2026-06-24, 17:26
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Och din syster lär ju vilja ha med sin son, så du kommer inte få det som du vill.

Finns ingen på Flashback som kan trolla fram någon magisk mening du kan säga till din syster så att hon bara lämnar sin curlade son hemma medan hon själv drar iväg på semester. Hade det varit möjligt så skulle jag såklart skriva det, men detta är tyvärr den dystra sanningen.
Tack för ett rättframt och ärligt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Det du kan göra är att fråga din syster om hon har oro för sonen, riktig oro.
Säger hon ja, så stöttar du henne i att söka hjälp, diagnos, rehabilitering.

Hon har uttryckt oro. Men vad jag känner att det kan vara lite för sent nu, han är ju eller i alla fall snart vuxen.
Citera
2026-06-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Han dricker ingen alkohol alls, han dricker inte ens kaffe. Han uppvisar inte några interaktiva sociala funktioner, han visar inga intressen eller andra färdigheter, förutom att sitta vid datorn. Om han så skulle visa upp någon form av exekutiv funktion, om än lite galenskap eller möjligen ut och festa så skulle det nästan vara välkommet. Men tyvärr icke.

Han är bara intresserad av en sak, sitta vid datorn och spela. Och en sak till om inte datorn finns i närheten, spela på sin smartphone.
Låter som han har autism eller nåt. Om det är hans liv låt han leva så bjud ut din syster du.
Citera
2026-06-24, 17:32
Avstängd
OP jag har en syster vars son är exakt som du beskriver. Sjukt vad det stämmer. Samma ålder med. Han har diagnosticerad autism. Han är bland dom tråkigaste personerna som finns att vara runt med sin mobil eller tv-spel ihop med overearhörlurar.

Går inte att resonera med alls och det finns inget intresse, moral, eller heder i hur han är. Han vill ingenting. Nu har hans stillasittande även resulterat i att han blivit kraftigt överviktig och har förutom att han redan är en stor belastning för alla runt samt hela samhället, blivit ett sjukdomsfall pga sin feta röv.

Förstår att du inte vill fira semester med en sådan, men då måste du antagligen skippa att träffa systern också. Det är nog det hälsosammaste för din egen del.
Citera
2026-06-24, 17:38
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
OP jag har en syster vars son är exakt som du beskriver. Sjukt vad det stämmer. Samma ålder med. Han har diagnosticerad autism. Han är bland dom tråkigaste personerna som finns att vara runt med sin mobil eller tv-spel ihop med overearhörlurar.

Går inte att resonera med alls och det finns inget intresse, moral, eller heder i hur han är. Han vill ingenting. Nu har hans stillasittande även resulterat i att han blivit kraftigt överviktig och har förutom att han redan är en stor belastning för alla runt samt hela samhället, blivit ett sjukdomsfall pga sin feta röv.

Förstår att du inte vill fira semester med en sådan, men då måste du antagligen skippa att träffa systern också. Det är nog det hälsosammaste för din egen del.
Det som blir lite jobbigt är att det inte blir som en semester, det är som man är med ett vårdfall på hajk. Värst är då han tröttnar och börjar gnälla om att åka hem, då ska det vara verkställan omedelbart. Måste vara ett symtom på gravt skärm och spelberoende, det ska vara omedelbar tillfredställelse så tålamodet i det verkliga livet är nästintill noll.
Citera
2026-06-24, 17:43
Avstängd
Citat:
Det som blir lite jobbigt är att det inte blir som en semester, det är som man är med ett vårdfall på hajk. Värst är då han tröttnar och börjar gnälla om att åka hem, då ska det vara verkställan omedelbart. Måste vara ett symtom på gravt skärm och spelberoende, det ska vara omedelbar tillfredställelse så tålamodet i det verkliga livet är nästintill noll.

Lider med dig. Jag hade sagt som det var till min syster. Jag pallar inte vara medvårdare av din son, så jag kommer semestra på egen hand i år.
Citera
2026-06-24, 17:46
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Jag har sagt till min syster att jag tror att pojken kan vara deprimerad. Han uppvisar inga leenden eller känslor överhuvudtaget utan har bara ett stelt och något surt ansikte. Min syster menar att han inte alls mår dåligt, men jag har ifrågasatt det påståendet flera gånger och undrat hur bra man kan må om man sitter vid en skärm oavbrutet under sin hela sin uppväxt. Det påminner om ett missbruk som i sin tur kan skapa en depression, ersätt skärmen med knark eller alkohol så skulle man direkt se sambandet.
Det du beskriver ser jag i sonen till kvinnan som jag har en slags kk relation med. Han är 19 år, överviktig, sitter framför datorn och spelar onlinetrams hela hans vakna tid förutom när han äter. Jag har slutat hälsa på hos dom då jag inte tål situationen, hon har även en 17 årig son som verkar vara på samma väg. Han umgås aldrig med andra, gillar att plantera växter på terassen, baka tårtor och sjunga till musik med enbart sångerskor...

Finns det någon far med i bilden? Fadern till de två dysfunktionella mupparna jag nämner bor i en annan stad och vill inte veta av sina avkommor. Han betalar sin månadsavgift och ångrar säkert att han inte ordnade vasektomi när det begav sig.
Citera
2026-06-24, 17:53
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Han byggde lego som liten och var intresserad av rymden också. Han var otroligt rörlig och var med då vi gick i skogen och då kan var 9 år så var han med grabb i samma ålder och sprang med lite då vi småjoggade o skogen mm, han skrattade en hel del och skojade med morbror. Det frenetiska spelandet började efter 10 års ålder och systern beklagade sig till mig hur mycket han satt och spelade och att han aldrig gick ut ungefär vid 13 års ålder... Jag bedömer det som att hans datorspelande eskalerade vid 12-13 års ålder för sedan dess har jag bara sett honom sitta med datorn hemma eller vara i stort sett okontaktbar med mobilen i andra sammanhang.

Har du pratat med honom mellan fyra ögon, verkligen intresserat dig och frågat hur han har det? Har du pratat med honom om minnen ni delar? Har du någon gång sagt att du uppskattar honom - eller något han gör?
Citera
2026-06-24, 17:59
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Har du pratat med honom mellan fyra ögon, verkligen intresserat dig och frågat hur han har det? Har du pratat med honom om minnen ni delar? Har du någon gång sagt att du uppskattar honom - eller något han gör?

Jadå det har hänt att jag pratat med honom mellan fyra ögon även om just det var för ett antal år sedan. Men senast så sa jag till honom att det var ju toppen att du fixade gymnasiet, då är det bara att gå vidare nu då, han svarade "tack"kort med mycket låg röst men gav inga andra läsbara reaktioner. Med tanke på att han numera inte gör någonting annat än sitter med datorn (eller smartphone) så är det svårt att uppskatta honom för något annat eftersom han gör inget annat. Inte ens hans egen mor klarar av att nå fram till honom, för det enda han är intresserad av är att sitta och spela vid datorn. Är man intresserad av datorspel så har man kanske en hel del att prata med honom om annars inte. Tänk om jag bara var intresserad av fia med knuff som jag satt med 24/7 och ingen annan kan prata med mig såvida det inte handlar om fia med knuff, snacka om att vara begränsad.
Citera
2026-06-24, 18:19
Medlem
Finns risken att han är autistisk bör ni undvika drastiska åtgärder utförda av dig eller syrran personligen. Tar ni dator och telefon t ex är det 50/50 om kniven åker fram. Jag hade ljugit ihop en historia för myndigheter i syfte att få honom LPTad och utredd och förhoppningsvis hjälpt på det sättet. Det skulle ses som ett enormt svek såklart men kanske blir det enklare för honom att förlåta om han får adekvat behandling för sitt handikapp som ett resultat. En sak är säker, att låta en förmodad autist fostra sig själv online är inte säkert någonstans, det har vi ett par decennier av massmediala massmord som bevis på.
Citera
2026-06-24, 18:55
Medlem
Svårt det där. Man får komma ihåg att det är en känslig ålder men samtidigt låter det som grabben behöver en uppsträckning. Du kanske får försöka ta upp det på något sätt med systern men på ett delikat sätt, om det nu går…
Citera
2026-06-24, 18:58
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag har ett problem, jag vill umgås med min syster men orkar inte med att hennes son är med.
Han är 19 år och gör aldrig någonting, sitter bara vid datorn all sin fritid och lagar inte mat och städar inte själv, han är till synes blasé på precis allt förutom datorspel och smartphone. I sociala sammanhang glor han bara i mobilen, han är genuint ointresserad av precis allt och han vare sig hälsar eller har någon hyfs överhuvudtaget, han är som en zombie.

Nu till frågan: Då vi har varit på utflykter och så vidare jag och min syster då han har varit med så är han skittråkig han får mitt humör att bli dåligt, han pratar inte om någonting och sitter bara med sin jävla smartphone, om man ska äta så måste min syster passa upp på honom, fråga precis vad han ska ha och han är kräsen kan inte äta det och han kan inte äta på restauranger osv, han är gnällig och bortskämd och i stort sett de enda gånger han pratar är om han blir grinig och vill åka hem och då ska alla dansa efter hans pipa och åka direkt, annars blir han tjurig. Killen är som en jättebäbis. Jag vill umgås med min syster i sommar, men om han ska med så vill jag inte för jag har tröttnat på ungen.

Är det elakt av mig att inte vilja ha med min systers nittonåriga jättebäbis om vi ska på utflykt,
eller är det en rimlig känsla?

Hur kan jag på bästa sätt säga att jag inte vill ha med barnet utan att såra henne?

Varför vill han följa med på utflykt med er?
Han hade haft det bättre hemma.
Börja med att fråga din syster det.

Men egentligen är det synd om pojken, din syster gör allt för att förstöra för honom när hon inte stöttar honom till att klara sig själv.
Han kommer att sluta som hemlös om det händer henne något.

Förstår att det inte är kul men försök stötta henne att hjälpa honom innan du fattar ett beslut att sluta umgås.

Lycka till!
Citera
2026-06-24, 19:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Jag har tänkt så också, jag har så svårt att begripa. Då jag var 19 så låg jag ju och knullade brudar i min egna lägenhet, men den här grabben går på bio med mamma på helgen (om mamma tar initiativet), kan inte ens koka ett ägg, umgås inte med några egna kompisar alls, går inte ut om inte mamma säger att vi måste gå en promenad även om solen står i högan sky. Han har dock klarat gymnasiet, men han har aldrig jobbat och visar inget intresse att vilja jobba. Han verkar sakna intressen, eller för att förtydliga; Han är bara (vad jag vet) intresserad av två saker- Datorspel och sin smartphone.

Har du föreslagit för din syster att ni åtminstone vid något tillfälle ska umgås bara hon och du och göra vuxna saker?

En fundering, hur stor del av ditt sociala behov får du från umgänget med din syster? Det är inte så enkelt att du bara ska skaffa dig en tjej och dra ner lite på hänget med syrran? Så kanske de gånger du träffar henne också kan bli mer kvalitativt utan 19-åringen.

-Edit- apropå diagnos så är det en aldrig försent. Ett av mina exflickvänners mamma fick ADHD-diagnos vid femtio vilket var en stor hjälp för henne. Mycket strul för omgivningen hade kunnat undvikas om det hade kommit fram tidigare i deras liv.
Senast redigerad av handtralala 2026-06-24 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in