Citat:
Tillgång till dokument: FINAL_Wegerstad_JFT04052021
Är detta fall det första fallet där mannen döms för våldtäkt på grund av avsiktlig missad kondom? Om det fanns fler fall så skulle det underlätta att göra en bedömning. Det finns inte så mycket information om denna sakfråga. Det jag hittade var en forskningsartikel angående ämnet från Lunds universitet. Kan detta fall isåfall bli prejudicerande för framtida fall?
1 InledningLunds universitet: Research Portal: Linnea Wegerstad: Är det straffbart att ta av kondomen utan samtycke? Rättsläget efter den svenska våldtäktsreformen 2018
På så sätt kan kondomsvek likställas med de så kallade överrumplingsfallen som nu omfattas av våldtäkt. Min analys av kondomsvek är ett exempel på att lagtextens definition av våldtäkt inte är helt enkel tolka.
2 Den svenska regleringen av våldtäkt och sexuellt övergrepp
Genom 2018 års reform är utgångspunkten i stället att den som genomför ett samlag eller jämförlig handling med en person som inte deltar frivilligt begår våldtäkt.
3 Kondomsvek som ett samhälleligt och rättsligt problem
Kondomsvek associeras ofta med det internationellt uppmärksammade fallet där förundersökning inleddes mot Wikileaks-grundaren Julian Assange avseende våldtäkt och sexuellt ofredande.
Tillgång till dokument: FINAL_Wegerstad_JFT04052021
Är detta fall det första fallet där mannen döms för våldtäkt på grund av avsiktlig missad kondom? Om det fanns fler fall så skulle det underlätta att göra en bedömning. Det finns inte så mycket information om denna sakfråga. Det jag hittade var en forskningsartikel angående ämnet från Lunds universitet. Kan detta fall isåfall bli prejudicerande för framtida fall?
Citat:
Om nu samtycke till sex bara finns om mannens är 25 cm och mannen säger att den är det och så märker kvinnan att den inte är det en bit in i samlaget, är det då våldtäkt.
Samtycket fanns endast om den var minst 25 cm lång. Är det då en våldtäkt om det visar sig att den inte var det eftersom då finns inget samtycke?
Samtycket fanns endast om den var minst 25 cm lång. Är det då en våldtäkt om det visar sig att den inte var det eftersom då finns inget samtycke?
Nej det är bara våldtäkt om kvinnan är missnöjd efter sexet inte om mannen är det