2026-06-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
hahahah.
Vilken skada hade drönaren kunnat göra om han hade kraschat med den?
Min "leksaksdrönare" gör ca 50-60km/h och då är rotorvarvtalet 10-15000 rpm.

Vad tror du själv skulle kunna hända om den träffar dig på näsan? Eller bara dina shortsklädda ben?
Eller flyger in på tant Lisas balkong på 5 våningen där hon sitter och löser korsord? In i framrutan på en bil eller på visiret på en mc-förare?

Det finns många lagar och regler att känna till vid drönarflygning, oavsett klassning på drönaren. Den kanske vanligaste regeln det bryts mot är flygning över folksamlingar eller obehöriga personer, tätt följd av flygning i flygförbudszoner.
Citera
2026-06-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Om drönaren faller mot marken okontrollerat för att motorn slutat driva propellrarna så kan den uppnå en hastighet av 40 till 60 km i timmen. Fartvinden gör så propellrarna gör autorotation och denna effekt bromsar upp drönaren effektivt.

Annars kan fallande objekt komma upp i 200 km i timmen.

Så åtminstone mindre drönare är inte speciellt farliga. Även om de faller mot marken okontrollerat.

Så det är en överdriven rädsla för drönare.
Hur ser du på risken när den i normaldrift flyger rakt fram med rotorvarvtal på drygt 10000 rpm, 50-60 km/h?
Citera
2026-06-24, 09:00
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej det är inte Snickers. Snickers har en mer koncentrerad vikt och gör mer ont att få i huvudet än en drönare.

Enligt den där kartan är ju hela jävla Stockholm en anti-drönar-zon. Konstigt då att man ser folk som kör drönare hela tiden i innerstan?

Men nu handlar inte tråden om att det möjligen skulle vara förbjudet att flyga drönare i Rålis utan om att det tydligen är förbjudet att köra mini-drönare på fyllan.

Blev det jobbigt när du hade fel?

Det har varit alltså både olagligt och på en plats med flygförbud. Att framföra olika fordon påverkad har väl ändå varit olagligt länge?
Citera
2026-06-24, 09:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det var ingen racingdrönare han flög. Han ska väl ändå dömas för faktiska omständigheter, eller hur? Sedan är domen en annan fråga, för sträng eller för mild.

Men läs med vem jag för argumentationen med initialt. Personen jämför med snickers. Spannet med jämförelser var därför ganska stort.

Jag kan nog anse att det var I strängaste laget, men att flyga i zon med flygförbud, påverkad av alkohol är fortfarande olagligt.

Men vi vet ju inte om han bråkade med poliserna etc? Det finns ju flera fall av brott mot knivlagen som är helt borta med. Men samtidigt finns det flera fall där polisen varit snällare om man inte börjat argumentera med dem etc.
Citera
2026-06-24, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Blev det jobbigt när du hade fel?

Det har varit alltså både olagligt och på en plats med flygförbud. Att framföra olika fordon påverkad har väl ändå varit olagligt länge?

Ja jag hade fel om flygförbuds-zonen. Tack för att du klargjorde det.

Men nu är det inte därför mannen blev åtalad. Han blev åtalad för att han kört en mini-drönare på fyllan och det är det tråden handlar om.

Själv tycker jag att det är urlöjligt. En liten flygfarkost som väger som en gurka är inget fordon. Det är en leksak. Om detta är olagligt borde det vara olagligt att leka med vilken leksak som helst som kan åka upp i luften eller rakt fram (bollar, radiostyrda bilar, radiostyrda båtar osv).
Citera
2026-06-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Precis jag delar din uppfattning.

Då kan vi ju lika gärna förbjuda att dricka alkohol överhuvudtaget. Det medföljer ju endel risker med det.

Eller införa klara och tydliga regler för drönare och fylla.

Känns lite som att framtiden krockade med gammalt sunt bondförnuft här.

Och förnuft och alkohol är inte samma släktgrupp.

Hårt straff tycker jag.
"Eller införa klara och tydliga regler för drönare och fylla."

Det är just det som finns. Det regleras i luftfartslagen och gäller alla luftfartyg (dit drönare räknas).
Citera
2026-06-24, 09:50
Medlem
Blaskas avatar
Han måste väl dragit ögonen till sig om han ska bli plockad? Typ kört drönaren kasst?
Citera
2026-06-24, 09:59
Medlem
GiveMeHeads avatar
Om jag kör radiostyrd bil som kommer upp i 60-80 km/h efter några öl, riskerar jag körkortet då? En sån bil kan ju orsaka personskador om man kör på någon.
Citera
2026-06-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Ibland får man acceptera att livet inte är säkert. Man kan för helvete inte bötfälla människor för rattfylleri för att de flyger modellhelikopter. För det är vad en drönare är, en flygande leksak. Vad blir nästa sak? Ska jag få körkortet indraget för att jag kör radiostyrd bil på fyllan? För tänk om bilen träffar ett spädbarn som kryper runt på marken och slår det i huvudet så att skallen spricker?

Känns som då kan de dra körkortet för hundratusentals cyklister varje sommar också
Citera
2026-06-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det låter inte klokt men kanske ligger det mer bakom det hela? "Två öl till lunch" och 0,9 promille i blodet rimmar inte...

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
0,9 promille är en ganska skaplig berusning ändå. Men Kai kanske är härdad. Dottern hans är det säkerligen.
0,47 promille enligt inlägg nr 2
Citera
2026-06-24, 11:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
0,47 promille enligt inlägg nr 2
I utandningsluften, dvs 0,94 i blodet.
Citera
2026-06-24, 11:47
Medlem