2026-06-24, 19:09
  #6913
Medlem
AA påstår idagens medlemsvideo att han äger börsen

Det är oklart om AA varit överbelånad under dagen. Idag har han bara visat o agerat i företagsportföljen. Där har Intrum helt klart räddat honom idag. Han visar i inloggat läge från ca 16.27 idag. Då fanns ca 70K i tillgängligt belåningsutrymme i den portföljen.

AA köper då aktier för 100K i Nobia. Efter transaktionen har han fortfarande ca 70K i tillgängligt belåningsutrymme. Han köper då aktier för ca 100K i BHG. Efter det har han ca 43K i tillgängligt belåningsutrymme. AA har åter trollat med belåningen.

AA berättar att han följt portföljen under dagen pga Hexatroncis nedgång. När Hexa återhämtade sig steg portföljvärdet men tillgängligt belåningsutrymme sjönk, allt pga de effekter som finns med storleken på innehav, fördelning i portföljen etc.

AA avslöjar också att han kommit på en extremt slug plan om han blir överbelånad i företagsportföljen. Han kommer då sälja aktier i Hexatronic trots att det är det bolag han tror mest på av alla de han äger. Det är nämligen bästa åtgärden ur belåningssynpunkt och det väger mest för AA. Istället kommer han vara busig nog att köpa Hexatronic i USA-portföljen han vill ju ha kvar samma antal Hexatronic. Får man verkligen köpa Hexatronic i USA-portföljen? Ja om man är börsgudens chef o dessutom äger börsen är det ok. Det innebär också att belåningssituationen blir mycket bättre i den portföljen med ännu mer tillgängligt belåningsutrymme. Lånegudens chef har talat.
Citera
2026-06-24, 20:48
  #6914
Medlem
Kolonns avatar
Låter som att han är nere för räkning snart
Citera
2026-06-24, 22:09
  #6915
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA köper då aktier för 100K i Nobia. Efter transaktionen har han fortfarande ca 70K i tillgängligt belåningsutrymme. Han köper då aktier för ca 100K i BHG. Efter det har han ca 43K i tillgängligt belåningsutrymme. AA har åter trollat med belåningen.
AA avslöjar också att han kommit på en extremt slug plan om han blir överbelånad i företagsportföljen. Han kommer då sälja aktier i Hexatronic trots att det är det bolag han tror mest på av alla de han äger. Det är nämligen bästa åtgärden ur belåningssynpunkt och det väger mest för AA. Istället kommer han vara busig nog att köpa Hexatronic i USA-portföljen han vill ju ha kvar samma antal Hexatronic.
Är inte detta en manöver som är dyrare än vad den är listig?
- Det blir dubbla courtage. Blir väl en hundralapp, men den kan AA ha och mista.
- Flyttar han från en KF till en annan KF kommer båda KFarna att drabas av skatten detta kvartal. talar vi om HTRO för 100k försvinner 250 kr i onödan. Flyttar han om HTRO för 200k blir det 500 kr. Drabbar ingen fattig skulle AA säga.
- Men, företagsportföljen är ägd av AAs företag. En flytt till en privatägd KF (för USA-portföljen är väl ägd av privatpersonen JF?) ska skattas som ett utag från företaget. Då ryker ungefär hälften till olika skatter. Undervisa mig gärna om jag har fel.

F.ö. tror jag han var överbelånad minst några timmar under eftermiddagen. Det måste störa hans dygnsrytm att han måste gå upp redan till lunch för att bevaka lånen.
Citera
2026-06-24, 22:37
  #6916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Är inte detta en manöver som är dyrare än vad den är listig?
- Det blir dubbla courtage. Blir väl en hundralapp, men den kan AA ha och mista.
- Flyttar han från en KF till en annan KF kommer båda KFarna att drabas av skatten detta kvartal. talar vi om HTRO för 100k försvinner 250 kr i onödan. Flyttar han om HTRO för 200k blir det 500 kr. Drabbar ingen fattig skulle AA säga.
- Men, företagsportföljen är ägd av AAs företag. En flytt till en privatägd KF (för USA-portföljen är väl ägd av privatpersonen JF?) ska skattas som ett utag från företaget. Då ryker ungefär hälften till olika skatter. Undervisa mig gärna om jag har fel.

F.ö. tror jag han var överbelånad minst några timmar under eftermiddagen. Det måste störa hans dygnsrytm att han måste gå upp redan till lunch för att bevaka lånen.

Ditt inlägg fick mig att fundera kring en annan grej - skatten på ISK och KF. Eftersom skatten baseras på hela beloppet av vad som finns på KF:en eller ISK-kontot borde väl AA betala runt 2-3 gånger så mycket skatt som en som inte använder belåning? Alltså, om hans EK är på 2M och han har lån på 4M så baseras hans skatt på 6M? Vet inte hur mycket skatt det blir i realla termer, men mellan tummen och pekfingret borde det väl bli en runt 60K SEK/år typ? Lägg sedan till räntekostnader på 250K om året så ser det alltså ut som att han betalar över 300K om året för att leka analytiker.

Dyr hobby. Tur han har en rik sambo som försörjer honom.
Citera
2026-06-24, 22:51
  #6917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Ditt inlägg fick mig att fundera kring en annan grej - skatten på ISK och KF. Eftersom skatten baseras på hela beloppet av vad som finns på KF:en eller ISK-kontot borde väl AA betala runt 2-3 gånger så mycket skatt som en som inte använder belåning? Alltså, om hans EK är på 2M och han har lån på 4M så baseras hans skatt på 6M? Vet inte hur mycket skatt det blir i realla termer, men mellan tummen och pekfingret borde det väl bli en runt 60K SEK/år typ? Lägg sedan till räntekostnader på 250K om året så ser det alltså ut som att han betalar över 300K om året för att leka analytiker.

Dyr hobby. Tur han har en rik sambo som försörjer honom.
Om jag förstått det rätt kan ränteutgifter kvittas mot schablonintäkten i ISK. Däremot inte i KF eftersom ingen schablonintäkt. AA kör väl KF så att han inte får ränteavdrag eller kunna kvitta mot schablonskatt.
Med den helt vansinniga manövern som beskrivits väl ovan mellan portföljerna undrar man om AA tycker det är för lite utmaning att bli rik.
Citera
2026-06-24, 23:26
  #6918
Medlem
Han kommer inte flytta några pengar mellan kontona. Blir Företagsportföljen överbelånad o han tvingas sälja kommer han utnyttja belåningsutrymmet i USA-portföljen. Förutsatt att det finns belåningsutrymme då
Citera
2026-06-24, 23:55
  #6919
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Ditt inlägg fick mig att fundera kring en annan grej - skatten på ISK och KF. Eftersom skatten baseras på hela beloppet av vad som finns på KF:en eller ISK-kontot borde väl AA betala runt 2-3 gånger så mycket skatt som en som inte använder belåning? Alltså, om hans EK är på 2M och han har lån på 4M så baseras hans skatt på 6M? Vet inte hur mycket skatt det blir i realla termer, men mellan tummen och pekfingret borde det väl bli en runt 60K SEK/år typ? Lägg sedan till räntekostnader på 250K om året så ser det alltså ut som att han betalar över 300K om året för att leka analytiker.

Dyr hobby. Tur han har en rik sambo som försörjer honom.
Enligt min kompis AI beräknas skatten på hela innehavet, oavsett om det är belånat eller ej!
Citera
2026-06-25, 00:14
  #6920
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Enligt min kompis AI beräknas skatten på hela innehavet, oavsett om det är belånat eller ej!

Så är det.
Går Hexatronic under 36 kr så är AA rökt.
Stiger inte AAs belånkngsvärde så han kan plocka ut 40-50k i månaden till räknkngarna så är van också rökt.

Slutet för AA kommer vara snabbt eller utdraget men det komner inte vara vackert.
Citera
2026-06-25, 11:11
  #6921
Medlem
Ringhals3s avatar
Under 39 kr igen, blir idag första dagen Hexatronic stänger under 40 kr sedan den gick över 40 kr.

Har AA kommenterat sin prekära situation? Eller är allt lugnt? Det kanske bara är vi som tror att han är illa ute!

Igår bottnade Hexatronic på 38,36 kr, just nu är kursen 38,26 kr och kursen ner 15% på en månad.

AA borde säga något om detta för att lugna fansen.
__________________
Senast redigerad av Ringhals3 2026-06-25 kl. 11:31.
Citera
2026-06-25, 11:34
  #6922
Medlem
watcher1970s avatar
Jag tror att vi, hans fans på FB, är mera oroliga för hans ekonomi än vad han själv är. Tänker att han sitter och sörplar kaffe och drömmer om några schyssta 80-talsbilar han tänker köpa. Överbelåning och sånt tar han hand om när det händer..
Han verkar inte ha förmågan att oroa sig, vilket är en styrka om man lånar sjukt mycket pengar och sätter dessa i volatila aktier och rena chansbolag! Men hur länge håller det? Det är verkligen frågan…
Citera
2026-06-25, 11:40
  #6923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Jag tror att vi, hans fans på FB, är mera oroliga för hans ekonomi än vad han själv är. Tänker att han sitter och sörplar kaffe och drömmer om några schyssta 80-talsbilar han tänker köpa. Överbelåning och sånt tar han hand om när det händer..
Han verkar inte ha förmågan att oroa sig, vilket är en styrka om man lånar sjukt mycket pengar och sätter dessa i volatila aktier och rena chansbolag! Men hur länge håller det? Det är verkligen frågan…

Jag tror att det är ett spelat lugn för att peppa sig själv. Ett sätt att sticka huvudet i sanden. Han intalar sig att han är bäst på börsen, arbetsfri miljonär och kan göra som han vill när han ständigt har en press på sig att få fram pengar / nya lån etc.
Citera
2026-06-25, 11:45
  #6924
Medlem
Dock är den stora frågan - när ska han åka VATTENSKOTER?

Han pratade inte om något annat hela vintern. Nu har halva sommaren gått och vattenskotern står fortfarande i garaget. Två dragbilar är inköpta för ändamålet. Den ena har dottern lånat och den andra bygger han om till en ungkarlslya på hjul. Vad hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in