2026-06-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
..[Svammel].. Jag välkomnar varje attack, som bidrar till att nöta ner ryssarnas herrefolksmentalitet och övertygelse om Putlers förträfflighet.

Du har visst fortfarande stora svårigheter med att hålla dig till ämnet. Jag frågade inte om du "välkomnar" attacker mot ryska civila, det är jag helt övertygad om att du (och de flesta andra här) gör. Jag frågade om det är militärt/strategiskt vettigt av Ukraina att genomföra sådana attacker.
Citera
2026-06-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Nej, det där håller inte. Du bygger alltså hela resonemanget på RT, ryska regionguvernörer och FSB, och sedan undrar du "strategiskt" om Ukraina är dumma som gör så här. Det är rätt fräckt ändå. Inte skickligt, men fräckt.

Bussattacken med de vitryska barnen är typexemplet. Ryssland påstår att Ukraina gjort det. Ukraina förnekar. Reuters kunde inte verifiera. Då är saken alltså inte bevisad. Punkt. Man kan inte hoppa direkt från "Egor på Telegram säger" till "Ukraina bombar barn". Jo förresten, om man redan bestämt sig för svaret förstås. Vilket verkar vara din meetod.

Och FSB-historier om självmordsbombare lurade av ukrainsk underrättelsetjänst? Allvarligt. Samma FSB som hittar nazister, terrorister, CIA-agenter och ukrainska sabotörer bakom varenda buske när det passar Kremls agenda? Det betyder inte automatiskt att allt är falskt, men det betyder att man åtminstone får lyfta arslet och kolla om någon annan än den ryska säkerhetstjänsten kan bekräfta det. Det är liksom nivå ett i källkritik.

Sedan kommer den klassiska vatnik-glidningen. Ryska attacker mot Ukraina blir "collateral damage", medan ryska uppgifter om ukrainska attacker blir avsiktligt barnmord innan kaffet ens kallnat. Bekvämt, men inte seriöst för fem öre.

FNs siffror visar tusentals dödade och skadade civila i Ukraina. 2025 var värre än 2024. Maj 2026 var den värsta månaden sedan våren 2022. Human Rights Watch har dokumenterat hur ryska drönare i Cherson jagat civila, fordon, räddningspersonal och infrastruktur med livebild till operatören. Det är alltså inte fråga om lite olyckligt splitter bredvid en militärbas. Det är ett mönster.

Och här spelar informationsmiljön faktiskt roll. Ukraina är inget perfekt land och krigslagar gör saker mörkare även där. Men det är fortfarande ett land med utländska journalister, civilsamhälle, opposition, läckor, granskningar och internationella organisationer på plats. Ryssland är en hård auktoritär stat där oberoende medier i praktiken slagits sönder, där kriget inte ens fick kallas krig och där staten producerar den berättelse staten behöver. Att låtsas som att RT och ukrainska, västliga och internationella källor står på samma källkritiska nivå är bara trams.

Den riktiga frågan är egentligen enkel. Är det strategiskt rimligt att Ukraina slår mot mål inne i Ryssland? Ja, om det handlar om raffinaderier, bränsledepåer, järnvägslogistik, luftförsvar, vapenindustri och militära sambandsnoder. Det gör kriget dyrare för Ryssland, tvingar dem att sprida luftvärn och visar att Moskva inte kan föra invasionskrig som om allt bara händer på bortaplan.

Är det strategiskt klokt att medvetet slå mot bussar, barn, civila bilar eller passagerartåg? Nej, självklart inte. Det vore både moraliskt vidrigt och militärt korkat, men då måste du visa att det är vad som faktiskt hänt. Inte bara rada upp RT-länkar och sedan spela bekymrad.

Det du har visat är alltså INTE att Ukraina medvetet riktar attacker mot civila. Du har visat att ryska myndigheter påstår det, att RT återger det och att du själv sväljer det utan särskilt mycket motstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du får ta och skaka fram länkar som inte är Kreml om du vill ha en seriös diskussion.

Det är klart att det inte gynnar Ukraina för fem öre, att slå mot civila mål. Det skulle ge Ryssland ett rättfärdigande att göra detsamma och det skulle riskera mycket av det militära stöd som man idag får.

Just därför attackeras inte heller civila mål. Trots att Kreml påstår det.

Hur ska jag skaka fram andra källor när det bara är ryska tidningar som rapporterar om detta? Det finns inga västerländska journalister i Ryssland, åtminstone inte nära frontlinjen. De skiter i om ryska civila dör, det fattar ni väl själva? Och jo Ukraina har attackerat många civila under kriget. Här är ett utdrag från artikeln om bussen med barnen:

Citat:
Officials in Russian regions bordering Ukraine also regularly report strikes on vehicles used by repair crews, medics, and other community services. Earlier on Wednesday, Kovalchuk reported an attack on an ambulance in Bryansk Region that was responding to an emergency, in which the driver, a nurse and a paramedic were injured. In a separate incident, a drone hit a civilian car, injuring the driver and a female passenger, he added.

I bilden till den här artikeln kan du se en ambulans i Belgorod som behöver ha galler runt hela bilen för att skydda mot drönare. Tror du de kör runt med det utan anledning? https://www.rt.com/russia/641459-drone-belgorod-bryansk-ukraine/
Citera
2026-06-25, 17:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Du har visst fortfarande stora svårigheter med att hålla dig till ämnet. Jag frågade inte om du "välkomnar" attacker mot ryska civila, det är jag helt övertygad om att du (och de flesta andra här) gör. Jag frågade om det är militärt/strategiskt vettigt av Ukraina att genomföra sådana attacker.

Ja, psykologiskt är det exakt rätt sätt. Jag ser det som en parallell till bombningarna av Hitlers Tyskland. Och dina lindrigt sagt patetiska ansatser att vädja till "humanitet" stärker min övertygelse. Herrefolksmentalitet är en vidrig egenskap, och det krävs grova tag för att krossa den.

Men så länge all information om dessa attacker härrör ur det deklinerande skithålsimperiets egen propagandafatabur, är det ingen orsak för mig att tro på den.
Senast redigerad av Ördög 2026-06-25 kl. 18:01.
Citera
2026-06-25, 17:30
Medlem
Berias avatar
Citat:
Hur ska jag skaka fram andra källor när det bara är ryska tidningar som rapporterar om detta? Det finns inga västerländska journalister i Ryssland, åtminstone inte nära frontlinjen. De skiter i om ryska civila dör, det fattar ni väl själva? Och jo Ukraina har attackerat många civila under kriget. Här är ett utdrag från artikeln om bussen med barnen:

I bilden till den här artikeln kan du se en ambulans i Belgorod som behöver ha galler runt hela bilen för att skydda mot drönare. Tror du de kör runt med det utan anledning? https://www.rt.com/russia/641459-drone-belgorod-bryansk-ukraine/

Nu gör du det igen.

Du har fortfarande inte visat att Ukraina medvetet angriper civila, bara att ryska myndigheter påstår det och att RT återger det. Det är inte samma sak, hur många gånger du än försöker låtsas det.

"Det finns inga andra källor" stärker inte din källa utan försvagar ditt påstående. Om enda underlaget är RT, en rysk guvernör på Telegram och FSB, då skriver man "Ryssland påstår". Man skriver inte "Ukraina bombar barn". Det är grundkurs i källkritik, inte någon västlig konspiration.

Och nej, en bild på en ambulans med galler bevisar inte att Ukraina har som policy att jaga ambulanser. Den visar att drönarhotet är verkligt nära gränsen och fronten. Stor skillnad. Du glider hela tiden från "civila kan ha drabbats" till "Ukraina riktar medvetet attacker mot civila". Det är där hela ditt resonemang havererar.

Samtidigt kallar du ryska attacker mot Ukraina för "collateral damage", trots att Ryssland i åratal bombat städer, elnät, bostadsområden, hamnar, järnväg och frontnära samhällen. FNs siffror visar tusentals civila offer. Men när Ryssland påstår något om Ukraina räcker det tydligen med en RT-länk och lite Telegramsås.

Det är precis det här som är vatnik-logik....stenhårda beviskrav åt ena hållet, barnslig godtrogenhet åt andra hållet.

Antingen förstår du inte att det är du som har bevisbördan, eller så låtsas du inte förstå. Oavsett vilket har du fortfarande inte lagt fram något som visar att Ukraina medvetet angriper civila mål. Bara ryska påståenden om att de gör det.

Kom nu med ett riktigt belägg, inte ännu ett Kremlcitat med engelsk text.
Citera
2026-06-25, 18:17
Avstängd
Citat:

Du kanske ska fundera på varför bara rysk media rapporterar om detta.
Citera
2026-06-25, 20:01
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
För det första hade jag ingen aning om att det var så många här som inte kan komma in på RT. Jag har Bahnhof som ISP och kommer in utan problem.

För det andra så skedde detta för en vecka sedan, så någon begravning lär inte ha arrangerats än. Och om nu Ryssland skulle iscensätta en false flag så skulle de sannolikt använda en kraftigare drönare som dödar alla barnen och inte bara deras lärare.

Vänta nu, så det dog inga barn utan det var lärarna som dog? Du får bestämma dig för vilket manus du ska föja och sen hålla dig till det.

Så inga som helst bilder finns på offren?

Svårt att avgöra om ryzzland ligger bakom, kan lika gärna vara en ryzzk false flag där de bombat en egen uttjänt buss och sedan hittat på storyn om 17 blekryzzka barn skulle ha dödats. Men inga bilder finns på några döda barn eller lärare, inga begravningar har hållits och inga bildbevis mer än en bombad buss.

En begravning ska hållas senast 3 dagar efter dödsfallet enligt den rysk ortodoxa tron, det borde du veta.
Citera
2026-06-25, 21:25
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Åfan, ja men då vet man att Ukraina-fansen inte uppfattar tåg, högtrafikerade motorvägar, och bussar med vitryska barn som civila mål. Intressant, tack

Är du dum på riktigt eller spelar du bara för att hela ditt argument inte ska braka samman som ett korthus?

Givetvis är tåg, bussar och motorvägar i en krigszon legitima militära mål. Militären använder, som du nog också kan räkna ut, tåg, bussar och motorvägar.

Från en drönare ser man inte vad som sitter i en buss. Om man tror att det är soldater men det råkar vara barn så är det beklagligt. Men likaväl som du skyller detta på ukrainarna kan du skylla det på ryssarna. Varför låter de en buss med barn köra omkring i en krigszon? Varför har de inte evakuerat alla civila från området om det nu är så mycket skjutande där? Det är frågor som du borde fundera på varför din RT-journalist inte tog upp i sin artikel.
Citera
2026-06-25, 21:38
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Det är absolut militärt strategiskt vettigt att genomföra attacker i Ryssland. Det betyder att material och soldater avsätts till försvar i Ryssland istället för att vara vid fronten. Det kan även öka trycket på Putin för att få slut på kriget.

Ukraina är beroende av hjälp från väst på många sätt men för att opinionen ska svänga så behöver det dö många civila ryssar.
Citera
2026-06-25, 21:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ja men dåså! Då behöver vi aldrig ha några diskussioner om krigsbrott etc, det är ju bara att låta förövarna själva avgöra om det var acceptabelt eller inte! Det förenklar ju allt

Att det kan vara acceptabelt att angripa platser eller fordon där civila förekommer vet vi redan. Det är väl belagt och finns massiva prejudikat för det i krigets lagar.

Vi kan naturligtvis ha diskussioner om krigsbrott alldeles oavsett vad som sker. Det blir dock svårt att föra vettig diskussion om något där det inte föreligger klar information om vad som skett och vad målbilden med det aktuella angreppet var.

Exempel:

Att gå in i en fiendeby och massakrera alla där boende för att de tillhör en annan folkgrupp= Solklart krigsbrott. Såväl uppsåt som resultat är kvantifierbara.

Att skicka en robot mot ett tåg som bär militär personal eller materiel på väg till en krigsviktig basering och därmed orsaka civila offer på samma tåg= Kan vara diskutabelt, men är inget solklart krigsbrott. Det hel beror på vad man ville uppnå, vad som uppnåddes och vilken effekt det haft för motparten strategiskt, taktiskt eller materiellt.
Citera
2026-06-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De bombar inte civila mål. Ukraina bombar militära mål.

Ryssråttorna bombar däremot civila varje vecka.
Kanske någons skrivit detta innan , krimbron är just nu full med civila fordon plus mängder med civila ryssar.
Tror ni Ukraina bombar bron flera gånger till?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/krisen-pa-krimhalvon-kilometer-langa-koer/&ved=2ahUKEwjF0dG0naOVAxWDQVUIHeCQAhIQFnoECHkQAQ&u sg=AOvVaw17rmkY8vIKWVV3HvnwxUwm

Ukraina verkar ta tillbaka krimhalvön nu kan man förstå detta som.
Senast redigerad av Snylt-off 2026-06-25 kl. 22:29.
Citera
2026-06-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Propaganda är avsiktliga budskap som, genom bilder, språk eller symboler, syftar till att påverka människors åsikter, känslor och beteenden. Målet är att styra mottagaren i en viss riktning snarare än att ge en objektiv bild av verkligheten.

Vinklade budskap: Information väljs noggrant ut eller förvrängs. Saker utelämnas för att passa en specifik agenda.

Känslomässig påverkan: Propaganderar ofta för att väcka starka känslor, som rädsla, ilska, medlidande eller stolthet, för att kringgå logiskt tänkande.

Avhumanisering: I krig används det ofta för att framställa fienden som ond eller mindre värd.

Om du megafonerar ut att SVT är propaganda så får du allt bevisa detta! Samma sak om BBC.
Du kallar detta propaganda, upp till bevis!

Jag har sett foton på bussen som sprängdes, både utifrån och inifrån. Väldigt blodigt och ingenting för känsliga soffkrigare att se. Alla dog inte men det var hur tydligt som helst att bussen var civil och att det alltså var en ren terrorattack från de ukrainska trupperna.
Man kan inte anta att Selenskyi beordrat attacken eller ens visste om den innan det hände, han har troligen nog med annat att tänka på. Men, och det är ett stort men, efter alla sådana attacker mot civila, flera gånger i veckan enligt utländsk media, kan man ju anta att Selenskyi vet om att armén inte följer krigsreglerna. De fortsätter som 2015, dvs skjuter i takt med att vodkan rinner ner i struparna.

De enda jag föraktar mer än dessa (säkert inte alla) rövhål till ukrainska soldater som trivs med att mörda civila, är ni hjärntvättade får som försvarar eländet.
En stor del av världen är emot Ukraina .
Citera
2026-06-25, 23:47
Medlem
Då förväntar vi oss en länk till dessa bilder.
Citat:
Ursprungligen postat av Register8
Jag har sett foton på bussen som sprängdes, både utifrån och inifrån. Väldigt blodigt och ingenting för känsliga soffkrigare att se. Alla dog inte men det var hur tydligt som helst att bussen var civil och att det alltså var en ren terrorattack från de ukrainska trupperna.
Man kan inte anta att Selenskyi beordrat attacken eller ens visste om den innan det hände, han har troligen nog med annat att tänka på. Men, och det är ett stort men, efter alla sådana attacker mot civila, flera gånger i veckan enligt utländsk media, kan man ju anta att Selenskyi vet om att armén inte följer krigsreglerna. De fortsätter som 2015, dvs skjuter i takt med att vodkan rinner ner i struparna.

De enda jag föraktar mer än dessa (säkert inte alla) rövhål till ukrainska soldater som trivs med att mörda civila, är ni hjärntvättade får som försvarar eländet.
En stor del av världen är emot Ukraina .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in