2026-06-25, 23:51
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är det verkligen obligatoriskt att mannen (utan barn sen innan) måste uppfostra barnen som te.x båda är tvåsiffrigt i ålder?

Om det är 50/50(VV), tar väl biologiska pappan det ansvaret på hans vecka och mamman tar ansvaret på sin vecka. Den nya mannen har inget uppfostringsansvar...eller egentligen något ansvar för barnen alls.
Nej, egentligen inte.

En mycket kapabel förälder kan ta hand om sin egen familj innan den blir hel.

och efter tvåsiffrig ålder tror jag det är uppfostran på ett annat sätt men den dagen den sorgen.

Det är väl konstigt om den nyintroducerade "familjemedlemmen" inte ska vara med i familjen och bestämma?

Det är en "package deal" och det kommer med fördelar och nackdelar och det kan ju se lite olika ut från fall till fall.

"har ni fått ångra det? Blev de jobbigare än va ni tänkt?"
Man kanske inte vågar ta steget i handling och satsa på en sådan relation om man oroar sig för mycket.

Jag lever med ett motto att göra det jag är rädd för och inte vågar. Bättre beslut än beslut gjorda i rädsla. Man kan inte heller ångra något man inte gjort, då ångrar man sig snarare att man inte gjort något och vill man kan man ta lärdom av andras lärdomar för att snabba på sin egen utveckling på vägen.
Citera
2026-06-26, 01:07
Medlem
Ja, det blev jobbigt, inte pga själva barnet, utan pga exet som alltid bråkade och ställde till det och la sig i allt.
Vi var sambo i flera år, men det var länge sen nu.
Hade jag varit singel nu på äldre dagar och med egna barn, hade jag inte haft något emot att träffa en partner med barn.
Citera
2026-06-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast skyddade personuppgifter är enormt svårt att få i Sverige. Vi ska ju vara "ett öppet samhälle". Och ofta släpper myndigheterna uppgifterna fria igen efter något/några år, det är inte för alltid ens om man får igenom det.

Återigen visar du vilken total frånvaro av kunskap du besitter. Skyddade personuppgifter har fullkomligt exploderat. Det är en rättsröta i nivå med tvångssteriliseringarna, det kommer bli svindyrt för samhället både när det kommer till skadestånd och trasiga människor.

Citat:
Dessutom slarvas det enormt mycket på olika myndigheter - t.o.m. domstolar - så pappan/mannen får ofta ut uppgifterna ändå.

Och då blir det umgänge för pappan tänker du? Du är ju totalt stendum. Sluta sprida ”information” inom områden du har noll koll på.
Citera
2026-06-27, 19:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Återigen visar du vilken total frånvaro av kunskap du besitter. Skyddade personuppgifter har fullkomligt exploderat. Det är en rättsröta i nivå med tvångssteriliseringarna, det kommer bli svindyrt för samhället både när det kommer till skadestånd och trasiga människor.

Och då blir det umgänge för pappan tänker du? Du är ju totalt stendum. Sluta sprida ”information” inom områden du har noll koll på.

Det är inte SÅ många år sedan jag hade med de här frågorna att göra i mitt arbetsliv. Men om det är sant att det har blivit lättare för en misshandlad kvinna - eller ett misshandlat barn + dess mamma (eller i förekommande fall pappa) att få skyddade personuppgifter, så är jag glad för det.

Den förälder som har förlorat vårdnaden kan bli farlig i det läget. Det händer flera sådana fall per år bara i Sverige, att en förälder dödar sitt/sina barn (och ibland även sig själv, men oftast fegar de ur), för att hämnas på den andra föräldern. Den som FICK vårdnaden. De känner sig så besegrade och förnedrade och kränkta att inget annat spelar någon roll, än tillfredsställelsen när de kan säga till den andra föräldern att "OK du fick vårdnaden, men nu ser du dem aldrig mer ändå".
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-27 kl. 19:12.
Citera
2026-06-27, 20:33
Medlem
Citat:
Det är inte SÅ många år sedan jag hade med de här frågorna att göra i mitt arbetsliv. Men om det är sant att det har blivit lättare för en misshandlad kvinna - eller ett misshandlat barn + dess mamma (eller i förekommande fall pappa) att få skyddade personuppgifter, så är jag glad för det.

Självklart tycker du det är positivt eftersom du är totalt pantad. En normalfuntad person anser att det måste finnas faktiska belägg utöver någons sagor för att man ska kunna få skyddade personuppgifter, att man först efter rigorösa kontroller av fakta ska kunna behålla dessa efter det inledande skedet när man tar det säkra före det osäkra. Sunda människor anser också att det ska utdelas extremt hårda straff för personer som far med osanning och missbrukar systemet, minst dubbla straffvärdet av det som de anklagar sin påstådda förövare för.

Citat:
Den förälder som har förlorat vårdnaden kan bli farlig i det läget. Det händer flera sådana fall per år bara i Sverige, att en förälder dödar sitt/sina barn (och ibland även sig själv, men oftast fegar de ur), för att hämnas på den andra föräldern. Den som FICK vårdnaden. De känner sig så besegrade och förnedrade och kränkta att inget annat spelar någon roll, än tillfredsställelsen när de kan säga till den andra föräldern att "OK du fick vårdnaden, men nu ser du dem aldrig mer ändå".

Rent skitsnack, det är extremt ovanligt, och de fall som faktiskt förekommit har utnyttjats maximalt i politiskt syfte. Det är också extremt sällsynt att dessa män inte uppvisat tydliga varningssignaler långt innan en normalfungerande person skulle välja att bilda familj med denne. Vi kan inte ha en situation där totalt dysfunktionella män och kvinnor sätter agendan för resten av befolkningen, och dessutom öppnar upp för missbruk i vårdnadstvister.

”Tintin”-fallet är ett utmärkt exempel som utnyttjades i politiska syften. Förhören med pappan ligger ute på Youtube om man vill skapa sig en uppfattning om förövaren. Den kvinna som väljer att bilda familj med en man av den ”kalibern” är inte fullt fungerande och bör inte komma i närheten av barn överhuvudtaget. Lösningen i dessa fall är att man omhändertar barnen då båda föräldrarna är totalt olämpliga, så kan de döda varandra bäst de vill sen. Att låta dessa djupt dysfunktionella personer sätta agendan för resten av befolkningen är totalt hjärnsläpp.
Citera
2026-06-28, 14:12
Medlem
Beror väl på om du vill ha egna barn. Om hon har två barn eller fler är det ju ganska osannolikt att hon vill föda fram fler barn med dig eftersom man oftast är färdig med barn.
Citera
2026-07-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaTrappa
Beror väl på om du vill ha egna barn. Om hon har två barn eller fler är det ju ganska osannolikt att hon vill föda fram fler barn med dig eftersom man oftast är färdig med barn.
Det är inte så osannolikt, känner till rätt många som skaffat fler barn med ny partner.
Citera
2026-07-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaTrappa
Dock är det en rejäl red flag att hon söker en simp att vara barnvakt åt hennes ungar, och öppna plånboken varje gång det behövs
Citera
2026-07-04, 11:06
Moderator
Sun Rulers avatar
Läste att par som skaffar barn innan de gifter sig skiljer sig betydligt oftare än de som gifter sig först.

Analogt med detta så undrar jag hur statistiken ser ut för de som träffar någon med barn sedan tidigare.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in