan koka vatten.
Och ändå ser vi detta var och varannan dag det sker, så bara på alla som gör reklam av fotbollen nu med MC.

Skrattar mer om du tror judar har något med mat mer än deras rätter i detta forum, är du verkligen så tragisk?
Citera
2026-06-25, 19:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Och ändå ser vi detta var och varannan dag det sker, så bara på alla som gör reklam av fotbollen nu med MC.

Skrattar mer om du tror judar har något med mat mer än deras rätter i detta forum, är du verkligen så tragisk?
Vilka tror du äger alla varumärkes grupper inom mat och dryck?
Citera
2026-06-25, 19:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vilka tror du äger alla varumärkes grupper inom mat och dryck?
VI pratar inte om ägarskap, vi pratar mat.
Och margarin var en reklam Tore gjorde, tragiskt helt klart.
Men inget som ens nära är något märkvärdigt idag.
Sure lite dåligt omdöme, men slutet på dagen så är Tore en mycket bra kock och rätten går med enkelhet justeras utan margarin.

Du verkar tro att Matlagning och Metoder handlar om folkslag, här pratar vi om hur man gör mat.
Och om du vart trög innan, så ja, margarin är en dålig produkt som är enkelt att byta ut nu så långt senare.
Citera
2026-06-25, 21:41
Medlem
Vem0ths avatar
Tore Wretman sågs inte som ett kulinariskt mirakel utan han var så pedagogisk, snygg och hade en mjuk men även manlig röst folk uppskattade då.

Han var helt enkelt 60-talets Ernst Kirchsteiger.

Tore är känd för att moderniserat svensk husmanskost och även populariserat halvfabrikat. Genvägar är bäst enligt honom. Han är enligt mig en objektivt dålig kock när det kommer till att förklara processen från jord till bord.
Citera
2026-06-26, 10:09
Medlem
Sockerssons avatar
TS verkar ha ett särskilt horn i sidan till Tore Wretman som går långt utanpå hamburgargen. Min gissning är att han blev våldförd på som liten av en farbror som var väldigt lik Tore varefter han tvingades sitta och tiga med gråten i halsen vid matbordet samtidigt som han tryckte i sig sin mammas torra brända pannbiffar med sönderkokt potatis.
Citera
2026-06-26, 11:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
TS verkar ha ett särskilt horn i sidan till Tore Wretman som går långt utanpå hamburgargen. Min gissning är att han blev våldförd på som liten av en farbror som var väldigt lik Tore varefter han tvingades sitta och tiga med gråten i halsen vid matbordet samtidigt som han tryckte i sig sin mammas torra brända pannbiffar med sönderkokt potatis.
Jag tror diskussionen hade varit en liten annan om inte faktumet det är en reklam hade hållits i ett dunkel.

Sen det tragiska är väl att en del först inte fattar det är en reklam och detta är ju ingenting mot en del reklam idag.
Två och det som gör det riktigt konstigt, det är hur bara svart och vitt får existera, än över bara säga, ja, detta var ett botten napp.
Folk är så polariserade idag, och en del verkar inte tåla vissa framgångsrika personer, även om det är sedan länge svunna tider.

Och när politik kom in i leken med Matlagning och Metoder, då blev det bara helt upp och ned och superkonstigt.
Det komiska är ju varför man inte bara kunde nöja sig med vanlig kritik om margarin ska vi nog inte använda.
Själv hade jag nog siktat in mig på majonnäs och före smör och om jag gjort som den var beskriven i övrigt.

Sen sade någon kalla tomatskivor, är det många hamburgare som har varma tomatskivor undrar jag då.
För kan inte minnas jag någonsin sett det i Triple D, mer än panerade stekta gröna tomater.
Sen kanske inte kylskåpskallt, men tycker det är lite gott när man tar en tugga med lätt varmt bröd, en varm burgare, och tomaten som rumstempad.
Blir rätt goda kontraster där i mitt tycke.
Citera
2026-06-26, 14:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Tores hamburgerfilm är en infomercial (informationsreklam)
Informercial är en sammansättning av orden information och commercial (reklam)

Det kulinariska är att han hade pepparot i margarinet. Jag testade själv att riva lite pepparot i bedgott och bredde på en macka, var riktigt gott faktiskt. Tack för tipset Tore.
Citera
2026-06-26, 14:35
Medlem
Tore gjorde väl mer en pannbiff än en hamburgare i denna film, men det kan nog ha varit gott ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in