Igår, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag skrev: "Faktiskt var det så på 80-talet också för de som hyrde."

Den där meningen blev för lång för Wallincus. Han har en del uppförsbacke om man säger så.
Än klarar han inte en hel mening trots korta ord.

Hans förmåga att förvränga fakta kan man se ovan.
Så de som hyrde satt med miljonskulder från misslyckade bostadsaffärer?

Läser du ens vad du skriver eller spyr du ur dig så mycket trams så du bara stoppar in det överallt?

Tur för dig att du var aktiv på bostadsmarknaden när det var nästan gratis med bostäder, du hade varit chanslös idag
Citera
Igår, 22:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Blir ju ingen direkt skillnad förutom för förstagångsköpare möjligen, bankerna har ju sina kalkyler som vanligt, 7% ränta ska man klara plus KALP... det är en liten skara som har väldigt hög inkomst men lågt eget kapital som får låna 90% istället för 85.

Om du kollar på kalkylerna så är de helt extrema nu - lätt 8x på bruttolönen jämfört med 6x tidigare. Och 90% belåning gör även det att man kan maxa priserna ordentligt. 100% upplagt för en låneboost av bostadsmarknaden, då i attraktiva områden primärt.
Citera
Igår, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vilken bullshit
Så du träffade folk på 80-talet som gjort miljonförlust på bostäder, samma 80-tal som bostäder nästintill var gratis?

Lol

Låter konstigt att göra miljonförluster på bostäder på 80-talet.. skulle vara om man köper bland de vräkigaste husen i Djursholm för 4-5 milj vanskött eller renoverat som Saddam Hussein..
ytterst få kan ha gått back miljonbelopp på 80 talet.
Citera
Igår, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om du kollar på kalkylerna så är de helt extrema nu - lätt 8x på bruttolönen jämfört med 6x tidigare. Och 90% belåning gör även det att man kan maxa priserna ordentligt. 100% upplagt för en låneboost av bostadsmarknaden, då i attraktiva områden primärt.

OK, det får jag kolla upp, 4,5-6x årsinkomt har alltid varit standard och 7% ränta KALP
Citera
Igår, 23:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
OK, det får jag kolla upp, 4,5-6x årsinkomt har alltid varit standard och 7% ränta KALP

Ett par med 1m brutto per år får låna 8m enligt SEBs kalkyl, tidigare runt 5m kanske närmare 6.

Med minskat krav på eget kapital kommer de nära 10m för en lägenhet eller ett hus, så bostäderna i det segmentet har nu hittat nya lånedopade spekulanter.
Citera
Igår, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ett par med 1m brutto per år får låna 8m enligt SEBs kalkyl, tidigare runt 5m kanske närmare 6.

Med minskat krav på eget kapital kommer de nära 10m för en lägenhet eller ett hus, så bostäderna i det segmentet har nu hittat nya lånedopade spekulanter.

OK, bra information.. har varit mycket tajtare bara för något år sen vet jag.
Citera
Idag, 07:57
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Framförallt med nya reglerna kring upplåning så är min högst personliga gissning att det underhåll som redan är uppskjutet (underhållsskuld) kommer öka.
Om det redan i dagsläget var eftersatt kan man räkna ut vad det kommer bli i framtiden när gränsen för utökad bolån sänks.
Jo, man får ju låna upp till 90% för köp, men tilläggslånet begränsas till 80%, med en amortering på 2% så tar det 6 år innan du kan utöka lånet. Så går taket sönder så blir det blancolån med lite högre kostnader.

Citat:
Blir ju ingen direkt skillnad förutom för förstagångsköpare möjligen, bankerna har ju sina kalkyler som vanligt, 7% ränta ska man klara plus KALP... det är en liten skara som har väldigt hög inkomst men lågt eget kapital som får låna 90% istället för 85.
Förstagångsköpare är till stor del det som driver bostadsmarknaden. Skulle inte förstagångsköpare existera så måste hushållen säljas i en sluten kedja, e.g. A säljer till B, B säljer till C, C säljer till D, D säljer till A. Undantag de som får överbryggningslån (även om dessa också behöver hitta en köpare så småningom).

Men det är inte kontantinsatsen som spelar någon större roll. Det slopade strikta amorteringskravet har lett till att folk får högre lån. Det är det som är drivande.

Citat:
Dock har vi inte sett detta trots att det gällt försäljningar från Januari.
Det är klart att det dröjer litegrann. Folk är inte redo att lägga ut 7 miljoner på en villa som är värderad till 6 miljoner. Men om priset ökar till 6.2 miljoner nu så blir den nya värderingen 6.2 miljoner. Nästa gång det säljs kanske det är för 6.5 miljoner, vilket i sin tur höjer värdet...detta upprepas tills banken säger ifrån.

Citat:
Det är väl inte förändrad situation. Det har gällt länge.

Faktiskt var det så på 80-talet också för de som hyrde. Jag träffade på några som levde så för att dom inte hittade nya HR. Och då hade dom väl bott så i ett år eller så.
Min poäng är att folk kommer sitta med större lån längre till följd av det slopade amorteringskravet, och om man behöver sälja med kort varsel (skilsmässa, flytt till annan ort på grund av jobb, osv.) så blir det lätt att förlusten blir större och man sitter kvar med en större del av lånet.

Och jag är säker på att det kommer gå bra för 90% av de som tar lån, men en kedja är bara så stark som den svagaste länken. Minskad konsumtion hos 10% av befolkningen leder kommer leda till varsel, som i sin tur leder till ännu mer begränsad konsumtion.

Citat:
Tufft för de som bor i HR i väntan på kraschen när de skall fynda.
Att folk lånar mer betyder att kraschen blir värre när den väl inträffar. Och statistiskt så är det är ju bara en tidsfråga, sen om det är 1 år eller 20 år kan ingen säga.

Vidare så är börsen fortfarande ett bättre alternativ. Att sitta med höga lån är ingen vinst, speciellt inte om man inte kan belåna upp bostaden.
Senast redigerad av Tidvind Idag kl. 08:13.
Citera
Idag, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Förstagångsköpare är till stor del det som driver bostadsmarknaden. Skulle inte förstagångsköpare existera så måste hushållen säljas i en sluten kedja, e.g. A säljer till B, B säljer till C, C säljer till D, D säljer till A. Undantag de som får överbryggningslån (även om dessa också behöver hitta en köpare så småningom).
Har du inte tappat bort nyproduktionen?
Och kostnader för renovering, modernisering?

Om man på en ort utan nyproduktion har valet mellan två bostäder.
A) som är upprenoverad och i bra skick.
B) som behöver åtgärder för 1 mille.

Kommer inte en del vilja betala 1 mille mer för A) då?
Även om det kan ta 3 mån att hitta den köparen.

Om svaret är ja här så slår stigande lönekostnader igenom på bostadspriserna.
Och detta behöver inte ha det minsta med förstagångsköpare att göra.

Citat:
Det är klart att det dröjer litegrann. Folk är inte redo att lägga ut 7 miljoner på en villa som är värderad till 6 miljoner. Men om priset ökar till 6.2 miljoner nu så blir den nya värderingen 6.2 miljoner.
Här förstår jag inte alls hur du menar.
Är priset 7 MSEK och folk inte vill betala för att dom ser det mer som värt 6 mille så blir det ju ingen affär.
Sänks priset till 6.2 så kanske någon slår till.
Men då handlar det ju om en stor prissänkning.

Citat:
Min poäng är att folk kommer sitta med större lån längre till följd av det slopade amorteringskravet, och om man behöver sälja med kort varsel (skilsmässa, flytt till annan ort på grund av jobb, osv.) så blir det lätt att förlusten blir större och man sitter kvar med en större del av lånet.
Min kommentar var mer att så har det varit länge.

Sedan får du nog styrka det med annan ort. Då får du ju stå i kö i 10 år för en HR. Du kan inte vänta 10 år med att inställa dig på ett nytt jobb.

Hyresregleringen är ett stort problem för ekonomin i Sverige. Och naturligtvis för människorna.

Citat:
Och jag är säker på att det kommer gå bra för 90% av de som tar lån, men en kedja är bara så stark som den svagaste länken. Minskad konsumtion hos 10% av befolkningen leder kommer leda till varsel, som i sin tur leder till ännu mer begränsad konsumtion.
Nordeas prognos var dock att hushållens konsumtion skulle öka.

Citat:
Att folk lånar mer betyder att kraschen blir värre när den väl inträffar. Och statistiskt så är det är ju bara en tidsfråga, sen om det är 1 år eller 20 år kan ingen säga.
Jaha, men vilken statistisk har du då?
Är inte den lite tunn. Och förutsätter att Regeringen är skadlig. (Det senare har ju defacto hänt).

Citat:
Vidare så är börsen fortfarande ett bättre alternativ. Att sitta med höga lån är ingen vinst, speciellt inte om man inte kan belåna upp bostaden.
Givet ditt resonemang bör du ju låna och köpa fonder.
Citera
Idag, 11:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Låter konstigt att göra miljonförluster på bostäder på 80-talet.. skulle vara om man köper bland de vräkigaste husen i Djursholm för 4-5 milj vanskött eller renoverat som Saddam Hussein..
ytterst få kan ha gått back miljonbelopp på 80 talet.
Under bankkrisen i början på 90-talet var det definitivt så. En hel del paniksålde med rejäla förluster, bostadspriserna mer än halverades på kort tid och många BRF gick också i konkurs. Höga räntor och stor utslagning från arbetsmarkanden samtidigt, bidrog till kraschen. Tror att det finns folk som fortfarande inte återhämtat sig ekonomiskt efter detta. Allt var definitivt inte lättare förr...
Citera
Idag, 14:33
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Har du inte tappat bort nyproduktionen?
Nej. Om vi inte har förstagångsköpare så behöver bostadsägare sälja innan de kan köpa, även om det rör sig om nyproduktion, och då kommer du behöva flyttkedjor om inte överbryggningslån tillåts.

Citat:
Och kostnader för renovering, modernisering?

Om man på en ort utan nyproduktion har valet mellan två bostäder.
A) som är upprenoverad och i bra skick.
B) som behöver åtgärder för 1 mille.

Kommer inte en del vilja betala 1 mille mer för A) då?
Även om det kan ta 3 mån att hitta den köparen.

Om svaret är ja här så slår stigande lönekostnader igenom på bostadspriserna.
Och detta behöver inte ha det minsta med förstagångsköpare att göra.
Jag förstår inte vad det här har med mitt argument om att förstagångsköpare är en drivande faktor i bostadsprisutvecklingen.

Sedan måste inte förstagångsköpare köpa de dyraste objekten, utan bara köpa sig in på marknaden.

Citat:
Här förstår jag inte alls hur du menar.
Är priset 7 MSEK och folk inte vill betala för att dom ser det mer som värt 6 mille så blir det ju ingen affär.
Sänks priset till 6.2 så kanske någon slår till.
Men då handlar det ju om en stor prissänkning.
Värderingarna avgör vad folk är villiga att buda. Få kan tänka sig att lägga 7 miljoner på ett objekt som bara är värt 6 miljoner. Men värderingarna är grundande i priser som gällde innan de nya bolånereglerna.

Ett nytt exempel:

Istället för att få låna 3 miljoner får du nu låna 4 miljoner. Du hittar ett objekt du tycker om för 4 miljoner men värderingen är 3 miljoner, då tänker du, "Jag skulle kunna tänka mig att ge 3.2 miljoner, men inte en chans att jag lägger ut en miljon extra."

Men hade objektet varit värderat till 4 miljoner (som det lär bli så småningom) så hade du kunnat tänka dig att lägga 4 miljoner på det, för det är vad det är värt.

Du är med på vad jag menar? Det är mycket psykologi inblandat i dessa beslut.

Citat:
Min kommentar var mer att så har det varit länge.

Sedan får du nog styrka det med annan ort. Då får du ju stå i kö i 10 år för en HR. Du kan inte vänta 10 år med att inställa dig på ett nytt jobb.

Hyresregleringen är ett stort problem för ekonomin i Sverige. Och naturligtvis för människorna.
Vi pratar bostadsmarknadspriser, bostadsrätter och äganderätter. Flyttar du till en annan ort för att jobba så säljer du raskt din nuvarande bostad och köper något nytt i den nya orten.

Poängen är den: Eftersom du kan låna mer så kan du förlora mer om du akut behöver sälja.

Citat:
Nordeas prognos var dock att hushållens konsumtion skulle öka.
På vilken sikt och vad var deras resonemang grundat i? Det är ju ingenting som sker över en natt, utan det tar ett par år för folk som köper idag tills dess att de skiljs, eller behöver sälja på grund av flytt.

Citat:
Jaha, men vilken statistisk har du då?
Jag tror du missförstod vad jag menade med "statistiskt" här. Lågkonjunkturer och kriser kommer i cykler. Det vill säga: Förr eller senare kommer det bli storvarsel, och då gäller det att hushållen klarar av det.

Citat:
Är inte den lite tunn. Och förutsätter att Regeringen är skadlig. (Det senare har ju defacto hänt).
Kriserna är ju ofta till följd av något externt, t.ex. kring, tullar, sanktioner, epidemi. Sedan är ju regeringens hantering (och även beredning) avgörande för hur väl vi kan hantera det.

Citat:
Givet ditt resonemang bör du ju låna och köpa fonder.
Jo. Jag bör portföljbelåna mig. Jag är bara lite skeptiskt till det principiellt, och har inte fått tummen ur.
Citera
Idag, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Under bankkrisen i början på 90-talet var det definitivt så. En hel del paniksålde med rejäla förluster, bostadspriserna mer än halverades på kort tid och många BRF gick också i konkurs. Höga räntor och stor utslagning från arbetsmarkanden samtidigt, bidrog till kraschen. Tror att det finns folk som fortfarande inte återhämtat sig ekonomiskt efter detta. Allt var definitivt inte lättare förr...

Visst men inte förluster på över miljonen, du fick ju en rejäl villa i Djursholm för 1-1.5 miljon på 80-talet..även vid en halvering på 90-talet och panikfösäljning backar man inte 1 mille.
Citera
Idag, 15:55
Medlem
Priserna kommer falla mycket.
Senast redigerad av 3697 Idag kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in