Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Har du inte tappat bort nyproduktionen?
Nej. Om vi inte har förstagångsköpare så behöver bostadsägare sälja innan de kan köpa, även om det rör sig om nyproduktion, och då kommer du behöva flyttkedjor om inte överbryggningslån tillåts.
Citat:
Och kostnader för renovering, modernisering?
Om man på en ort utan nyproduktion har valet mellan två bostäder.
A) som är upprenoverad och i bra skick.
B) som behöver åtgärder för 1 mille.
Kommer inte en del vilja betala 1 mille mer för A) då?
Även om det kan ta 3 mån att hitta den köparen.
Om svaret är ja här så slår stigande lönekostnader igenom på bostadspriserna.
Och detta behöver inte ha det minsta med förstagångsköpare att göra.
Jag förstår inte vad det här har med mitt argument om att förstagångsköpare är en drivande faktor i bostadsprisutvecklingen.
Sedan måste inte förstagångsköpare köpa de dyraste objekten, utan bara köpa sig in på marknaden.
Citat:
Här förstår jag inte alls hur du menar.
Är priset 7 MSEK och folk inte vill betala för att dom ser det mer som värt 6 mille så blir det ju ingen affär.
Sänks priset till 6.2 så kanske någon slår till.
Men då handlar det ju om en stor prissänkning.
Värderingarna avgör vad folk är villiga att buda. Få kan tänka sig att lägga 7 miljoner på ett objekt som bara är värt 6 miljoner. Men värderingarna är grundande i priser som gällde innan de nya bolånereglerna.
Ett nytt exempel:
Istället för att få låna 3 miljoner får du nu låna 4 miljoner. Du hittar ett objekt du tycker om för 4 miljoner men värderingen är 3 miljoner, då tänker du, "Jag skulle kunna tänka mig att ge 3.2 miljoner, men inte en chans att jag lägger ut en miljon extra."
Men hade objektet varit värderat till 4 miljoner (som det lär bli så småningom) så hade du kunnat tänka dig att lägga 4 miljoner på det, för det är
vad det är värt.
Du är med på vad jag menar? Det är mycket psykologi inblandat i dessa beslut.
Citat:
Min kommentar var mer att så har det varit länge.
Sedan får du nog styrka det med annan ort. Då får du ju stå i kö i 10 år för en HR. Du kan inte vänta 10 år med att inställa dig på ett nytt jobb.
Hyresregleringen är ett stort problem för ekonomin i Sverige. Och naturligtvis för människorna.
Vi pratar bostadsmarknadspriser, bostadsrätter och äganderätter. Flyttar du till en annan ort för att jobba så säljer du raskt din nuvarande bostad och köper något nytt i den nya orten.
Poängen är den: Eftersom du kan låna mer så kan du förlora mer om du akut behöver sälja.
Citat:
Nordeas prognos var dock att hushållens konsumtion skulle öka.
På vilken sikt och vad var deras resonemang grundat i? Det är ju ingenting som sker över en natt, utan det tar ett par år för folk som köper idag tills dess att de skiljs, eller behöver sälja på grund av flytt.
Citat:
Jaha, men vilken statistisk har du då?
Jag tror du missförstod vad jag menade med "statistiskt" här. Lågkonjunkturer och kriser kommer i cykler. Det vill säga: Förr eller senare kommer det bli storvarsel, och då gäller det att hushållen klarar av det.
Citat:
Är inte den lite tunn. Och förutsätter att Regeringen är skadlig. (Det senare har ju defacto hänt).
Kriserna är ju ofta till följd av något externt, t.ex. kring, tullar, sanktioner, epidemi. Sedan är ju regeringens hantering (och även beredning) avgörande för hur väl vi kan hantera det.
Citat:
Givet ditt resonemang bör du ju låna och köpa fonder.
Jo. Jag bör portföljbelåna mig. Jag är bara lite skeptiskt till det principiellt, och har inte fått tummen ur.