2026-06-23, 10:59
  #13
Medlem
Valdagens avatar
Flygfylleri, Rattfylleri och Styrfylleri samt Sjöfylleri, kärt namn "fylleri" har fler benämningar ..
Citera
2026-06-23, 11:02
  #14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Om han har körkort för bil, ryker det?
Inte nödvändigtvis men högst troligt. Transportstyrelsen reglerar både flyg och trafik
Snacka om att skjuta mygg med kanon i det här fallet kan jag tycka!
Citera
2026-06-23, 11:04
  #15
Medlem
Det är så tråkigt att flyga drönare att man behöver sprit.
Citera
2026-06-23, 11:08
  #16
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte nödvändigtvis men högst troligt. Transportstyrelsen reglerar både flyg och trafik
Snacka om att skjuta mygg med kanon i det här fallet kan jag tycka!
Ja, 32 000 kr i böter och indraget körkort känns lite "overkill". Beslagta drönaren tills han nyktrat till och 2000 kr i böter hade varit mer rimligt.
Citera
2026-06-23, 11:08
  #17
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En berusad person, flyger omdömeslöst med sin drönare.

En drönare som kraschar ned i huvudet på en person, kanske ett barn, kan döda eller skada allvarligt och livslångt.

Så det är rimligt och bra att berusade människor bötfälls.
Ibland får man acceptera att livet inte är säkert. Man kan för helvete inte bötfälla människor för rattfylleri för att de flyger modellhelikopter. För det är vad en drönare är, en flygande leksak. Vad blir nästa sak? Ska jag få körkortet indraget för att jag kör radiostyrd bil på fyllan? För tänk om bilen träffar ett spädbarn som kryper runt på marken och slår det i huvudet så att skallen spricker?

Citera
2026-06-23, 11:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I maj flög en man med en drönare (under 250g) tillsammans med sin dotter i Rålis i Stockholm. Mannen hade dock druckit några öl och nu åtalas han för flygfylleri.

Är detta rimligt?

Vet folk om detta?

https://omni.se/flog-dronare-med-dottern-atalas-for-flygfylleri/a/aJ3JWM

Har polisen dykt upp i en park och bett honom blåsa, så har han garanterat druckit merän två och garanterat så har den drönaren flugit både hit och dit, där folk och fä har behövt ducka.
Tror absolut att det kan stämma!
Folk kan få för sig att göra de mest korkade grejorna på fyllan.
Citera
2026-06-23, 11:16
  #19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, 32 000 kr i böter och indraget körkort känns lite "overkill". Beslagta drönaren tills han nyktrat till och 2000 kr i böter hade varit mer rimligt.
Poliserna måste varit extremt griniga den dagen. Brukar aldrig häckla polisen men kan väl hopps de fick lite fitta när de avslutade sitt pass. Jävligt overkill, en tillsägelse hade räckt tycker jag.
Citera
2026-06-23, 11:18
  #20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Måste vara en skröna och rent påhitt.

Det är flera tidningar som skriver om det.
Citera
2026-06-23, 11:21
  #21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det låter inte klokt men kanske ligger det mer bakom det hela? "Två öl till lunch" och 0,9 promille i blodet rimmar inte...

Hade jag druckit fyra-fem öl (vilket är typ 0,9 promille) kanske jag också hade sagt att jag druckit två öl om snuten frågade.

Sen är det inte konstigt att dricka fyra bärs en varm vårdag när man hänger i en park.
Citera
2026-06-23, 11:22
  #22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En berusad person, flyger omdömeslöst med sin drönare.

En drönare som kraschar ned i huvudet på en person, kanske ett barn, kan döda eller skada allvarligt och livslångt.

Så det är rimligt och bra att berusade människor bötfälls.

Nu handlar det om en mini-drönare på under 250g. Det är alltså mindre än fem Snickers.
Citera
2026-06-23, 11:24
  #23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
0,9 promille är en ganska skaplig berusning ändå. Men Kai kanske är härdad. Dottern hans är det säkerligen.

Det är fyra-fem öl. En helt normal berusning en varm vårdag i Rålis skulle jag säga.
Citera
2026-06-23, 11:26
  #24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hade jag druckit fyra-fem öl (vilket är typ 0,9 promille) kanske jag också hade sagt att jag druckit två öl om snuten frågade.

Sen är det inte konstigt att dricka fyra bärs en varm vårdag när man hänger i en park.


Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är fyra-fem öl. En helt normal berusning en varm vårdag i Rålis skulle jag säga.
Mjo, men stannar det vid "fyra-fem öl"? Jag tror inte det. Klart o-bra när man ska ta hand om ett sexårigt barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in