2026-06-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon hade uttryckligen sagt till honom att hon ville ha kondom, alltså skydd mot oönskad graviditet och mot könssjukdomar, om de skulle ha sex. Det var villkoret för sex.

Han sket i hennes uttryckliga kravskydd och låg med henne ändå utan kondom. Och säger det precis efter han har sprutat hennes vagina full med simmare, att han har kört utan skydd. Hon får total panik.

Hon hade inte santyckt till sex utan skydd. Han bröt avsiktligt mot detta och säger det till henne när allt är försent. Solklar våldtäkt.

Eller vad skulle du kalla det för? När någon har sex på ett sätt det saknas samtycke till och vederbörande vet om att det saknas samtycke till detta?
Vad är det du inte fattar? Avsaknaden av kondomen avgör inte om hela samlaget skett utan samtycke! Hon har ett jävla ansvar själv också att se till att knullet genomförs enligt dom överrenskommelser man har, men nu gjorde inte hon det för hon var retard, det är ett sexuellt ofredande men ingen våldtäkt! Hade hon tvingats genomgå en abort till följd av detta eller blivit smittad av hiv så hade han legat risigare till men endå hade det inte varit våldtäkt!
Sen kan han fan claima att hon var likgiltig till kondomen för han var tvungen att berätta om allt med vart han spruta osv, det är fan en förmildrande omständighet för honom dessutom
Citera
2026-06-26, 07:59
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
P-piller är inte 100% säkert så nej. Du har dessutom valt att komma i henne och ta risken. Har hon sönder dina kondomer är det däremot annorlunda. Förövrigt så skrev jag inte något kring själva domen, vad jag minns iallafall. Bara attt man brutit mot samtycket om man kommer i någon som inte velat ha oskyddat sex.

Så fast kvinnan ljög om sakförhållandet och sa att hon åt p-piller fast hon inte gjorde det så ska hon inte hållas till ansvar utan det är mannens ansvar att han är så dum att han litar på en kvinnas ord.

Att ha sönder kondomer är ett intressant exempel. Jag tänker på den gamla domen mot Assange som dömdes för våldtäkt för att han hade sönder kondomen. Kan någon visa enda dom där en kvinna har dömts för att haft sönder kondomen. Mina fördomar här säger att mannen hålls till ansvar men kvinnan ses som ett offer och att en trasig kondom anses vara mannens ansvar det också.
Citera
2026-06-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det är inte alla kvinnor. Men det är alltid en kvinna.

Och misandriska Gen X-feminister som Tomatkungen ovan hjälper inte direkt saken genom att försvara sådana här domar.
Han/Hon försvarar endast därför att målsägande i fallet är just en kvinna. Han/hon/det bryr sig inte för fem öre om hur kvinnan mår idag och hur hennes vardag påverkats sen det hände samtidigt som hen hoppas att han har lidit maximalt. Det är skenheligt beteende, men det förstår dom flesta som läser tomatens inlägg
Citera
2026-06-26, 08:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Men loool, jag förklarar hur lagen ser ut. Domstolen gör som alltid en bedömning av lagens rekvisit men ni som inte är jurister brukar inte fatta sånt och jag är för trött för att försöka förklara just nu.

Tror inte du kan/vill svara. Spelar det alltså roll vilket villkor som brutits?
Om det t.ex. hade varit tvärtom att villkoret för sex från kvinnans sida varit att de skulle ha sex utan kondom och sen märker hon att han har använt kondom skulle det också vara våldtäkt eftersom villkoret brutits från mannens sida?
Citera
2026-06-26, 08:14
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Jag ser egentligen inga större konstigheter med domen. Tjejen hade samtyckt till sexuellt umgänge med kondom, och eftersom mannen inte använde kondom så fanns det inget samtycke längre.

Däremot undrar jag vad som hade hänt ifall det motsatta skedde.
Om tjejen samtyckt till sexuellt umgänge utan kondom, men mannen använder kondom.
Hade han fått tre års fängelse i det fallet också?
Relaterade frågeställningar: Hade en kvinna som bevisat stack hål på en kondom för att få ett barn för att snärja en attraktiv högstatusman fått samma straff? Eller att hon ljugit om att hon äter p-piller? Det är väl inte ens straffbart i Sverige?

Sen var artikeln länkad av ts bakom en betalvägg så jag är inte säker på att kondomen var det enda.
Senast redigerad av Herostratos 2026-06-26 kl. 08:16.
Citera
2026-06-26, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangaranga
Så fast kvinnan ljög om sakförhållandet och sa att hon åt p-piller fast hon inte gjorde det så ska hon inte hållas till ansvar utan det är mannens ansvar att han är så dum att han litar på en kvinnas ord.

Att ha sönder kondomer är ett intressant exempel. Jag tänker på den gamla domen mot Assange som dömdes för våldtäkt för att han hade sönder kondomen. Kan någon visa enda dom där en kvinna har dömts för att haft sönder kondomen. Mina fördomar här säger att mannen hålls till ansvar men kvinnan ses som ett offer och att en trasig kondom anses vara mannens ansvar det också.
Väldigt bra formulerat och jag håller med dig, men tyvärr så kommer detta folk köpa den typen av sanning. Påföljden är känslomässigt styrd och satt, utan att ta hänsyn till lagen. Jag tror att denna snubbe kommer kunna tacka rättssystemet när allt är över för att det är jävligt fyrkantigt.
Citera
2026-06-26, 08:19
Medlem
Citat:
3. kvinnor riskerar (mer än män) att få sitt rykte nedsvärtat med sin "bodycount".

Hur ofta har du hört män säga att de "villkorar p-piller användning för att ha sex med kvinnan"? Noll gånger, eller hur. Vill en man ligga med en kvinna, så gör han det i regel gladerligen. Utan att villkora om p-piller..... Så sådana fall finns förmodligen inte. Där en man har villkorat sex mot att kvinnan använder p-piller.

Dessa stämmer inte. 3 beror på att kvinnor är osjälvständiga våp och jag har många gånger stött på män som krävt p-piller eller liknande, inkl en som krävde spiral, annars avstod han från sex. Vad har du för oansvarigt umgänge egentligen??
Citera
2026-06-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Relaterade frågeställningar: Hade en kvinna som bevisat stack hål på en kondom för att få ett barn för att snärja en attraktiv högstatusman fått samma straff? Eller att hon ljugit om att hon äter p-piller? Det är väl inte ens straffbart i Sverige?

Sen var artikeln länkad av ts bakom en betalvägg så jag är inte säker på att kondomen var det enda.
Oavsett eventuella scenarion men omvänt så ska ingen dömas till en fucking våldtäkt i något av fallen.
Men jag håller med dig om att nej, kvinnan skulle aldrig bli dömd för något brott i exemplen du gav.
Citera
2026-06-26, 08:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Man behöver läsa domen för att veta hur det var med vissa saker.

Nej, det är inte våldtäkt. Han har ju all rätt att dra sig ur och inte spruta i henne, även om de kommit överens om det tidigare. Han har rätt att ångra sig när som helst och dra sig ur själva sexakten. Och hon får bara "gilla läget".

Däremot hade hon våldtagit honom, om hon tvingade honom att fortsätta jucka, när han vill sluta.

Men villkoret var ju att det skulle sluta med ett sprut i musen, annars ville hon ju inte ha sex? Han bryter överenskommelsen och alltså enligt dig borde även det klassas som våldtäkt? Hon blir ju grundlurad av mannen.
Citera
2026-06-26, 08:24
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Jag ser egentligen inga större konstigheter med domen. Tjejen hade samtyckt till sexuellt umgänge med kondom, och eftersom mannen inte använde kondom så fanns det inget samtycke längre.

Däremot undrar jag vad som hade hänt ifall det motsatta skedde.
Om tjejen samtyckt till sexuellt umgänge utan kondom, men mannen använder kondom.
Hade han fått tre års fängelse i det fallet också?

Bra exempel som illustrerar kärnan i vad samtycket handlar om. Vi kan också fundera på om vad som hade hänt om de hade haft sexuellt umgänge med samtycke utan kondom för att kvinnan vill bli gravid, men mannen i hemlighet är steriliserad och kvinnan inte vet om detta. Är det då våldtäkt eftersom kvinnan endast gett samtycke om sex med förutsättningen att bli gravid?
Citera
2026-06-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos

'Mannen och kvinnan träffades på en danskurs och inledde en sexuell relation.

Men kvinnan hade varit tydlig, skriver Södertörns tingsrätt: Inget vaginalt sex utan kondom.

Mannen: Ett misstag
Mannen, som är i 40-årsåldern, ifrågasatte att han skulle använda kondom. Han har sagt att han uppfattade det som att kvinnan ville att han skulle ha kondom för hans skull, eftersom hon nyligen haft sex med en annan man.

Han penetrerade henne med penis och fick utlösning – utan kondom.

Mannen säger att det var ett misstag att komma i henne.

”När XXX berättade att han hade kommit i henne fick hon panik, försökte knuffa bort honom, började skrika på honom och sprang sedan in i badrummet”, står det i tingsrättens dom.

”Använd den jävla kondomen”
Efter händelsen skrev kvinnan ett meddelande till mannen på Whatsapp: ”Hur många gånger har jag sagt åt dig att använda den jävla kondomen?”

Nu döms mannen till fängelse i tre år. Han ska betala drygt 230 000 kronor till kvinnan i skadestånd.

Mannen har nekat till brott. Hans inställning är att sexet var med samtycke, även om kvinnan ville att han skulle använda kondom."
Citera
2026-06-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?
Ja det är löjligt att få 3 år för det våldtäktsbegreppet har verkligen urvattnats och kan betyda lite vad som idag allt från en klassisk överfallsvåldtäkt till att tjejen bara är missnöjd med sexet och sur på killen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in