2026-06-23, 12:07
  #37
Medlem
Landet håller på att kollapsa men nu jäklar sätter vi dit hobby drönarflygare hahaha

Detta land är det roligaste och mest efterblivna skiten jag varit med om haha
Citera
2026-06-23, 12:09
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I maj flög en man med en drönare (under 250g) tillsammans med sin dotter i Rålis i Stockholm. Mannen hade dock druckit några öl och nu åtalas han för flygfylleri.

Är detta rimligt?

Vet folk om detta?

https://omni.se/flog-dronare-med-dottern-atalas-for-flygfylleri/a/aJ3JWM
hahahah.
Vilken skada hade drönaren kunnat göra om han hade kraschat med den?
Citera
2026-06-23, 12:16
  #39
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I maj flög en man med en drönare (under 250g) tillsammans med sin dotter i Rålis i Stockholm. Mannen hade dock druckit några öl och nu åtalas han för flygfylleri.

Är detta rimligt?

Vet folk om detta?

https://omni.se/flog-dronare-med-dottern-atalas-for-flygfylleri/a/aJ3JWM
Inget nytt.

https://www.sverigesradio.se/artikel/flog-dronare-med-2-5-promille-atalas-for-grovt-flygfylleri
En man i 50-årsåldern från Askersunds kommun åtalas misstänkt för grovt flygfylleri efter att ha flugit en drönare med över 2,5 promille alkohol i blodet.

Händelsen inträffade under motorevenemanget Classic Car Week i Rättvik, där flygförbud råder i centrala områden.

Mannen nekar till brott, trots att han i förhör erkänt att han var en av dem som manövrerade drönaren.
Varför flygfylleri huvudsak i båda artiklarna?
Båda bröt även mot flygförbud.

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/man-atalas-for-flygfylleri-med-dronare/cG9zdDoyMDI3MQ

Publicerad

26 sep. 2025 16:42
En man i Dalarna har åtalats för grovt flygfylleri i Mora tingsrätt efter att han flög drönare med 2,6 promille i blodet i somras, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Flygfylleri är ett ovanligt brott. I januari dömdes den första personen för flygfylleri med drönare i Sverige. Mannen hade i det fallet 0,6 promille i blodet och dömdes till att betala 32 000 kronor i dagsböter.
https://www.mitti.se/nyheter/full-flygvardinna-doms-for-grovt-flygfylleri-6.3.168190.e278478a03
Full flygvärdinna döms för grovt flygfylleri
Nu döms kvinnan i Attunda tingsrätt för grovt flygfylleri till villkorlig dom och 4 400 kronor i böter.
Flygvärdinna kom lindrigt undan för det GROVA brottet!!


Men här var det tufft!
Trots låga dagsböter...
https://www.dagensps.se/weekend/resor/flygvardinna-domd-och-av-med-jobbet-efter-drinkar/
Den nu dömda flygvärdinnan blåste rött och vid provtagning visade det sig att hon hade 0,26 promille.
Flygvärdinnans påföljd blev 50 dagsböter á 50 kronor. Hon har nu förlorat jobbet, säger hon, och hennes överklagan av domen kommer inte tas upp för prövning av hovrätten.
__________________
Senast redigerad av gofigur 2026-06-23 kl. 12:37.
Citera
2026-06-23, 12:37
  #40
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
hahahah.
Vilken skada hade drönaren kunnat göra om han hade kraschat med den?

Om drönaren faller mot marken okontrollerat för att motorn slutat driva propellrarna så kan den uppnå en hastighet av 40 till 60 km i timmen. Fartvinden gör så propellrarna gör autorotation och denna effekt bromsar upp drönaren effektivt.

Annars kan fallande objekt komma upp i 200 km i timmen.

Så åtminstone mindre drönare är inte speciellt farliga. Även om de faller mot marken okontrollerat.

Så det är en överdriven rädsla för drönare.
__________________
Senast redigerad av HerrTragisk 2026-06-23 kl. 12:40.
Citera
2026-06-23, 12:40
  #41
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Ibland får man acceptera att livet inte är säkert. Man kan för helvete inte bötfälla människor för rattfylleri för att de flyger modellhelikopter. För det är vad en drönare är, en flygande leksak. Vad blir nästa sak? Ska jag få körkortet indraget för att jag kör radiostyrd bil på fyllan? För tänk om bilen träffar ett spädbarn som kryper runt på marken och slår det i huvudet så att skallen spricker?

Precis jag delar din uppfattning.

Då kan vi ju lika gärna förbjuda att dricka alkohol överhuvudtaget. Det medföljer ju endel risker med det.

Eller införa klara och tydliga regler för drönare och fylla.

Känns lite som att framtiden krockade med gammalt sunt bondförnuft här.

Och förnuft och alkohol är inte samma släktgrupp.

Hårt straff tycker jag.
Citera
2026-06-23, 12:41
  #42
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det låter inte klokt men kanske ligger det mer bakom det hela? "Två öl till lunch" och 0,9 promille i blodet rimmar inte...

Det kanske var stora glas med öl?
Citera
2026-06-23, 12:42
  #43
Medlem
HerrKralls avatar
”Några öl” är alkis-slang för ett helt flak Arboga 7,2 och en kvarting Explorer.

Definitivt rimligt straff.
Citera
2026-06-23, 12:48
  #44
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Problemet är vad den kan göra med en ambulanshelikopter tex.

Sen är området ganska kraftigt reglerat, då det är många olika förbud för luftrummet där, bla pga Bromma.

Du får liksom inte ta en nöjestur på flygbranschen där heller.


Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Han hade 0,9 promille så fyra-fem öl. Men även om han stört andra kanske det hade räckt att bara snacka lite med honom och gett honom en varning?

Nu riskerar han dryga böter, körkort, jobb och allt möjligt bara för att han lekt med en leksak.

Vettigt om han riskerat liv för en ambulanshelikopter kanske?


Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
hahahah.
Vilken skada hade drönaren kunnat göra om han hade kraschat med den?

Krashat I en helikopter? Mycket stor skada och död.
Citera
2026-06-23, 12:51
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AeroPiloten
Om den har kamera eller någon annan form av "informations insamlare" så skall dock föraren vara registrerad operatör i transportstyrelsens drönarregister och drönaren vara märkt med operatörens registreringsnummer.

250 gram... inte så tungt, men vissa modeller går fort som sjutton och inget jag vill hamna i vägen för. Riktigt störiga saker om de flygs runt skallen på folk. Inte speciellt förvånande om folk lessnat och ringt polisen om det är så det gått till. Och böterna.. Det är väl dagsböter antar jag. Och har han fått så höga dagsböter så är det väl för att han har ekonomi så det behövs så högt belopp för att det ska svida något.

Tror du har rätt, mannen har säkert stört några andra och de har iakttagit honom som vinglig och med ett barn med sig. Tillkallat polis som sedan vittnat om omständigheterna, därav en hård dom.

Tänk er själva, ni har picknick i en park och en sån där sak flyger tätt över era /barnens huvud några gånger.
Du befinner dig i din insynsfria trädgård och vill sola naken eller ha aktivitet med din partner, då en sån där grej med kamera hovrar över dig...
Exemplen är oändliga, där folk kan störas... och kanske var det billigare för mannen att behöva betala 32k , än att behöva sitta i rullstol utan tänder resten av livet? Ja, det finns nog gott om folk som inte gillar beteendet.
Citera
2026-06-23, 13:10
  #46
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Bra att alkisen åkte dit men helt otroligt att han torskade.
Han måste ha kört som en riktig idiot.
Citera
2026-06-23, 13:15
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Om drönaren faller mot marken okontrollerat för att motorn slutat driva propellrarna så kan den uppnå en hastighet av 40 till 60 km i timmen. Fartvinden gör så propellrarna gör autorotation och denna effekt bromsar upp drönaren effektivt.
Problemet är att race-drönarna blivit rätt poppis. De flyger aktivt i högre farter än så. Låter gör de också. Svårt att ignorera en om den flygs hårt och aktivt i ens närhet. Svår att se, men låter riktigt ettrigt. Får man syn på den släpper man inte den med blicken, speciellt inte om det märks att föraren inte är riktig nykter. Men visst, det blir sällan stora skador på dem om de går i backen, så relativt ofarliga kanske de är. Jädrigt störande dock, och jag är iallafall inte sugen att testa hur det känns att bli påflugen av en.
Citera
2026-06-23, 13:17
  #48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Problemet är vad den kan göra med en ambulanshelikopter tex.

Sen är området ganska kraftigt reglerat, då det är många olika förbud för luftrummet där, bla pga Bromma.

Du får liksom inte ta en nöjestur på flygbranschen där heller.




Vettigt om han riskerat liv för en ambulanshelikopter kanske?




Krashat I en helikopter? Mycket stor skada och död.

Har det någonsin hänt nånstans i världen att en helikopter kraschat för att den kört in i en drönare stor som en gurka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in