2026-06-24, 12:04
Medlem
guderis avatar
0,9 promille av två starköl till lunch låter inte rimligt. Kanske har Kai en sån där tarmsjukdom där alkohol bildas genom jäsning i tarmarna.
Citera
2026-06-24, 12:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Aah ok, fel av mig, tack för förtydligandet
Inget att be om ursäkt för, det är lätt att blanda ihop begreppen. 0,94 promille är ganska rejält (1,0 promille är gränsvärdet för grov rattfylla) så jag antar att han var ganska störig, annars skulle ingen polis kommit till platsen...
Citera
2026-06-24, 14:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
"Eller införa klara och tydliga regler för drönare och fylla."

Det är just det som finns. Det regleras i luftfartslagen och gäller alla luftfartyg (dit drönare räknas).

Vad är definitionen av ett ”luftfartyg”? Är ett pappersflygplan ett luftfartyg? Eller måste den ha motor? I så fall - räknas en leksakshelikopter?
Citera
2026-06-24, 14:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Känns som då kan de dra körkortet för hundratusentals cyklister varje sommar också

Det är inte olagligt att cykla full. Även elspark, elcykel, eldriven skateboard osv får köras på fyllan så länge de inte är trimmade.

Men tydligen är det olagligt att köra en mini-drönare som väger som fem Snickers. Helt jävla sanslöst.
Citera
2026-06-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inte olagligt att cykla full. Även elspark, elcykel, eldriven skateboard osv får köras på fyllan så länge de inte är trimmade.

Men tydligen är det olagligt att köra en mini-drönare som väger som fem Snickers. Helt jävla sanslöst.
Sant, jag blandade i hop det med att om man döms att varit vårdslös på cykel onykter kan Transportstyrelsen dra in körkortet
Citera
2026-06-24, 16:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Sant, jag blandade i hop det med att om man döms att varit vårdslös på cykel onykter kan Transportstyrelsen dra in körkortet

De kan dra in körkortet om du går rakt ut i en väg och orsakar en olycka också. Att vara vårdslös i trafiken har inte med ett specifikt fordon att göra.

Men som sagt - det är lagligt att cykla, åka elcykel, åka elspark osv på fyllan och det är klart mycket farligare än att flyga med en liten leksak. Lagen är absurd.
Citera
2026-06-24, 17:19
Medlem
Niggwards avatar
Tänker att saker inte händer för intet.

Varför skulle polisen dyka upp och be han blåsa om han inte redan betett sig omdömeslös?
Citera
2026-06-24, 20:19
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En berusad person, flyger omdömeslöst med sin drönare.

En drönare som kraschar ned i huvudet på en person, kanske ett barn, kan döda eller skada allvarligt och livslångt.

Så det är rimligt och bra att berusade människor bötfälls.

Helt rätt. De flesta i tråden tror att det rör sig om en helt nykter man, som efter två folköl vill förevisa sin drönare för dottern.

/AI
Citera
2026-06-24, 21:32
Medlem
Vem fan flyger ens drönare nykter?
Citera
Igår, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad är definitionen av ett ”luftfartyg”? Är ett pappersflygplan ett luftfartyg? Eller måste den ha motor? I så fall - räknas en leksakshelikopter?
Ett "enkelt svar" på din fråga är nedanstående. Frågan är dock mer komplicerad eftersom den beror på vilka egenskaper respektive luftfartyg/farkost har. T ex krävs inget drönarkort för att flyga drönare under 250 gram, men om den har kamera, ljudupptagning eller liknande registreringsmöjligheter finns krav på att den ska registreras. Du är även skyldig att känna till vilka regler och lagar som gäller för att flyga den, på samma sätt som du är skyldig att känna till vad som gäller när du cyklar eller åker elscooter.
Man har absolut stora rättigheter när man flyger drönare men man har också skyldigheter och ansvar. I det sistnämnda ingår krav på nykterhet, kunskap/kännedom om ev restriktioner i luftrummet, förbud att flyga över folksamlingar, spridningstillstånd från Lantmäteriet/Sjöfartsverket vid ev publicering av bilder eller filmer, etc., etc...

Ja, man kan se små drönare som oskyldiga leksaker eller hobbyprylar. Jag instämmer i det synsättet. Men som jag skrev i tidigare inlägg - jag tror inte att någon vill uppleva att en 250 gram drönare i 50-60 km/h, rotorer med 10000 rpm, i ansiktet eller på annan del av kroppen. Därför tycker jag att det är rimligt med nykterhet vid drönarflygning.

Luftfartyg kan delas in i aerodyner (typ de som har motor, ex drönare) och aerostater (luftballonger, luftskepp etc).

"Juridiskt definieras ett luftfartyg som varje anordning som kan bäras upp i atmosfären av luftens reaktioner (till skillnad från reaktioner mot marken). Definitionen inkluderar bland annat flygplan, helikoptrar, luftballonger, segelflygplan samt obemannade luftfartyg (drönare).Den juridiska innebörden i SverigeDen centrala lagstiftningen som styr området är Luftfartslagen (2010:500). Enligt denna och internationella regelverk (såsom Chicagokonventionen) gäller följande:Bärförmåga: Enheten måste hållas uppe i luften av atmosfären, antingen genom aerodynamiska lyftkrafter (som fasta vingar eller roterande blad) eller aerostatiskt (flytkraft från gas).Luftvärdighet: För att få användas i luftfart krävs att luftfartyget är luftvärdigt, vilket innebär att det är konstruerat, byggt och utrustat på ett säkert sätt och underhålls i enlighet med gällande säkerhetskrav. Det kontrolleras av Transportstyrelsen.Nationalitet: Ett luftfartyg har en specifik nationalitet. Det anses tillhöra den stat där det är registrerat (exempelvis i det svenska luftfartygsregistret).Drönare och obemannade luftfartyg: Dagens lagstiftning (inklusive EU-förordningar) jämställer drönare med traditionella luftfartyg. Det innebär att även en fjärrpilot måste följa luftrummets regler och att operatören bär juridiskt ansvar för flygningens säkerhet."
Citera
Igår, 11:33
Medlem
Threadkillers avatar
Förbjud allt. Det är det enda sättet att göra oss alla trygga till liv och lem. Tänk på barnen som kan skadas om inte allting detaljregleras av staten.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
T ex krävs inget drönarkort för att flyga drönare under 250 gram, men om den har kamera, ljudupptagning eller liknande registreringsmöjligheter finns krav på att den ska registreras.
Lätt korrigering: Operatören skall vara registrerad och drönaren märkas med operatörens ID:nr i drönarregistret. I övrigt stämmer det bra.

För den som vill se reglerna med egna ögon så är det bara gå in på transportstyrelsens sida och läsa. Där kan man också registrera sig som operatör, och det går faktiskt att ta drönarkorten online på egen hand. Själv somnade jag efter 10 minuters läsande om flygplatser och NOTAM och sånt som för min del var helt irrelevant så jag skippade den biten.

Myndigheterna ser rätt allvarligt på drönarna och de börjar bli rätt hårt kontrollerade runt om i världen, inte bara här. Det pratas om elektroniska förbudszoner och möjlighet för utomstående att elektroniskt kunna läsa ID på drönaren på håll. Vet en drönare som måste "luras" för att kunna flyga på ett visst ställen då den VET att det är nära ett flygfält, men förstår inte att det är ett undantaget område där det är tillåtet att flyga drönare.

Allt RC-flyg räknas som drönare. Det är lite friare på utlysta RC-fält, men inte ens där räknas det som "leksaker" och så fort man är utanför ett RC-fält så är reglerna väldigt strikta. Som stoffestofil skrev så är det skillnad mellan "datainsamlande" drönare och de som saknar kameror, mickar eller vad man nu kan tänkas ha. Så det handlar inte bara om fysisk skaderisk vid påflygning av en person, det handlar mer om vad drönaren kan ställa till med på andra sätt. Och även de små kan vara kraftfulla verktyg om man vill det. Kanske t.o.m speciellt de små...

Det kan också nämnas att du får inte flyga en drönare utom synhåll. Du MÅSTE kunna kontrollera den utan FPV, typ som med ett vanligt RC-plan.

Det är ju faktiskt så illa att det är på nåder vi får flyga drönare överhuvudtaget! De var nära att bli helt förbjudna, åtminstone för privat hobbybruk. Finns ingen som helst likhet mellan rc-bilar och drönare i myndigheternas ögon, och som sagt, allt som flyger fjärrstyrt räknas som drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in