2026-06-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Undrar om det är på grund av antibiotikan som hon vill ha remiss till magochtarm 🥲 att hon inte kan vänta på att den återställer sig… har hittills inte sett så mycket som är snällt för magen förutom typ den yoghurten

Frågan är hur mycket yoghurt hon faktiskt
Äter. Hon påstod igår att hon åt en halv liter yoghurt en timme efter hon hade ätit middag.
Citera
2026-06-24, 10:58
Medlem
Det kan mycket väl vara så att hon har gikt. Men jag är övertygad om att hon satt diagnosen själv. Inte att en doktor givit henne diagnosen. Alice vet om den här tråden och att hon inte blir trodd. Hade hon fått ett läkarutlåtande på papper eller en skriven diagnos i sin journal hade hon lagt ut den i storys snabbt som attan för att bevisa att hennes besvär faktiskt stämmer.
Det är också något som är ganska "smart" att göra om man inte blir trodd.

Hennes historier går inte ihop.
Hon säger en sak och gör en annan.
I hennes fall borde det komma upp bilder på mat med texten "jag ska nu ändra min kost till näringsrik kost och kost som ska vara bra för dessa besvär, jag ska göra allt jag kan för att läka min kropp inifrån till den nivån att jag lever dagarna och inte bara överlever"

Jag har en kronisk sjukdom där jag får hjälp med behandlingar och mediciner, men det absolut största jobbet (och förändringen) har jag gjort själv.
Dels träning men framförallt kosten var min brytpunkt! Jag är så överlycklig för det. Det går inte att beskriva skillnaden på mitt mående idag.
Jag la till, ändrade och uteslöt vissa saker i min kost. Det tog ett år innan jag på riktigt märkte en väsentlig skillnad.
Jag vägrar leva mitt liv sjuk, bara för att jag är sjuk...
Det är ingen näring i proteinbars, du får lite extra protein bara...
Alice vill inte vara frisk. Punkt. Och detta VET hon om.
Snälla Alice. Tro det eller ej men jag bryr mig! Du irriterar, frustrerar och triggar mig...men! Jag bryr mig. Vänd på skutan. Gör det du kan! Börja läka dig själv inifrån. Inte bota, men hjälp kropp och knopp till ett bättre leverne.
Citera
2026-06-24, 12:09
Medlem
I mars skrev hon att hon aldrig ska söka vård igen när hon får komma hem.
Nu "min vårdcentral har aldrig varit så trevliga och snabba på att hjälpa mig sen jag blev utskriven från sjukhuset ... undra om dom har dåligt samvete och hunnit anmäla sig själva än".

Undra vad hon får för snabb hjälp nu?
Alla förstod att hon ljög när hon sa att hon aldrig skulle söka hjälp såklart. Tog väl inte alls lång tid innan hon började skriva massa på 1177, det är ju hennes heltidsjobb att vara sin egen läkare, eller något liknande har hon sagt.
Citera
2026-06-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Under10
Det kan mycket väl vara så att hon har gikt. Men jag är övertygad om att hon satt diagnosen själv. Inte att en doktor givit henne diagnosen. Alice vet om den här tråden och att hon inte blir trodd. Hade hon fått ett läkarutlåtande på papper eller en skriven diagnos i sin journal hade hon lagt ut den i storys snabbt som attan för att bevisa att hennes besvär faktiskt stämmer.
Det är också något som är ganska "smart" att göra om man inte blir trodd.

Hennes historier går inte ihop.
Hon säger en sak och gör en annan.
I hennes fall borde det komma upp bilder på mat med texten "jag ska nu ändra min kost till näringsrik kost och kost som ska vara bra för dessa besvär, jag ska göra allt jag kan för att läka min kropp inifrån till den nivån att jag lever dagarna och inte bara överlever"

Jag har en kronisk sjukdom där jag får hjälp med behandlingar och mediciner, men det absolut största jobbet (och förändringen) har jag gjort själv.
Dels träning men framförallt kosten var min brytpunkt! Jag är så överlycklig för det. Det går inte att beskriva skillnaden på mitt mående idag.
Jag la till, ändrade och uteslöt vissa saker i min kost. Det tog ett år innan jag på riktigt märkte en väsentlig skillnad.
Jag vägrar leva mitt liv sjuk, bara för att jag är sjuk...
Det är ingen näring i proteinbars, du får lite extra protein bara...
Alice vill inte vara frisk. Punkt. Och detta VET hon om.
Snälla Alice. Tro det eller ej men jag bryr mig! Du irriterar, frustrerar och triggar mig...men! Jag bryr mig. Vänd på skutan. Gör det du kan! Börja läka dig själv inifrån. Inte bota, men hjälp kropp och knopp till ett bättre leverne.

100%! Om hon kan gå så långt att hon svälter sig själv för att få olika följdsjukdomar så att hon får somatiska besvär och kan få sympatier (plus mammans uppmärksamhet) pga det, så kommer hon ALDRIG göra något för att bli bättre. Aldrig!

Och jag håller med, det är vansinnigt att hon aldrig lagt upp ett enda bevis på att hon faktiskt har en sjukdom. Det enda man sett svart på vitt är läkarens utlåtande om att hon riskerar refeeding syndrom, att hon her en komplex personlighetsstörning, att hon smugglat in laxermedel etc. Sen får man dra slutsatserna själv av det…
Citera
2026-06-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Frågan är hur mycket yoghurt hon faktiskt
Äter. Hon påstod igår att hon åt en halv liter yoghurt en timme efter hon hade ätit middag.

Ja, jag tror nästan mer på att hon inte äter någon vanlig mat 😂 allt man ser som är hennes tallrik är alltid yoghurt, men allt med vanlig mat är alltid Leos eller mammans
Citera
2026-06-24, 19:11
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ja, jag tror nästan mer på att hon inte äter någon vanlig mat 😂 allt man ser som är hennes tallrik är alltid yoghurt, men allt med vanlig mat är alltid Leos eller mammans
Får också känslan av att hon enbart äter proteinbars, yoghurt med fun light i, och någon enstaka kakbit.

Det var lite konstigt att hon nämnde någon gång att hon aldrig äter frukost men blev "tvingad" på "IVA" (psyk) och fick då yoghurt med saft i, därför blev det en rutin hon höll kvar efter utskrivning. Det tyckte jag var mysko eftersom hon beskrev vårdtiden som så otroligt traumatisk - så varför hålla kvar i en maträtt man vant sig vid under sina mest traumatiska veckor någonsin?
Citera
2026-06-24, 21:33
Medlem
Citat:

Ja det första jag tänkte var oj tror hon att vi ska gå på att hon både åt middag och en halv liter yoghurt. T.o.m. jag skulle vara för mätt för det. Det var lika uppenbart som när hon tidigare visade upp att hon ”åt” två portioner med mat mat från hennes systers restaurang. Eller att hon efter nån timme efter hon ätit massa pizza och kebab, tryckte i sig massa tårta och kakor (eller nåt liknande) för hon blev så hungrig. De flesta människor är fortfarande mätta efter det.
Citera
2026-06-25, 15:13
Medlem
Tänk att Alice inte ens kan skriva ett fint hyllningsinlägg till sin mamma utan att slänga in pikar om sjukvården...
Tycker synd om Alice, hennes fixering vid påhittade sjukdomar har gjort hennes liv så isolerat och begränsat. Hennes mamma och bror går iallafall till jobbet och umgås med sina kollegor, men Alice har inte en enda relation utanför lägenheten? Inga aktiviteter eller intressen förutom att vara instängd hemma och baka och uppdatera sociala medier hundra gånger om dagen. Vad synd att inget förändrades efter att hon tvångsvårdades på psyk. Alice och hennes mamma har ju en väldigt speciell relation eftersom mamman är Alice enda kontakt, resten av Alice sociala kontakt består av meddelanden med sjukvårdspersonal på 1177 eller fibromyalgi-tanter som kommenterar hennes sociala medier.
Citera
2026-06-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbirdz
Tänk att Alice inte ens kan skriva ett fint hyllningsinlägg till sin mamma utan att slänga in pikar om sjukvården...
Tycker synd om Alice, hennes fixering vid påhittade sjukdomar har gjort hennes liv så isolerat och begränsat. Hennes mamma och bror går iallafall till jobbet och umgås med sina kollegor, men Alice har inte en enda relation utanför lägenheten? Inga aktiviteter eller intressen förutom att vara instängd hemma och baka och uppdatera sociala medier hundra gånger om dagen. Vad synd att inget förändrades efter att hon tvångsvårdades på psyk. Alice och hennes mamma har ju en väldigt speciell relation eftersom mamman är Alice enda kontakt, resten av Alice sociala kontakt består av meddelanden med sjukvårdspersonal på 1177 eller fibromyalgi-tanter som kommenterar hennes sociala medier.
...och unga tjejer/kvinnor med liknade ätstörningshistorik eller pågående. Det där är så farligt när de triggas av varandra. En del av sjukdomen tyvärr. Sen är ätstörningsvården i sig ett kapitel för sig. I regel BARA fokus på att komma upp i vikt, när du gjort det "är du frisk" och får sällan någon mer hjälp eller stöd om du inte söker det själv. Med så sjuk hjärna kommer ytterst få sig för att göra det. Många vill vara sjuka i fred och går upp sina kilon för att slippa vården och tillsynen.
Citera
2026-06-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbirdz

Tycker till och med inlägget började handla om henne …
Citera
2026-06-25, 18:37
Medlem
"Vi nämner inga namn på företag eller så här"
Står företagets namn med stora bokstäver på godisarna 🤦🏼‍♀️ förlåt, men är hon trög? Eller missförstår jag henne och det är jag som är trög?

"Finns många företag som har sockerfria godisar men dom om något godis smakar kemiskt och inte tuggvänligt för tänderna går nästan sönder."
Citera
2026-06-25, 19:51
Medlem
Scenen när Alice filmar mamman och Leo där dom sitter och äter, varför sitter hon inte med och filmar vid bordet? Märkligt…
Och sättet mamman berömmer maten (salladen) på låter som om hon lagat värsta restaurangmiddagen. Mamman är verkligen hennes största supporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in