2026-06-24, 19:02
Medlem
Har en kompis som var typ nånstans 37år, när han träffade en tjej runt drygt 40år med 2 halvvuxna barn. Hon gjorde klart hon inte ville ha nåt fler barn. De är efter många år ihop än. Men just sånt måste vara lite jobbigt. Själv skulle jag nog nudda vid tanken..Fn om det spricker efter några år å jag står där vid 45. Å känner jvlar att jag inte satsa på nån yngre då o egna barn. Tror de flesta killar nånstans e 30 om de är själv börjar känna suget e familj. Ungefär 10 år efter tjejer.
Citera
2026-06-24, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Skulle säga största problemet är om barnets pappa är tokig på ett eller annat sätt. Kanske inte ovanligt han blir osäkert aggressiv pga att han tror du tar över papparollen. Kanske speciellt om han redan känt sig otillräcklig.
Den risken är nog överhängande stor faktiskt. Och att han blir svartsjuk. Män kan bli väldigt svartsjuka och då blir de aggressiva
Citera
2026-06-24, 19:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Jag kan svara för en polare som blev tillsammans med en småbarnsmamma. Han var 26, hon var 23 och hade en femåring (!) som hon alltså fick under gymnasiet. Mamman var supertrevligt och de var tillsammans i drygt åtta år och funderade vidare på att utöka familjen. Pappan till barnet var helt ute ur bilden sedan länge och barnet var vitt och svenskt. Min kompis blir ju en fadersgestalt till barnet under denna tid. Sen tog förhållandet slut. Beskedet att förhållandet var slut var väntat då de av flera skäl glidit isär under en längre period, och deras arbeten mot att förbättra relationen gick helt enkelt inte. Trots en så pass lång relation hade han inga konstigheter med att komma över henne, men problemet var att släppa dottern. Han hade ju blivit en fadersfigur åt henne och anammat den rollen helt. Nu förberedde han sig för att aldrig mer se henne igen.

Det var förstås traumatiskt för dottern också, och de hade väl kommit överens om att de träffas någon gång ibland, men rent krasst vet jag inte om detta har en positiv inverkan på min vän. Vi vill ju att han bara ska kunna gå vidare, men med barn med i bilden så är det ju inte bara att göra. Det blir ju svårt, och hur i helsike skulle han kunna förklara denna relation om/ när han börjar dejta i framtiden.

Det snackas ofta om mammans roll i att introducera en reko kille till barnet, vilket förstås till 100% är befogat. Men denna del av historian pratas det inte om speciellt mycket.

Så är det ju, och det är oftast ännu värre för styvmammor som oftast engagerar sig ännu intensivare i styvbarnen, än vad styvpappor gör i sina. Jag har flera väninnor som råkade ut för att aldrig få se sina styvbarn mer, när förhållandet med mannen tog slut. Och då hade de alltså hjälpt sina karlar igenom de jobbiga småbarnsåren, och samtidigt avstått från egna barn samt karriärmöjligheter som de kunde ha haft annars. Tacken för detta var: INGET.

...och samhället hjälper inte till heller. Före detta styvföräldrar har ingen umgängesrätt, det hjälper inte hur mycket föräldraroll de har tagit. I PRINCIP finns det en möjlighet att ansöka om umgängesrätt, för personer som inte är föräldrar men har haft en föräldraroll och stått barnen nära. Men i praktiken tar praktiskt taget ingen domstol upp ett sådant mål. De har nog med riktiga föräldrar som bråkar i vårdnadstvister, det är långa utrednings- och väntetider.
Citera
2026-06-24, 19:24
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Det är simparna som är trasiga.

Simpar som tar hand om en annan kvinnas barn hoppas på att få en ny unge med henne själv. Det kan han i många fall glömma. Hon bara utnyttjar hans plånbok och barnvakten
Får mig att tänka på Helena Bergström (som Ingrid Forsberg) i Black Jack (1990)!
Citera
2026-06-24, 20:02
Medlem
Nog var det nog det sjukaste argumentet jag har hört. Inte introducera barnen pga hög risk att dom kärar ner sig i partnern alltså?

Man börjar inte ett förhållande med att introducera ungarna, det säger sig självt, det är nånting som får växa fram pö om pö.
Har man barn själv från innan, oavsett om man är man eller kvinna så är det väl mer skumt om man håller dom ifrån partnern in absurdum.

För att återgå till ts, ja jag har haft förhållanden innan med kvinnor som redan hade barn. Inga problem, dom är oftast mera vettiga än tjejer/kvinnor som velar fram och tillbaka OM dom ska ha barn
Citera
2026-06-24, 20:03
Medlem
Personligen har jag inte stannat kvar i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare utan att jag själv haft barn. Dels för det inte funnits någon seriös intention med relationen. Dels för mina egna rädslor kring hur mycket jag var beredd på att investera i känslor när det fanns barn i bilden. Tänker att det inte är bara en person man tar in i sitt liv, och måste vara beredd på det och ta ansvar för det. Förmodligen som många skriver kan det nog gå bra, och det tvivlar jag heller inte på.

Däremot vet jag om en vän som prövade en relation med en kvinna som hade barn sen tidigare, han var förälskad och dom hängde 1,5år, men det höll inte.. pga kvinnans ex.man inte delade vårdnaden 50/50. Där ena partnern (kvinnan) stod för merparten av vårdnaden. Vilket innebar att merparten av helgerna präglades av att hänga med barnen också. Något som fick relationen att stanna av, när egentiden inte riktigt fanns mellan nya relationen (honom och henne).
Senast redigerad av rawjudge 2026-06-24 kl. 20:06.
Citera
2026-06-24, 20:20
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja har ni fått ångra det? Blev de jobbigare än va ni tänkt?

Om ja. Berätta va som blev jobbigt och om ni fortfarande är ihop
Nej de är fina och underbara och roliga.
Mest kul och de ser sina nya halvsyskon som sin egna bror och syster.
Jag hade ju själv barn sedan tidigare så det kändes inte alls konstigt om hon också hade ett par fina ungar.

Hade jag varit det minsta tveksamt så hade jag ju valt en annan kvinna.
Är man äldre så får man ofta acceptera att många av de vettiga tjejerna redan har barn.

Något som däremot var ett stort jävla fetnej var om hon hade gökat till sig blatteungar.
Ingen "white-trash" kärring för min del.
Citera
2026-06-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Även de mest olämpliga pappor får åtminstone umgängesrätt, ibland till och med obevakat umgänge trots att de redan varit våldsamma mot barnet alternativt utsatt det för sexuella övergrepp. Det har till och med varit vanligt (vet inte om det är det längre med vår nuvarande vettigare regering) att utlänningar som dömts för brott mot de egna barnen, har fått slippa utvisning FÖR BARNENS SKULL! För att det anses att umgänget är så viktigt, trots att barnen är livrädda för pappan och inte skulle önska något hellre än att han utvisades för gott.

Därför kan man vara säker på att en pappa som inte har någon kontakt med sina barn sedan förr antingen skiter i dem eller har gjort något MYCKET olämpligt mot dem. En sådan man ska inte avlas på mer.

Det är snarare du som lever kvar i 70-talet. Så fort en kvinna ens andas ”skyddade personuppgifter” är umgänge uteslutet. Det är något som kommer bli en stor rättsskandal i framtiden när dessa barn växer upp. Så sluta sprida ren dynga.

Däremot håller jag med om att en sådan man är helt uteslutet för mina systrar och döttrar, helt enkelt för att man inte chansar. Tragiskt för de oskyldiga män som råkar ut för detta, förhoppningsvis får de upprättelse i framtiden.
Citera
2026-06-24, 21:46
Medlem
Om barnets pappa är död och kvinnan är alldeles något extra så kanske. Annars finns det inte en man med något uns av värdighet som självmant tar sig rollen att uppfostra någon annans barn och dessutom frivilligt får en annan man indirekt introducerat i sitt eget liv
Citera
2026-06-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Därför kan man vara säker på att en pappa som inte har någon kontakt med sina barn sedan förr antingen skiter i dem eller har gjort något MYCKET olämpligt mot dem. En sådan man ska inte avlas på mer.

Man ska undvika en kvinna vars barns far dragit.

Finns även sjuka kvinnor som inte accepterar att barnens far har en relation med barnen utan att de ska styra och ställa gällande allt.

Bor man på andra sidor av landet, eller världen, så är det bäst för barnet att slippa konflikter. Finns ingen umgängesrätt att tala om ifall morsan drar nån annanstans med barnet.

Man kan som fader försöka ta kontakt i ett senare skede när barnet förstår mer, och mamman inte kan styra allt.

Jag tänker att det bästa man kan göra för sitt barn i dessa situationer är att vara en så stark, framgångsrik och mogen människa man bara kan bli. Sen när barnet får bestämma själv så fattar de ju vart de har det bäst. Hos psykosmamma eller stabilpappa.

Som pappa blir man lätt orättvist behandlad.

När barnet ser stabilpappa med fin ny familj och lyckliga halvsyskon så kommer ju poletten falla ner att det var morsan som var sjuk i huvudet.

Synd på barnen bara.
Senast redigerad av Benasque 2026-06-24 kl. 21:55.
Citera
2026-06-24, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PinkRazz
Nog var det nog det sjukaste argumentet jag har hört. Inte introducera barnen pga hög risk att dom kärar ner sig i partnern alltså?

Man börjar inte ett förhållande med att introducera ungarna, det säger sig självt, det är nånting som får växa fram pö om pö.
Har man barn själv från innan, oavsett om man är man eller kvinna så är det väl mer skumt om man håller dom ifrån partnern in absurdum.

För att återgå till ts, ja jag har haft förhållanden innan med kvinnor som redan hade barn. Inga problem, dom är oftast mera vettiga än tjejer/kvinnor som velar fram och tillbaka OM dom ska ha barn
Barn har inget med en ny partner att göra. Det blir bara pinsamt för alla parter
Citera
2026-06-24, 23:51
Medlem
Problemet med att generalisera för mycket och ha hårda principer för sånt här som inte går att påverka är att man riskerar bli ensam och gå miste om fina relationer.

Svaret är att det beror på, är det en bra partner på andra plan med delade grundvärderingar så är det synd att spola för att personen har barn sedan tidigare. Det kan vara äldre barn som klarar sig själva eller unga som tar till sig en styvförälder, kanske är det aktuellt med egna barn om det är intressant.

Hur är relationen med den andra föräldern, hur involverade vill och får man vara med barnen, vill du ha egna barn och din partner är öppen för detta? Är det familjeliv på agendan eller ett särboförhållande och står ni på gemensam grund där? De frågorna är kanske viktigare än om personen har x eller y.

Finns värre bagage att stöta på som kan vara svåra att upptäcka i början. Lita på magkänslan, är det ren och skär ångest eller nyfikenhet blandat med en lätt oro? En bra början kan vara att lyfta frågan med den tilltänkta partnern och studera reaktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in