2026-06-23, 23:18
  #121
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Hastighetsskillnaden mellan en snickers och en drönare är mycket mindre än mellan en drönare och en gevärskula.

Fortfarande en helt idiotisk jämförelse. En racing drönare kan komma upp i över 500 kmh. Och innan någon börjar tjata om att det inte var en racingdrönare, det var inte en snickers han var ute och flög heller.
Citera
2026-06-23, 23:29
  #122
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men ditt klappträ. Min japanska kniv bäger under 249gram. Den kan göra ganska stor skada om jag kastar den på någon.

En gevärskula väger bara några gram.

Sluta med din jämförelse lm snickers då den är lika relevant som den i fallen ovan.

Personen i fråga bat omdömmeslös nog att flyga berusad inom brommas flygplats säkerhetsrådet.
Om man inte förstår problematiken i detta är man nog inte lämpad att framföra något överhuvudtaget.

Nu är det ingen kniv utan en utdragen konstruktion mestadels av plast. Den gör noll skada om man släpper den i huvudet på någon. Möjligen kan propellrarna fastna i håret.

Rålis är inte Bromma flygplats säkerhetsområde. Vet du ens var denna park ligger? Hela den här historien är urlöjlig.
Citera
2026-06-24, 00:06
  #123
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu är det ingen kniv utan en utdragen konstruktion mestadels av plast. Den gör noll skada om man släpper den i huvudet på någon. Möjligen kan propellrarna fastna i håret.

Rålis är inte Bromma flygplats säkerhetsområde. Vet du ens var denna park ligger? Hela den här historien är urlöjlig.


Men det är fortfarande inte en snickers. Och jo. Rålis är inom området. Vet du hur radie osv fungerar?


https://dronechart.lfv.se/

Eller du kanske anser luftfartsverket ha fel?
Citera
2026-06-24, 00:42
  #124
Medlem
Om den klarar ca 100kmh och väger 250 gram så har den en anslagsenergi på ca 90J. Max anslagsenergi för licensfritt luftgevär är 10J. En 9mm kula måste trots vikt på <10 gram klara en anslagsenergi på minst 420J för vapengrupp A i nationellt skytte. En 22lr med 2,6 gram kula ger en anslagsenergi på ca 120J. Så vikten är inget hinder för att det ska kunna göra skada. Hastigheten spelar faktiskt större roll, och en drönare kan vara rätt snabb. Det har nämnt en med hastighet på 20m/s här i tråden, och det räcker till 50J. Lär svida rätt bra om man får den i snoken.... Och nä, det handlar inte om att "ramla ner" utan det handlar om att köra den på full skaft.

Sedan har vi det där med "licensfritt". Med en kamera är den INTE helt fri. Du behöver inte ett cert (kort, licens), men skall vara registrerad som operatör hos transportstyrelsen och drönaren ska vara märkt med ditt nummer. Du får heller inte flyga den var som helst och hur som helst.

Det är inte bara områden runt flygplatser som är avhysta, det finns även regler om minsta avstånd till t.ex. skolor och allmänna rekreationsytor. Var inte det här en park med mycket människor? Då är INTE luften fri! Och även på andra ställen krävs drönarkort för att flyga över människor. Och hur det än är med rimligheten så finns lagarna där och du som "operatör" skall känna till dem även om det är en drönare under 250 gram.
Citera
2026-06-24, 00:46
  #125
Medlem
Jag läste om ett fall där kustbevakningen stoppade ett äldre par i en mindre motorbåt. Kvinnan körde nykter men mannen var onykter. Helt ok till de skulle åka igen, för mannen instruerade kvinnan hur hon skulle manövrera etc. Det var ett brott mot lagen, så körkortet rök, samt böter.

I detta fall så är det inte ok, även om det är en liten drönare. Och historian förteller kanske inte allt heller.
Citera
2026-06-24, 06:13
  #126
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Fortfarande en helt idiotisk jämförelse. En racing drönare kan komma upp i över 500 kmh. Och innan någon börjar tjata om att det inte var en racingdrönare, det var inte en snickers han var ute och flög heller.

Det var ingen racingdrönare han flög. Han ska väl ändå dömas för faktiska omständigheter, eller hur? Sedan är domen en annan fråga, för sträng eller för mild.
Citera
2026-06-24, 06:17
  #127
Medlem
Glödskals avatar
De flesta tycker nog att kinesen borde bli straffad för något. Det är flygförbud på platsen . Han kunde ha fått böter för det. Flygfylleri är bara löjligt..
Citera
2026-06-24, 08:25
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det var en drönare under 250 gram, dom behöver man ingen licens för.
Har den kamera skall drönaren vara registrerad.
Dessutom är man skyldig att känna till regelverket även om det inte krävs drönarkort.
Citera
2026-06-24, 08:28
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu handlar det om en mini-drönare på under 250g. Det är alltså mindre än fem Snickers.
Jag har en sådan. Den gör 50-60 km/h, vindstilla. Ställer du dig frivilligt framför den när den kommer med 4 roterande propellrar mot ditt ansikte?
Citera
2026-06-24, 08:37
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Alla får det från samma påhittiga källa. Inte första tidningsankan man läst i så fall.
Absolut ingen tidningsanka. Läs på regelverket för drönare. Det är mycket tydligt vad som gäller beträffande alkohol vid flygning.
Även om en mindre drönare kanske uppfattas som en "leksak" så kan den inte jämföras så enkelt. De kan ofta komma upp i hastigheter på 50-60 km/h, tror inte någon skulle tagit det med en klackspark om man blir träffad av en sådan. Man har ett eget ansvar att känna till vilka lagar och regler som gäller, precis som i andra sammanhang. Om man sedan väljer att inte ta reda på det eller att bryta mot det får man även ta konsekvenserna av det.
Citera
2026-06-24, 08:38
  #131
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men det är fortfarande inte en snickers. Och jo. Rålis är inom området. Vet du hur radie osv fungerar?


https://dronechart.lfv.se/

Eller du kanske anser luftfartsverket ha fel?

Nej det är inte Snickers. Snickers har en mer koncentrerad vikt och gör mer ont att få i huvudet än en drönare.

Enligt den där kartan är ju hela jävla Stockholm en anti-drönar-zon. Konstigt då att man ser folk som kör drönare hela tiden i innerstan?

Men nu handlar inte tråden om att det möjligen skulle vara förbjudet att flyga drönare i Rålis utan om att det tydligen är förbjudet att köra mini-drönare på fyllan.
Citera
2026-06-24, 08:41
  #132
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Jag har en sådan. Den gör 50-60 km/h, vindstilla. Ställer du dig frivilligt framför den när den kommer med 4 roterande propellrar mot ditt ansikte?

Lika lite som att jag ställer mig framför någon som slår en brännboll in i mitt ansikte men det är helt lagligt att göra på fyllan och det borde mini-drönar-lek också vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in