2026-06-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Kanske någons skrivit detta innan , krimbron är just nu full med civila fordon plus mängder med civila ryssar.
Tror ni Ukraina bombar bron flera gånger till?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/krisen-pa-krimhalvon-kilometer-langa-koer/&ved=2ahUKEwjF0dG0naOVAxWDQVUIHeCQAhIQFnoECHkQAQ&u sg=AOvVaw17rmkY8vIKWVV3HvnwxUwm

Ukraina verkar ta tillbaka krimhalvön nu kan man förstå detta som.

Putin själv brukar ju fullt medvetet bomba civila mål. Det är därför han är en efterlyst krigsbrottsling.
Citera
2026-06-26, 00:22
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Register8
De enda jag föraktar mer än dessa (säkert inte alla) rövhål till ukrainska soldater som trivs med att mörda civila, är ni hjärntvättade får som försvarar eländet.
En stor del av världen är emot Ukraina .

Och det enda jag föraktar mer än det folkmördande ryska fascistpatrasket, är de hycklande små "svenska" råttfisar som försvarar vidrigheterna. Och som påstår att det är de ukrainska motståndskämparnas fel att ryska "civila" får gjuta sitt blod för sin vanvettiga regims förbrytelser. Det var såna som du som stod på skolgården bakom mobbarens rygg och skrek hånfullt till mobboffren att sluta göra motstånd ...

Men som jag redan sa, så är jag ganska övertygad att någon attack av den typ du ryar om aldrig skett. Vi här i Finland minns hurdana lögner Kreml framförde under aggressionskriget 1939-40. Också då fanns det en och annan svenne som trodde på dem.

År 1942 gav publicisten Yrjö Kilpeläinen, alias Jahvetti ut en upplysande bok om den sovjetiska lögnpropagandan mot Finland. Den finns numera på nätet, i svensk översättning - Finland i Rådsförbundets radio. ("Rådsförbundet" var som känt en alternativ benämning på sovjetimperiet.) Mycket av vad som står där känns sällsamt bekant ...

https://www.histdoc.net/pdf/Jahvetti-Finland_i_Radsforbundets_radio(1942).pdf

Om Kilpeläinen, för den som vill veta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Yrj%C3%B6_Kilpel%C3%A4inen

Jag har berört boken i några tidigare inlägg.

(FB) Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"
(FB) Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"
(FB) Natos brutna löfte om expansionen
Senast redigerad av Ördög 2026-06-26 kl. 00:32.
Citera
2026-06-26, 07:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Då förväntar vi oss en länk till dessa bilder.
Tror inte rysshoran kommer att leverera några bilder då det inte hänt. Ren rysspropaganda och lögn rakt igenom
Citera
2026-06-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ukraina har den senaste tiden bombat flera mål inne i själva Ryssland, där ett flertal inte kan betraktas som någonting annat än medvetna attacker mot civila.

Färska exempel från den engelskspråkiga ryska tidningen RT:

https://www.rt.com/russia/641709-belarusian-children-ukrainian-drone/

En ukrainsk drönare spränger en buss med vitryska barn på väg för att spela fotboll.

https://www.rt.com/russia/641900-drone-ukraine-lugansk-bryansk/

Drönare släppte minor på en högtrafikerad motorväg.

https://www.rt.com/russia/641173-ukrainian-drone-hits-moscow-crimea/

Ukrainsk drönare slår till mot ett passagerartåg mellan Moskva och Krim. En lokförare dog.

https://www.rt.com/russia/641998-suicide-bomb-plot-pyatigorsk/

FSB grep två kvinnor på väg mot en polisstation i södra Ryssland, och säger att de ska ha rekryterats och lurats av ukrainska säkerhetstjänsten för att genomföra varsin självmordsbombning á la ISIS.

Syftet med tråden är inte att smutskasta Ukraina som barnamördande krigsförbrytare, utan frågeställningen är huruvida det är militärt och strategiskt klokt av dem att genomföra den här typen av attacker i deras nuvarande position?

"Men Ryssland dödar ju civila ukrainare hela tiden" - Ja kanske det, men i så kallat collateral damage när de bombar infrastruktur och militära mål. Notera att jag inte har länkat dödsoffrena från drönarattackerna i Moskva, jag har länkat attacker tydligt riktade mot civila.

Återigen handlar inte detta om lagar eller moral, utan om huruvida det är så klokt av ukrainarna att göra sånt här när det enbart ökar ilskan bland det ryska folket och deras stöd för kriget? Vad är syftet liksom?

Vilken skam för den mordiska regimen i Ryssland att de som de mördar dagligen har fräckheten att försvara sig.

Sluta med det där babbelet och dra hem era mordiska trupper till Ryssland, så att allt detta meningslösa mord kan upphöra.

Men sluta helt, hur ovärdigt är inte ert babbel.
Citera
2026-06-26, 11:42
Medlem
Citat:
Jag har sett foton på bussen som sprängdes, både utifrån och inifrån. Väldigt blodigt och ingenting för känsliga soffkrigare att se. Alla dog inte men det var hur tydligt som helst att bussen var civil och att det alltså var en ren terrorattack från de ukrainska trupperna.
Man kan inte anta att Selenskyi beordrat attacken eller ens visste om den innan det hände, han har troligen nog med annat att tänka på. Men, och det är ett stort men, efter alla sådana attacker mot civila, flera gånger i veckan enligt utländsk media, kan man ju anta att Selenskyi vet om att armén inte följer krigsreglerna. De fortsätter som 2015, dvs skjuter i takt med att vodkan rinner ner i struparna.

De enda jag föraktar mer än dessa (säkert inte alla) rövhål till ukrainska soldater som trivs med att mörda civila, är ni hjärntvättade får som försvarar eländet.
En stor del av världen är emot Ukraina .

Länk, Tack.
Citera
2026-06-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Då förväntar vi oss en länk till dessa bilder.

Kan tyvärr inte länka

Men för de som kan tyska, finns en bra kanal på Telegram. "InfoDefenseDeutsch".
Väldigt blandat innehåll, mycket kritiskt mot EU, Trump, Israel, Kina, tyska regeringen men även mot Ukraina, Iran och Ryssland. Källhänvisning finns i alla poster.
En ukrainsk pappa berättar den 19e juni, hur han förgäves sökt sin son som dött i kriget. Han var utsatt för vadslagning på någon streamingtjänst, där folk satsade pengar på om han skulle överleva eller dö... Allt tydligen filmat med drönare.

Skrolla till valt datum och se om det skrivs om t.ex. bussbomben. Jag såg det på fejsbok i någon grupp, men sånt innehåll brukar fejjan vara snabba med att ta bort, åtminstone de blodigaste bilderna som kan skrämma svenska soffkrigare.

Telegram är ju fristående, på gott och ont. Men ingen censur och på det stora hela mycket ärligare än EUs "Politico", NWO-ägda Reuters eller andra statsstyrda media.
Som tidigare sagts, Serbien och Indien är också objektiva i jämförelse.

Ju fler som ser vad som verkligen händer i Ukraina, ju fler kommer att ha ögonen öppna i framtiden. Det gagnar naturligtvis inte Ukraina när de avsiktligt attackerar civila. Är lika illa som när Israel startade med att döda över 100 barn i Iran.
Citera
2026-06-26, 13:09
Medlem
Vilken osis att det aldrig finns några bevis, eller något internationellt nyhetsvärde i alla de krigsbrott ni påstår Ukraina begår..
Citat:
Kan tyvärr inte länka

Foliehattande raderat
Citera
2026-06-26, 13:14
Medlem
Ja, du satt väl på utedasset och höll på att tappa mobilen ner i träcket när du insåg att Tsaren inte alls skickat era styrkor på övning utan en smo..
Spelar väl ingen roll var i världen man befinner sig när man hör en nyhet? Som moraliskt, demokratiskt sinnad person inser man att det Ryssland gör är fel. Oavsett om man befann sig i Moskva eller Berlin då kriget bröt ut.
Jag var i Afrika när usa gick in i Iran, har jag då ett östafrikanskt perspektiv på den konflikten nu?🤡
Citat:
Det är ofta de första nyheterna man hör, som präglar ens tyckande om den aktuella händelsen. Själv var jag utanför EU när Ryssland korsade gränsen och hörde bakgrunden till konflikten samt Rysslands krav på den Ukrainska regeringen. Kan alltså förstå varför det togs till vapen.
Ni som befann er inom EU fick inte höra mer än att "Ryssland går in i Ukraina, helt oprovocerat"
Citera
2026-06-26, 13:32
Medlem
Citat:
Det är väl ganska offtopic att jämföra Stalin, Hitler och Mannerheim (var det väl?), som för över 80 år sedan krigade. Det var ett kommunistiskt Sovjetunionen, ett nazistiskt Tredje Riket och med Finland emellan.
Förresten, lite mer aktuellt, varför har Finland ändrat i lagen och nu öppnat för att kunna bygga kärnvapen? Låter som mental obalans pga intalad russofobi?
Jag kan inte tvinga dig att läsa samma nyheter som mig, men om du inte vill läsa mer än vad propagandan från väst matar dig med, kan du väl iallafall sluta med personliga påhopp.

Det är ofta de första nyheterna man hör, som präglar ens tyckande om den aktuella händelsen. Själv var jag utanför EU när Ryssland korsade gränsen och hörde bakgrunden till konflikten samt Rysslands krav på den Ukrainska regeringen. Kan alltså förstå varför det togs till vapen.
Ni som befann er inom EU fick inte höra mer än att "Ryssland går in i Ukraina, helt oprovocerat"

Vad är "russofobi"? ÄR man "russofob" om man INTE vill bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig???

Om du söker sanna "anledningar" för den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer så får du leta någon annan stans än där du "hört bakgrunden"... Hens primära "anledning" är hens sinnessjuka "vision" om att återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av, men hen drivs även av att stjäla Ukrainas naturtillgångar, inklusive gas, olja och de sällsynta jordartsmetaller som finns där i processen.
(FB) Är fred i Ukraina nu i sikte (2025-12-16)?
Citera
2026-06-26, 18:26
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Det är väl ganska offtopic att jämföra Stalin, Hitler och Mannerheim (var det väl?), som för över 80 år sedan krigade. Det var ett kommunistiskt Sovjetunionen, ett nazistiskt Tredje Riket och med Finland emellan.

Offtopic? Inte alls. Mitt exempel visar att det imperialistiska och rovlystna Ryssland förblir detsamma, oavsett om det är en Stalin, en Brezjnev eller en kalsongförgiftare som har den högsta makten där. Det spelar ingen förbannad roll om landet officiellt kallar sig Rådsryssland, Sovjetunionen, Ryska Federationen eller nånting annat. Det är ett land vars hela fundament utgörs av imperialism, av lusten att roffa åt sig nya territorier, och att förtrycka, förryska och i värsta fall förinta deras ursprungliga befolkning.

Mitt exempel visar även propagandans roll för den ryska imperialismen. Alltid då makthavarna i Kreml ska inleda nya erövringskrig mot mindre och svagare grannar, ser de till att pumpa ut den mest perfida och lögnaktiga hetspropaganda om sitt utsedda offer. Det har både finnar och ukrainare fått erfara, och även många andra folk.

Citat:
Förresten, lite mer aktuellt, varför har Finland ändrat i lagen och nu öppnat för att kunna bygga kärnvapen? Låter som mental obalans pga intalad russofobi?

Där kom det, det infantila, idiotiska, innehållslösa ordet russofobi. Ett hittepåord som gangsterregimen i Kreml och dess hejdukar använder för att inte behöva ta debatten. Alla personer som kritiserar Ryssland, dess impotente och blodtörstige lille führer, dess angreppskrig och dess herrefolksmentalitet, dess hyckleri och dess historieförfalskning - alla såna stämplas som "russofober".

Jag har här på FB ofta haft anledning att bemöta detta idiotiska begrepp och dess bedrövliga brukare, och jag gör det gärna en gång till.
All kritik mot och allt ifrågasättande av Rysslands handlande kan stämplas som russofobi. Personer som man ogillar, men vars argument man inte vill eller kan bemöta, avfärdas genom att kalla dem russofober. Fobi är ju en sjuklig skräck för något, följaktligen är en russofob sjuk i huvudet. Det är hopplöst att diskutera med en sjukling.

Russofob, russofobisk och russofobi är begrepp som under Putin-eran används på samma vis som antisovjetism och antisovjetisk brukades för några decennier sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Sovietism
Läs även detta inlägg.

https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-russofobi-sa-putin-och-invaderade-sina-grannar/
DN:s helgreportage från Cypern visar att detta fenomen har två former. Dels finns en verklig russofobi där enskilda ryssar klandras för kriget, trots att de kanske är glödande motståndare till Putinregimen. Kollektivt skuldbeläggande är alltid förkastligt, fördomar är fördomar vem de än riktas mot och vem som än bär på dem.

Men i ett geopolitiskt sammanhang måste russofobi numera ses som totalt utdaterat som skällsord, hur mycket det än upprepas av Putins gråterskor i väst. Gång på gång tvingas landets grannar erfara vad det innebär att dela gräns med ett auktoritärt Ryssland med storvulna imperiedrömmar.
Citat:
Jag kan inte tvinga dig att läsa samma nyheter som mig, men om du inte vill läsa mer än vad propagandan från väst matar dig med, kan du väl iallafall sluta med personliga påhopp.

Helleduttanedå. Tar du illa vid dig över att dina korkade inlägg inte bemöts med sånt beröm och smicker som du förväntat dig?

Citat:

Hade vi levt år 1943 skulle du sitta här och med blossande kinder förklara hur du befann dig utanför judarnas inflytande 1939. Därför kan du "förstå" varför Hitler gick in i Polen (i allians med Stalin, för övrigt), och att du "hörde bakgrunden till konflikten" ...

Citat:

Och den versionen förefaller ännu troligare, sedan man tagit del av dina hjälplösa försök att "nyansera" bilden.
Senast redigerad av Ördög 2026-06-26 kl. 18:28.
Citera
2026-06-27, 11:11
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Jag förstår att du bara läser nyheter från Sverige och västvärlden, där det allra mesta kommer via Reuters och är censurerat.
Annars hade du förstått att det med stor sannolikhet förhåller sig precis tvärtom, dvs de Ukrainska styrkorna anfaller ofta avsiktligt rent civila familjer, skolor och liknande.
Det har varit en bra taktik av Ukraina, så länge som EU kunnat stoppa obekväma nyhetsrapporter . Ryssland, Turkiet, Serbien, Indien med flera länder har också reportrar på plats. Deras rapporter köps aldrig upp av Reuters, som har monopol på nyheter i gammelmedia. Alltså får du och alla andra bara höra de nyheter som Nato/Eu/Bilderberggruppen vill att ni ska tro på.

Eller så är det du som blir lurad av vad ryska sidan vill att du ska tro. Men jag gissar att du vägrar vara skeptisk till de nyheterna utan sväljer dem blint.

Sanningen ligger mer troligt mellan dessa två ytterligheter allt annat vore jäkligt lustigt.
Citera
2026-06-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Hjärntvättade idioter i EU som jobbar åt globalister längtar efter krig med Ryssland och är hatiska på sociala medier.
Jublar när ryska barn blir dödade.
Krigslagar, fattigdom och förtryck blir resultatet
Regimen i Kiev är redan en förebild för Sveriges regering. Vår elit har lovat att sälja ut vårt folk mot att få.mer makt och pengar.
Steg1.
Nu kommer EU att vägra ta emot flyktingar från Ukraina om de är män i aktiv ålder. De ska få äran att dö vid fronten eller hamna i fängelse.
Steg 2 blir sannolikt att utvisa de som redan kommit hit.(krav från Zelensky)
Steg 3 blir att skicka svenska trupper till fronten (USA kommer kräva det)

Och allt elände du orerar om är direkta resultat av den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, eller hur? Några andra "resultat" av hens kremls tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars-invasion" av Ukraina (a.k.a. "militär specialoperation" som nu är inne på sitt femte år) är att hundratusentals människor har mördats (och hundratusentals ryssar har avlivats). Att enorm materiell förstörelse och outsägligt lidande förorsakats. Att det ryska folket berövats hundratals miljarder dollar för att bekosta kalaset. Att kloaken ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot putains störsts skräck och nemesis; försvarsalliansen Nato. Att fler länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Att den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. Varför understödjer du en massmördare tillika psykopat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in