Citat:
Jag vet inte om barnet har ett handikapp eller inte. Men jag lutar mer åt att det är min syster som misslyckats med sitt föräldraskap och det jag främst ifrågasätter är varför hon gör allt åt honom hela tiden, hon säger att han kan inte laga mat, han kan inte städa, han kan inte söka jobb, han kan inte hantera en tvättmaskin, Han kan inte... men konstigt nog så kan han sitta vid datorn och lära sig avancerade datorspel, hur är det ens möjligt om han inte klarar någonting annat alls överhuvudtaget?
Men du gav en del intressanta funderingar till mig, jag borde nog bli mer öppensinnad, ja varför vara så envis?
Kanske borde ha med ungen ändå vid nästa utflykt.
Men du gav en del intressanta funderingar till mig, jag borde nog bli mer öppensinnad, ja varför vara så envis?
Kanske borde ha med ungen ändå vid nästa utflykt.
Låter som autism blandat med ADD. Då kan man vara superduktig inom sina områden men man är HOPPLÖS i hemmet. Även de som har mildare former av detta (ungen verkar ha medelsvår form) som är självständiga, flyttar hemifrån tidigt, pluggar, har ändå denna snedfördelning. De har ett eget hem men kanske med sin "specifika ordning" där personen själv vet var allt är men det ser ut som en soptipp. Personen kan t ex vara skitduktig i matte men knyter sig i magen när han ska diska ett par gafflar och en tallrik.
Han kan absolut lära sig andra saker, men man ska vara medveten om att om det sällan finns ett driv att göra hushållssysslor för normala, så det blir ännu värre för honom. För en person med det handikappet är uppgiften att "torka av bordet" inte EN sak som för andra. Det är, veta var trasan är, sätt på vatten, kolla temperaturen, blöt trasan, vrid ur trasan, gå till bordet, tänk ut vilken del som ska torkas först, börja torka, gå tillbaka till kranen, sätt på vattnet, kolla värme, blöt trasan, vrid ur trasan, sätt trasan på sin plats. Jämför med att sitta vid datorn. Det händer massor bara du trycker på en knapp, och vill du att något annat ska hända trycker du på en annan knapp. Det händer mycket på lite ansträngning.
De flesta med ADD är deprimerade. Finns inte tillräckligt med dopamin i skallen för att man ska vara glad. Men handlar inte om någon avgrundsdjup depression. Har man autism kan man uppleva massor av känslor utan att det syns i ansiktet.
Jag tror inte att en bättre uppfostran fått honom att vara normal. Som sagt kan man inte uppfostra fram dessa handikapp.
Däremot borde hon ju sökt hjälp för honom. Antingen finns det saker hon vet som hon inte berättar för dig, eller också är hon blind för hans handikapp. Det finns många som förnekar att dessa sorts handikapp finns, kanske är hon en av dem? Som tycker att man överdiagnostiserar för "förr fanns ju inte dessa problem". Hon kanske gjort honom en björntjänst som bara försöker få honom "glad" genom att han får vara med. Istället för att ta reda på vad allt detta beror på.
Och vissa får mer problem i tonåren, hjärnan ändras för alla då. Kraven ökar dessutom. När man är barn så har man sitt schema som upprepas varje dag, någon annan bestämmer vad som ska hända och när och man bara glider med. Det är också vanligt att autistiska barn är utåtriktade innan och inåtvända efter tonåren.