Citat:
Ursprungligen postat av
AeroPiloten
Om den har kamera eller någon annan form av "informations insamlare" så skall dock föraren vara registrerad operatör i transportstyrelsens drönarregister och drönaren vara märkt med operatörens registreringsnummer.
250 gram... inte så tungt, men vissa modeller går fort som sjutton och inget jag vill hamna i vägen för. Riktigt störiga saker om de flygs runt skallen på folk. Inte speciellt förvånande om folk lessnat och ringt polisen om det är så det gått till. Och böterna.. Det är väl dagsböter antar jag. Och har han fått så höga dagsböter så är det väl för att han har ekonomi så det behövs så högt belopp för att det ska svida något.
Tror du har rätt, mannen har säkert stört några andra och de har iakttagit honom som vinglig och med ett barn med sig. Tillkallat polis som sedan vittnat om omständigheterna, därav en hård dom.
Tänk er själva, ni har picknick i en park och en sån där sak flyger tätt över era /barnens huvud några gånger.
Du befinner dig i din insynsfria trädgård och vill sola naken eller ha aktivitet med din partner, då en sån där grej med kamera hovrar över dig...
Exemplen är oändliga, där folk kan störas... och kanske var det billigare för mannen att behöva betala 32k , än att behöva sitta i rullstol utan tänder resten av livet? Ja, det finns nog gott om folk som inte gillar beteendet.