Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Vad är definitionen av ett ”luftfartyg”? Är ett pappersflygplan ett luftfartyg? Eller måste den ha motor? I så fall - räknas en leksakshelikopter?
Ett "enkelt svar" på din fråga är nedanstående. Frågan är dock mer komplicerad eftersom den beror på vilka egenskaper respektive luftfartyg/farkost har. T ex krävs inget drönarkort för att flyga drönare under 250 gram, men om den har kamera, ljudupptagning eller liknande registreringsmöjligheter finns krav på att den ska registreras. Du är även skyldig att känna till vilka regler och lagar som gäller för att flyga den, på samma sätt som du är skyldig att känna till vad som gäller när du cyklar eller åker elscooter.
Man har absolut stora rättigheter när man flyger drönare men man har också skyldigheter och ansvar. I det sistnämnda ingår krav på nykterhet, kunskap/kännedom om ev restriktioner i luftrummet, förbud att flyga över folksamlingar, spridningstillstånd från Lantmäteriet/Sjöfartsverket vid ev publicering av bilder eller filmer, etc., etc...
Ja, man kan se små drönare som oskyldiga leksaker eller hobbyprylar. Jag instämmer i det synsättet. Men som jag skrev i tidigare inlägg - jag tror inte att någon vill uppleva att en 250 gram drönare i 50-60 km/h, rotorer med 10000 rpm, i ansiktet eller på annan del av kroppen. Därför tycker jag att det är rimligt med nykterhet vid drönarflygning.
Luftfartyg kan delas in i aerodyner (typ de som har motor, ex drönare) och aerostater (luftballonger, luftskepp etc).
"Juridiskt definieras ett luftfartyg som varje anordning som kan bäras upp i atmosfären av luftens reaktioner (till skillnad från reaktioner mot marken). Definitionen inkluderar bland annat flygplan, helikoptrar, luftballonger, segelflygplan samt obemannade luftfartyg (drönare).Den juridiska innebörden i SverigeDen centrala lagstiftningen som styr området är Luftfartslagen (2010:500). Enligt denna och internationella regelverk (såsom Chicagokonventionen) gäller följande:Bärförmåga: Enheten måste hållas uppe i luften av atmosfären, antingen genom aerodynamiska lyftkrafter (som fasta vingar eller roterande blad) eller aerostatiskt (flytkraft från gas).Luftvärdighet: För att få användas i luftfart krävs att luftfartyget är luftvärdigt, vilket innebär att det är konstruerat, byggt och utrustat på ett säkert sätt och underhålls i enlighet med gällande säkerhetskrav. Det kontrolleras av Transportstyrelsen.Nationalitet: Ett luftfartyg har en specifik nationalitet. Det anses tillhöra den stat där det är registrerat (exempelvis i det svenska luftfartygsregistret).Drönare och obemannade luftfartyg: Dagens lagstiftning (inklusive EU-förordningar) jämställer drönare med traditionella luftfartyg. Det innebär att även en fjärrpilot måste följa luftrummets regler och att operatören bär juridiskt ansvar för flygningens säkerhet."