Citat:
Ursprungligen postat av
Register8
Det är väl ganska offtopic att jämföra Stalin, Hitler och Mannerheim (var det väl?), som för över 80 år sedan krigade. Det var ett kommunistiskt Sovjetunionen, ett nazistiskt Tredje Riket och med Finland emellan.
Offtopic? Inte alls. Mitt exempel visar att det imperialistiska och rovlystna Ryssland förblir detsamma, oavsett om det är en Stalin, en Brezjnev eller en kalsongförgiftare som har den högsta makten där. Det spelar ingen förbannad roll om landet officiellt kallar sig Rådsryssland, Sovjetunionen, Ryska Federationen eller nånting annat. Det är ett land vars hela fundament utgörs av imperialism, av lusten att roffa åt sig nya territorier, och att förtrycka, förryska och i värsta fall förinta deras ursprungliga befolkning.
Mitt exempel visar även propagandans roll för den ryska imperialismen. Alltid då makthavarna i Kreml ska inleda nya erövringskrig mot mindre och svagare grannar, ser de till att pumpa ut den mest perfida och lögnaktiga hetspropaganda om sitt utsedda offer. Det har både finnar och ukrainare fått erfara, och även många andra folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Register8
Förresten, lite mer aktuellt, varför har Finland ändrat i lagen och nu öppnat för att kunna bygga kärnvapen? Låter som mental obalans pga intalad russofobi?
Där kom det, det infantila, idiotiska, innehållslösa ordet
russofobi. Ett hittepåord som gangsterregimen i Kreml och dess hejdukar använder för att inte behöva ta debatten. Alla personer som kritiserar Ryssland, dess impotente och blodtörstige lille führer, dess angreppskrig och dess herrefolksmentalitet, dess hyckleri och dess historieförfalskning - alla såna stämplas som "russofober".
Jag har här på FB ofta haft anledning att bemöta detta idiotiska begrepp och dess bedrövliga brukare, och jag gör det gärna en gång till.
All kritik mot och allt ifrågasättande av Rysslands handlande kan stämplas som russofobi. Personer som man ogillar, men vars argument man inte vill eller kan bemöta, avfärdas genom att kalla dem russofober. Fobi är ju en sjuklig skräck för något, följaktligen är en russofob sjuk i huvudet. Det är hopplöst att diskutera med en sjukling.
Russofob, russofobisk och russofobi är begrepp som under Putin-eran används på samma vis som antisovjetism och antisovjetisk brukades för några decennier sedan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Sovietism
Läs även
detta inlägg.
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-russofobi-sa-putin-och-invaderade-sina-grannar/DN:s helgreportage från Cypern visar att detta fenomen har två former. Dels finns en verklig russofobi där enskilda ryssar klandras för kriget, trots att de kanske är glödande motståndare till Putinregimen. Kollektivt skuldbeläggande är alltid förkastligt, fördomar är fördomar vem de än riktas mot och vem som än bär på dem.
Men i ett geopolitiskt sammanhang måste russofobi numera ses som totalt utdaterat som skällsord, hur mycket det än upprepas av Putins gråterskor i väst. Gång på gång tvingas landets grannar erfara vad det innebär att dela gräns med ett auktoritärt Ryssland med storvulna imperiedrömmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Register8
Jag kan inte tvinga dig att läsa samma nyheter som mig, men om du inte vill läsa mer än vad propagandan från väst matar dig med, kan du väl iallafall sluta med personliga påhopp.
Helleduttanedå. Tar du illa vid dig över att dina korkade inlägg inte bemöts med sånt beröm och smicker som du förväntat dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Register8
Det är ofta de första nyheterna man hör, som präglar ens tyckande om den aktuella händelsen. Själv var jag utanför EU när Ryssland korsade gränsen och hörde bakgrunden till konflikten samt Rysslands krav på den Ukrainska regeringen. Kan alltså förstå varför det togs till vapen.
Hade vi levt år 1943 skulle du sitta här och med blossande kinder förklara hur du befann dig utanför judarnas inflytande 1939. Därför kan du "förstå" varför Hitler gick in i Polen (i allians med Stalin, för övrigt), och att du "hörde bakgrunden till konflikten" ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Register8
Ni som befann er inom EU fick inte höra mer än att "Ryssland går in i Ukraina, helt oprovocerat"
Och den versionen förefaller ännu troligare, sedan man tagit del av dina hjälplösa försök att "nyansera" bilden.